Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af pinoh
Betragtede i Hi Fi klubben idag, et Panasonic st60 og et Samsung f 6015.
Som om at Samsunget, var mere rød i farverne, især ansigtet. sælgeren fortalte, at det var generelt for Led, og lidt mere udpræget ved Samsung end feks LG.
Han skruede en del på samsung, men det forblev det samme. Kan sælgerens påstand passe. eller vil han hellere sælge et Panasonic :-)
Af red_martians
Vil faktisk give ham ret. Samsung har altid haft sådan et lilla-rødt-touch over billedet. Især ansigtsfarver er det ret tydeligt. Det er ret svært at få bugt med, jo mindre man har professionelt udstyr der kan gå ind og pille ved 10 punkts farvebalancen. Og netop herinde skal man virkelig passe på med at rode rundt. For det er virkelig nogle små nuancer man piller ved. Nuancer der som sådan kun kan opfanges af udstyr. Men mange bække små gi'r en stor å, og efter at have været det hele igennem opnår man samlet langt bedre billede. Får man gjort det, kan en samsung farvemæssigt, vise et lige så godt billede som panasonic.
Panasonic er så også kendt for at have et let grønligt skær i billedet, som måske forstærker forskellen mellem de to.
Af Giovanni78
Jeg hører om flere der oplever at sælgere skamroser Panasonic når man kommer ud og kigger på TV, så det kunne være at Panasonic giver butikken den største provision og de derfor helst vil forsøge at sælge Panasonic. Oplevede det selv da jeg i sidste uge købte mit Samsung i Elgiganten.

Spørgsmålet er også hvad det er han "skruede" på for at ændre tilstanden, har det været de rigtige parametre?

Jeg er ganske godt tilfreds med det Samsung F8005 jeg har købt, og har fulgt kalibreringsguiden herinde fra.
Brugeravatar
Af MigSelv
Giovanni78 skrev:Jeg hører om flere der oplever at sælgere skamroser Panasonic når man kommer ud og kigger på TV, så det kunne være at Panasonic giver butikken den største provision og de derfor helst vil forsøge at sælge Panasonic. Oplevede det selv da jeg i sidste uge købte mit Samsung i Elgiganten.

Spørgsmålet er også hvad det er han "skruede" på for at ændre tilstanden, har det været de rigtige parametre?

Jeg er ganske godt tilfreds med det Samsung F8005 jeg har købt, og har fulgt kalibreringsguiden herinde fra.
Eller leverer Panasonic blot et bedre billede? Altid sjovt med disse konspirationsteorier.
Senest rettet af MigSelv 25 jul 2013, 18:36, rettet i alt 1 gang.
Af Giovanni78
MigSelv skrev:Eller leverer Panasonic blot et bedre billed? Altid sjovt med disse konspirationsteorier.
Måske, det er jo en subjektiv vurdering. Jeg tror nu også at de fleste nye TV ligger så tæt i kvalitet at det kan være svært at se forskel. Og hvis man kan se forskel kan de ligeså vel være fordi det ene TV er kabliberet hvor øvrige måske kører med standard indstillinger.

