Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey, jeg er den lykkelige ejer af et vt30 og skal have fundet mig en blu-ray afspiller som kan levere et billede der er kan leve op til hvad jeg kan få ud af mit tv. Lige pt at har jeg noget billigt som jeg er ved at brække mig over da lortet aldrig opfatter noget når jeg trykker på remoten. Vil gerne have noget kvalitet hehe :) Jeg har selv kigget på Pioneers BDP-LX55 da en jeg kender skam roser den. Men på andre sites har folk blandet følelser om den, ? Men hvad siger folk? er der andre alternativer fra Denon, cambrigde, Oppo eller bare generalt? håber i kan give mig lidt hjælp,

Mvh. Christian
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvis du ikke har nogen specifikke krav til lydudgangene, så kan du som sådan vælge hvilken som helst Blu-ray (forudsat at du ser Blu-ray og ikke DVD). Blu-ray er Blu-ray - man får ikke bedre billedkvalitet ved at vælge en dyr Blu-ray-afspiller.

Betjening er naturligvis en anderledes faktor, men min oplevelse er, at selv de billigere Blu-ray-afspillere fra 2011 (og nok i højere grad dem der kommer her i foråret 2012) er langt hurtigere end de første generationer. De starter op på få sekunder og føles fine.

Hvis du vil helt op og spendere 3K, synes jeg da bestemt en PlayStation 3 er bedre og langt mere bred løsning (igen forudsat at du ikke har specifikke krav til analoge lydudgange). :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Jeg er ikke enig i udsagnet bluray er bluray. En dyr maskine, har alt andet lige, et bedre drev. Dette kan/vil bevirke, at aftastning af info på BD, medfører færre fejl. Færre fejl, og dermed fejlretning ( som i de fleste tilfælde ) bliver gætværk i billedprocessoren, giver et bedre billede.
Jeg gik selv fra en Panasonic DMP-BDT300, til Cambridge Azur 751BD, og der er forskel.
Ikke så man taber undermunden, men bedre farver ( fremstår en kende mere naturlige ), og et roligere billede.
Selv lyd ud via HDMI, til min Denon receiver, er løftet flere klasser op. Langt større bredde i lydbilledet, og flere detaljer kom med i købet. Igen vil jeg mene, at bedre/nøjagtigere aftastning, er årsagen til dette.
Den største forskel opnås, forståeligt nok, på SD signaler. Her vil en dyr maskine, være udstyret med en langt bedre scaler. Hvis man undtager HD lyden fra BD, er der ikke stor forskel på SD / HD billede fra Azur 751BD.
Af Crille
jeg er heller ikke enig i at en blu-ray afspiller er en blu-ray afspiller, jeg syntes det er vigtigt at den er også er bygget af noget solidt, og at det ikke er noget plastik pjat jeg køber ;P og jeg vil gerne have en 3d afspiller også + jeg vil gerne have min lyd ud via HDMI til min receiver, så allerede der begynder det at koste lidt jo:D + jeg vil gerne have at den skalere ordentlig op på SD film, og at den giver mere dybde i farverne, jeg kunne da se forskel på filmene da jeg lånte en dyr afspiller i forhold til den plastik jeg har nu ;P men jeg har fået et godt tilbud syntes jeg selv, Pioneer BDP-LX55 til 2.200 8) så hvad syntes ? skal man slå til eller er der andre i den pris klasse som kan klare sig så godt som den? max 3 kilo for afspilleren. :)
Af alsim90
Tænk har lige gennemført en test af 30 Blu-ray afspillere.
Nu er det ikke tilladt at referere fra testen, men håber ikke jeg får ørene i maskinen ved at give Rasmus ret en Blu-ray er en blue-ray.
Der kan købes adgang til testen i 10 dage for kr. 50,-
Af Crille
En blu-ray vil aldrig nogen sinde bare blive en blu-ray. man kan ikke generalisere fordi så er der jo ikke nogen grund til at de laver en dyr blu-ray afspiller ? der er forskel på kvalitet, upscaleing af DVD osv. + hvordan du kan få lyden ud, hvordan lyden er i maskinen? kvaliteten den er bygget af osv?
Brugeravatar
Af MigSelv
alsim90 skrev:Tænk har lige gennemført en test af 30 Blu-ray afspillere.
Nu er det ikke tilladt at referere fra testen, men håber ikke jeg får ørene i maskinen ved at give Rasmus ret en Blu-ray er en blue-ray.
Der kan købes adgang til testen i 10 dage for kr. 50,-
Hvis alle testede maskiner ligger i prislejet 500 kr. til 2000 kr., så vil man sikkert ikke kunne se forskel.
Den "test" jeg har, ved at gå fra en maskine til 3500 kr., med en til 6500 kr., viser at der er forskel. Og det er på alle områder, SD,HD, lyd samt stor forskel på byggekvaliteten ( plast udskiftet med metal ).
Af Peter Schrøder
Crille skrev:så er der jo ikke nogen grund til at de laver en dyr blu-ray afspiller
Bingo 8)
Af alsim90
Det rasmus taler om er kun billedkvaliteten, selvfølgelig vil der være forskel på byggekvalitet, holbarhed, lyd, finesser, design mm.
Der vil selvfølgelig også være forskel på billedkvaliteten, men ud fra diverse test er der ikke ret stor forskel på billedkvalitet. hvilket også er det som Rasmus siger.

