Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lordt_nelson
Hej

Er der nogen som har nogen erfaring med at bruge sin router som NAS.

Jeg har d.d lige bestilt en router fra TP link med USB indgang. I følge deres spec så skulle man kunne sætte en USB disk og streame det til TV vi DLNA.
Af Andersss
Der er næsten aldrig power nok på de routere til at kunne levere film hurtig nok. Fungerer fint til billeder og måske nogle DVD-rips, men alt over det skal du nok ikke forvente virker.
Af lordt_nelson
Tro ikke at flaske falsen bliver USB disken. Netværket køre jo 1000 Mbps.

Det er kablet netværk.
Af Frillen
lordt_nelson skrev:Tro ikke at flaske falsen bliver USB disken. Netværket køre jo 1000 Mbps.

Det er kablet netværk.
Ja hvis routeren bare fungerede som en forlængerledning mellem harddisken og dit TV, men sådan er virkeligheden jo ikke!
Du skal jo huske på at diverse media skal konverteres/dekodes til noget forståeligt for dit TV, når vi snakker DLNA, og dette skulle jo i så fald foregå i din router med dens indbyggede processorkraft - Hvilket jeg tvivler stærkt på at den har meget af ;)
Af Juleulven
Jeg har prøvet dennne feature... den er mere smart end praktisk ..og her snakker vi en ffv. ny og anerkendt ASUS router ....
Af lordt_nelson
Hvad er det I snakker om at den skal transcode.

det er TVet som afspiller filerne og routeren.
Af lgowner
lordt_nelson skrev:Hvad er det I snakker om at den skal transcode.

det er TVet som afspiller filerne og routeren.
+1 , mine LG skærme afspiller fint uden at serveren skal transkode / altså omkode format. det er kun med PS3 og ældre sådan noget må være aktuelt.
Af lordt_nelson
Jeg har altså lige tabt tråden.

Hvad mener I når I siger at den skal transcode. Er det router ikke afspileren ?

Findes der et sted hvor man kan hente nogle små prøve klip -
Af lgowner
korrekt, når harddisk tilsluttes til din router, og den deles derfra via DLNA, så er det dit TV eller media afspiller som vil afspille og dekode AVI/MKV container, som er det format fil er pakket ind i. DLNA er bare en fil delings funktion som gør du kan udvekse folder og filer mellem maskiner.

altså harddisk sættes til router, filer deles via DLNA, TV/Media boks dekoder filen som der deles fra router, så enkelt er det.

men!
kan filen ikke dekodes af tv, så er der på kraftigere server mulighed for a kode filen om, så ens modtager kan afspille den i korrekt format som understøttes som flere her mener. tror bare ikke det er så aktuelt mere.
Af Frillen
lordt_nelson skrev:Jeg har altså lige tabt tråden.

Hvad mener I når I siger at den skal transcode. Er det router ikke afspileren ?

Findes der et sted hvor man kan hente nogle små prøve klip -
Med mindre din router er DLNA certificeret, så tror jeg ikke du får afspillet meget på dit TV med mindre dit TV kan håndtere netværks shares, mit LG Smart TV fra 2011 kan ikke!
Media til et TV skal streames, det kan så vidt jeg ved ikke bare læse en fil, som når man læser filer på en computer over et netværk!
LG's smart tv har også mulighed for brug af Plex, hvilket kræver en Plex mediaserver installeret på din router i dette tilfælde, og dette er et rimeligt tungt og krævende program.
Så din router skal altså have en media-server installeret!

Der er faktisk en fin forklaring på DLNA her: :)
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1311667585
Af lgowner
Frillen skrev:Med mindre din router er DLNA certificeret, så tror jeg ikke du får afspillet meget på dit TV med mindre dit TV kan håndtere netværks shares, mit LG Smart TV fra 2011 kan ikke!
Media til et TV skal streames, det kan så vidt jeg ved ikke bare læse en fil, som når man læser filer på en computer over et netværk!
LG's smart tv har også mulighed for brug af Plex, hvilket kræver en Plex mediaserver installeret på din router i dette tilfælde, og dette er et rimeligt tungt og krævende program.
Så din router skal altså have en media-server installeret!
Mit ene 2011 tv (LW650) virker fint med DLNA fra pc og nas her, og klarer da de fleste filer, undtaget dem med DTS lydspor, som jeg springer over.

PS3 derimod vil ikke tage filerne. men det er en anden sag.
Af Frillen
lgowner skrev:Mit ene 2011 tv (LW650) virker fint med DLNA fra pc og nas her, og klarer da de fleste filer, undtaget dem med DTS lydspor, som jeg springer over.

PS3 derimod vil ikke tage filerne. men det er en anden sag.
Jeg tror du misforstod mig, jeg kan også sagtens se film og billeder via DLNA på mit TV!
Der er stor forskel på at have adgang til filer på et Netværk(CIFS) eller netværksstreaming.
Jeg ved ikke om der findes TV, som kan tilgå mediafiler over et netværk på samme måde som hvis mediafilerne lå på en USB harddisk sluttet direkte til TV'et, men mit kan ikke på denne måde.
For at kunne bruge DLNA kræves der en mediaserver, som sørger for at mediefilerne bliver streamet over netværket(Plex kan også transcode, men er meget ressourcekrævende), i lordt_nelson tilfælde vil det så være routeren, som skal have en indbygget mediaserver.
Dernæst skal TV'et have en indbygget media-render, men uanset hvor godt dit TV er til at vise en masse forskellige typer mediefiler, så vil det altid være begrænset af mediaserveren.
Dette er ikke tilfældet, når du afspiller mediefiler fra en USB harddisk sluttet direkte til TV'et, så er det dit TV's mediesupport der suverænt styrer, hvad du kan afspille!
De TV, som kan tilgå filer over et netværk på samme måde som via en tilsluttet USB harddisk, ja så stiller det ikke større krav til afsenderen(en router i dette tilfælde) end at kunne dele og sende filer over et netværk!

Jeg ved ikke om jeg lige fik gjort forvirringen større, jeg er ikke altid lige god til at forklare på skrift, hvad det er jeg mener :D
Af lgowner
Frillen skrev:Jeg ved ikke om jeg lige fik gjort forvirringen større, jeg er ikke altid lige god til at forklare på skrift, hvad det er jeg mener :D
konklusion: han kan godt bruge en router, som har DLNA server indbygget og mulighed for tilslutning af harddisk, så den kan streame til TV eller anden medieboks (som dog nok alligevel havde Harddisk tilslutningsmulighed).
Af Frillen
lgowner skrev:konklusion: han kan godt bruge en router, som har DLNA server indbygget og mulighed for tilslutning af harddisk, så den kan streame til TV eller anden medieboks (som dog nok alligevel havde Harddisk tilslutningsmulighed).
Fuldstændigt rigtigt :)
Jeg ville så nok bare vælge at slutte usb-harddisken direkte til TV'et, meget meget bedre :D