Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dk9000
kaja69 skrev:Jeg havde omvendt bestemt mig for ES5505 fordi jeg har Samsung TV i forvejen og Samsung smartphones. Umiddelbart er ES5505 et tyndt/flot designet TV, men nu så jeg det i Bilka og ja, det kan IKKE hænges fladt på væggen (strøm stikket stikker lige bagud og kræver op mod 3 cm luft). Jeg fatter ikke at Samsung 5 serien sidste år var helt fladt med stik til sider/ned. Nu laver de 5005 der er tykt som et 2009 TV og 5505 med et latterligt stik design. Deres idé må være at presse folk op i 6, 7, 8 serierne, men det er stadig latterligt i min optik.
Du har fuldstændig ret :)

Samsung mener nemlig der skal være forskel på at købe et Luksus produkt og et ''budget'' produkt, derfor at de billige fatboy look og bagud vendte stik. samme har ES6305 grundet at de side vendte stik kommer senere i 6 serien:) hos os hedder det fra es6715.
Af Sokrates
Damn Elgiganten i Glostrup og Tåstrup havde slet ikke fået 40"eren hjem endnu, og da var klokken blevet over syv og Fona havde lukket. Kunne ellers godt lige have brugt min fridag i morgen på at glo tv;./
Af Sokrates
Men det havde Bilka som først lukker kl. 22! ;-)
Af 2 T ´er Uden H
Har lige fundet ud af Sony´s blinking backlight vist også først skal aktiveres under billede indstillinger - LED motion, det gør billede lidt mere afdæmpet så det skal man kompensere for ved at regulere lidt på lyset :)
Af Sokrates
Det er et meget lækkert tv, glad for at jeg købte det, så mange tak for anbefalingen!

Blinking backlight? Er det der hedder "Led motion-tilstand" under avanceret indstillinger?
Af 2 T ´er Uden H
Det skulle det vist være, nåede dog ikke at ringe til sony for a bekræfte det, men det har jeg planer om at gøre imorgen :)
Af esbensen
Det kom aldrig til en sammenligning af de to TV billedekvalitets-mæssigt. Kan nogle bidrage med det?

Der findes en god anmeldelse af KDL-46EX653 her: http://www.amazon.co.uk/product-reviews ... ewpoints=1
Dog lader der til at være nogle uhensigtsmæssigheder vedr optagelse (PVR). Hvilke erfaringer har I med PVR på EX653 og ES5505?
Af 2 T ´er Uden H
PVR funktionen på ex653 har jeg afprøvet og den er simpel og god, man slutter en ekstern harddisk til og regisrere den i indstillingerne på tv´et, herfter kan man sætte live tv på pause via en genvejs tast på fjernbetjeningen eller manuelt starte en optagelse, ellers kan man benytte den elektroniske program oversigt til at time optage i stand-by tilstand ud i fremtiden :)
Af maskus
2 T ´er Uden H skrev:Hvad skal du bruge tv´et til? :)

Selvom Sony har været nødsaget til at hoppe ind i Hertz krigen med nye betegnelser er det ikke nødvendigvis et dårligt tv "Bare" fordi det er 50hz, der er en grund til mange entusiaster slår 100hz billede interpolation fra, men det er smag og behag om man kan lide det eller ej :)

Før jeg selv fik øjene op for flatpanels og lige var startet som sælger var mit eget indtryk også at 100hz var alpha og omega specifikation for billede oplevelsen fordi det havde man jo hørt som sælger et eller andet sted fra.

Men jeg blev klogere da de gamle skulle havde nyt tv og jeg sagde det skulle være 100hz. Efter nogle få dage begyndte jeg så småt selv at se sæbe opera effekten og digitale artifakter mens min far sad og så de uheldige helte på DR 2, og jeg endte med at slå 100hz funktionen fra på tv´et, og fremadrettet anse det mere som en ting man ofte for med til prisen som man kan bruge eller lade være afhængi af om man kan lide det eller ej, fremfor at lade det være et afgørende kvalitets stempel.

Jeg er positivt overaskede for at de laver en så fin mellempris model uden interpolerende billedebehandling, det er mit indtryk mange forbrugere ikke er klar over hvilke ulemper det kan medføre at tv´et skal til at udregne et ekstra kunstigt billede, og især hvis man ikke primært skal bruge det til sport, men det er dog til at slå fra i de fleste tilfælde :)

Sony´en anvender Blinking backlight system med at billede kortvarigt er sort efter hvert enkelt rigtigt billede for at reducere slør og det har ikke samme negative bi-virkninger.