Her link til lidt mere omkring testen fra tænk:

http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article2687435.ece
Af Crille
Back til selve spørgsmålet ;) er der nogle som har nogen erfaringer med afspilleren: Pioner BDP-LX55?
Af PhDream
Som Rasmus skrev, er der ingen forskel i billedkvalitet på en dyr og billig afspiller, når vi snakker gengivelse af BD. Som med højttalerkabler/HDMI kabler, er der til dags dato ingen, der har bevist, at dyrere = bedre.

Jeg elsker i øvrigt udsagn som "bedre farver" og "roligere billede". Hvad betyder det? Hvad er et "roligt billlede"? Jeg har ikke set et uroligt billede i over 10 år - siden de analoge tv-signaler og gamle VHS bånd. Hvad er "gode farver"? En farve er en farve, den kan gengives på mange måder, men at farver ligefrem kan være bedre/værre er nyt for mig. Sådan nogle udtryk bruges typisk til at beskrive placebo-effekten, med andre ord = de betyder intet.

Til TS: køb en dyr afspiller, køb en billig afspiller. Sammenlign dem, helst ved at få en anden til at skifte afspiller/kabel, uden at du ved det - det skal jo være retfærdigt og folks sanser bliver desværre påvirket af alt muligt, bl.a. pris og tanken om, at et skift af kabel/afspiller betyder noget.
Brugeravatar
Af MigSelv
PhDream skrev:Som Rasmus skrev, er der ingen forskel i billedkvalitet på en dyr og billig afspiller, når vi snakker gengivelse af BD. Som med højttalerkabler/HDMI kabler, er der til dags dato ingen, der har bevist, at dyrere = bedre.

Jeg elsker i øvrigt udsagn som "bedre farver" og "roligere billede". Hvad betyder det? Hvad er et "roligt billlede"? Jeg har ikke set et uroligt billede i over 10 år - siden de analoge tv-signaler og gamle VHS bånd. Hvad er "gode farver"? En farve er en farve, den kan gengives på mange måder, men at farver ligefrem kan være bedre/værre er nyt for mig. Sådan nogle udtryk bruges typisk til at beskrive placebo-effekten, med andre ord = de betyder intet.

Til TS: køb en dyr afspiller, køb en billig afspiller. Sammenlign dem, helst ved at få en anden til at skifte afspiller/kabel, uden at du ved det - det skal jo være retfærdigt og folks sanser bliver desværre påvirket af alt muligt, bl.a. pris og tanken om, at et skift af kabel/afspiller betyder noget.
Vi kan jo starte fra en ende af, først med HDMI kablet. Et dyrt et af slagsen, overholder specifikationerne ved lange kabeltræk. Her vil et billigt kabel, i de fleste tilfælde ikke leve op til specifikationerne.
Højttalerkabler alt efter materialevalg, lyder og yder forskelligt. Hvad den enkelte bruger har behov for, i sit setup, må være op til vedkommende. Blot et eksempel, er der mangler i forhold til mellemtone og diskant, bruges kabler med sølvledere. På samme måde, kan "lydbilledet" ændres ved brug af forskellige audiokabler imellem enhederne.
Når jeg siger bedre / mere naturlige farver, er det fordi forskellen ved test kan ses. Forskellen skal forstås som, når du skifter imellem dynamisk profil og THX profil på et tv. Selvfølgelig er forskellen ikke i samme grad, men eksemplet blot brugt som beskrivelse.
Et roligere billede, er et roligere billede. Om det er detaljer i billedet der fremstår bedre/skarpere, der frembringer denne fornemmelse/beskrivelse, kan jeg ikke udelukke. Ved 3D gengivelse er forskellen også et væsentligt bedre billede. Audiodelen er også flere trin op ad stigen.
Sammenligningen for mit vedkommende, blev foretaget med Panasonic DMP-BDT300 og Cambridge Azur 751BD.