Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Gombert skrev:Elgiganten sælger Panasonic 50GT50 for kr. 9790,- fra på mandag.

Det må siges at være et fantastisk tilbud til dem der overvejer at gå plasma-vejen :)
Ja det er super godt tilbud en god skærm, ikke meget man skal give mere i forhold til dem der overvejer st50.
Af kaja69
Det er en god pris, men de sælger nu også PS51E8005 til 9999,- med en ekstra tommer :)

Er der nogen af jeg med mange års plasma erfaring der kan sige om plasma sygen (buzz, rentention, burn-in) er mindre sandsynlig på den ene eller anden model?
Af Mysen
Det er mit indtryk at buzz er mere sandsynligt forekommende på Samsung'en, mens Panasonics modeller lider mere af retention. Jeg har i hvert fald til gode at høre en Samsung model, der var lige så lydsvag, som de sarte ører ville foretække, mens testen af E8005 til gengæld viser, at Samsungs panel ikke er så følsom overfor fastbrænding af billedet.

Du kan ikke købe en plasmaskærm fra nogen producent, uden at risikere en vis grad af begge onder.
Af kaja69
Tak for svar, kan man sige noget om hvad "de fleste" mener er værst, jeg mener retention vil altid kunne ses, men kan man høre buzz fra almindelig siddeafstand (3-3,5 meter fra skærmen)?
Af fredizy
Jeg vil ikke høre om disse vilde tilbud når jeg købte skærmen for 1½ månede siden :p Det er vildt så meget man får for pengene.
Af Mysen
kaja69 skrev:Tak for svar, kan man sige noget om hvad "de fleste" mener er værst, jeg mener retention vil altid kunne ses, men kan man høre buzz fra almindelig siddeafstand (3-3,5 meter fra skærmen)?
På min Samsung, ja, på min brors Panasonic, nej. Det er ikke meningen, man skal kunne høre buzz fra den afstand, men det kan ske. - Også selv om, man ikke har muted skærmen. De fleste skærme vil dog være lydløse eller næsten lydløse 3,5 meter væk bortset fra ved helt lyse billeder uden lyd.
Brugeravatar
Af MigSelv
Mysen skrev:Det er mit indtryk at buzz er mere sandsynligt forekommende på Samsung'en, mens Panasonics modeller lider mere af retention. Jeg har i hvert fald til gode at høre en Samsung model, der var lige så lydsvag, som de sarte ører ville foretække, mens testen af E8005 til gengæld viser, at Samsungs panel ikke er så følsom overfor fastbrænding af billedet.

Du kan ikke købe en plasmaskærm fra nogen producent, uden at risikere en vis grad af begge onder.
Og hvad bygger man det udsagn på? Der foreligger absolut ingen undersøgleser, der underbygger dine påstande.
Selv testen af VT50 og E8005 kan ikke underbygge din påstand. Det eneste der kan diskuteres er testenes ordlyd og validitet.
Af Mysen
MigSelv skrev:
Mysen skrev:Det er mit indtryk at buzz er mere sandsynligt forekommende på Samsung'en, mens Panasonics modeller lider mere af retention. Jeg har i hvert fald til gode at høre en Samsung model, der var lige så lydsvag, som de sarte ører ville foretække, mens testen af E8005 til gengæld viser, at Samsungs panel ikke er så følsom overfor fastbrænding af billedet.

Og hvad bygger man det udsagn på? Der foreligger absolut ingen undersøgleser, der underbygger dine påstande.
Selv testen af VT50 og E8005 kan ikke underbygge din påstand. Det eneste der kan diskuteres er testenes ordlyd og validitet.
Det er netop tolkningen af ordlyden, jeg så baserer det på. Hvis du har en anden læsning af testsene, og det ved jeg du har på måden du hæver parader, hver gang der tales imod Panasonic, så er det også fair nok, men jeg skriver jo netop også, at "det er mit indtryk". Jeg har ikke noget mærkepræference, og selv om du vil svare, at du også kun ser på billedkvaliteten og ikke mærket, så er det alligevel tydeligt, at Panasonics gener betyder mindre for dig end generne på andre modeller.
Efter at have testet E8005 i forskellige sekvenser må vi imidlertid sige, at det lader til, at Samsung har bevæget sig fremad igen. Vi oplevede ikke nævneværdige problemer med retention ved blandet brug. Det er positivt og vi håber at dette holder igennem hele tv’ets levetid.
VT50 kan ikke sige sig helt fri fra retention. Vi så det ikke i forbindelse med blandet brug, men efter f.eks. et par timers konsolspil, kan man spotte en smule retention. Det er dog ikke noget at bekymre sig om (det forsvinder kort efter igen), og langt mildere end på VT20.
Temmelig ens må man sige, men imo en lille fordel til Koreaneren.
Brugeravatar
Af MigSelv
Mysen skrev:
MigSelv skrev:

