Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dk9000
Forhold dig til konklusionen så :) det er ganske fint at vide lidt om det men ud fra de fleste konklusioner kan du læser dig til svagheder :)
Af Leafblower
Nu er jeg nået så langt at efter utallige review gennemlæsninger står jeg og svejer imellem:

Samsung ES8005 46" (LED) og Panasonic VT50 50" (Plasma)

Begge TV ligger til ca 17.000, dog er Samsung lidt billigere.

Begge TV bliver skamrost i alle de tests jeg har kunne finde, og der er ikke noget der gør det ene skiller sig ud fra det andet for mig.

Er der nogen der kan lave et slags Pros/Cons oprids for mig ved LED vs Plasma.

Min forståelse:

LED: Mere knald på farverne og mere skarpt, samt et lidt mindre strømforbrug. Skulle være bedst i lyse rum.

Plasma: Lidt mere matte farver, mere flydende og lidt større strømforbug. Risiko for at billedet brænder fast, f.eks. ved logoer eller andet som er på skærmen længe.

Nogen der kender flere for og imod ting for det ene eller det andet?

Og tak for alle svarne so far :)
Af PeterD
...Slap af med den Burn-in fare...

Har ofte min plasmaskærm tændt med "still billede" på fra ps3 i op til flere timer og er der intet spor af burn in..

Set Samsungs LED D8005 mod det "gamle G20"....både mht. SD, Streaming, HD og playstation.

Vil stadig påstå at G20 leverere et ligeså godt billede ( hvis ikke en smule bedre..) ved (kamera)panorering og især ved (naturlig) farvegengivelse...og glidende billedebevægelse (Tennis, bold etc.)

Syntes dog at LED var en tand skarpere når der vil lavet closeup af ansigter (blurayfilm), men sortniveauet var nææsten på højde med pana'en, og så er det bedst i lyse rum. Hvorimod jeg syntes, modsat dig, at farverne på LED lige manglede den sidste klarhed/friskhed/naturlighed som plasmaen havde..

Med mindre du ser tv 15 timer om dagen, mender jeg ikke det skal være LED's forholdsvis lave strømniveau som skal gøre udfaldet....

Hvis jeg havde pengene i hånden lige nu: VT50
Af KuntaKinte
Prøv at lave en afstemning i en ny tråd. Mit bud er 75% anbefaler dig at tage VT50'eren :)
Af KuntaKinte
Prøv at lave en afstemning i en ny tråd. Mit bud er 75% anbefaler dig at tage VT50'eren :)
Af Leafblower
Hehe jeg må sige jeg pt. også selv er mest lun på VT50'eren.

Men er det ikke noget med at Panasonics smart platform ikke er ret god?

Og så er jeg lidt nervøs for det med lyset. Jeg har en del lys i min stue.. Gør det fjernsynet fuldstændig ubrugeligt medmindre jeg ruller ned, eller er det stadig til at se fjernsyn?
Af PJ
Har selv lige bestilt et VT50. Jeg har læst en del anmeldelser på forskellige internetsider gennem et par år nu, og det er første gang, jeg har set dem alle være så begejstret for et tv, som det er tilfældet med dette.
Af PJ
Leafblower skrev:Hehe jeg må sige jeg pt. også selv er mest lun på VT50'eren.

Og så er jeg lidt nervøs for det med lyset. Jeg har en del lys i min stue.. Gør det fjernsynet fuldstændig ubrugeligt medmindre jeg ruller ned, eller er det stadig til at se fjernsyn?
Det er på ingen måde ubrugeligt ved dagslys, og det var de tidligere af Panasonics plasmamodeller heller ikke. Men led/lcd-modellerne har så afgjort haft en fordel her. VT50'eren har som MigSelv skriver et bedre filter end de tidligere modeller har haft. Læs eventuelt hans brugeranmeldelse, der er den seneste under brugeranmeldelser.

Rasmus skriver at deres test af tv'et måske er klar allerede i denne her uge. Den ville jeg da lige afvente, hvis jeg som dig, var lidt i tvivl om, hvad jeg skulle vælge.
Af KuntaKinte
Leafblower skrev:Hehe jeg må sige jeg pt. også selv er mest lun på VT50'eren.

Jeg har selv en 2 gammel Panasonic og har aldrig tænkt det som et problem. Men læg mærke til brugeren "MigSelv" der svarer helt i starten. Han har selv lige fået en VT50 (65"). Han skriver det slet ikke er noget problem.
Læs evt. hans egen anmeldelse under Brugernes anmeldelser.
Af Leafblower
Jeg ved godt det er blevet svaret på en gang, men tager lige spørgsmålet igen for at være helt sikker. Burn-In. Er det er problem?

Jeg har lige været ude i den lokale ekspert og se nogle af deres tv, og begge deres Samsung plasma tv havde burn-in med et TLC-HD (Eller hvad den kanal hedder) logo i hjørnet.

Det var 7000 modellen og han sagde de havde haft den i 3 mdr.

Så det sker på nye fjernsyn åbenbart, men Samsung har så et program til at fjerne det igen (Hvis det ikke har sat der alt for længe). Men en kanal med sne skulle kunne gøre det samme fik jeg af vide.

Anyways, mit største problem pt er det med Burn-In. Hvis jeg kan finde ro omkring det, bestiller jeg mit VT50 imorgen :)

Hvad gør jeg for at undgå det burn-in lort. Manden i butikken sagde jeg skulle slide min skærm ca 1 time om ugen de første 3 mdr. med en kanal med sne på, så ville jeg aldrig opleve problemet...
Af Mysen
Det er ikke svaret på én gang, det er svaret på adskillige gange: Burn-in vil ALTIDvære et issue på Plasma skærme; og sikkert også på OLED, da der her ligeledes skabes lys i hver enkelt pixel.

Tjek evt. denne tråd her , og hvis det ikke er tilstrækkeligt, så prøv søgefunktionen. Der er mange tråde om emnet. - Og artiklen herinde er heller ikke forældet ;)
Af Leafblower
Mente nu svaret på en gang her i tråden ^^