Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af fredekb
Hey jeg har efter mange tests, erfaringer og butikshjælp fundet frem til LG669T i 32'' Har hørt den skulle være fantastisk... Undtagen med Sortniveau, så hvis man ligger og ser tv om aftenen bliver de sorte ting i tv'et grålige. Nogle der har oplevet dette, og er det et stort problem?
Håber meget på hjælp fra jer da der ikke er så længe til køb
Af 2 T ´er Uden H
Det kommer lidt an på hvor lyst der ellers er i rummet og hvad vinkel man ser det fra :)

Jeg kan godt se forskel fra mine forældres philips 37pfl5405 med LG IPS panel og til mit eget Samsung 40C535 med et VA panel der præstere et bedre sort niveau, det er dog oftest noget jeg bemærker ved sorte bjælker, en komplet mørk nattehimmel og hvis man ser tv væk fra centrum, at det bliver betydeligt mere gråligt på IPS panelet.

Sidder man lige foran i en afdæmpet stue vil jeg ikke betegne det som værende direkte synligt gråt, men jeg kan godt se at sort er mere oplyst end på mit eget i tilsvarende belysning.

Det er en af de ulemper der er ved IPS paneler. Der er dog mange andre faktorer foruden sort niveau som er vigtige og det er også imo et fint tv du har kigget på.

Det er jo en subjektiv vurdering hvordan man ser på det med sort niveau og hvor stort et problem det bliver. Den kræsne bruger vil måske bemærke det som et problem og ville ikke gå på kompromis på det punkt, mens feks mine forældre er ligeglade :)

Du kan evt tag en kig på disse 2 modeller der er anmeldt her på flatpanels som bruger et IPS panel ligesom 669´eren og se hvad der står om sort niveau og se lidt billeder :)

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1334651646

og

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1333360918
Af fredekb
Tusind tak for erfaringen og de links :) Vil gerne se tv om aftenen op på mit værelse hvor der er rullet ned og ellers helt mørkt, det er derfor jeg er i tvivl hvor stort problemet er. Vil selvfølgelig også se tv i dagstimerne. Der står på det sidste link med LG at det er det bedste sortniveau på IPS panel men stadig ikke så gode som f.eks Samsung. Som det nævnes herunder skulle det være godt nok, men er problemet stort eller er det noget en almindelig forbruger vil ligge mærke til i et helt mørkt rum? :

''Sortniveauet er bestemt acceptabelt – men ikke ideelt. I dagstimerne fremstår den sorte farve dyb og intens pga. overfladebehandlingen på LM760T, men i et mørkelagt lokale kan man godt se, at sort ikke fremstår helt sort.''

''Shadow detail var ikke overbevisende med skærmens standardindstillinger, men efter kalibrering lykkedes det os at forbedre gengivelsen af de helt mørke farver. Kun de 2-3 mørkeste nuancer af grå var svære at skelne fra den helt sorte farve. I praksis betyder det, at detaljer i mørke film og spilscener bliver gengivet pænt og detaljerigt.''

Læs mere http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... z2LcDX80VJ
Af 2 T ´er Uden H
Det er svært at sige, det er som sagt en individuel vurdering hvor meget man vægter sortniveau, mit indtryk er dog at den alm forbruger ikke vil være så kritisk anlagt og se det som et problem, især hvis man ikke har noget andet at sammenligne med :)

Jeg vil sige køb tv´et fra et sted med en prøveperiode/returret og hvis du mod alt forventning ikke kan leve med billede pga sort niveauet så kan du returnere det og overveje en anden kandidat :)
Af fredekb
Igen tak for dit råd. Har en anden kandidat som er Samsung ES6805, men da 3D er en vigtig ting for mig har jeg hørt (både fra dem herinde og HI-FI klubben) at passiv 3D stadig er bedst. Det lyder ikke til at Sortniveauet er så slemt (heldigvis,) men søger stadig flere erfaringer med dette. :)
Af fredekb
Er der ikke flere som har LG669T eller nogle i den serie som har erfaringer med Sortniveau eller andre ting ved skærmen? O-O
Af red_martians
IPS-teknologien har dårligere sortniveau, en hel del dårligere end f.e.s samsungs VA-skærme og plasmaskærme. Men udviklingen går stærkt, og tror det for bare 2-3år siden ikke vil have været ret mange skærme på niveau med den skærm du nævner dér.
Af fredekb
Så du mener man tydeligt kan opleve mangel i et mørkt rum med denne skærm ifht Samsung ES6805? som desværre har Aktiv 3D
Af Abildgren
Jeg har indtil for nyligt været en billedrørsdinosaur.
Men nu kunne det gode gamle sony trinitron ikke mere, 95 kilo på lodsepladsen og ind med en fantastisk dejlig tynd og flot skærm.

