Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Leafblower
Vil godt lige starte med at sige jeg ikke er fuldstændig blæst ;) Men efter at have læst er par artikler herinde kan jeg godt se jeg ikke er i nærheden af at vide nok om TV som det har udviklet sig.

Smart / Ikke smart?
- Jeg kan godt lide at TV'et kan hoppe på nettet, og at det findes forskellige apps. Så jeg hælder helt klar til Smart TV.

LED / Plasma?
Sidst jeg kiggede på TV, fik jeg fortalt at LED var lidt mere uskarpt og at Plasma blev sløret efter et par år. Jeg er næsten sikker på dette ikke passer mere, hvis det overhovedet var sandt dengang. Så her er jeg åben for begge dele.

Størrelse?
Omkring de 46" vil passe til stuen og afstanden til TV'et.

Budget?
Well alt er relativt, men tror jeg vil gå op til omkring de 16-17.000 som Samsungs ES8005 46" ca. står til.

Ekstra effekter?
Det er fint hvis TV'et kan noget man bruger til hverdag, men alt det der stemmestying og håndstyring via kamera som ES8005 kan er ikke noget der lokker overhovedet.

Kvalitet?
Elsker at se film, så det skal være iorden. Ser normalt 1-2 timers TV om dagen, når jeg slapper af, plejer at være alm. TV, men i weekenden bliver det ofte til en BlueRay film eller 2.

Design?
Pænt, tyndt design. Men det er de jo næsten alle sammen efterhånden.

TV pakke?
Vi har pt. YouSee's store pakke, så ikke en masse HD kanaler eller noget. Men har mange BlueRay film, og pakken bliver skiftet hvis jeg finder et bedre alternativ til fornuftige penge.

Hvad f..... spørger du egentlig om?
Ja som overskriften fortæller er jeg lidt newb omkring emnet nyt TV. Så jeg prøver at skrive mine forventninger til et TV, og så håber jeg nogen kan se igennem mit vrøvl og pege mig i retningen af nogle fornuftige muligheder.

Som i kan se har jeg referetet til Samsungs ES8005 et par gange, jeg har set 55" i en udstilling, og syntes det var flot, og skarpt. Men jeg spurgte også ind til farver og feed, og fandt ud af billedet var kørt via en PC i højere opløsning end normalt, og alt der var fuld smader på farverne pga. lyset i butikken, så det jeg så var måske ikke helt 100% hvad men kan forvente derhjemme.

Nå jeg håber nogle venlige og dygtige sjæle kan hjælpe med et par gode forslag, så jeg kan finde det perfekte TV for mig.
Det må meget gerne være nogle jeg kan finde review's af herinde, eller evt. et link til et andet review, så jeg kan tjekke om på om det er noget for mig.

På forhånd, tusind tak for hjælpen :)
Af KuntaKinte
Med det budget du skriver ville jeg overhovedet ikke tøve:
Panasonic 50" VT50

Om produktet:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1329733821

Prisen:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2792638/ ... 50y&sort=4

Jeg troede for to år siden, da jeg skulle købe nyt tv, at jeg skulle have Samsungs (daværende) nye flade tv. Jeg endte på et Panasonic plasma - og fryder mig hver gang jeg ser billede på en LCD/LED skærm, at jeg gjorde det.
For mig er det svært at beskrive præcist hvorfor, men billedet virker mere naturligt. Når jeg ser billedet på en LCD/LED skærm virker det som jeg ser en animeret film.

Plasma har dog et højere strømforbrug og er lidt mere følsomt, hvis du har en stue der er meget oplyst udefra.

Tidligere var designet også et argument der talte imod plasma. Det kan man ikke sige er gældende for denne skærm.
Brugeravatar
Af MigSelv
KuntaKinte skrev:Med det budget du skriver ville jeg overhovedet ikke tøve:
Panasonic 50" VT50

Om produktet:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1329733821

Prisen:
http://www.pricerunner.dk/pl/2-2792638/ ... 50y&sort=4

Jeg troede for to år siden, da jeg skulle købe nyt tv, at jeg skulle have Samsungs (daværende) nye flade tv. Jeg endte på et Panasonic plasma - og fryder mig hver gang jeg ser billede på en LCD/LED skærm, at jeg gjorde det.
For mig er det svært at beskrive præcist hvorfor, men billedet virker mere naturligt. Når jeg ser billedet på en LCD/LED skærm virker det som jeg ser en animeret film.

Plasma har dog et højere strømforbrug og er lidt mere følsomt, hvis du har en stue der er meget oplyst udefra.

Tidligere var designet også et argument der talte imod plasma. Det kan man ikke sige er gældende for denne skærm.
Den nye VT50 serie har et ganske effektivt filter, der fungerer fint i oplyste lokaler.
Af KuntaKinte
...men så er der ikke noget at rafle om.

