PhDream skrev:Som Rasmus skrev, er der ingen forskel i billedkvalitet på en dyr og billig afspiller, når vi snakker gengivelse af BD. Som med højttalerkabler/HDMI kabler, er der til dags dato ingen, der har bevist, at dyrere = bedre.
Jeg elsker i øvrigt udsagn som "bedre farver" og "roligere billede". Hvad betyder det? Hvad er et "roligt billlede"? Jeg har ikke set et uroligt billede i over 10 år - siden de analoge tv-signaler og gamle VHS bånd. Hvad er "gode farver"? En farve er en farve, den kan gengives på mange måder, men at farver ligefrem kan være bedre/værre er nyt for mig. Sådan nogle udtryk bruges typisk til at beskrive placebo-effekten, med andre ord = de betyder intet.
Til TS: køb en dyr afspiller, køb en billig afspiller. Sammenlign dem, helst ved at få en anden til at skifte afspiller/kabel, uden at du ved det - det skal jo være retfærdigt og folks sanser bliver desværre påvirket af alt muligt, bl.a. pris og tanken om, at et skift af kabel/afspiller betyder noget.
Vi kan jo starte fra en ende af, først med HDMI kablet. Et dyrt et af slagsen, overholder specifikationerne ved lange kabeltræk. Her vil et billigt kabel, i de fleste tilfælde ikke leve op til specifikationerne.
Højttalerkabler alt efter materialevalg, lyder og yder forskelligt. Hvad den enkelte bruger har behov for, i sit setup, må være op til vedkommende. Blot et eksempel, er der mangler i forhold til mellemtone og diskant, bruges kabler med sølvledere. På samme måde, kan "lydbilledet" ændres ved brug af forskellige audiokabler imellem enhederne.
Når jeg siger bedre / mere naturlige farver, er det fordi forskellen ved test kan ses. Forskellen skal forstås som, når du skifter imellem dynamisk profil og THX profil på et tv. Selvfølgelig er forskellen ikke i samme grad, men eksemplet blot brugt som beskrivelse.
Et roligere billede, er et roligere billede. Om det er detaljer i billedet der fremstår bedre/skarpere, der frembringer denne fornemmelse/beskrivelse, kan jeg ikke udelukke. Ved 3D gengivelse er forskellen også et væsentligt bedre billede. Audiodelen er også flere trin op ad stigen.
Sammenligningen for mit vedkommende, blev foretaget med Panasonic DMP-BDT300 og Cambridge Azur 751BD.