Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Cyber Andy skrev:Jeg håber ikke billedet kan brænde fast som på ældre plasma tv.
• Burn-in på ST50 (link).
Af Cyber Andy
Det var ellers en trist en at læse, for er plasma ikke godt nok til brug skal jeg ikke have det. Det vil irriterer mig grænseløst at kikke på billedfejl. Det ellers ærgeligt når der er fordele i plasma panalet, men ulempen er for stor til at trække det op :(

Måske der er en tilsvarende 50" LED hvor en dvd står udemærket..?
Af klingenberg
Cyber Andy skrev:Det var ellers en trist en at læse, for er plasma ikke godt nok til brug skal jeg ikke have det. Det vil irriterer mig grænseløst at kikke på billedfejl. Det ellers ærgeligt når der er fordele i plasma panalet, men ulempen er for stor til at trække det op :(

Måske der er en tilsvarende 50" LED hvor en dvd står udemærket..?
Specielt dvd på en led skærm vil ikke blive ret pænt.

Det er altid en risiko, hvis en kanal med et kraftigt logo er den primære kilde. Test's på skærmene viser dog at det er sjældent problemet opstår, og de lod en skærm stå med det samme billede i 24 timer+.

Det er relativt nemt at eliminere risikoen helt, ved at zoome logoet væk, hvis man er villig til det.

Hvis du ser meget film på BR og DVD, synes jeg risikoen er det værd.
Af Cyber Andy
Ja, det er også min erfaring at det her vil halte efter. Men om skærmen er LCD/LED har jo samme panel, blot belysningen til forskel og skærmens tykkelse. Derfor jeg tænker, at der må være en naturlig grænse for skærmstørrelsen, hvis det skal ligne mit nuværende gode dvd billede.

Mht valg af Plasma, ja den lyder rigtig god - men min kæreste bruger også tv'et og ser nu det der vises. At skulle være nervøs for zooming mv vil stresse mig. Ofte falder vi i søvn foran TV'et (smiler)
- Så det er disse ting det helst skal kunne klare!
Brugeravatar
Af edinger
Cyber Andy skrev:Jeg så dette tv idag, er det ikke ok? Flot billede men ikke så flydende i bevægelser. Måske det kan være en indstilling?

http://www.metroshop.dk/elektronik/lyd- ... ma-tv.html

Uddrag fra denne tråd:

tbj2803 skrev:Jeg har købt et 60pz250n. Mine overvejelser gik på dette eller deres topmodel 950 som kan fåes ved dustinhome til ca 15k med fragt.

De forskelle jeg kan se er:

3 vs 4 hdmi
Ingen smart på pz250
En smule i desginet, men begge er fede
THX profil på pz950, men tænker pz250 kan justeres bedre da man kan bruge indstillingerne fra testen af 50pz950 her fra siden. Der er isf menu hvor man kan justere et hav af indstillinger (37 forskellige justeringmulgiheder af kontrast, faver, lys, gamme osv)
Pz250n er norisk model, det er pz950 ikke
Ingen usb record og remote ala wii remote på pz250
Pz950 har trueblack filter

Nu fik jeg yderligere 10% rabat (10800,- kr) så min prisforskel er på 4k, hvilket jeg ikke synes deres topmodel er det ekstra værd. Jeg formoder at panelet på de to modeller er identiske og dermed billedkvaliteten stort set ens, dog med en smule bedre sort på pz950. Dog er dette MINE tanker, ved ikke om det er korrekt.

Jeg er rigtig tilfreds med tv'et. Jeg kommer fra en 50" plasma fra phillips 3 år gammel så alt andet lige er det jo en god opgradering. Fjernbetjeningen er ret plastic og ingen føling med tasterne, men jeg bruger min harmony one. Der er self reflektioner, men ikke noget som gener mig. Bor i en lejlighed hvor der kommer godt med lys ind, men dog ikke direkte. Men reflektioner er der. Jeg er meget skeptiske med lyde og ting som summer! Hvis man mute'er og sætter øret ned til tv'et kan man høre det summer lavt. Står man 1 meter fra det uden lyd er der intet at høre derfor godkendt. Jeg bruger det primært til film (720p eller 1080P mkv) og ps3 hvilket ser rigtig godt ud. Bevægelser, farver og skarpheden er super lækkert. Den kan via usb indgangen afspille mkv, men jeg streamer dog over min wd live. 3D er helt nyt for mig og ganske underholdende. Jeg synes det virker ganske godt. Ved ps3 kommer der god dybde. Jeg sad og så avatar 10-20 min i 3d og det ser rigtig fedt ud. Dog oplevede jeg en smule crosstalk. Nu har jeg kun mit gamle plasma at sammenligne med så derfor er jeg rigtig imponeret over mit nye tv.
Værd opmærksom på at der INGEN 3d briler er med. Heldigvis blev jeg lovet at der var 3d briller med så jeg blev ret negativ da jeg kom hjem og fandt ud af at der ingen briller var med. Dagen efter kørte jeg ud til elgiganten igen og forklarede at jeg blev lovet et par briller og wupti så fik jeg et par biller uden beregning ags250 (deres pris 900).