Eksempelvis I dag på arbejdet hvor der var sat en Blu-ray Transformers 3 film på i butikken til at køre på et par tv, så jeg selv hvordan sony ex653 kontra philips 5007 klarede sig :)

Der er især en scene jeg husker hvor nogle soldater i specielle dragter flyver ret hurtigt igennem en by med bygninger der styrter sammen omkring dem, Philips 5007 med dets aggresive 100hz billede interpolation aktiverede kunne ikke følge med og pixelerede voldsomt omkring dem da de fløj igennem luften, og de gange hvor der ikke var digitale artifakter, kunne man også se hvordan hele flowet i billede kom til at se falsk ud fordi det gik så unaturligt problemfrit når elementer bevæger sig, hvilket også kendetegner 100hz billede interpolation på film og serier.

Sony´en ex653 kørte derimod fint uden problemer, og jeg syntes ikke selv jeg rigtigt noterede noget mærkbart slør, og det så heller ikke falsk ud :) Det korte og det lange er at hz betegnelser ikke længere er en afgørende specifikation at gå efter imo.
Angående dit indlæg, så har du formentlig ikke oplevet 50hz, hvilket skyldes, at den afspiller, som har afspillet Transformers formentlig har afspillet i 24hz. Men det er stadig korrekt, at 100hz giver et (i mine øjne) dårligere billede... Ellers mener jeg, at du har ret i dine betragtninger. Jeg er ikke Phillips-fan; men dog har Phillips formentlig kendskab til billedehåndtering fra bluray-kilde, så derfor er det et spørgsmål om indstillinger. Når det er sagt, mener jeg, at en ligeså stor faktor ved køb af TV er dets evne til at afspille 24hz.
Af Bent odense
der er ikke noget der heder blinking backlight på midt 55hx855.mener i ikke auto light limiter.motionflow.
Af esbensen
Vedr. EX653 så lader det til, at nyhedslinjen (bogstaver der løber) nederst på DR Update står ringere på dette TV (Sony KDL-46EX653) frem for diverse konkurrenter – i hvert fald i de sammenligninger jeg har set. Så kan jeg jo blive bange for, hvordan dette TV håndterer udsendelser med bevægelse...
Af Bent odense
sony ex653 er xr 100,det vil sige at det er kun 50hz.
Af jones31

Selvom Sony har været nødsaget til at hoppe ind i Hertz krigen med nye betegnelser er det ikke nødvendigvis et dårligt tv "Bare" fordi det er 50hz, der er en grund til mange entusiaster slår 100hz billede interpolation fra, men det er smag og behag om man kan lide det eller ej :)

Før jeg selv fik øjene op for flatpanels og lige var startet som sælger var mit eget indtryk også at 100hz var alpha og omega specifikation for billede oplevelsen fordi det havde man jo hørt som sælger et eller andet sted fra.

Men jeg blev klogere da de gamle skulle havde nyt tv og jeg sagde det skulle være 100hz. Efter nogle få dage begyndte jeg så småt selv at se sæbe opera effekten og digitale artifakter mens min far sad og så de uheldige helte på DR 2, og jeg endte med at slå 100hz funktionen fra på tv´et, og fremadrettet anse det mere som en ting man ofte for med til prisen som man kan bruge eller lade være afhængi af om man kan lide det eller ej, fremfor at lade det være et afgørende kvalitets stempel.

Jeg er positivt overaskede for at de laver en så fin mellempris model uden interpolerende billedebehandling, det er mit indtryk mange forbrugere ikke er klar over hvilke ulemper det kan medføre at tv´et skal til at udregne et ekstra kunstigt billede, og især hvis man ikke primært skal bruge det til sport, men det er dog til at slå fra i de fleste tilfælde :)

Sony´en anvender Blinking backlight system med at billede kortvarigt er sort efter hvert enkelt rigtigt billede for at reducere slør og det har ikke samme negative bi-virkninger.

Eksempelvis I dag på arbejdet hvor der var sat en Blu-ray Transformers 3 film på i butikken til at køre på et par tv, så jeg selv hvordan sony ex653 kontra philips 5007 klarede sig :)

Der er især en scene jeg husker hvor nogle soldater i specielle dragter flyver ret hurtigt igennem en by med bygninger der styrter sammen omkring dem, Philips 5007 med dets aggresive 100hz billede interpolation aktiverede kunne ikke følge med og pixelerede voldsomt omkring dem da de fløj igennem luften, og de gange hvor der ikke var digitale artifakter, kunne man også se hvordan hele flowet i billede kom til at se falsk ud fordi det gik så unaturligt problemfrit når elementer bevæger sig, hvilket også kendetegner 100hz billede interpolation på film og serier.

Sony´en ex653 kørte derimod fint uden problemer, og jeg syntes ikke selv jeg rigtigt noterede noget mærkbart slør, og det så heller ikke falsk ud :) Det korte og det lange er at hz betegnelser ikke længere er en afgørende specifikation at gå efter imo.
Så var de 100 Hz ikke aktiveret på Philipsen. Prøv en og se the day after tommorow og når isflagerne køre i starten så hakker alle 50 Hz tv.
Af jones31

Så var de 100 Hz ikke aktiveret på Philipsen. Prøv en og se the day after tommorow og når isflagerne køre i starten så hakker alle 50 Hz tv.