Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af noxity
#169282
I løbet af de sidste 3 år hvor jeg har arbejdet med returneringer, har der ikke været noget som indikerer at Samsung har en højere fejlrate end andre producenter.

Faktisk vil jeg næsten gå så langt som at sige at den måske er lavere. Ja vi fik flest Samsung TV retur, men solgte også betydeligt flere Samsung end noget andet mærke.
Af PhDream
#169327
noxity skrev:I løbet af de sidste 3 år hvor jeg har arbejdet med returneringer, har der ikke været noget som indikerer at Samsung har en højere fejlrate end andre producenter.

Faktisk vil jeg næsten gå så langt som at sige at den måske er lavere. Ja vi fik flest Samsung TV retur, men solgte også betydeligt flere Samsung end noget andet mærke.
Så burde den ged være barberet.

Tak for input. Det er rart at høre fra nogen, som rent faktisk kan begrunde sine udtalelser, i stedet for at slynge om sig med tomme påstande.
Af PeterD
#169348
Jeps. Hader også når folk kommer med tomme påstande, så vi kan få rettet op på tingene...

Bare ærgeligt over at høre om folk har problemer med deres skærme, og så især fra Korea, ifg. siden her..
Af Otto J
#169350
PhDream skrev:
Der bliver slynget en masse tomme påstande ud, om at fejlraten på Samsungs tv er højere. Er der statistiske beviser for, at så og så stor en procentdel af Samsung tv er fejlbehæftede ift. konkurrenterne? Når man har en stor markedsandel og sælger flere tv, vil der automatisk komme flere meldinger om fejl.
Der _findes_ ikke nogen officielle statistikker for fejlprocenter. Desværre. Og selv hvis der gjorde, ville de formentligt ikke vise det fulde billede af problemstillingerne, da de ville omhandle garanti-reparationer, og nogle producenter er bedre end andre til at lave apparater der holder garanti-perioden ud men ikke alt for meget længere.

Det er faktisk et emne som jeg synes er ret problematisk. Det er desværre blevet sådan at udtalelser fra fagfolk har mindre vægt end udtalelser fra almindelige slutbrugere. Langt, langt størstedelen af de folk jeg kender i branchen ville aldrig selv købe bestemte mærker, ud fra de erfaringer de har akkumuleret omkring fejlrate, service tilgængelighed af reservedele osv. Samsung er i høj grad ét af dem. Det er klart at flere solgte giver flere reparationer, men de fleste folk i branchen kan altså godt regne. Hvis der sælges tre gange så mange, men kommer ti gange så mange på værksted, så ER fejlprocenten altså højere. Når jeg/vi siger "fejlprocent", så _mener_ jeg/vi fejlPROCENT.

Problemet er at det for den enkelte forbruger er svært at gennemskue værdien af sådan en udtalelse. Men under alle omstændigheder, så er det lidt tankevækkende at man mener man kan udtale sig bedre om fejlprocenter fordi man har 4-5 Samsung produkter i husstanden som ikke fejler noget, end f.eks. en reparatør der ser 10 defekte produkter om dagen, og udover selve statistikken også kan udtale sig ud fra den tekniske konstruktion, som er dét han alt andet lige har forstand på.

Det er lidt ligesom i bil-branchen. Franske biler har notorisk ry for at fejle mere end andre biler, men ligger alligevel i toppen af salgslisten, for man får jo ih så meget for pengene, og dét der ry er sikkert bare vildt overdrevet, og det var sikkert også kun i gamle dage.

I menneskelige relationer er det ikke et sundt træk at være fordomsfuld. Men når det drejer sig om indkøb af hardware, så kan det altså være en ret god forretning at være fordomsfuld. Personligt køber jeg ikke længere produkter der bl.a. står Philips og Samsung på. Det er ikke ensbetydende med at alle andre er bedre, men blandt andet de to producenter siger min branche-erfaring mig har 1: Høj fejlrate, 2: Elendig service i forbindelse med reklamationer, og 3: Elendig politik omkring tilgængeligheden af reservedele (dvs ofte må 3 år gamle apparater kasseres på grund af banale fejl, fordi reservedele ikke findes).

Så kan det godt være at jeg kunne være heldig, og jeg kan også være uheldig og ramme én af de få Yamaha produkter der er fejl på - men hvis man skal købe en lotteriseddel, kan man vel lige så godt købe dén med størst chance for gevinst.

Dét der nogle gange kan undre mig, er dog at der tilsyneladende er en meget stor modstand mod tanken om at Samsung skulle have en høj fejlprocent. Prøv at se lidt logisk på det: De giver generelt de bedste specifikationer til pengene. De er oftest hurtigst ude med nye teknologier. De skubber ofte grænserne for hvor små og flade tingene kan blive. Kunne det tænkes at en af de ting der ofres på disse altre, er den tekniske kvalitet, dvs holdbarhed?