Det er netop tolkningen af ordlyden, jeg så baserer det på. Hvis du har en anden læsning af testsene, og det ved jeg du har på måden du hæver parader, hver gang der tales imod Panasonic, så er det også fair nok, men jeg skriver jo netop også, at "det er mit indtryk". Jeg har ikke noget mærkepræference, og selv om du vil svare, at du også kun ser på billedkvaliteten og ikke mærket, så er det alligevel tydeligt, at Panasonics gener betyder mindre for dig end generne på andre modeller.
Efter at have testet E8005 i forskellige sekvenser må vi imidlertid sige, at det lader til, at Samsung har bevæget sig fremad igen. Vi oplevede ikke nævneværdige problemer med retention ved blandet brug. Det er positivt og vi håber at dette holder igennem hele tv’ets levetid.
VT50 kan ikke sige sig helt fri fra retention. Vi så det ikke i forbindelse med blandet brug, men efter f.eks. et par timers konsolspil, kan man spotte en smule retention. Det er dog ikke noget at bekymre sig om (det forsvinder kort efter igen), og langt mildere end på VT20.
Temmelig ens må man sige, men imo en lille fordel til Koreaneren.
Nej da, man nævner retention i forbindelse med flere timers konsolspil, men ser det ikke ved blandet brug ( Panasonic ).
Man ser ikke nævneværdigt retention ved blandet brug med Samsung, men har åbenbart ikke testet ved konsol brug ( eller tør man ikke nævne det ). Ikke nævneværdigt, man ser det altså, må jeg formode.
Jeg har intet imod negativ omtale af specifikke producenter, men så skal de f...... være underbygget, og det er din påstand ikke. Selv med dit fremlagte "bevis", er du ikke kommet et skridt nærmere.
Jeg vil hellere have "ingen retention ved blandet brug", end "ikke nævneværdigt retention ved blandet brug".
Af Mysen
Jeg kan ikke underbygge dem bedre, end at det var sådan jeg tolkede de to udtalelser. -Dét og så, at retention syntes hurtigere fremkommen på min brors VT30 end min egen 2010-Samsung, selv det kun er en producent-generalisering og ikke en sammenligning af fænomenet anno 2012. Derudover virker det til, at der er flere tilfælde af burn-in på Panasonic fra brugere herinde, der dog kan skyldes, at deres plasmasalg overstiger det af Samsungs.

Jeg ved godt, at det er tolkninger af forskellige ting med tvivlsom validitet, men hvis du ikke bryder dig om ordlyden af "det er mit indtryk at...", så belager jeg meget. Der er bare ikke noget sted, du kan finde svaret på spørgsmålet, hvor det står sort på hvidt, og derfor synes jeg, at et indtryk ofte kan være bedre end ingenting.
Brugeravatar
Af MigSelv
Mysen skrev:Jeg kan ikke underbygge dem bedre, end at det var sådan jeg tolkede de to udtalelser. -Dét og så, at retention syntes hurtigere fremkommen på min brors VT30 end min egen 2010-Samsung, selv det kun er en producent-generalisering og ikke en sammenligning af fænomenet anno 2012. Derudover virker det til, at der er flere tilfælde af burn-in på Panasonic fra brugere herinde, der dog kan skyldes, at deres plasmasalg overstiger det af Samsungs.

Jeg ved godt, at det er tolkninger af forskellige ting med tvivlsom validitet, men hvis du ikke bryder dig om ordlyden af "det er mit indtryk at...", så belager jeg meget. Der er bare ikke noget sted, du kan finde svaret på spørgsmålet, hvor det står sort på hvidt, og derfor synes jeg, at et indtryk ofte kan være bedre end ingenting.
En tolkning af brugeres oplevelser ( fra dette site ), uden at være sikker på deres brug af tv/vaner, må ikke danne grundlag for fortolkninger. Jeg kan ikke forstå, at der kan læses ud fra anmeldelserne ( din fortolkning ), at den ene model skulle lide mere af retention.
Jeg har ejet VT20, VT30 og nu VT50. Jeg har aldrig set skyggen af retention på VT30 og VT50 ( så min fortolkning må være, det lider disse tv ikke af ). Eller er det blot mit brugsmønster, der tager hensyn til tv'et?
VT20 derimod var en del følsomt ( især det første ), jeg fik en bytter ( anden fejl ), og problemet blev ganske betragteligt reduceret.
Af kaja69
Her er der faktisk nogen der har testet det:
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57 ... n-in-test/

Samsung har tilsyneladende et forspring når det kommer til retention.
Brugeravatar
Af MigSelv
kaja69 skrev:Her er der faktisk nogen der har testet det:
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57 ... n-in-test/

Samsung har tilsyneladende et forspring når det kommer til retention.
Med forbehold for, at testeren ikke kunne udelukke, at det ene panel måske var "kørt til ".