Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

lennon skrev:
sd2100 skrev:
Mysen skrev: Det er mig yderst besynderligt, at man kan blive så blind af sine egne synspunkter, at der slet, slet ikke kan forholdes til, at der eksisterer en opposition.
Virkelig et mærkelig indlæg sd2100 kom med dér ;;)
Jeg kan sagtens se fordelene i en plasma. Der var jo i sin tid en grund til, at jeg som så mange andre for 4 år siden valgte plasma fremfor LCD!!!!!!!!! Fordelene ved plasma overvejer for mig (og en stor del af den brede befolkning) ikke længere ulemperne. Og plasmaproducenterne kan ikke leve af nørderne alene. Derfor ingen fremtid. Pionerers skæbne spøger sikkert i kulissen!
Plasmas ulemper er sgu da ikke blevet værre inden for de sidste år (buzz,retention og strømforbrug) ? Omvendt er alle seriøse testsites enige om at plasmas billedkvaltet - specielt i forbindelse med film og sport - stadig er synligt bedre end LCD, som altså ikke er kommet tættere på .
Og mig bekendt kom markedsførende Samsung (LCD) ligesom alle andre ud med blodrøde tal på TV divisionen i sidste regnskabsår .
Nej, ulemperne er ikke blevet værre ( bortset måske fra strømforbruget) , men forskellen i billedkvaliteten er blevet mindre og er nu så små, at jeg ikke vil "betale" prisen. Desuden er vores nuværende stue meget lys - igen til plasma ulemper. Mørklægning kommer ikke på tale!
Af THM
jamen så passer lcd jo fint til dig. jeg foretrækker dog selv en god plasmaskærm frem for en god lcd skærm, under mine stueforhold som godt kan være lidt lyse om dagen indimellem. men det opvejes dog klart af fordelene for mit vedkommende. sammenlignet med de bedste lcd jeg har set under normale stueforhold.

og ja samsung havde et underskud i deres tv division sidste år, men sjovt nok så blev det underskud formindsket af overskudet i deres plasma division...

ang. flimmer så kan jeg i butikker nogle gange godt spotte det på panasonics plasmaer på afstand, dog hverken på lg eller samsungs.
jeg har siden hen købt et lg plasma, og hjemme i stuen kan det på statiske billeder indimellem, men på en anden måde end panasonicen og slet ikke i nærheden af samme grad, så det er på et ret ligegyldigt niveau.
sd2100 skrev: Nej, ulemperne er ikke blevet værre ( bortset måske fra strømforbruget) , men forskellen i billedkvaliteten er blevet mindre og er nu så små, at jeg ikke vil "betale" prisen. Desuden er vores nuværende stue meget lys - igen til plasma ulemper. Mørklægning kommer ikke på tale!
Det er også fint nok, at du har gjort op med dig selv, at LCD passer bedre til dig og din stue. Min stue er nok også lidt for lys til en plasma, men jeg foretrækker at døje med det lidt forvaskede billede midt på dagen og til gengæld få det super lækre billede i filmtimerne om aftenen, og jeg har endnu til gode at se en LCD afspille en film med samme kvalitet. Jeg er godt klar over, at flere ikke er enige i det, men for mig - og for mange andre "plasmanørder" - så er det altså tilfældet. Og hvor, jeg mener, du tager fejl, er, når du siger, at de folk, der køber LED, har det anderledes. Jeg er overbevist om, at rigtigt mange har præcis de samme præferencer som jeg selv, men at markedstrenden har fået dem til at hoppe på LED-vognen i stedet; og det er en skam.
Af allo
plasma (og jeg taler kun for mig selv) er bedre til og giver mere at arbejde med (i mine øjne)

det er nemmere at udvikle og bruger div.filter til og i dem; de er lidt tykkere så der er plads til mere gear m.m. (selv om at de har fjernet - og jeg aner ikke hvorfor - f.eks. mulighed for at koble direkte eksterne højtaler)

plasma det burde være en arbejdshest - lige til og ikke til at slide (jaja - i hvert fald ikke med det samme og ikke i løbet af 4-5 år ;) )

jeg kunne aldrig forstå hvorfor de ikke har valgt én teknologi og holdte fast i den - for så er jeg så godt som et 100 på at kun de færreste ville klage og brokke sig over et fjernsyn (og dets ulemper m.m.) anno domini 2012

mht.dit: "Hvad er begrænsningerne ved plasma?" så kan jeg kun sige at:

man kan ikke komme hjem en fredag aften med et plasma fjernsyn og sætte det til og holde f.eks. spille-weekend eller se samme kanal uden at være bange for burn-in (og det ikke kun i starten) - hvilket burde ikke havde noget som helst med et tv at gøre...

ud af det blå så er der plads til div.apps og og tablets jeg ved ikke hvilke andre ting der ikke har noget som helst med et tv at gøre men plads til bedre fjernbetjening og højtaler og fans m.v.? - det er der ikke :D

det burde holde fast i en teknologi til at starte med...
Mysen skrev:
sd2100 skrev: Nej, ulemperne er ikke blevet værre ( bortset måske fra strømforbruget) , men forskellen i billedkvaliteten er blevet mindre og er nu så små, at jeg ikke vil "betale" prisen. Desuden er vores nuværende stue meget lys - igen til plasma ulemper. Mørklægning kommer ikke på tale!
Det er også fint nok, at du har gjort op med dig selv, at LCD passer bedre til dig og din stue. Min stue er nok også lidt for lys til en plasma, men jeg foretrækker at døje med det lidt forvaskede billede midt på dagen og til gengæld få det super lækre billede i filmtimerne om aftenen, og jeg har endnu til gode at se en LCD afspille en film med samme kvalitet. Jeg er godt klar over, at flere ikke er enige i det, men for mig - og for mange andre "plasmanørder" - så er det altså tilfældet. Og hvor, jeg mener, du tager fejl, er, når du siger, at de folk, der køber LED, har det anderledes. Jeg er overbevist om, at rigtigt mange har præcis de samme præferencer som jeg selv, men at markedstrenden har fået dem til at hoppe på LED-vognen i stedet; og det er en skam.
Du har fuldstændig ret - jeg kan naturligvis ikke kende alle forbrugers præferencer. Mit (mere eller mindre kvalificerede gæt) baserer sig udelukkende på de erfaringer, jeg har fra familie og omgangskreds. Men, "budskabet" i mine indlæg var egentligt bare, at vi har forskellige præferencer og at valget af lcd rent faktisk kan være begrundet i disse forskellige præferencer og ikke kun skyldes smart markedsføring.