Faktum er, at Samsung er fuldstændigt ligeglade med dig så snart du har betalt for varen. De er bestemt ikke alene om dette, men de er de mest kategorisk kyniske, og det er dérfor de er størst. De er IKKE størst fordi de har god holdbarhed, at tro på at de ikke kunne blive så store hvis produkterne rent faktisk er holdbarhedsmæssigt dårlige, er simpelthen brølende naivt.
Af Otto J
#169351
PeterD skrev:Jeps. Hader også når folk kommer med tomme påstande, så vi kan få rettet op på tingene...
Jeg kan ikke se at det er en tommere påstand at sige at fejlraten er høj uden dokumentation, end at sige at den er lav uden dokumentation.
Af Ham_Der_Hansen
#169356
Otto J skrev:
PhDream skrev:
Der bliver slynget en masse tomme påstande ud, om at fejlraten på Samsungs tv er højere. Er der statistiske beviser for, at så og så stor en procentdel af Samsung tv er fejlbehæftede ift. konkurrenterne? Når man har en stor markedsandel og sælger flere tv, vil der automatisk komme flere meldinger om fejl.
Der _findes_ ikke nogen officielle statistikker for fejlprocenter. Desværre. Og selv hvis der gjorde, ville de formentligt ikke vise det fulde billede af problemstillingerne, da de ville omhandle garanti-reparationer, og nogle producenter er bedre end andre til at lave apparater der holder garanti-perioden ud men ikke alt for meget længere.

Det er faktisk et emne som jeg synes er ret problematisk. Det er desværre blevet sådan at udtalelser fra fagfolk har mindre vægt end udtalelser fra almindelige slutbrugere. Langt, langt størstedelen af de folk jeg kender i branchen ville aldrig selv købe bestemte mærker, ud fra de erfaringer de har akkumuleret omkring fejlrate, service tilgængelighed af reservedele osv. Samsung er i høj grad ét af dem. Det er klart at flere solgte giver flere reparationer, men de fleste folk i branchen kan altså godt regne. Hvis der sælges tre gange så mange, men kommer ti gange så mange på værksted, så ER fejlprocenten altså højere. Når jeg/vi siger "fejlprocent", så _mener_ jeg/vi fejlPROCENT.

Problemet er at det for den enkelte forbruger er svært at gennemskue værdien af sådan en udtalelse. Men under alle omstændigheder, så er det lidt tankevækkende at man mener man kan udtale sig bedre om fejlprocenter fordi man har 4-5 Samsung produkter i husstanden som ikke fejler noget, end f.eks. en reparatør der ser 10 defekte produkter om dagen, og udover selve statistikken også kan udtale sig ud fra den tekniske konstruktion, som er dét han alt andet lige har forstand på.

Det er lidt ligesom i bil-branchen. Franske biler har notorisk ry for at fejle mere end andre biler, men ligger alligevel i toppen af salgslisten, for man får jo ih så meget for pengene, og dét der ry er sikkert bare vildt overdrevet, og det var sikkert også kun i gamle dage.

I menneskelige relationer er det ikke et sundt træk at være fordomsfuld. Men når det drejer sig om indkøb af hardware, så kan det altså være en ret god forretning at være fordomsfuld. Personligt køber jeg ikke længere produkter der bl.a. står Philips og Samsung på. Det er ikke ensbetydende med at alle andre er bedre, men blandt andet de to producenter siger min branche-erfaring mig har 1: Høj fejlrate, 2: Elendig service i forbindelse med reklamationer, og 3: Elendig politik omkring tilgængeligheden af reservedele (dvs ofte må 3 år gamle apparater kasseres på grund af banale fejl, fordi reservedele ikke findes).

Så kan det godt være at jeg kunne være heldig, og jeg kan også være uheldig og ramme én af de få Yamaha produkter der er fejl på - men hvis man skal købe en lotteriseddel, kan man vel lige så godt købe dén med størst chance for gevinst.

Dét der nogle gange kan undre mig, er dog at der tilsyneladende er en meget stor modstand mod tanken om at Samsung skulle have en høj fejlprocent. Prøv at se lidt logisk på det: De giver generelt de bedste specifikationer til pengene. De er oftest hurtigst ude med nye teknologier. De skubber ofte grænserne for hvor små og flade tingene kan blive. Kunne det tænkes at en af de ting der ofres på disse altre, er den tekniske kvalitet, dvs holdbarhed?

