Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kingsman
Vil lige høre hvor højt man skal hænge sit tv på væggen ? Mit tv er et 40" og sidder ca. 3.5 meter fra det. Har hørt noget om at man skal hænge det så 1.50 meter fra gulvet fra bunden af tv´et, er det rigtigt ?
Af Muren
Jeg ville hænge det så du ser ind i nederste 3. Del af skærmen når du sidder og kigger på det. Det har jeg hørt skulle være passe. Synes 1.5 meter lyder højt. Men tror det er meget forskelligt hvordan folk hænger det.
Af Kasperkk83
Mit hænger ca 110cm over gulvet og jeg synes personligt det er for højt. Den optimalte højde vil for mig være omkring 70-80 cm.
Grunden til mit alligevel er endt deroppe er fordi vi har små børn i huset og så giver det lige en ekstra form for passiv sikkerhed i forhold til legetøj og pilfingre. Vi har så ydermere noget komode ting stående under fjernsynet så de små pilfingre ikke kan nå det :)
Af PeterD
Hmmm..syntes engang jeg læste noget på en side...

Var det ikke noget med at man skulle kunne "kigge ind i den øverste del af rammen" når man sidder i sofaen???. Efter længere tids tvkiggeri, f.eks. film etc. fokusere man mere nedad og så rammer man midten af skærmen naturligt..

PS. Mit 42" står på at tvbord...55 cm fra gulvet..Jeg sidder i en sofa hvor siddefladen 41 cm fra gulvet..Ved ikke om andre gør det samme, men jeg er meget godt tilfreds..Eller sidder i en lænestol 85 cm over gulvet og 2,5 meter til skærmen...

Anyway..I hvert fald Pas på med at sætte det for højt. Du får ondt i nakken og du bliver træt i nakken og det ser bare generelt dumt ud...

Nogle (de fleste?) sidder og kigger ind i skærmen, jeg kan bedre lide at kigge lidt ned i skærmen...

PS. Nu har jeg med vilje ikke ønsket at mit tv skulle fylde HELE min stue, hvis jeg havde et større tv ville jeg også sætte det højere..

Kan du ikke, hvis du investerer i et drejeligt Vogel beslag, justere højden automatisk og "låse" den i den ønskede position..? og ændre det hvis du har brug for det.....Dyrt men dejligt :)