Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af zappedronningen
CJMK skrev:Hej alle
Det er efterhånden klart, at der kan være stor forskel på de enkelte plasma paneler fra samme producent. Har selv 2 st. Panasonic ST50 (42”) som kører flere timer dagligt på samme kanal med logo. Der er og har aldrig været skyggen af retention eller burn in:-) Bruges også til Xbox i timevis.

Derimod er min VT50 (50”) fyldt med div. loger fra alle tv kanaler (You see). Har kørt rullebjælkefunktion o.s.v. i dagevis og er absolut ikke tilfreds med resultatet. Det er i øjeblikket til service. Jeg forventer at panelet bliver udskiftet på garantien. Jeg har dog ikke fået en endelig afklaring endnu.

Jeg håber du har mere held med at sende det til service end jeg og flere andre havde. Mit var så ikke fyldt med logoer, men udelukkende fordi zoomede eller undgik problemkanalerne i dage eller uger. Og nej rullebjælken hjælper ikke en dyt. Da jeg sendte det derop var der som sagt ingen permanent skade. Der var mørke skygger fra kanaler, jeg så umiddelbart inden det blev hentet, men ikke noget, der ikke ville gå væk med tiden. Til gengæld fik jeg det retur med et tydeligt DR logo, der ikke var til at slippe af med igen og beskeden, at tv'et ikke fejlede noget, men at de for en sikkerheds skyld havde opdateret firm- og software. En anden, hvis tv blev sendt til samme Service Center fik samme besked. De kunne ikke se burn-in og tv'et overholdt specifikationerne og blev opdateret for en sikkerheds skyld. Jeg ved ikke, hvordan hans sag endte, men så vidt jeg forstod det,, ville han gå videre med det og forlange nyt tv eller pengene retur.
Af tommyaa
heg forstår ikke folk gider at sidde og se tv i et zoom format, så kan det da være ligemeget med at ha et godt tv hvis ikke man kan se tv som man har lyst, alt det med break in osv. er jo bare for latterligt og iøvrigt tror jeg ikke på det virker, logoerne kommer jo alligevel, nåede at afbestille mit gt50 fra elgiganten det er nok meget godt hvis der er så store problemer, mit gt30 har ingen logoer overhovedet, mit pioneer 9g er det helt umuligt at få retention på også.
Brugeravatar
Af edinger
tommyaa skrev:Jeg forstår ikke, folk gider at sidde og se tv i et zoom format, så kan det da være ligemeget med at ha' et godt tv, hvis ikke man kan se tv, som man har lyst.
Jeg gætter på, at det er noget, de fleste gør af nød, fordi alternativet, LCD, med sine begrænsninger (heller) ikke er til at leve med, når man først har vænnet sig til CRT og PDP.

Men ja, det er da bestemt utilfredsstillende, at det forholder sig sådan. Meget utilfredsstillende.
Nej absolut ikke sjovt at zoome hele tiden. Også derfor jeg endte med at opgive og tage imod tilbuddet om et bytte til WT50. Men jeg ville da foretrække et VT50 uden problemer. For der findes jo åbenbart nogle, der kan tåle at blive brugt. Men altså ikke de to, jeg havde i min stue.
Af GodmotherTycoon
Ejer et 50ST50 og som så mange andre har jeg også problemer med IR, jeg har et fint lille 6 tal i højre hjørne (der dog fader mere og mere væk...) efter et par premier league kampe i træk da jeg købte det i efteråret. Jeg får også IR efter at se andre ting med logoer men dog ikke i samme grad som det skide 6 tal.

At man i 2012/2013 skal babysitte sit TV og ikke bare kan bruge det normalt er for mig helt uacceptabelt, mit ST50 erstattede mit PZ80 fra 2008 der ikke havde nogen som helst problemer med IR eller burn-in.

Jeg synes ellers jeg undersøgte det godt inden jeg købte men af uforklarlige årsager synes jeg ikke anmeldelserne lagde vægt på IR, hvilket for mig ville være en dealbreaker, det er noget jeg fandt ud af efterfølgende ved almindelig brug og specifik søgning på problemet, og kunne se at stort set alle Panasonic plasma 2012 ejere er i samme båd som mig.