Jeg valgte en LG 47LM660T, (hører jo til samme serie) og er ret glad for den, bevares, det var ikke den vt50'er som jeg ønskede, men fik den også for 6000 kr. i Bilka.
Pris og kvalitet hænger nu engang sammen.
Jeg er super glad for selve tvet. Børnene elsker 3d delen, og den generelle billedekvalitet er flot og efter LED standarder ret naturlig.

TV et har dog 2 problemer fra at være en superskærm
1. Sortniveauet er dog ikke ret godt. Eller det vil sige, ser man alm tv eller film i 16:9 format ingen problemer super godt billede. Ser du derimod i film format 21:9? får du sorte (grå) bjælker foroven og forneden. Det er til at leve med, men det er irriterende at der er så forholdsvis meget clouding tror jeg det hedder. Det er tydeligt at det er et kantbelyst tv. Det virker faktisk som om at sortniveauet er meget bedre i selve billedet end i de "sorte" bjælker. Det er dog kun et problem når det er mørkt.

2. Synkronisering lyd/billede. Jeg har TDC home trio, og oprindelig kørte jeg lyden fra min boks til mit sorround anlæg, men der var forfærdelig forsinkelse på billedet problemet kan også være i boksen, men TDC yder ikke support på lydudgangen på deres boks ???.
Selv ved at bruge den optiske udgang på tv et har jeg oplevet at billede og lyd ikke er helt synkroniseret hvis tvet står i cinema eller professionel. Det kan let løses ved at sætte skærmen i game mode, så har du bare ikke så mange billedeindstillinger. Men jeg synes ikke jeg har behov for mere end det der kan stilles i gamemode.

Ud over disse problemer, synes jeg det er en fed skærm, fantastisk design, passiv 3d er fabelagtigt, smart tv indholdet er godt bl.a. netflix.
og en masse andet.

Lyden? mja mere er der vel ikke at sige om det, så det er konstant over mit sorround anlæg

Magic Remote? smid den over højre skulder - næ Logitech Harmony one+ det er fedt.

Alt i alt er jeg rigtig glad for det.

LG 47LM660T
Sony PS3
Denon AVR 1603
TDC Home trio
Af fredekb
Tusind tak for dit indlæg :)

1.: Jeg har på mit tv kun kunne se i alm tv og film i 16:9 format. Når det er formatet 21:9 kan man så stadig se undertekster eller er det et problem ved f.eks. film? Og er også lidt i tvivl hvad du mener med at sortniveauet ser bedre ud i selve billedet end i de ''sorte'' bjælker. Det er vil selve billedet man skal se på?

2.: Har selv antenne tv hvor billedet generelt fryser og andre problemer. Ved ikke om det er boksen eller signalet det er galt med. Tror det er boksen da signalet virkede fint inden jeg fik Boxer. Ved du om dette problem du beskriver også gælder dem med Boxer?

Med lyden vil jeg bruge Logitech Z506 højtalere som jeg bruger til min stationære pc nu.

Efter at have prøvet Magic Remote syntes jeg den virker totalt fed og dejligt nem at have med at gøre. Ellers vil jeg også købe Logitech Harmony One+ til de andre fjernbetjeninger udover denne

Tak for input, håber du kan svare på spørgsmålene :)
Af Abildgren
Hej Frederik

Ingen problemer med undertekster. Har ikke umiddelbart lagt mærke til hvor de står, og så har det jo ikke været et problem ;)

Det jeg mener med sortniveauet er at de sorte bjælker i top og bund virker lysere end sort i selve billedet når vi taler 21:9 format, fordi skærmen er kantbelyst, det kan godt virke irriterende på det kræsne øje. Havde skærmen været f.eks. plasma ville bjælkerne være sorte, det er de ikke på LM660, men som du selv siger det er billedet der er vigtigst. Håber det forklarer det lidt bedre.

