Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dktrold
hejsa jeg har lige fået det her tv, ret indvikle syns jeg, og vil da meget gerne have hjælp til den optimale indstilling, jeg er ikke så stærk når det glæder og læse eng så vil være glad vis en har en dansk mulighed..

go weekende drenge og piger..
Brugeravatar
Af edinger
Et godt sted at starte ville være her på siden (link) ;)
Af Bent odense
Har brugt rasmus larsen kalibrering på midt 55hx855,Med nogle små ændringer som der passer til mig,Så leg lidt med det og se hvad der passer dig best.I farver lys osv. :) SUPER GODT TV :)
Af dktrold
hej endingde jeg syns måske det er lidt mangle fuld den kalibraing, står sgu ikke så godt i nu som i shoppen, og kan det virkelig passe alt skal slå fra i menu, ??
Af Japer
Der er mange ting at stille så, men måske skriver jeg de indstillinger ind jeg kører med så kan du jo prøve dem. Men nej til almindelig tv kiggeri behøver du ikke slå alt fra, men igen alligevel nok det meste. Først og fremmest så brug motiv biograf 1 og først og fremmest så slå eco mode fra kan ikke lige huske hvad den nøjagtig hedder men der er under eco mode under indstillinger. Du kan f.eks godt køre motionflow på standard til det meste tv. Det gir stort set ingen kunstige billeder altså soap opera effekt. Kør auto 1 eller 2 efter liking. Auto 2 skulle være mere af den originale film end auto 1.
Brug gerne reality creation på f.eks 40-50 og støj ja ved ikke måske 10-20. Skarphed 50-60.
gamma 0 eller -1. Til almindelig tv er led dimming kontrol ikke absolut nødvendig, men jeg bruger den på lav, men sæt den til standard. Prøv under hvidbalance med de sidste 3 rød -1 eller -2. Grøn -3 eller -4 blå -4 til -8. Eller rød -1 grøn -2 til 3 og blå -6

Der er selvfølgelig flere indstillinger, men ikke idag
Af Bent odense
Hvad er der mangler i kalibreringen.Husk det er en kalibrering der kun bliver anbefalet.Der er jo nogle systemer der skal slået fra-til for andre skal have den optimale funktioen.Jeg har som skrevet brugt rasmus kalibreringen,Med nogle ændringer der passer til midt behov.Og jeg har fået et super godt billedekvalit ud af det. :)
Af Bent odense
Her har du min indstillinger på 55hx855.
Start med at gå ind i systemindstillinger.Så står der ØKO.Slå strømsparfunktioen FRA og lyssensor TIL.
Billedfunktion:sport
Baggrunds lys:7
Kontrast:88
Lys:50
Farvemætning:60
Farvebalnce:0
Farvetemperatur-varm:1
Skarphed:minium
Støjreduktion:auto
Mpeg-støjreduktion:auto
Punkt-støjreduktion:auto
Reality creation:auto
Jævngradering:mellem
Motionflow:standard
Film-tilstan:auto1
Sort korrigering:mellem
Avanc kontrastforbedring:mellem
Gamma:+1
Led kontrol:fra
Auto light limiter:fra
Klar hvid:fra
Levende farver:fra
Detaljeforbedring:høj
Kantforbedring:høj
Hudtonekorrektion:til
Rød-justering:-1
Grøn-justering:-6
Blå-justering:-1
Rød biaas:-1
Grøn bias:-3
Blå bias:-1
Af Bent odense
På lille hvid knap med ?-I:MANUAL.Der er grundlæggende betjeninger.
Af THM
Rasmus har da ikke brugt sport profilen
Af Bent odense
Nej det har han ikke,Jeg skrev at med nogle ændringer til hans indstillinger.
Af dktrold
det heder altså hele ikke sport profil i mit, men ja menu er sgu ikke så nem som samsung, men fedt tv glæder mig sgu til jeg har rigtig net så det hele virker sammen,,
Af Bent odense
Jeg skrev ikke sport profilen.men Billedfunktion.dktrold.Prøv nu barer at indstille dit hs855 med den jeg har givet dig.Og se om du kan bruge det.Og Japer kommer nok også med en indstilling som du kan prøve. :)
Af -jacob
De indstillinger som tv kommer med som standard, er lavet for at få maksimal kontrast, og indtryk af et skarpt billede. billedet er som regel for blåt, det hvide er for lyst, og de sorte områder er for mørke. ikke desto mindre er det sådan et billede som mange godt kan lide, og det er jo derfor fabrikanterne leverer tv'ene med disse indstillinger. hvis du er en af disse personer, så får du måske mest ud af standard indstillingen.

Når bla Rasmus kalibrerer tv, så er det ud fra målinger med specielle apperater, som giver den mest korrekte indstlilling. Hvis du sammenligner det kalibrerede billede med standard billedet vil det som regel se mere mat og tit rødligt ud. Det falder ikke i alles smag, derfor er der tit mange der kommer med forslag til ændringer på indstillingerne.

Jeg har ikke nogle måleinstrumenter, så jeg bruger tit nogle af de kalibrerede data.. bla hvidbalance og gamma. resten justerer jeg efterhånden, så de passer bedst til mine behov. f.eks har jeg gerne et mere lysstærkt billede, da jeg også ser tv om dagen, og tit har lyset tændt om aftenen.
så mit tv står ikke korrekt efter de målte data, men stadig bedre end standard indstillingen.... synes jeg, og det er jo det vigtigeste da det er mig der skal kigge på det.

så hvis du vil have den mest korrekte indstilling, så følg rasmus' data, men husk at det ikke er en bibel, og hvis der er noget du ikke er enig i, så lad være med at bruge det.
Af dktrold
Bent odense jeg har som prøve dem af, jeg syns billede virker meget rød og ikke så tydlig må det være, og neron farver er for skræppe..

men ja jeg prøver mig os frem, er tilfreds med 3d delen den er altså bedre end mit gamle 2010 samsung

men **** hvor er ps3 langsom maskine. så skal jeg vist os have en xbox igen ;;O