Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har over de seneste 14 dage lagt og rodet med valg af nyt tv.

Og har lagt og rodet imellem nogle LED skærme, og har virkelig de store problemer med at beslutte mig.

Jeg har gennemsøgt alt omkring disse 3 skærme

Sony 55HX850
Samsung 55ES7005
Sharp LC-60LE831S

Alle ligger til ca 15.000kr

Tv´et står i en stue, hvor der er et vindue lige ved siden af, hvor solen står på det meste af eftermiddagen, og om aftenen om sommeren.
Derfor jeg søger inden for LED.

Tv´et er nok ca tændt 7 timer hver dag. tit og ofte på den samme kanal.
Det skal bruges til 85% 2d HD, 10% gaming/pc og 5% sd-tv

Kvalliteten har alt at sige, det skal være så tæt på perfekt som muligt.
Smart-TV og 3D er da fint nok, men vejer ikke meget i forhold til billedekvallitet, men det er da meget sjovt.

Jeg har desværre bare en god afstand til skærmen, og tænker 55" er absolut minimum.

Men er nu kommet i tvivl om jeg skal overveje at starte med at se på Plasma skærme, da man kan få en god størrelse til billigere penge.
Men har slet ingen kendskab til modeller og mærker, når vi snakker plasma. Da jeg de sidste 4 år har haft forskellige lcd skærme.

Jeg syntes måske plasma skærme virker lidt matte, og derved kedelige, men det er måske fordi jeg er vandt til LCD´s overskru ede farver?.

Nå, men jeg har set lidt på pricerunner, og kan se følgende to modeller til følgende priser:

LG 60PM680S - 11.200kr
SAMSUNG PS64D8005 -14.000 (umidbare farvorit pga str.)

Men er langt fra besluttet, hverken om det bliver LCD eller plasma, Men det ville være rigtig fedt med lidt input, og et skub i den rigtige retning.

Der må også havde været nogle af jer der har i noget der ligner min situation.

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af MigSelv
Brug af plasmaskærm på samme tv kanal, i lang tid ad gangen, kan ikke anbefales herfra. Du vil let kunne opnå et burn in, når dit brugsmønster er som beskrevet.
Af daniel1973
Hej TWM

Jeg har lige købt Sony 55hx855 i Fona idag.Ligesom dig har jeg kigge på nyt TV de sidste
2 måneder og været meget i tvivl.Jeg har mest haft kig på Sony og Samsung 8005.
samsung blev så lige sat op med 2000 kr og det gjorde jo at Sony blev noget mere interessant.Jeg syntes ihvertfald at med Sonyhx855 for du meget for pengene.

Jeg var dog lidt i tvivl ang. gaming og sport.Jeg fik dem til at vise cykling og fodbold hos Fona og skærmen stod bare knivskarp.Så p.g.a af superbilled og pris har jeg valgt Sony 55hx855.Har været både hos Fona og Sony center som begge mente at den også ville blive sat op i pris som Samsung har gjort.Kan være sælgersnak ,men jeg skulle allugvel have nyt og så ingen grund til at vente.

Jeg er godt klar over at Sony ikke er helt fremme i skoene hvad angår apps ,men jeg skal se Tv,film og spille spil - så det altafgørende for mig var billedkvaliteten.Den får jo også en god test her på flatpanels.

Jeg vil med glæde skrive mine input ang. Sonyhx855 når jeg lige har leget lidt med hvad den kan udrette hjemme i stuen.

Hilsen Daniel 1973
Af Bent odense
I-MANUAl?-Giver grundlæggende betjeninger.Og instilinger har jeg brugt Rasmus Larsen,Med lidt ændringer. :)
Af TWM
Lige pt er jeg mest på vej til at vælge sharp 60 -831 da 5" ekstra virker godt for samme pris.

Ellers vil jeg tro 55es7005 er mit andet valg. Da den næsten kan det samme som 8005 og kun koster 15.500.

Jeg tror også påstå er et skidt valg. Jeg hat været rundt og se på nogle dag, og jeg tror jeg er blevet fan af alt for kraftig belysning og overdrevne farver. For jeg syntesggodtnok de plasma skærme var triste og grå. Sammenlignet med mit gamle led
Af daniel1973
Har selv haft Samsung de sidste 2 gange og har været meget glad for dem.Jeg tror også at Sharp er et godt tv.

held og lykke med hvad du nu vælger.. :)

hilsen daniel1973
Af TWM
Har set på div udenlanske sider, hvor de har testet sharp 830 modellen, og den får desværre ikke de bedste ord med på vejen. Den har vidst også store bleeding problemer, og sløring ved hurtige bevægelser, og en del judder.

Så jeg ligger stadig søvnløs om natten, pga ikke kunne beslutte mig.
Jeg henter tv´et mandag, det er den tidsfrist jeg har sat til mig selv.

Er der nogen som er bekendt med en forhandler i århus/vejle området, som skulle have es7005 og eller hx855 til udstilling i et lokale hvor man kan se dem i et lysdæmpet rum ?. Og måske endda også kunne have mulighed for at teste 3d og lign på tv´ene ?
Af klingenberg
Ser du den samme kanal mange timer hver dag kan burn-in godt blive et irriterende problem. På samsungen er der godt nok en zoom knap så du eks kan skære lidt af bunden og toppen væk, så logoet forsvinder, men kan sikkert blive irriterende i længden :o

Ellers er D8005 et rigtig lækkert fjersyn. D7005(9k i 59) er stort set identisk, bortset fra et qwerty-keyboard på remoten(useless med app på mobilen) og et lidt andet design.

Samsung buzzer generelt lidt mere end andre producenter, så hvis du er sensitiv til dette, så gå efter Panasonic.
Af TWM
Jeg ved faktisk ikke hvor længe af gangen en fast kanal er problemet.
Det sker jo at kæresten optager 5 afsnit af de unge mødre og skal have klaret dem i streg.

Men jeg bruger så tv´et en del til pc. og der tænker jeg også at man kan få burn in, ved alle de faste logoer, uret osv.

Men først og fremmest tænker jeg meget på om der er et sted man kan komme til at se den fysisk. tænker på PS64D8005, og så bare modellen, behøvre ikke være samme størrelse.

Men alle steder er plasmaerne ligesom taget af hylderne.
steder som elgiganten og bilka sælger 95% LED skærme nu.
Så har faktisk kun meget lille kendskab til Plasma.

Håber der er nogen der kender en god forhandler med et par plasmaer stående århus/vejle området