Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hdmi
Jeg mener avforums.com har lavet en test.
Af Flemming Larsen
Ved du om de har indstilliger? Sidder lige på min iPhone, og kan ikke rigtig komme der ind.
Af Mysen
Det har de ikke. De mener, at det er uhensigtsmæssigt at kopiere indstillingerne fra et tv til et andet.
Af Flemming Larsen
Øv. Jeg har været ret tilfreds, med indstillinger her fra, på tidligere tv.
Nå, jeg må prøve mig frem.
Tak for dine svar.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mysen skrev:Det har de ikke. De mener, at det er uhensigtsmæssigt at kopiere indstillingerne fra et tv til et andet.
F.eks. RGB-indstillinger kan også være uhensigtsmæssige, men de brede indstillinger såsom dynamiske kredsløb, 100/200 Hz, lysstyrke osv. er intet problem.

Deres holdning bliver dog noget udvandet af, at de selv kalibrerer og baserer deres anmeldelse på kalibreringen. Med andre ord baserer de deres test på et testresultat, som forbrugeren aldrig kan nå (da de ikke deler deres indstillinger). Det er i mit hoved forkert. Det svarer til at en bilanmelder starter ud med at køre en spritny bil på et værksted og pille og rode ved motoren, for derefter at basere sine betragtninger på denne oplevelse.
Af Mysen
Rasmus Larsen skrev:
Mysen skrev:Det har de ikke. De mener, at det er uhensigtsmæssigt at kopiere indstillingerne fra et tv til et andet.
F.eks. RGB-indstillinger kan også være uhensigtsmæssige, men de brede indstillinger såsom dynamiske kredsløb, 100/200 Hz, lysstyrke osv. er intet problem.

Deres holdning bliver dog noget udvandet af, at de selv kalibrerer og baserer deres anmeldelse på kalibreringen. Med andre ord baserer de deres test på et testresultat, som forbrugeren aldrig kan nå (da de ikke deler deres indstillinger). Det er i mit hoved forkert. Det svarer til at en bilanmelder starter ud med at køre en spritny bil på et værksted og pille og rode ved motoren, for derefter at basere sine betragtninger på denne oplevelse.
Jeg har lidt blandede følelser omkring det, for jeg kunne godt tænke mig at se en fusion af din måde at teste på og AVforums' måde; Lidt a la det Fredtoft har gang i på AVblog. Jeg kan egentlig godt lide, at dine betragtninger er baseret på, hvad man kan forvente af sit køb, men du møder af og til steder i jeres tests, hvor du ikke helt kan slippe af med banding, få helt præcise farver o.l., hvor AVforums når længere i deres kalibrering ved at bruge 10p hvidbalanceindstillingerne. Langt de fleste får ikke kalibreret deres skærm, men for nørdepublikummet er det nu fint nok at læse om, om skærmen kan eller ikke kan få en perfekt flad gammakurve.

Lysstyrke og kontrastindstillingerne kan fint kopieres fra dine tests, men da mange har en helt anden belysning end den i jeres lokale, så vil man næsten få mere ud af at indstille ud fra en test-dvd; og så kan man jo snuppe dine indstillinger til en profil der passer til om aftenen. At kredsløbene skal slås fra, er noget man ikke behøver læse sig til i hver eneste test, da det jo er det samme eller næsten det samme, de gør. Dem der ønsker at bruge funktionerne, vælger jo ligeledes at ignorere dine forslag.
Af Flemming Larsen
Rasmus Larsen skrev:PS: Jeg har flyttet denne tråd til tv-sektionen, da brugeranmeldelser er forbeholdt egentlig brugeranmeldelser :)
Det er bare helt fint. Jeg vidste ikke, lige hvor jeg skulle lægge den.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Mysen skrev:Jeg har lidt blandede følelser omkring det, for jeg kunne godt tænke mig at se en fusion af din måde at teste på og AVforums' måde; Lidt a la det Fredtoft har gang i på AVblog. Jeg kan egentlig godt lide, at dine betragtninger er baseret på, hvad man kan forvente af sit køb, men du møder af og til steder i jeres tests, hvor du ikke helt kan slippe af med banding, få helt præcise farver o.l., hvor AVforums når længere i deres kalibrering ved at bruge 10p hvidbalanceindstillingerne. Langt de fleste får ikke kalibreret deres skærm, men for nørdepublikummet er det nu fint nok at læse om, om skærmen kan eller ikke kan få en perfekt flad gammakurve.
Ud fra teknik-synspunktet og entusiast-synspunktet er jeg for så vidt også med på den. Problemet er bare, at det er de færreste, som er så engagerede - eller endda får gavn af snakken. Min holdning er, at en test skal hjælpe læserne; ikke skabe urealistiske forhåbninger. Når vi f.eks. ikke kan undgå farveproblemer, så kan læserne i 99 % af tilfældene jo heller ikke.

De mest nørdede ting synes jeg i stedet man kan tage i den efterfølgende debat af testen. Selve testen skal give læseren et indtryk af, hvad han/hun kan forvente - fortalt af en person med erfaring og ekspertise på området.
Af Flemming Larsen
Rasmus:
Du ved ikke om du får dette tv, til anmeldelse på et tidspunkt? Jeg får kalibreret mit på mandag, men nyder at læse dine anmeldelser. Og det er jo altid federe, når det er ens eget tv. :)