22 jul 2012, 15:49
De indstillinger som tv kommer med som standard, er lavet for at få maksimal kontrast, og indtryk af et skarpt billede. billedet er som regel for blåt, det hvide er for lyst, og de sorte områder er for mørke. ikke desto mindre er det sådan et billede som mange godt kan lide, og det er jo derfor fabrikanterne leverer tv'ene med disse indstillinger. hvis du er en af disse personer, så får du måske mest ud af standard indstillingen.
Når bla Rasmus kalibrerer tv, så er det ud fra målinger med specielle apperater, som giver den mest korrekte indstlilling. Hvis du sammenligner det kalibrerede billede med standard billedet vil det som regel se mere mat og tit rødligt ud. Det falder ikke i alles smag, derfor er der tit mange der kommer med forslag til ændringer på indstillingerne.
Jeg har ikke nogle måleinstrumenter, så jeg bruger tit nogle af de kalibrerede data.. bla hvidbalance og gamma. resten justerer jeg efterhånden, så de passer bedst til mine behov. f.eks har jeg gerne et mere lysstærkt billede, da jeg også ser tv om dagen, og tit har lyset tændt om aftenen.
så mit tv står ikke korrekt efter de målte data, men stadig bedre end standard indstillingen.... synes jeg, og det er jo det vigtigeste da det er mig der skal kigge på det.
så hvis du vil have den mest korrekte indstilling, så følg rasmus' data, men husk at det ikke er en bibel, og hvis der er noget du ikke er enig i, så lad være med at bruge det.