At Panasonics plasmaer kan vinde den ene pris efter den anden og være så fundamentalt defekte er mig en gåde, men måske alternativerne er endnu værre?
Af jng
steen6400 skrev:Jeg ville køre break-in i 200 timer og i den periode holde mig væk fra tv kanaler og håbe at logoet forsvinder. Alternativt gøre brug af returretten.
Bevar mig vel. Købe en nyt tv, der ikke kan tåle at vise tv. Og køre break-in 24+ timer i døgnet. Ha!
jng skrev:
steen6400 skrev:Jeg ville køre break-in i 200 timer og i den periode holde mig væk fra tv kanaler og håbe at logoet forsvinder. Alternativt gøre brug af returretten.
Bevar mig vel. Købe en nyt tv, der ikke kan tåle at vise tv. Og køre break-in 24+ timer i døgnet. Ha!
Jeg synes også det er for ringe, men jeg videregiver bare et velkendt råd, so don't shoot the Messenger.
spørgsmålet er om det virker, jeg tror ikke på det, problemerne er jo også for folk som har kørt "break in" , et tv skal nydes fra dag et og så må man jo leve med det, der er masser af folk som slet ikke lægger mærke til det da de ikke kender til problemet, hr og fru Danmark kender ikke burn in og har sikkert heller aldrig bemærket det da de ikke sidder og aktivt leder efter det som folk herinde helt sikkert gør, spørg jer selv, hvor mange gange har i kørt "screen Wash" alene for at se om i kunne se et logo på den hvide baggrund?
Det er faktisk sværere at se de mørke skygger, når man kører screen wash med rullebjælken end når man ser reklamer eller noget, hvor der er en himmel på skærmen. Bjælken kører for stærkt til at skyggen når at træde rigtigt frem på skærmen medmindre det er meget slemt. Er der himmel på skærmen derimod er det meget tydeligt.
Og trods alle disse beretninger om problemer, findes der stadig Panasonic fanatikere, der er "in denial" og tror, at bare fordi anmeldelserne er gode og deres eget tv er uden problemer, så er det bare et spørgsmål om ofte at skifte kanal de første 100-200 timer og ikke køre med for høj kontrast. Det skulle lige være en af de andre tv-producenter, der sendte sådan noget skrammel i handlen.
Jeg kan også tilslutte mig koret af folk der har oplevet KÆMPE problemer med 2012 skærmene fra Panasonic.

Jeg købte i maj 2012 et GT50, hvor jeg ikke oplevede nogen væsentlige problemer før i oktober måned, hvor specielt venstre side af skærmen begyndte at tage imod logoerne. Jeg havde med vilje ikke brugt skærmen til PS3 spil, før i oktober måned og allerede første gang gik der 30 min før et "energibar" fra Lego Batman (spiller med min søn (-; ) forsvandt.

Da jeg fik lov til at returnere min skærm havde den både DR1 og TV2 logo siddende. Jeg havde også store problemerne med kanterne fra snokker bordet på Eurosport (-;
Faktisk fatter jeg ikke, at det er DR og TV2 der brændte sig fast. Mine børn havde set timevis af Disney Channel, hvor logoet er placeret i forenden, men dette kunne slet ikke ses.

Jeg har nu en dyrere LG LCD skærm, men den lider så af Backlight Bleeding. Rent billedemæssigt savner jeg faktisk min Plasma, for der er vitterligt forskel, men hvor er det samtidig en befrielse at være fri for tanken om zoom og tanken på de forskellige logoer.

I bund og grund synes jeg det er en skændsel at så dyre skærme skal have så mange problemer hvad enten det kommer som burn in eller et LCD der lider af Backlight bleeding.
fredizy skrev:I bund og grund synes jeg det er en skændsel at så dyre skærme skal have så mange problemer hvad enten det kommer som burn in eller et LCD der lider af Backlight bleeding.
Det kan der vist ikke være to meninger om.

Og det er selvfølgelig også det, der gør det så pokkers vanskeligt at vælge "rigtigt" – når man på én og samme tid ønsker PDP-kvalitet og LCD ease-of-use.

Det bliver altid et lunkent kompromis.
tja... efter at have returneret både st50 og gt50, har jeg nu bestilt ps60e6500. Håber den lider noget mindre af plasmastøj & retention. Jeg er endnu ikke klar til at gå over til LCD måtte jeg erkende efter at have haft LG lm660t hjemme. Ved selvfølgelig godt at der findes bedre lcd end det, men fortryder efterhånden at jeg ikke bare beholdte mit 3 år gamle samsung plasma som hverken havde retention eller plasma-buzz. :(