Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af J.H.
mik57 skrev:højtalere skal da monteres i ørehøjde.
Jeg går udfra den var til mig?

Nej det synes jeg ikke de skal.
Lyden har da bedst af at kunne strømme frit. Hvis du sætter den i ørehøjde er der pludselig en masse "forhindringer".
Af J.H.
mickiii skrev: Efter at have læst lidt på dolby's hjemmeside, samt jeres råd herinde, så slår dette mig som et bedre setup, hvor front er vedsiden af tv, samt center under og baghøjtalere placeres i ca. 2 m (højere en anbefalet, I know):

Da jeg er meget grøn inden for surround bliver jeg lige nødt til at stille næste dumme spørgsmål: Hvis man ikke sidder helt center for tv'et, hvor meget kan der kompenseres på selve receiveren? Kan man slippe af sted med at "skubbe" lidt til "sweet spot"?
Det vil blive for smalt. Så hellere ud i hjørnerne.
Er det konen der dikterer 2m istedet for 1.80?

Ja, det kan du. Siddepositionenerne er i din opsætning så forskudt fra et eventuelt sweetspot at det desværre aldrig bliver i nærheden af optimalt (måske med undtagelse af stolen). Smid du dem bare op i hjørnerne og indstil det bedst muligt, med de placeringer er kompromisser uundgåelige.

Bortset fra det, hvis i alligevel bygger er der jo også den mulighed at i laver in-wall højttalere, så kan det næsten ikke blive mere skjult :-)
Af Otto J
J.H. skrev:
Lyden har da bedst af at kunne strømme frit. Hvis du sætter den i ørehøjde er der pludselig en masse "forhindringer".
Hvad mener du med "forhindringer"?

Fronthøjttalerne skal optimalt sidde i ørehøjde, men selvfølgelig ikke hvis du har en standerlampe stående foran.
Af Otto J
Og ja, byg da højttalerne ind, det vil være både pænere og lydmæssigt bedre for de samme penge.
Af J.H.
Otto J skrev:
J.H. skrev:
Hvad mener du med "forhindringer"?

Fronthøjttalerne skal optimalt sidde i ørehøjde, men selvfølgelig ikke hvis du har en standerlampe stående foran.
Med forhindringer mener jeg at lyden fra baghøjttalere placeret på bagvæggen i det der svarer til ørehøjde når man sidder i sofaen/stolen vil ramme ind i nærmeste hoved (forudsat at sofaen eller stolen er placeret op af væggen)
Derfor bør de være over ørehøjde.
Af Otto J
J.H. skrev: Med forhindringer mener jeg at lyden fra baghøjttalere placeret på bagvæggen i det der svarer til ørehøjde når man sidder i sofaen/stolen vil ramme ind i nærmeste hoved (forudsat at sofaen eller stolen er placeret op af væggen)
Baghøjttalerne ja.
Brugeravatar
Af MigSelv
Hos mig ville ligningen være, jo større stue, desto større højttalere kunne jeg få.
Hvis ønsket er "usynlig" lyd, hedder det ikke så små kabinetter som muligt, men indbygning så stort som muligt.
Af J.H.
Otto J skrev:
J.H. skrev: Med forhindringer mener jeg at lyden fra baghøjttalere placeret på bagvæggen i det der svarer til ørehøjde når man sidder i sofaen/stolen vil ramme ind i nærmeste hoved (forudsat at sofaen eller stolen er placeret op af væggen)
Baghøjttalerne ja.
Naturligvis.