Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lifeinvader
Hej forum, står i en situation hvor jeg skal ud og købe et nyt fjernsyn, og da mit kendskab til området er ikke enormt, søger lidt hjælp til at vælge. Egentlig var min første indskydelse, at købe et Samsung UE40D8000 - 40" som koster knap 10.000 kroner, men har sidenhen skiftet mening, da budgettet slet ikke rækker til det, selvom jeg stadig er meget fristet af tanken. Så hellere noget i omegnen af 5-6500 kroner.

Hvad ville være jeres bedste bud?

Mvh :)
Af lifeinvader
Jeg kan sagtens nøjes med noget som 'kun' er 40", og man ville vel alligevel ikke få mere ud af at købe et større, eller tager jeg fejl? :)
Af kennethm
Hvor langt sidder du fra skærmen da?
Jeg havde en 40" sidste år, som jeg solgte igen fordi jeg synes den blev for lille nemlig. :-)
Af lifeinvader
Det er vel en 3 til 3½ meter? Har en lille grå kasse på 21" lige nu, og synes det er lidt småt, så håber da at 40" er stort nok? :)
Af Mysen
40" er i underkanten, men man jan heller ikke få alverden for maks 6500. Jeg ville dog, i din situation, ofre lidt billedkvalitet for at få flere tommer.

Et bud kunne være et LG 50PZ750W eller Samsung PS51D555.
Er du ikke til plasma er der også en Sony 46EX723.
Af lifeinvader
Tak for svaret, men ville det ikke være i overkanten at købe 50" eller større? Det er ikke fordi, at jeg ikke godt kunne tænke mig en stor skærm, men kun fordi, at jeg er studerende som bor på et 20 kvadratmeter stort kollegieværelse, og derfor er der ikke uanet med væg og bordplads :) Er det virkelig så meget bedre med en kæmpe skærm? Fordi, en 40" er jo heller ikke helt lille i sig selv?
Af kennethm
Altså jeg er på et 14 kvm værelse, og her er 40" for lidt trods jeg kun sidder 2,5 meter fra skærmen.
Jeg skal have mindst en 46" og har været helt oppe at overveje 64" men det var mere fordi jeg også tænker fremad når vi er i de prisklasser.

Hvad er vigtigt for dig ved tv'et? Design, billede, features?
For du kan jo overveje billigere tv end dit prisleje, i 42" evt.
Men vil give mysen ret, 40" er for lille til din afstand! 50" vil være ideelt for dig!
Af lifeinvader
Hold da op, var slet ikke klar over at det var sådan tingene hang sammen, men der kan man bare se :)Billedkvaliteten er selvfølgelig allervigtigst, designet i og for sig ligegyldigt, men er ikke helt klar over hvordan jeg skal forholde mig til ting som features ved et tv. For er smart-tv'et ikke stadig middelmådigt og underudviklet i forhold til hvad man kunne ønske sig?

Har set lidt videre og har bla. fundet det her Panasonic 46" Plasma TX-P46G30Y (som dog kun er 46"), men hvordan ser kvaliteterne for det ud ifht. dem nævnt ovenfor? :)
Af kennethm
Features er i min situation unødvendig.
Javist er det "smart" at du kan spille små spil på dit tv, og den kan gå på nettet ja men det er voldsomt svært at skrive på en fjernbetjening hvis ikke det er en af de nye hvor du kan koble din smartphone til.
Selvfølgelig hvis du vil leje film på dit tv, så er smarttv virkelig handy fremfor at kører efter filmene, og ofte er filmene billigere end i blockbuster.
Dog kræver det en god forbindelse at hente filmene med mindre du har masser af tålmodighed.
Personligt, siger jeg nej til smarttv, havde det på min gamle d6755 fra sidste år, men brugte det to gange.
Tænk hellere på billedkvalitet, strømforbrug, design og så 3d evt.

Desuden, jeg bruger min mobil, min pc og min playstation ved tvet så der har jeg min "smart" del i.

Nu nævner du en g30 i 46",
Hvad skal du give for den?
Og er du til plasma eller led billeder? :-)

Har søgt lidt på pricerunner for dig og her er hvad jeg ville overveje til dit beløb.
(husk du kan prismatche i mange butikker landet over hvis du kan vise dem prisen på nettet på en tilsvarende model)

Panasonic ut50 50". Der synes jeg du får tv for pengene til 6400,-

Sony ex72x 46" som ovennævnt, led tv med flot billede og 3d også, en smule smarttv men sonys smarttv del er ikke gjort særlig meget ud af da de fokusere på deres samarbejde med google tv når det kommer, så bliver det pludselig rigtig smart, den koster 5846,-

Toshiba TL868 i 46" også led, flot tv og godt billede (så den i ekspert i fredags) og hvis jeg husker rigtigt så er det passivt 3d den har. Til 6000,- i elgiganten.