Faktum er, at Samsung er fuldstændigt ligeglade med dig så snart du har betalt for varen. De er bestemt ikke alene om dette, men de er de mest kategorisk kyniske, og det er dérfor de er størst. De er IKKE størst fordi de har god holdbarhed, at tro på at de ikke kunne blive så store hvis produkterne rent faktisk er holdbarhedsmæssigt dårlige, er simpelthen brølende naivt.
Jeg er for såvidt meget enig, men den er meget svær. Nu er det en del år siden jeg forlod branchen, men jeg har stadig kontakter til tidligere kolleager og syntes man får meget blandede tilbagemeldinger.

Samsung sælger godt - ingen tvivl om det og der kommer da apperater retur med fejl om det er flere end andre, når man tænker på antal solgte enheder ved jeg er.

Tidligere var der store problemer med Philips, især under balladen med 9731D, her var Philips længe om at erkende fejlen og flere trak efterfølgende sig fra at samarbejde med Philips. Eftersigende er de kommet godt igen.

Jeg havde selv samme model og fik fejlen - oplevede også en lang sagsbehandling og mudderkastning frem og tilbage - problemet blev dog heldigvist løst og tilliden til Philips er da kommet tilbage.

Nu har der heldigvis ikke været fejl med mine sidste Philips apperater så om de er blevet bedre ved jeg personligt ikke. Det har ikke skræmt mig væk fra mærket som sådan. Jeg går dog kun efter 9000 serien, da jeg altid har været fuldt tilfreds med.

Jeg ved at der er store problemer med de servicepartnere både Sony, Panasonic, Philips, LG, Samsung og mange andre bruger. Deres kundeservice skulle være pivringe, ved ikke om det forsat er infocare - men dem er mange ret utilfredse med - eller har i hvert fald været.

Jeg tror alle kan komme med historier om netop hvor uheldig de har været osv, men de faktisk tal kender jeg heller ikke.

Elektronik holder bare ikke som det gjorde i de gode gamle dage, alt for meget indmad kan gå i stykker. Det er ligesom med nutiden biler, det er computere der styrer det hele og der er ikke meget ægte mekanik tilbage.

Og så lever vi bare et køb og smid ud samfund, jeg skifter selv fjernsyn hvert andet år.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#169365
Hvorfor tror du at tingene ikke holder som i "gamle dage"? Nutidens forbrugere vil kun give 10.000 kr. for et TV og da maksimalt 20.000 kr. hvis det skal være det überste luksus. For de penge får man ikke et TV som kan holde i 8 år, men så længe det kan holde i 2 år, så har producenten sin ryg fri i langt de fleste lande, da reklamationsperioden ikke er længere end dét.

Mentaliteten har ændret sig markant det seneste årti, hvor det nu pludselig er blevet normen, at et fladskærms-TV skal koste et godt stykke under 10.000 kr. og stadig være en hel del mere avanceret (som i: langt flere komponenter og større kompleksitet) end det CRT-TV man rask væk gav 15.000 kr. for i 1997. Der er kun én vej frem hvis man vil levere mere for færre penge, og det er at underdimensionere hardwaren til den grænse hvor det lige akkurat er godt nok til at kunne køre garantiperioden ud.
Af Ham_Der_Hansen
#169370
Torben Rasmussen skrev:Hvorfor tror du at tingene ikke holder som i "gamle dage"? Nutidens forbrugere vil kun give 10.000 kr. for et TV og da maksimalt 20.000 kr. hvis det skal være det überste luksus. For de penge får man ikke et TV som kan holde i 8 år, men så længe det kan holde i 2 år, så har producenten sin ryg fri i langt de fleste lande, da reklamationsperioden ikke er længere end dét.

Mentaliteten har ændret sig markant det seneste årti, hvor det nu pludselig er blevet normen, at et fladskærms-TV skal koste et godt stykke under 10.000 kr. og stadig være en hel del mere avanceret (som i: langt flere komponenter og større kompleksitet) end det CRT-TV man rask væk gav 15.000 kr. for i 1997. Der er kun én vej frem hvis man vil levere mere for færre penge, og det er at underdimensionere hardwaren til den grænse hvor det lige akkurat er godt nok til at kunne køre garantiperioden ud.
Torben vi kan kun være enige, heldigvis sker der meget inden for denne branche som gør at der hele kommer nye feautures og funktioner, der stod det mere stille i gamle dage. Jeg er glad for den teknoligiske udvikling, hvilket også gør at jeg skifter tv hvert andet år. Mine bedste forældre havde deres tv i næsten 20 år før det gik i stykker - i dag har de fladskærm og syntes dog at udvikling går alt for hurtigt he he
Af PeterD
#169371
@Otto J:

:)