Køb et nyt energi rigtigt køleskab samtidig, så kompenserer du for det større strømforbrug på dine nye Panasoniv VT50 :)
Af dk9000
Ta en panasonic :)

Jeg er selv meget fan af LG. men må indrømme at efter at have set hvilken billed kvalitet og hvilke teknikker(produkt kursus) der ligger inde i de nye skærme fra panasonic, ja så er jeg sku lidt imponeret.

Står selv med valget om jeg skal købe en LM 960 eller skal snuppe en WT50.

Smart delen i lg fungere PISSE godt synes jeg selv, hvorimod at panas hænger lidt i bremsen :) men nu er det jo os billed kvaliteten man går efter OFTEST ;)

så snup du dig en panasonic, det bliver du ikke ked af og du bliver aldrig skuffet ;)
Af Leafblower
Jeg kan se det også ofte er det 2 TV der bliver diskuteret. Men syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen sammenligning af de 2. Er der nogen der er snublet over sådan en?

Kunne godt tænke mig at se de 2 stille op imod hinanden af eksperter, og ikke bare tager ud i en butik og se de 2 stå ved siden af hinanden og høre en uvidende sælger elev forsøge at skamrose 2 TV som ikke er kaliberet.

Det virker for mig lidt som med Intel og AMD, når jeg ser på LED og Plasma, er det korrekt opfattet, at de egentlig tilbyder meget det samme, kun med små forskelle, og det mere er en smags sag end en egentlig kvalitets forskel?
Af dk9000
Plasmaen vil typsik have en meget mørkere og mere dyster stemning over billedet :) hvis man da kan sige dette :)

Led'en har fordelen af den har rigtig meget lys at give af kontra plasma.

Så på de 2 punkter skal du tage stilling til:

Kan du lide kolde farver eller varme farver?

Skal du bruge det et sted med meget lys eller mere mørkt lokale?

Betyder strøm forbruget noget for dig ( man betaler cirka 200 mere om året for en stor plasma kontra led(panasonics egne tal inkl fragt))
Af dk9000
Glemte at sige du kan få sælger til at aktivere THX profilen på tvet. så får du et nøjagtigt billed end de dårligt forud indstillet indstillinger.

Men som MigSelv siger så har vt50 et fantastisk lys filter, ta eventuelt en bette laser pointer med derud og peg på de forskellige skærme, når du så tager panasonics vil du se pletten blive mindre :)
Af Leafblower
Jeg vægter skarpheden i billedet mest. Udover det er jeg da lidt grøn, men det er nu ikke det der vægter mest. De 200 kr kan sq være ligemeget i det her regnestykke ;)

Lokalet er lyst i dagtimerne, solen står ind af vinduerne fra omkring 12.00 til omkring kl 20.00, jeg har dog mærklægningsgardiner i hele stuen til hvis jeg bliver generet at lys.

Er det så LED jeg skal satse på? Eller er plasmaen bare det bedre?
Af dk9000
Hvis du godt kan lide superskarpe billeder så er det nok mere LED du skal over til :) Philips har jeg oplevet er EXTREMT skarpt, men dette kræver dog at du venter til deres top kommer på markedet :)

Ellers kan du eventuelt se om der stadig er nogen der har et PFL9706 til at ligge, disse kan fåes fra cirka 15000 af og har et KANON billed.

Plasmaen bliver mere som de gamle CRT (billedrørs) skærme og opnår ikke helt samme skarphed.

DOG vil jeg lige tilføje at NOGLE led tv har små problemer med kanter omkring objekter, ser det ofte at der er lidt sorte kanter om folk.
Af dk9000
Du kan jo eventuelt sammemligne testen herinde fra med den fra AVFORUMS :)
Af dk9000
Leafblower skrev:Okay, nu har i jo gjort mig interesseret i VT50'eren :P

Har fundet dette review:
http://www.avforums.com/reviews/Panason ... eview.html

Og de skamroser den, men de har desværre ikke en ES8005 så jeg kan sammenligne de 2. Alle review sites jeg finder har kun testet det ene af de to :(
Desuden hvis du læser testen af ES8005 vil du også ligge mærke til der ikke er sket noget vildt på billedsiden med samsung, det er mere smart tv og gimmicks fra dem i år :)
Af Leafblower
Yeah, det prøver jeg lidt på i øjeblikket, men det er svært når jeg ikke ved mere om det end jeg gør.

De sammenligner ofte ting hvor det er indforstået at man ved hvad den optimale værdi er :D

Så hvis de skriver en værdi som 0.78 på det ene TV og det andet måske har 0.66, så aner jeg jo ikke om det er det høje eller lave som er bedst :P

Men hvad, det finder jeg forhåbentlig ud af ^^