Og hvis du kan skrabe 500-1000,- mere sammen, så havde jeg valgt et grundig vision 8 vle8270 i 46" den koster 9000,- i elgiganten men jeg pressede den ned i 7500,- så det kan du også få den til.

Håber det hjalp, bortset fra det så er g30 et udemærket billede til prisen men dog ikke min smag :-)
Af lifeinvader
Nej vel? Jeg synes også det er lidt for high-tech endnu, og jeg føler heller ikke, at der ville være noget at gå glip af.

For G30 tv'et skal jeg give 5999 i Bilka, så det jo heller ikke alverden. Jeg har faktisk ikke den fjerneste anelse, det har vel hver især deres kvaliteter? Men, hælder nok mest til LED.

Tusind tak for de mange råd, giver stof til eftertanke! :D Men, tror sgu godt at jeg kan få kæresten med på, at spytte lidt ekstra i kassen, og så gå ud og se på det Grundig Vision 8 VLE8270, som du taler om :) - tror du virkelig godt, at man kan få presset dem så meget ned?
Af kennethm
Efter min mening ville jeg sætte pris på hvis diverse producenter gav den en ekstra skalle på enten 2d eller 3d fronten, evt. Lyden, og så droppede det smarttv halløj. Efter min mening er det bare spildt at tv skal koste så meget for noget jeg ihvertfald ikke ville bruge, og du kan desværre ikke engang komme udenom smarttv delen når vi snakker de nye flotte skærme til mange tusinde kroner.

Vil nu nok erkende at hvis du alligevel er til led, så lad være med at overvej plasma.
Det er også ret afhængigt af hvor meget lys der er i dit lokale/stue. For selvom de nye top plasmaer ikke er så reflekterende som sidste års, så reflektere de stadig og klare ikke et særlig godt billede i belysning. Lokalet skal være tildels mørkt før det er en fornøjelse.

Udover det, så er strømforbruget billigere på led, dog skal man ikke være så ops på de små 500,- man kan spare om året, men det er da en detalje.

Hvis du kan få de ekstra penge til tv, så synes jeg du skal tage i elgiganten og bede dem sætte en bluray film på deres grundig vision 8. Evt test 3d'en da jeg ikke har fået set den endnu.
Jeg laver gerne den regel af hvis jeg har 8000,- så kigger jeg på tv til 10 000,- fordi jeg indtil videre altid har kunnet slå 2000,- af, det er blot et spørgsmål om at blive ved, og kan du ikke den ene dag, så kom igen oh prøv næste dag ved en ny sælger!
Så sent som i fredags, fik jeg yderligere presset den ned til 7000,- ved at spørge en anden sælger, sagde bare jeg havde fået tilbudt 7500,- for nogle uger siden selvom det kun var 3 dage før det.
Så ja, det kan sagtens presses ned!

Jeg oplevede sågar at ekspert smed 3500,- af et nyt LG tv til mig i 47" bare fordi jeg viste ham en model magen til, som kostede 3000,- mindre :-P
Af kennethm
Og forresten, så læg mærke til lyden på den grundig skærm hvis du skal se den.
Lyden er fænomenal god efter min mening, pga. Det er en ekstern højtalere med indb. Sub i bunden af skærmen, lyden er bedømt til faktisk at være bedre end grundigs topmodel, ifølge de hoveder jeg har talt med.
Det er en mindre detalje men den er faktisk vigtig hvis du ikke har et anlæg eller hjemmebiograf!
Og hvis du kan, så sammenlign med lyden fra LG pm680, den er nemlig rigtig ringe synes jeg! :-)

Hele og lykke med shopping af tv, jeg sætter jagten ind på fredag efter et nyt tv også ;-)
Af Mysen
kennethm skrev:Efter min mening ville jeg sætte pris på hvis diverse producenter gav den en ekstra skalle på enten 2d eller 3d fronten, evt. Lyden, og så droppede det smarttv halløj. Efter min mening er det bare spildt at tv skal koste så meget for noget jeg ihvertfald ikke ville bruge, og du kan desværre ikke engang komme udenom smarttv delen når vi snakker de nye flotte skærme til mange tusinde kroner.
Tommeprisen har aldrig været billigere, så man kan egentlig ikke tillade sig at brokke sig over Smart-TV, når man har fået det gratis. Det er lidt som at få sæsonbilletter til BonBon-land som det eneste udbytte fra en lønforhandling. Det er meget muligt, man ikke får brugt dem en eneste gang, men det er jo ikke som om, man er gået ned i løn.

Man skal ikke stoppe med at sætte krav til producenterne, men det er ærgerligt, at folk glemmer at sætte pris på, at man i dag kan få 60" for under ti kilo, bare fordi man ikke synes om Smart-TV, 3D eller touch fjernbetjeninger.