Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg overvejer at købe et brugt Samsung 7005, der er ca. 8 mnd gammelt. Sælger fortæller, at det har kørt ca. 7-8 timer dagligt.

Så mit spørgsmål: Hvor meget betyder de timer for slitagen på fjernsynet? Kan man forvente dårligere farver, sortniveau etc, når det har kørt en del timer? Eller holder det billedkvaliteten?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det vil nok ikke gå ud over billedkvaliteten, men holdbarheden af de øvrige komponenter ville jeg derimod være mere bekymret for. 8 timer om dagen i 8 mdr svarer vel til normal brug i 24 mdr. Sådan en model ville jeg ikke købe med mindre du slap med 33% af nyprisen. Muligvis 50% af nyprisen hvis der følger 24 mdr garanti med (og ikke kun reklamationsret).
Af BrianH
Det er ca 2000 timer. Synes jeg har læst et sted, at der er 50.000 timer i et panel, før kvaliteten er reduceret synligt, men kan ikke huske hvor.

Hvis prisen er i orden, kan jeg ikke se 2000 timer skulle være noget at bekymre sig over
Af lgowner
det handler altid om teoretiske vurderinger når nyere teknologi skal vurderes. men grundregel er vel at se på ældre lcd skærme 5-6 år tilbage og dem som stadig bruger dem.

jeg kender er par som har nogle tidlige 20-24" lcd tv skærme, og de ser da stadig ud som i 2005, kvaliteten er dog drastisk ændret, selvom de bruger eksterne bokse så er skærmene måske kun semi-720p eller ligger tæt opad.

så 2000timer er nok det sidste som man skal lægge vægt på. og alle dele i en skærm kan slides op præcis som den kunne i 1990, og der er da stadig et par CRT skærme derude.

intet jeg vil bekymre mig for omkring kvalitet og levetid. derimod er prisen jo stærkt faldende på ældre modeller, så du skal jo trække meget fra nypris, når du måske ser på en 2010 model, og der nu er 2012 modeller ude. så alderen er vigtig ift pris og nok ikke meget andet.

jeg kender en familie som bruger skærmen næsten 16timer per dag, og den bruger de efter 5år stadig uden bekymringer men familien vil da gerne have en ny (de har philips).
Af jng
Torben Rasmussen skrev:Det vil nok ikke gå ud over billedkvaliteten, men holdbarheden af de øvrige komponenter ville jeg derimod være mere bekymret for. 8 timer om dagen i 8 mdr svarer vel til normal brug i 24 mdr. Sådan en model ville jeg ikke købe med mindre du slap med 33% af nyprisen. Muligvis 50% af nyprisen hvis der følger 24 mdr garanti med (og ikke kun reklamationsret).
Mener du, at et tv normalt kun er tændt mindre end tre timer i døgnet i en normal husholdning?
Af lgowner
jng skrev:Mener du, at et tv normalt kun er tændt mindre end tre timer i døgnet i en normal husholdning?
tror ikke det er, hvad han mener, for ellers er det noget ringe information niveau der testes på, når selv erfaringen med brugen og hvor mange timer det er tændt kan slå så meget fejl. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Gennemsnitsdanskeren ser 3 timer og 18 minutters TV hver dag.
http://www.dr.dk/OmDR/Nyt_fra_DR/Nyt_fr ... 130127.htm

Herhjemme ser vi mindre, så 2 2/3 timer er nok ikke meget ved siden af. Hvis I andre passer ind i andre fraktiler, så står det jer frit for at regne med andre konverteringsfaktorer. Jeg antager at lgowner ligger på den anden side af gennemsnittet.

Jeg ville stadig ikke betale mere end 50% af nyprisen for et 8 mdr gammelt udstillings-TV.
Af jng
Torben Rasmussen skrev:Gennemsnitsdanskeren ser 3 timer og 18 minutters TV hver dag.
http://www.dr.dk/OmDR/Nyt_fra_DR/Nyt_fr ... 130127.htm

Herhjemme ser vi mindre, så 2 2/3 timer er nok ikke meget ved siden af. Hvis I andre passer ind i andre fraktiler, så står det jer frit for at regne med andre konverteringsfaktorer. Jeg antager at lgowner ligger på den anden side af gennemsnittet.

