Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har læst en del indlæg herinde og håber nu at kunne få et par tips til køb af to TFT skærme, jeg skal indkøbe snart. Her er mine prioriteter, ganske kort:

Første skærm - primært gaming, lidt billedbehandling:
1. Størrelse (så stor som mulig, gerne wide)
2. Pris (max. 3000,-)
3. God til gaming (lav responstid)
4. God farvegengivelse

Jeg har især set på Mirai og lignende 22" skærme, men er lidt betænkelig ved farvegengivelsen på især Miari'en efter at have læst anmeldelsen på TrustedReviews. Selvom det ikke er det, den primært skal bruges til, er det surt, hvis den *slet* ikke kan bruges til billedredigering.

Anden skærm, primært billedbehandling:
1. Pris (ca. 2000,-)
2. God farvegengivelse

Har ingen anelse her .. størrelsen er ikke så vigtig, bare det er en god skærm til prisen.

Hvis nogen har et par anbefalinger i ærmet, vil jeg blive glad. Det er et kæmpe, uoverskueligt marked IMO, især når prisovervejelser er med i prioritetsrækkefølgen. Håber det går an at spørge om to skærme samtidig.

/geddeth
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du har helt galt fat i prioriteringen af financerne. Du får ingen skærm der egner sig til billedredigering til 2000 kr. Er der en fysisk faktor der gør at du SKAL have to skærme og ikke kan bruge én skærm der er god til det hele?

NEC 20WGX2 Pro kan klare både grafik og hurtige spil og vil være et godt valg hvis du kombinerer dine budgetter. Ellers er Dell 2007WFP også et bud der dog er lidt langsommere end NECs model. Den opfylder desuden næsten dit første budget på 3000 kr.

Af 22" skærmene lader det til at Samsung 226BW er det bedste valg for tiden.

Du kan jo læse vores anbefalingsliste som ligger på forsiden for at få inspiration til de forskellige kategorier.
Af geddeth
Ja, den fysiske faktor er, at skærmene er til to personer med forskelligt behov.

Jeg forstår godt, at man med din ekspertise ikke velvilligt kan pege på lavkvalitetsskærme og påstå, at de opfylder noget som helst behov tilfredsstillende. Men det jeg egentlig håbede på, var at få nogle fingerpeg til, hvilke modeller der var bedst inden for prisrammen.

Måske bør jeg bare holde mig til min sædvanlige taktik med at checke bedømmelser på edbpriser.dk og reviews på nettet og så vælge de bedste ud fra det.

Men tak for tippet om Samsung'en, det vil jeg se nærmere på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Med vægt på farvegengivelse, så er dette nok det billigeste du kan få med nogenlunde farvegengivelse:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=177901
Jeg var faktisk ikke klar over at Samsung 940Fn var så langt nede i pris, men det lader jo til at den kan klare dit krav trods alt. Det vil være et rigtigt godt valg til grafisk brug til billige penge.

Den har et PVA panel som du også finder i dyrere skærme, men den vil nok ikke egne sig til spil.
Af geddeth
Foreløbig har jeg indkøbt en Samsung SyncMaster 940Fn.

Den blev købt via komplett.dk til 2095,- .. en udmærket pris, som du selv skriver. Jeg har bemærket, at den blev udsolgt efter du skrev anbefalingen i marts, men at der siden kom en håndfuld mere på lager. Lige nu er den udsolgt igen (jeg købte den sidste).

Desværre viste det sig at være et A-panel, men jeg har ikke nærtjekket den for at finde ud af, om jeg er tilfreds. Det er heller ikke mig der skal bruge den mest, så det er ikke sikkert det betyder noget.

Men under alle omstændigheder en god skærm til billige penge lige nu, hvis man altså kan leve med et panel som Samsung ikke selv har produceret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Har du undersøgt om disse "A" paneler også gælder for 940Fn modellen? Der er en del hysteri omkring disse modelbetegnelser, men jeg vil altså endnu engag bede jer om at få styr på om disse bogstaver rent faktisk har relevans for panelets oprindelse på den pågældende model.

Du har garanteret fået opfattelsen at alt der hedder noget med A er ringe pga. den hysteriske stemning der er pisket op omkring 226BW modellen - dette er jo slet ikke den samme skærm og overhovedet ikke samme panelteknologi. Det er KUN Samsung der laver PVA paneler, så hvis det er et sådant du har i skærmen, så kommer det fra Samsung.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som yakken siger, så bør 940Fn kun blive produceret med et PVA panel, som er fra Samsung selv.

Det med A grades bruger man i hele industrien, og problematikken har jo også været oppe for Dell skærmene. Det er dog meget sjældent, at det har en betydning som det ses for 226bw og Dells monitors.
Af geddeth
OK - tak for svaret.

Det er rigtigt at jeg havde opfattelsen af, at ".. [R] A" bag på skærmen betyder, at panelet er produceret af AUO og ikke Samsung, pga. diskussien omkring 226BW.

Synes det er meget mystisk, at de vælger at bruge nøjagtig samme symbolik til at indikere, hvem der har produceret deres 226BW-paneler. Yderst uheldig beslutning for forbrugerne, IMO.

Rasmus, hvorfor mener du, at 940Fn-paneler kun "bør" være produceret af Samsung?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg allerede har skrevet så er det udelukkende Samsung selv der producerer PVA paneler. Der er ingen andre producenter der laver paneler af denne type - det er ikke tilfældet med TN paneler.

Eftersom det angives at 940Fn har et PVA panel, så kan der pr. definition ikke være andre producenter af indmaden end Samsung.