Iøvrigt mener jeg det er en yderst plausibel teori. Hvis jeg var butiksansvarlig ville jeg da bede mine sælgere gøre hvad de kunne for at sælge det TV hvor avancen er størst.
Brugeravatar
Af edinger
Giovanni78 skrev:Jeg tror nu, at de fleste nye TV ligger så tæt i kvalitet at det kan være svært at se forskel.
Det er jeg ret uenig i. En LCD-skærm vil altid have et "LCD-billede", ligesom en plasmaskærm vil have et "plasmabillede". Ligesom en baghjulstrukken bil kører anderledes end en forhjulstrukken.
Giovanni78 skrev:Iøvrigt mener jeg det er en yderst plausibel teori. Hvis jeg var butiksansvarlig ville jeg da bede mine sælgere gøre hvad de kunne for at sælge det TV hvor avancen er størst.
Det kan (desværre) ikke afvises.
Af Giovanni78
edinger skrev:
Giovanni78 skrev:Jeg tror nu, at de fleste nye TV ligger så tæt i kvalitet at det kan være svært at se forskel.
Det er jeg ret uenig i. En LCD-skærm vil altid have et "LCD-billede", ligesom en plasmaskærm vil have et "plasmabillede". Ligesom en baghjulstrukken bil kører anderledes end en forhjulstrukken.
Var ikke lige opmærksom på at Panasonicen var en plasma - sorry. Min pointe gik selvfølgelig på sammenligning af LED med LED. Og selvfølgelig i samme prisklasser, selvom det i butikkernes opsætninger også til tider kan være svært at se den store forskel på dyre og billige skærme. Derfor er jeg super glad for sites som denne hvor man kan få en mere grundlæggende kendskab til pros and cons.
Af Mysen
MigSelv skrev:
Giovanni78 skrev:Jeg hører om flere der oplever at sælgere skamroser Panasonic når man kommer ud og kigger på TV, så det kunne være at Panasonic giver butikken den største provision og de derfor helst vil forsøge at sælge Panasonic. Oplevede det selv da jeg i sidste uge købte mit Samsung i Elgiganten.

Eller leverer Panasonic blot et bedre billede? Altid sjovt med disse konspirationsteorier.
Ville dit spørgsmål have haft samme ordlyd, hvis der var tale om, at Elgiganten brugte store ord om Grundig eller Samsung - noget de jo ofte beskyldes for?

Konspirationsteori eller ej, så tror jeg ikke, at billedkvaliteten har ret meget med en sælgers anbefalinger at g're, men handler mere med holdninger og overbevisninger. Jeg tror f.eks. næppe, at PeterD ville anbefale andre at købe en LG, selv om LG fik referencestatus herinde. Eller at Torben Rasmussen ville købe en Samsung til sig selv, bare fordi Rasmus var begejstret for dem.

Det er svært at være neutral i en salgssituation. Nogle sælgere har måske læst gode tests af Panasonics plasma-tv, og anbefaler dem derfor ukritisk til andre, mens andre anbefaler mærket, fordi de har en idé om, at koreanske modeller går i stykker efter to år, mens japanske holder i 10. Andre gør det for at lyde kloge og vejledende. Og så hælder jeg faktisk personligt selv en smule til konspirationsteorien på baggrund af en komfurvejledning, jeg for nyligt fik af en noget ukritisk ven derinde, der af en eller anden grund fandt Gorenji som et ufejlbarligt vidunderprodukt, selv om det faktisk endte med en fortrydelsesombytning.
Af Mysen
Giovanni78 skrev: Var ikke lige opmærksom på at Panasonicen var en plasma - sorry.
Det er det heller ikke nødvendigvis. Panasonic laver begge typer TV, men er dog langt mest anerkendt for deres plasmamodeller.
Af Giovanni78
Mysen skrev:
Giovanni78 skrev: Var ikke lige opmærksom på at Panasonicen var en plasma - sorry.
Det er det heller ikke nødvendigvis. Panasonic laver begge typer TV, men er dog langt mest anerkendt for deres plasmamodeller.
Jeg er klar over at Panasonic laver begge dele, men lige den specifikke sammenligning som trådstarter lavede var en Plasma vs. LED.
Af Hjarsen
Samsunget har et meget lyst og uægte billede sammenlignet med panasonic.

Har haft begge modeller. Panasonic vinder klart på billede, mens samsung vinder på design.
Af Giovanni78
Hjarsen skrev:Samsunget har et meget lyst og uægte billede sammenlignet med panasonic.

Har haft begge modeller. Panasonic vinder klart på billede, mens samsung vinder på design.
Og lige den kommentar kan ikke bruges til noget med mindre du fortæller hvilke indstillinger du havde lavet på begge TV.