Jeg ville stadig ikke betale mere end 50% af nyprisen for et 8 mdr gammelt udstillings-TV.
Måske det ikke er nøjagtig de samme 3 timer og 18 minutter far, mor og børn ser?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skal jo ikke kunne udtale mig om antallet af medlemmer i husstanden. Brug informationen som I lyster. De fleste formår nok at omregne 8 timers dagligt forbrug til en målestok der passer på deres eget brugsmønster, så hvorfor fluekneppe mere i det?
Af lgowner
Torben Rasmussen skrev:Jeg ville stadig ikke betale mere end 50% af nyprisen for et 8 mdr gammelt udstillings-TV.
måske skal man søge engang på denne konklusion og så et pioneer tv og dine tidligere vurderinger, for der er vel ingen undtagelser og vi taler snak for 4år siden eller idag? eller er det nu sådan er pioneer er 0kr værd idag? (det er jo flere år på sig? udfra dine 50% og 8måneder)
Når du nævner gennemsnits seere ser ca.3timer og du nævner "vi" så bruger du selv altså kun under det halve af gennensnitsdanskerens tv forbrug, hvis der er børn med i denne vurdering, eller ser de også nyhederne og faktuelle programmer om mern sagen osv? eller er de oppe kl. 05.00 og ser noget andet? eller findes måske ikke endnu ;)

det er vel lidt som at sige at de rige kører i gennensnits biller til 2mil eller mere, sådan gennemsnitlig, så kan vi andre jo selv tilpasse det til vores forhold, så du mener egentlig du tager fuldstændig afstand fra gennemsnitsvurderingen og overlader alt til den enkelte?
Brugeravatar
Af MigSelv
Ved en gennemsnitsberegning, brugt på hele den danske befolkning, er det fuldstændig ligegyldigt, om du kan finde en husstand på 25 medlemmer med et afvigende forbrug. Som med så meget andet statistisk materiale, vil der altid være afvigelser. Derfor, hvis det rette antal timer skal findes, for lige netop dit forbrug, så må du selv udregne det.
En gennemsnitsdansker drikker ca. 10 genstande om ugen, jeg drikker ikke 5 om året, og sådan kan du altid finde eksempler.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lgowner: tings værdi aftager ikke lineært med tiden. Det står dig frit for at komme med din egen vurdering i stedet for blot at kritisere andres. Jeg foreslår derfor, at du fokuserer lidt mindre på at fluekneppe mine indlæg og lidt mere på at hjælpe trådstarter. Du aner intet om mine og familiens TV-vaner, så du bør nok holde dig til vurderinger af eget forbrug og ikke gisne om mit.
Af lgowner
MigSelv skrev:En gennemsnitsdansker drikker ca. 10 genstande om ugen, jeg drikker ikke 5 om året, og sådan kan du altid finde eksempler.
du er ihvertfald enig i at statistik fortæller intet om tv't levetid og de 2000 timer som allerede er brugt. så alt udenoms snak med gennemsnit og eget forbrug er urelevant.

- Vigtigt er at søge på google og tro på at de ca. 50000-60000 timer der vurderes et panel vil holde er vigtigst(plasma el. lcd er vigtigt her).
- næste er , om man sælger når ny sæson af skærmen lige er kommet på markedet, så falder værdien yderligere.
- Mindst vigtigt er de 2000 timer som jo intet er ift. almindeligt forbrug for en dansk etableret familie på 3 el. 4 med et tv i hustanden.
- Får du fuld garanti (1.5års reklamations ret) så kan du altid bruge "brugtheds" forklaringen hvis skærmen skulle gå i stykker inden for 2 år, og at den var slidt da du fik skærmen. (ingen siger den går, men går den , så går den)

der er mange sliddele på en skærm, og er den fysisk tændt/slukket på kontakt ofte så kan transformer i tvskærm være delvist slidt ved de mange opstarter.
ved plasma skærme kan panelet slides på panelet ved meget lyse farver i længere tid, og vil tabe effekt over år og forbrug.
Torben Rasmussen skrev: foreslår derfor, at du fokuserer lidt mindre på at fluekneppe mine indlæg og lidt mere på at hjælpe trådstarter. Du aner intet om mine og familiens TV-vaner, så du bør nok holde dig til vurderinger af eget forbrug og ikke gisne om mit.
var det ikke sådan dine indlæg startede? du må altså ikke kaste med sten når man selv bor i et glashus?
lidt historisk data
Torben Rasmussen skrev: 8 timer om dagen i 8 mdr svarer vel til normal brug i 24 mdr. Sådan en model ville jeg ikke købe med mindre du slap med 33% af nyprisen.
Torben Rasmussen skrev:Hvis I andre passer ind i andre fraktiler, så står det jer frit for at regne med andre konverteringsfaktorer. Jeg antager at lgowner ligger på den anden side af gennemsnittet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Første citat ved jeg ikke hvor du vil hen med. Det var min vurdering af hvad jeg personligt ville give for skærmen. Du har dog klippet resten af citatet ud, så kontekst er lidt misvisende.

Andet citat vil jeg medgive er en smule dobbeltmoralsk fra min side, da jeg jo antager at vi to ligger på hver sin side af gennemsnittet.

Og så kan du smide resten af dine kommentarer rettet mod mig i min indboks og fortsætte debatten på sporet her i tråden.