Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Sokrates
Jeg overvejer at købe enten Samsung ES5505 eller Sony Ex654 40" el. 46"

Det skal bruges til stue tv og til at spille PS3 på.

Budgettet siger max. 6500 kr.

Hvad bør jeg vælge?
Af 2 T ´er Uden H
Vi har lige fået begge tv der hvor jeg arbejder og vil da gerne sige lidt af mit førstehånds indtryk, har dog pt leget mest med Soný´en so far, men også lidt med Samsungen :)

Sony:

Har virkelig gjort noget ud af designet, jeg er selv helt pjattet med det, det har fået et nyt flot finish og især den nye drejbare fod i metal virker rigtig unik og ekslusiv og er ikke særlig synlig. Man kan desuden selv bestemme om man vil havde tv´et til at ligge lidt lænet bagud eller helt lodret position.

Derudover har de endelig lært noget i forhold til stik, kun få analoge udgang hænger bagud, så vægmontering er blevet en del lettere.

De har udvidet pladsen i bunden til højtalerne og jeg syntes når jeg sammenligner med feks Ex723 at der er noget mere punch på og stemmer fremstår mere klart.

Smart tv delen syntes jeg efter min menning dog Sony er lidt bagud på fortsat med udvalg, menu layout og struktur, dog kommer modellen med indbyggede Wifi hvilket er en fordel.

Deres nye XR100 består af et blinking backlight system med sort billede visning imellem de ægte billeder. Dette hjælper på at reducere slør og har ikke samme negative bi-virkninger som et 100hz interpolerede system har, og du vil ikke opleve en stigene indput lag forsinkelse når du spiller ps3 så billede vises forsinket på skærmen i forhold til da du gav komandoen på kontrolleren :)

Standard profilen har dog meget overmættede farver, men det er jo ikke nyt kan man sige og kan utvivlsomt stilles bedre ind.

Fjernbetjeningen er af udsendet næsten uforandret, men den har samme slags finish på undersiden som rammen på tv´et og ligger godt i hånden, og størelsen er reduceret kontra de tidligere klassiske sony fjernbetjeninger, også virker det heller ikke så uoverskuligt med knapper længere.

En ting jeg især fandt praktisk da jeg testede PVR funktionen er at "sætte live tv på pause" knappen er synligt fremme oppe i hjørtnet.

Samsung:

Satser også meget på det rammeløse design, og jeg syntes da også det er pænt. Dog har de med lige ES5505 valgt mange vitale stik ind og udgange til at pege bagud hvilket besværligøre vægmontering.

Smart tv delen syntes jeg dog bedst om på Samsung mht udvalg og layout, men en Dual core processor ville nok havde gjort underværker, men selvfølig ikke forventet af en mellempris model.

Ligesom Sony´en anvender samsung også et slør reducerende system, de såkalde "100hz CMR". Den er dog slået fra std, og skal slåes til under billedeindstillinger - Ekstra bevægelse. Om det er ligeså godt som på Sony´en tør jeg dog ikke lige sige, men af hvad jeg har hørt så har det vist ikke fået ligeså meget ros.

Samsungen har også udvidet kabinetet i bunden en lille smule mht højtaler pladsen, og hvis jeg sammenligner med sidst års D5005 er det da en forbedring, ex653 er dog stadig lidt bedre imo.

Ligeledes har sony 4 HDMI tilslutninger hvor samsungen har 3, og Samsungen kræver også at en dongle tilkøbes for at få net adgang.

Rent billedekvalitets mæssigt har jeg ikke lige haft mulighed for at teste de 2 som sådan, men håber du kunne bruge informationen :)
Af kaja69
Kigger selv på et fornuftigt 46" og ES5505. Det skal dog kunne monteres fladt (hænges op i en wire). Hvilke stik går til siden/ned?
Af 2 T ´er Uden H
Mener kun det er et par USB indgange og en enekelt HDMI indgang der går ud til siden, også selvfølig CI porten, ellers peger resten vist bagud. Men jeg kan lige bekræfte det helt på mandag når jeg skal på arbejde igen hvis det er :)
Af kaja69
Det må du meget gerne, skal bare bruge en hdmi og antenne til siden (og strøm)
Af 2 T ´er Uden H
Nå, skulle alligevel ned og handle også smuttede jeg lige forbi Radio/tv afdelingen for at kigge :) og jeg huskede rigtigt.

Det eneste der vender ud mod siden er CI indgang, 2 USB porte og 1 HDMI, resten af stikkene på tv´et peger bagud.
Af Sokrates
Mange tak for de gode og værdifulde indlæg!

Min foreløbige vurdering:

Sony
Pro: Google TV ready, design, wifi indbygget,
Con: lidt dyrere, lidt tykkere både ramme og i dybden

Samsung
Pro: flot og tyndt design
Con: kræver usb dongle, frygter ghosting ved brug af ps3
Af 2 T ´er Uden H
Tjaa du kan jo selvfølig tag ud og se designet i en butik inden købet og vudere hvordan du syntes det er :)

Evt havde det prøve i 14 dage, og pak det pænt sammen og retuner det hvis du ikke er tilfreds :)
Af Sokrates
Så har jeg været i Elgiganten og set på begge tv.
Jeg kunne ikke lige finde sony'et så jeg spurgte en "sælger" efter det, som fortalte at det hang over i hjørnet af butikken. Mens vi gik derover brugte han tiden på at rakke tv'ets kvalitet ned.! Blandt andet gik han meget op i at fortælle, at det KUN var 50 hz, så billedet hopper og springer.