Alt i alt vil jeg klart anbefale dette tv. For 10.800,- kr har jeg fået et stort tv, som levere en ganske fornuftigt billedkvalitet og 3d. Yderligere har det et flot design. Kan man undvære streaming af video eller bruge wd live, nøjes med 3 hdmi og undvære usb recordning synes jeg man skal vælge dette tv :)
Af Rune01
Ellers er der jo stadig tilbuddet på vt50'eren i elgiganten, en 55" til 14999, det har jwg benyttet mig af og indtil videre er jeg ikke skuffet, og ligesom på nettet er der jo 14 dages returret. Og de har den ikke i næste uges avis, så kunne være det kun er weekenden med.
Af klingenberg
Cyber Andy skrev:Jeg så dette tv idag, er det ikke ok? Flot billede men ikke så flydende i bevægelser. Måske det kan være en indstilling?

http://www.metroshop.dk/elektronik/lyd- ... ma-tv.html
Ret sikker på det blev solgt i Bilka for et par måneder siden for 7K.

I den prisklasse har samsung og panny bedre tv.
Af Cyber Andy
Det også rigtig nok, men synes også det bliver mange penge for et tv :)

ST50 til 8000 eller VT55 til 15000, det næsten dobbelt op :)
Brugeravatar
Af edinger
Nu begynder det snart at blive komisk...

Der er udbredt enighed i anmelderkorpset om, at ST50 er skærmen med det mest gunstige forhold mellem (billed)kvalitet og pris dette år.

Så hvis det skal være plasma, og du alligevel – modsat dit oprindelige standpunkt – har et prisloft, vil du med garanti ikke blive skuffet over ST50. Du vil nok snarere blive imponeret.

Frem for at fluekneppe (pardon my French), om det skal være den ene eller den anden plasmaskærm, burde du bruge din energi på at overveje, om dit brugsmønster er til plasma eller LCD – imo.
Af Cyber Andy
Du har helt ret edinger hehe - Jeg ved godt jeg konstant skriver på det her, men det skyldes at jeg er helt overbevist om tv valg i plasma, men bare ikke tryg ved det med indbrænding. Sælgerne og deres modeller ser ikke beskadiget ud, og de siger det ikke er noget man skal være bange for. Så er der andre udtalelser herindefra.

Omvendt købte min ven i 2008 et tv 42" fra panasonic som dengang var den ypperste til 12 kilo.
Han har det dagen idag, der har været billede retention, ps2 pauseskærm i mange timer - manden er slet ikke kræsen bruger. Han døjer ikke med fejl dagen idag.
- Hvis den model kan fungerer, så undre det mig bare at de nye stadig kan drille, men det er en teknologisk grund.

Og der er herved at jeg bliver ved at fumle i min uvished. Jeg ved at jeg ser fejl, temmelig godt - men er også vild med kvaliteten på plasma'en.
Af Rune01
Jeg har også set rigtig meget på/efter nyt fjernsyn, og valgte i førse omgang et sharp le60le831s, men kunne simpelthen ikke rigtig vænne mig til led/lcd, så måtte benytte mig af returretten.
Jeg kom frem til at plasma er det rigtige valg for mig, og har også læst meget om især burn in, men kan kun sige : brug det med omtanke i starten så sker der ikke noget, jeg bruger bare mit almindeligt med indstillingerne herinde fra, og ser blandet kanaler
Senest rettet af Rune01 06 okt 2012, 21:32, rettet i alt 1 gang.
Af Cyber Andy
Ok tak for dit input! Godt at høre, men er de indstillinger du omtaler ok til at se tv med? Det er ikke mørkt og søvndøsigt?

Hvilken plasma skærm har du købt dig?