Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Selv om jeg er en tøs, vil jeg gerne have et ordentligt LCD TV og ikke lures af smarte sælgere, der får provision for at anbefale et mærke. Dog er jeg jo ikke super HIFI entusiast, så kan nok ikke høre stor forskel på lyden. :)

Har undersøgt en del og mit valg går nu på et af flg. 4 tv:

Samsung 32 M71
Samsung 32 N71
Sony 32 V2500
Toshiba WL66 ZS (eller hvad det nu hedder)

Hører lidt modsatte meninger omkring Samsung, som jeg jo nok designmæssigt mest hælder til. også mulighederne for USB og flash card etc. er da rart eller?

Kan nogen hjælpe mig til at træffe beslutningen, så jeg snart kan få noget skønt at se på, vil det være en stor hjælp, tak.

Overvejer iøvrigt kraftigt at købe i Tyskland (Media-handel.de, hardwareversand.de eller digitalo.de) men ikke sikker på man kan betale v. levering først og om man så får 2 års garanti på varen. Har hørt noget om, at hvis man køber gennem parallelimport i DK er der ikke 2 års garanti - passer det?

Hilsen og god påske

Snowwhite
snowwhite skrev:men ikke sikker på man kan betale v. levering først
mener jeg ikke du kan... det der med efterkrav er vist kun noget der eksisterer i dk... du skal desuden vær opmærksom på at undgå at betale ved en manuel overførsel af penge til en konto - for i så fald kan du ikke få pengene igen hvis produktet ikke dukker op
xenon skrev:
snowwhite skrev:men ikke sikker på man kan betale v. levering først
mener jeg ikke du kan... det der med efterkrav er vist kun noget der eksisterer i dk... du skal desuden vær opmærksom på at undgå at betale ved en manuel overførsel af penge til en konto - for i så fald kan du ikke få pengene igen hvis produktet ikke dukker op

Fler tyske butikker køre med efterkrav(nachname) "bla. mediacheckpoint.com & digitalo.de" så betaler du GLS manden når han kommer med dit TV, husk at ha lige penge.
Af xenon
ok...cool... anede jeg ikke
Af snowwhite
Ok, jamen så bør der ikke være noget problem der.

hvad mht. hvilket TV jeg skal vælge - er der nogen der har gode kommentarer? Betyder 100 mhz (M71)overhovedet noget, når vi snakker fladskærmstv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For en god ordens skyld så er det nu altså kun 100 Hz og ikke MHz der regnes i, men nej, du bør ikke satse på denne teknologi endnu - den skader oftest mere end den gavner.
Af snowwhite
Hov - ja har ikke helt styr på alle begreberne endnu :D

Men så kan jeg da i det mindste udelukke et af Samsungerne. Så er det bare om Sony er så meget bedre end Samsung at jeg er villig til at ofre det pæne design jeg synes de har? Det skal jo også være godt og funktionelt og have noget for pengene.
Af snowwhite
hej igen,

så faktisk lige at Tænk har lavet en ret nylig test af bl.a. de tv jeg har i kikkerten. Er der evt. nogen, der har testen liggende, som man kunne låne? Det vil være superhjælp.

Mange hilsener

snowwhite
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er der en grund til at du har udelukket plasma-TV? Hvis du primært ser TV så er det nu engang det bedste til formålet. Ulempen er dog at de kun laves i størrelser fra 37"/42" men du får et bedre TV til pengene.

Se på Samsung 42Q7H eller Panasonic 37PX70.
Af Gert13
Her er et udsnit af testen fra TÆNK. (Jeg står muligvis med det ene ben i spjældet, pga. ophavsret osv.)

I det nyeste nummer af forbrugerrådets blad TÆNK som udkom i dag, bliver Panasonic TH-42PX60EH kåret som
'Bedste køb' i 42"

42 tommer (plasma)
Panasonic TH-42PX60EH
Fundet til: 11.988 kroner
Du får meget for pengene ved at vælge dette tv fra Panasonic. Det klarer sig pænt i seertesten, har en god lydkvalitet og er let at betjene. Som de andre plasmaskærme i testen får denne skærm topkarakter for synsvinkel. Til gengæld er den særdeles modtagelig over for lysrefleksioner og derfor mindre egnet, hvis den skal placeres direkte overfor et vindue.

Bedste køb i 32"
32 tommer (LCD)
JVC LT-32R71BU
Fundet til: 8.462 kroner
Denne model er en af de bedre i testen. Den opnår fine resultater i både billed-, lyd- og seertest. Og så vejer skærmen kun 17 kg, hvilket gør den let at placere på væggen. Til gengæld er brugervenligheden mindre god, og betragtningsvinklen er under middel - dette tv er derfor bedst, hvis man sidder lige for.