Jeg har aldrig oplevet at billedet fryser.
MHT Boxer ved jeg det ikke rigtigt, da jeg ikke synes jeg har problemer med lyd fra PS3 (bruges til blu-ray) ved ikke om det er fordi billedet bliver opskaleret i fjernsynet fra TDC boksen til 1080. Men måske.
Der var i hvert fald meget tydelig forsinkelse på billedet, da jeg havde forbundet lyden fra TDC boksen til mit anlæg.
Som jeg skrev var synkroniseringsproblemet ikke helt løst ved at bruge udgangen på tv'et i stedet for TDC boksen, men lysår bedre.
Jeg søgte på nettet omkring synkroniseringsproblemet, og LG har åbentbart et problem med at sende lyden videre via optisk kabel i visse indstillinger, har i vært fald set indlæg med det samme problem.
Ved brug af HDMI arc skulle der ikke være problemer, men mit Denon har ikke HDMI indgang.
Synkroniseringen er upåklagelig i game mode, hvorfor man ikke kan få skærmen til det i proffesionel, ved jeg ikke. Vi taler ikke lang tid, men nok til at det nogle gange kunne være generende, sjovt nok var det mest ved sang jeg lagde mærke til det, min kone elsker Glee :)

TV' et har også en synkroniseringsindstilling, som selvfølgelig kun virker på lydudgangen på tv'et, men den har jeg ikke kunne finde ud af, syntes ikke rigtig det gjorde noget.

Men skal du bruge optisk så brug den optiske udgang på tv'et, og sæt skærmen i gamemode. Billedet er stadig supergodt, og du kan slå alt billed"forbedring" fra, da det også giver forsinkelse på billedet og alligevel kun ødelægger billedet.
Dog Er der en feature jeg bruger og det er local dimming, til forbedring af sort. Det er ikke rigtig local dimming som ved bagbelyste LED, men det gør det ret godt.

Til LGs ros skal siges at de har lavet en super god og nem billedopsætningsguide, hvor man bliver guidet igennem.

Jeg kan varmt anbefale Logitech Harmony, og hvis du overvejer det, skal du ikke vente for længe, da de desværre dropper ud af universal fjernbetjeningsmarkedet.
Harmony er utroligt nem at sætte op, man bliver guided igennem, og ikke noget med at sidde og parre hver knap det hele går automatisk.
Den bedste feature er aktiviteter, når det er sat op, trykker man én gang på remoten (touchdelen) og alle dine komponenter starter op og ligeledes når det skal slukke. Før skulle jeg tænde tvet, trykke på remoten for at skifte til boksen, så tænde den, og når jeg var nået hertil gad jeg ikke starte anlægget også. Harmony er dyr men dejlig. :)

Håber du kunne bruge det

Mvh Thomas
Af Abildgren
Hov glemte lige at minde om at du skal lave indstilling af billedet på hver HDMI indgang du bruger. Opdagede det da jeg blev noget skuffet over udseendet på min første Blu-ray film :)

Thomas
Af fredekb
Tak alt dette skal jeg nok huske, Det virker til at mit næste tv blir fra LG med denne model :) Troede at Sortniveau var et stort problem men det lyder det ikke til at være Heldigvis :) Kan du beskrive hvilke indstillinger du brugte for at få det rette billede? Så slipper jeg for at købe en kalibrerings dvd til 200.kr

Vil så nok også tilkøbe Logitech Harmony One+

P.S er det kun Gamer mode du har gode erfaringer med til både film, tv-serier og spil?
Af Abildgren
Hej igen
Jeg bruger kun game (eller spil) indstillingen.
Men cinema og bruger gav gode billeder, men det var her jeg oplevede synk problemer
Indstillinger:
Energibesparelse: sluk
Indstilling: Spil (bruger)
Baggrundslys: 60
Kontrast:90
Lys: 50
Skarphed: 15
Farve: 55
Farvetone: 0
Farvetemp: 0
Avanceret:
Dynamisk kontrast: sluk
Dynamisk farve: sluk
Clear white: sluk
Super opløsning: sluk
Gamma: mellem
Billedvalg:
Støjreduktion: sluk
Mpeg støjreduktion: sluk
Sort niveau: lav
Eye care: sluk
Lokal nedtonet LED: mellem

Det er de indstillinger jeg bruger, og er rigtigt godt tilfreds.
Har søgt, men har ikke kunnet finde andres indstillinger, ej heller på anmeldelser,
Jeg har som udgangspunkt brugt den indstilling Rasmus brugte på LM760

God fornøjelse