Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej "panel-eksperter".

Jeg søger gode råd (i en fart) til køb af tv til min mor.

Hun har et 42" Panasonic Plasma X10 i stuen.

Hun vil gerne have et tv i køkkenalrummet også , og der hvor det skal hænge skader det ikke hvis det er lidt stort.

Elgiganten åbner en ny butik i Viby imorgen, og har i den sammenhæng nogle gode tilbud.

Jeg har fundet følgende jeg gerne vil høre jeres meninger om:

Sony KDL40R473ABAEP til 2699kr.
Hvis det bliver dette tv, kommer det til at hænge i køkkenalrummet.

Samsung UE50ES5505XXE til 3999kr.
Hvis det bliver dette, kommer det i stuen, og så kommer det gamle Pana X10 i køkkenalrummet.

Jeg er "Plasma-mand", og det smitter lidt af, men har også indtryk af, at LED/LCD "kommer nærmere", men har ikke fulgt med.
Jeg har også indtryk af, at der er "kvalitets-issues ved Samsung i den billigere ende, men er lidt udenfor min komfortzone, og kan ikke beregne samme budget som jeg selv brugte sidst (Pana 55VT30).

Min mor har kun Boxers gratiskanaler, og så TV2.
Og hun har et CI kort og TV2 i SD.
Med et nyt tv skulle vi gerne op i TV2 i HD, men kræver det "kun" et CI+ modul, eller også et andet boxerkort?
(havde i første omgang planer om, at flytte kortet fra det ene tv til det andet)

Håber at blive lidt klogere på det inden Elgiganten åbner imorgen kl 7. :-)

Mvh Michael
Kræver DVB-T2 tuner i tv´et(dog ikke et problem på de 2 modeller du har kigge på) og der skal så vidt jeg ved også et nyt kort og modul til :)

Forskellen med ES5505 og R473 er blandt andet at Sony´en har færre funktioner med smart tv og PVR, samt er en 2013 model. Den Kommer dog med Direkte bagbelyst LED hvilket gør at problemet med ujævn lysfordeling i form af hvide plamager fra hjørnerne af mørkt skærm indhold set i et afdæmpet rum ikke er et problem :)

ES5505´eren er en 2012 model og kant belyst LED hvilket har risikoen for clouding, dog har den de lidt ekstra funktioner og så vidt jeg husker en god film profil, såfremt man lige deaktivere støjfiltrene. Sony´s personlige indstillinger plejer heller ikke at være værst til at gengive et naturligt billede, jeg har dog ikke lige set R473.

Sidste års lavpris model Sony ex443 syntes jeg dog selv leverede et ganske pænt resultat, men igen en lidt subjektiv vurdering :)
Af Maggerholm
PVR kunne være smart, men ellers er der ingen gevinst i smart tv.
Min mor ejer ikke en computer, og har ikke internet.

Hvis man nu putter et CI modul i, og et standard kort, med TV2 i SD, vil det så virke?

Eller hvis man får et nyt kort, med TV2 i HD, vil det så kunne vise TV2 i SD via et CI modul i det gamle tv?

Eller er man låst til en type kort for at få TV2 i SD via et CI modul, og en anden type kort til TV2 i HD via et CI+ modul?

Mvh Michael
Maggerholm skrev:De blev begge bedømt forholdsvis hurtigt i Elgiganten idag, og det var begge 50Hz tv, og det fandt jeg ikke videre imponerende med den demo der kørte på dem begge.

Så jeg sprang over.

Tak for hjælpen.

Mvh Michael
Har lige monteret Sony R473,som skulle bruges til sport/nyheder må siges blev meget overrasket over billedkvaliteten.

Og har efterfølgende talt med den som skulle have det, og det skulle håndterer billede fint ved sport og hurtige sener.

Men kunne godt mærke det var i den billige ende da det var meget spinkel i materialet.

og det skal også siges billedkvaliteten afhænger af en række tekniske faktorer som man ikke kan vurder i en butik.