26 mar 2012, 07:55

Lad mig lige indskyde en notits omkring selve ripningen af filmene (som selvfølgelig kun er generel oplysning idet man teoretisk set ikke må rippe BluRays herhjemme): 
Valget af software bør man give et par tanker først - eller nok nærmere prøve af. Jeg nævner AnyDVD HD, men det er ikke et stykke ripper-software som sådan. Det kan godt nok rippe en film til eks. ISO-format, men det kan ikke fjerne eks. reklamer, menuer mv. Hvis man vil have .mkv-filer ud i et 1:1 format (dvs. tabsfrit), så er MakeMKV eller DVDFab et bedre bud. Vær dog OBS på, at PGS-undertekster (som er dét Blu-Rays benytter) kan være et problem at få vist på mange afspillere - heriblandt Samsungs TV. Så skal man ud i at rippe underteksterne ved siden af eller finde en SRT-fil på nettet.
Selv er jeg mere tilhænger af at bruge en ren BluRay-struktur, dvs. BDMV-folderstrukturen, men det kræver at TV'et rent faktisk kan klare sådan noget hvis man vil bruge dét som afspiller. ISO-formatet skal man ligeledes have undersøgt kompatibiliteten af sin afspiller for først, da det heller ikke er alle der klarer BD-ISO.
Som software, vil jeg derfor anbefale følgende modeller:
Til MKV: MakeMKV eller DVDFab
Til BDMV: AnyDVD HD sammen med Clown_BD
Alle disse programmer fås i en prøveversion, der er gyldig i ca. 30 dage, så man kan sagtens prøve dem alle af og se hvad der giver mest mening. Jeg har dog haft adskillige disc's som MakeMKV ikke kan læse, hvis AnyDVD kværner det hele.

Skribent, moderator & webudvikler 
Find information om og sammenlign alle de nye TV i TV-databasen