Testvinder blev i øvrigt hhv:
40 Tommer (LCD)
Sony KDL-40W2000
Fundet til: 18.888 – 22.000 kroner
Et af de bedste skærmbilleder i testen. Dette fjernsyn klarer sig godt i seertesten, har en god lydkvalitet og er let at betjene. Ekstraordinært for en LCD-skærm klarer den sig også flot, når det kommer til synsvinklen. Desuden forebygger den lysrefleksioner perfekt. Det eneste minus er prisen.

og
32 Tommer (LCD)
Philips 42PF9731D/10
Fundet til: 11.777 – 17.999 kroner
Flot skærmbillede og et godt resultat i seertesten. Denne model har en række lækre ekstra funktioner - for eksempel en USB-indgang som gør det muligt at afspille musik og vise digitale fotos i høj kvalitet. Den kører med fuld HD-opløsning og er brugervenlig

Da sådanne resultater altid kan skabe debat citeres her videre fra artiklen i TÆNK nr. 73:

"Sådan har vi testet
Tænk har testet 28 fladskærme i størrelserne 32, 40 og 42 tommer. Testprogrammet er ændret en smule fra tidligere test, så du nu også kan se, hvordan skærmene klarer sig med digitale signaler og i det nye HD-format.
Billedkvalitet bedømt af trænet brugerpanel
Billedkvaliteten er ud over de tekniske laboratorietest blevet bedømt af et trænet brugerpanel.
Panelet har set på forskellige filmklip vist på tv’et over alle relevante indgange det vil sige RGB (SCART stik), analog antenne, højt opløseligt signal (HD) via HDMI-stikket og tv-signal via den digitale tuner for de skærme, der har en sådan indbygget.
Brugerpanelet bedømte billedet fra minimum to en halv meters afstand. Alle fjernsyn blev dækket til, så kun skærmen var synlig ved bedømmelsen.
Brugerpanel og brugervenlighed
Et brugerpanel har i et lydlaboratorium aflyttet musik og tale fra fjernsynets eksisterende højttalere. Lydkvaliteten i skemaet er en samlet bedømmelse af denne test samt tekniske målinger af blandt andet støj og maksimal lydstyrke.
Brugervenligheden er en samlet bedømmelse af betjeningen ved for eksempel installering, zapning og daglig betjening. Med i den samlede bedømmelse er også fjernsynets funktioner. Her får fjernsynene point for, hvor mange ekstra funktioner de har. Det kan eksempelvis være picture-in-picture, og antallet af scart-stik.
Energiforbruget
Derudover har vi målt energiforbruget, når skærmen er tændt, når den står på standby, og når den er slukket. Dette tæller også med i den samlede bedømmelse.
Af snowwhite
mange tak for info - det er altid rart at høre andres meninger.
Har dog ikke plads til større end 32¨og skal også kunne flytte rundt på tv'et, så vigtigt at kunne se fra flere vinkler.

Kigger lidt videre. Har hørt fra Tyskland at M71 bli'r erstattet snart men ved ikke af hvad?
Af Kief
snowwhite skrev:mange tak for info - det er altid rart at høre andres meninger.
Har dog ikke plads til større end 32¨og skal også kunne flytte rundt på tv'et, så vigtigt at kunne se fra flere vinkler.

Kigger lidt videre. Har hørt fra Tyskland at M71 bli'r erstattet snart men ved ikke af hvad?
Den bliver erstattet af en M86 så vidt jeg husker... M71 er der ingen grund til at købe. Dens 100Hz motor ødelægger mere end den gavner, så skal man have en af de nuværende samsung skærme, så er det er N71...
Hej snowwhite har du været i en butik og set billedet på de forskellige skærme? ellers gør det først, Men jeg er også selv på udkig efter en fladskærm og af dem du nævner får du nok mest for pengene ved køb af Toshiba WL66.

med hensyn til garanti så er der i alle eu lande 2 års reklamationsret lige som i dk.men hvis der bliver noget galt med det får du så nogle transportomkostninger hvis du skal sende dette til rep i f.eks tyskland.

snowwhite skrev:Selv om jeg er en tøs, vil jeg gerne have et ordentligt LCD TV og ikke lures af smarte sælgere, der får provision for at anbefale et mærke. Dog er jeg jo ikke super HIFI entusiast, så kan nok ikke høre stor forskel på lyden. :)

Har undersøgt en del og mit valg går nu på et af flg. 4 tv:

Samsung 32 M71
Samsung 32 N71
Sony 32 V2500
Toshiba WL66 ZS (eller hvad det nu hedder)

Hører lidt modsatte meninger omkring Samsung, som jeg jo nok designmæssigt mest hælder til. også mulighederne for USB og flash card etc. er da rart eller?

Kan nogen hjælpe mig til at træffe beslutningen, så jeg snart kan få noget skønt at se på, vil det være en stor hjælp, tak.

Overvejer iøvrigt kraftigt at købe i Tyskland (Media-handel.de, hardwareversand.de eller digitalo.de) men ikke sikker på man kan betale v. levering først og om man så får 2 års garanti på varen. Har hørt noget om, at hvis man køber gennem parallelimport i DK er der ikke 2 års garanti - passer det?

Hilsen og god påske

Snowwhite