kennethm skrev:Nu må i altså lige tage at klappe hesten og falde ned til jorden. Dette er et forum, og jeg har sagt at jeg skriver ud fra mine egne meninger.
Ingen grund til at bevæge sig væk fra kammertonen. Det var ikke for at lave et personlig angreb, at jeg ytrede mig.
kennethm skrev:Det med du ikke skal vurdere med egne øjne er da en stor gang fis at fyre af
Hvad mener du med, at det er noget fis?
Det har været diskuteret mange gange. Billedkvalitet er en objektiv sag, men derfor er der stadig forskellige meninger, om hvad der vejer mest. Når det er sagt, så er det ikke billedkvaliteten, der sælger i en butik; det er hvilket tv, der kan imponere mest. Her sørger ALLE producenter for at skævvride gammakurven, således at sort ser mere sort ud, og hvid er endnu mere lys. Lysstyrken er skruet uhensigtsmæssigt højt op, billedet er blåligt og farverne er overboostede, så de fremstår mere "klare".
Alle disse ting er særdeles destruktivt for billedkvaliteten - rent objektivt for der er en standard - men alle tv-producenter gør det, simpelthen fordi det er det, der sælger. Det virker bare kun indtil man kommer hjem, hvor man vil mangle detaljer i de mørkeste nuancer, farverne virker endnu mere skæve og lysstyrken er så høj, at det er anstrengende at se på.
Et korrekt indstillet tv i en butik virker ved siden af helt rødligt, mat i farverne og mørkt, og det er der ingen der falder for.
Du bliver altså fanget af noget, der ikke giver den samme oplevelse derhjemme. Du kalder det subjektivitet og din mening, og bevares, der er forskellige meninger, men hvis du vælger at ignorere de konstruktive råd, du får herinde, så er det ikke fordi du er klogere end os, men fordi du ikke kan acceptere, at du ikke ved alt.
Jeg skal lige tilføje, at billedet i butikken ofte er manipuleret. Det betyder eksempelvis, at det kan hakke, pixelelere eller noget helt andet pga. den opsætning og det udstyr de har brugt i butikken (kabelsplittere, HDMI-splitter osv). Det fremme hz-systemerne og især dem med urimelige høje frekvenser, altså de dyre modeller, men endnu engang er det uretvisende, da et billede ikke vil hakke derhjemme. du kan altså IKKE bruge det til noget. Tro det, eller lad være.
Du skriver, at du er en sucker for interpolation, men prøv at aktivere de mange kunstige billeder i en af de håndhold-kamera-aktionscener, der er i Bourne-filmene. Selv tilhængere af interpolation kan se, at der er noget galt her.
Nu har jeg prøvet at uddybe, hvad jeg mente, og hvis du stadig ser det som en personlig fornærmelse af "din mening", eller at det er snævert at angive, at folk ikke ved, hvor godt et billede er, før de kommer hjem, så må du jo ignorere mit indlæg. Personlig så har jeg skrevet det af to grunde:
1. For at hjælpe
2. Det irriterer mig, når der ikke bliver lyttet til noget, der er fakta.
Jeg synes iøvrigt selv, på baggrund af design og tests, at HX855 er rigtig godt valg. Jeg selv er mere til plasmaskærme, men jeg har været i stuer, hvor en LCD er mere passende. Eller hvor forbrugsmønsteret peger i retning af LCD. Det er altså ikke for at omvende dig, at jeg skriver, for jeg er enig i dit valg, bare ikke i måden, du er kommet til det valg.
Mangler hifi... - og penge til hifi!