Så da vi endelig fandt tv'et havde jeg mistet lystet til at købe det. . .

Hans formål var naturligvis at sælge mig det noget dyrere Sony HX75, men det koster mere end hvad jeg vil give for et tv..

Så nu ved jeg ikke helt hvad jeg gør. Samsung'et var pænt nok, men havde egentlig besluttet mig for Sony.!
Af 2 T ´er Uden H
Hvad skal du bruge tv´et til? :)

Selvom Sony har været nødsaget til at hoppe ind i Hertz krigen med nye betegnelser er det ikke nødvendigvis et dårligt tv "Bare" fordi det er 50hz, der er en grund til mange entusiaster slår 100hz billede interpolation fra, men det er smag og behag om man kan lide det eller ej :)

Før jeg selv fik øjene op for flatpanels og lige var startet som sælger var mit eget indtryk også at 100hz var alpha og omega specifikation for billede oplevelsen fordi det havde man jo hørt som sælger et eller andet sted fra.

Men jeg blev klogere da de gamle skulle havde nyt tv og jeg sagde det skulle være 100hz. Efter nogle få dage begyndte jeg så småt selv at se sæbe opera effekten og digitale artifakter mens min far sad og så de uheldige helte på DR 2, og jeg endte med at slå 100hz funktionen fra på tv´et, og fremadrettet anse det mere som en ting man ofte for med til prisen som man kan bruge eller lade være afhængi af om man kan lide det eller ej, fremfor at lade det være et afgørende kvalitets stempel.

Jeg er positivt overaskede for at de laver en så fin mellempris model uden interpolerende billedebehandling, det er mit indtryk mange forbrugere ikke er klar over hvilke ulemper det kan medføre at tv´et skal til at udregne et ekstra kunstigt billede, og især hvis man ikke primært skal bruge det til sport, men det er dog til at slå fra i de fleste tilfælde :)

Sony´en anvender Blinking backlight system med at billede kortvarigt er sort efter hvert enkelt rigtigt billede for at reducere slør og det har ikke samme negative bi-virkninger.

Eksempelvis I dag på arbejdet hvor der var sat en Blu-ray Transformers 3 film på i butikken til at køre på et par tv, så jeg selv hvordan sony ex653 kontra philips 5007 klarede sig :)

Der er især en scene jeg husker hvor nogle soldater i specielle dragter flyver ret hurtigt igennem en by med bygninger der styrter sammen omkring dem, Philips 5007 med dets aggresive 100hz billede interpolation aktiverede kunne ikke følge med og pixelerede voldsomt omkring dem da de fløj igennem luften, og de gange hvor der ikke var digitale artifakter, kunne man også se hvordan hele flowet i billede kom til at se falsk ud fordi det gik så unaturligt problemfrit når elementer bevæger sig, hvilket også kendetegner 100hz billede interpolation på film og serier.

Sony´en ex653 kørte derimod fint uden problemer, og jeg syntes ikke selv jeg rigtigt noterede noget mærkbart slør, og det så heller ikke falsk ud :) Det korte og det lange er at hz betegnelser ikke længere er en afgørende specifikation at gå efter imo.
Senest rettet af 2 T ´er Uden H 04 jun 2012, 17:56, rettet i alt 1 gang.
Af Sokrates
Endnu engang MANGE TAK for dine meget brugbare inputs.! Jeg suser ud og køber det i aften, der er nemlig lukket i morgen pga. Grundlovsdag!

Wuhuu Sony here we come! :D
Af dk9000
Nu melder jeg mig ind i kampen på det her indlæg :)

Grunden til man har valgt at bruge de her XR hertz er for at minimere sløring RUNDT om Interpolation objekter. så jeg vil nu sige JO det er lidt vigtigt med denne funktion ved panorering, DOG vil jeg så selv tilføje at et 50hz tv er ganske fint at spille på, men du skal nok regne med at opleve lidt blink på midten af skærmen fra tid til anden, for det andet så er det heller ikke alle spil der undstøtter 100hz(interpolation) så dette kan os give problemer med hastigheden på spillet, men dette er du ude over ved at slå spil profilen til :)

Dog synes jeg du skal hoppe på sonyen da den har bedre billed når den er indstillet korrekt :)

Det er stort set samme panel på begge tv så betragtnings vinkler kan være et faktum her da de begge bruger VA-paneler.

Dette var lidt fra mig.
Af 2 T ´er Uden H
Du kan vel havde det hjemme i en 14 dage og vudere om du er tilfreds med købet, og ellers retunere det :)

Men ja som nævnt kan man med fordel som på de fleste tv lege lidt i indstillingerne for at billede bliver bedre :)
Af kaja69
Jeg havde omvendt bestemt mig for ES5505 fordi jeg har Samsung TV i forvejen og Samsung smartphones. Umiddelbart er ES5505 et tyndt/flot designet TV, men nu så jeg det i Bilka og ja, det kan IKKE hænges fladt på væggen (strøm stikket stikker lige bagud og kræver op mod 3 cm luft). Jeg fatter ikke at Samsung 5 serien sidste år var helt fladt med stik til sider/ned. Nu laver de 5005 der er tykt som et 2009 TV og 5505 med et latterligt stik design. Deres idé må være at presse folk op i 6, 7, 8 serierne, men det er stadig latterligt i min optik.