Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Tilbage i april fik jeg mig en Samsung UE55D8005, og har generelt set været meget godt tilfredes med den, men der har fra starten været et problem med lav lydstyrke ved streaming af film fra en computer. Det er ikke på alle film/serier det gør sig gældende, men der hvor det opstår, så kan jeg skure op på 100 uden det bliver højere end ved ~25.

Er løsningen at slutte en soundbar/lydbar til fjernsynet?
lundorff skrev:Tilbage i april fik jeg mig en Samsung UE55D8005, og har generelt set været meget godt tilfredes med den, men der har fra starten været et problem med lav lydstyrke ved streaming af film fra en computer. Det er ikke på alle film/serier det gør sig gældende, men der hvor det opstår, så kan jeg skure op på 100 uden det bliver højere end ved ~25.

Er løsningen at slutte en soundbar/lydbar til fjernsynet?
Hvis det kun er på nogle film, så er det ikke hardwaren der er problemet (udover at du helt generelt vil kunne få væsentligt bedre lyd). Det må ligge et sted i afspilningskæden.
Af Mysen
Har du prøvet at skifte lydspor i de filer, der afspilles med lav lyd? Det kan godt være, at dit tv ikke kan finde ud af at sende et 5.1 lydspor ud i stereo, og så mister du al den lyd, der skulle komme ud af centerhøjtaleren.
Jeg går ud fra, at det er filer, du har "fundet" på nettet, siden nogle virker, mens andre ikke gør. Hvis det er tilfældet, er det normalt, at der følger AC3-lyd med DTS- eller DD-lydsporet.
Af J.H.
Aaarrrgghhh!

Sig efter mig: EN SOUNDBAR ER ALDRIG LØSNINGEN!

Gentag så mange gange som nødvendigt for at en soundbar ikke virker interessant på nogen måde.

Ved tilbagefald gentages proceduren.

:D :D :D
Af monsterslam
J.H. skrev:Aaarrrgghhh!

Gentag så mange gange som nødvendigt for at en soundbar ikke virker interessant på nogen måde.

Der mangler en synes godt om knap :D
Af Mysen
monsterslam skrev:

Eller en "Du har vist bare aldrig hørt en god soundbar"-knap
Af J.H.
Mysen skrev:
monsterslam skrev:

Eller en "Du har vist bare aldrig hørt en god soundbar"-knap
Nej, det har jeg endnu ikke oplevet, selvom jeg har hørt nogle stykker, der er tilsyneladende rigtig langt mellem de gode.
Hvilke har du hørt som du mener er gode?
Af Mysen
Min far har en B&W Panorama + sub, ligeledes fra B&W, og i et hjem hvor der enten ikke er fysisk eller æstetisk plads til store gulvhøjtalere, er det faktisk en rigtig god løsning. Æstetikken falder så ikke lige i min smag, men designpræference er jo en individuel sag.

Jeg HAR plads til store højtalere, men det ER muligt at få god lyd, selv om der ikke er plads til mere end en soundbar. Min svogers børn har fået en noget billigere Yamaha soundbar til en 3-4 kilo inkl. sub, og den spiller skam også ganske godt, omend ikke på samme niveau som den Panorama.
Af J.H.
Det er rigtigt, vi har vist talt om din fars B&W før.

Udover at det jo var skrevet med en humoristisk tilgang så kan soundbars jo bare ikke gøre det ud for "rigtige" højttalere omend man vel nok kan få rimelig lyd med de bedre af dem.
Jeg har så en vis aversion mod at alt bliver komprimeret i ofte skammelig grad fordi det skal passe ind i "trenden", hvilket medfører en sund skepsis mod bl.a. soundbars.

God lyd fåes jo også i andet end store gulvhøjttalere og med de muligheder der er for bl.a. indbygningshøjttalere er det æstetiske jo hurtigt på plads....med bedre lyd.

Det er selvfølgelig dejligt nemt med en soundbar hvis man er *biiip*, *biiip* eller bare *biiip* ;)
Af Mysen
Jamen, jeg forstod skam godt joken, og jeg er da også selv til et adskilt anlæg, for jeg bryder mig faktisk ikke særlig meget om udseendet af sådan en lang fætter. Jeg pointerede bare, at jeg opfatter afstandstagen til soundbars som en fordom, fordi lyden jo ikke handler en bjælde om designet, altså om stereolyden er delt i to højtalere eller ej. Hvis der er nogle gode elementer i en soundbar, og den ellers er lang nok til at adskille de to veje lyden kommer ud, så er det et fint nok valg, og det kan være mindst lige så godt som "almindelige" højtalere

Hvor afstanden til soundbars skal findes, er når folk helt ukritisk ser det som en umiddelbar løsning til den flade lyd i et tv. Selv om den er lang, så spiller den altså ikke godt, når den kun koster 500 kroner, men det samme er altså tilfældet for en stor almindelig højtaler.
Jeg selv havde en fordom overfor satellitsystemer engang, men igen så skyldes det, at der er så meget skrammel indenfor den opsætning. Satellitsystemer er ikke den bedste løsning, da størrelsen er en hæmsko, men jeg kan nu godt anerkende, at folk gerne vil ofre lidt lydkvalitet eller blot betale ekstra for at få god lyd ud af små diskrete højtalere. Ligesom at folk vil betale kassen for en af LG's middelmådige LED-modeller blot fordi designet er pænere end på den langt bedre plasmaskærm i samme prisklasse. Jeg selv kunne ikke drømme om, at ofre billed- eller lydkvalitet til ære for designet, men nogle gange er det altså nødvendigt at acceptere et kompromis, hvis der skal være enighed i hjemmet om, at den fælles økonomi skal sponsere noget, som kun én føler for.

Andre gange kan man være kreativ, og jeg har f.eks "fået lov" til at have store højtalere, fordi jeg sendte dem til autolakering, hvilke skabte den æstetiske accept hos min mage. ;)
Af J.H.
Min afstandstagen til soundbars har meget lidt med designet at gøre som sådan men mere de begrænsninger det sætter i forhold til lyd. De fleste soundbars er mindre eller kun en anelse længere end selve skærmen og deri ligger jo en alvorlig begrænsning for at skabe et godt lydbillede.

Satellit-systemer har jeg til gengæld oplevet flere vellydende af. Der er rigtig meget skrammel også.
Det handler nok om forventning og krav for både satelliter og soundbars. Ingen af dem kan det samme som rigtigt grej, så er det bare et spørgsmål om hvor lavt man vil sætte barren ;)