Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Pnissen
Jeg skal bruge en fladskærm der egner sig godt til tekstbehandling, internet og videoredegering. Den skal altså kunne fremvise god billedkvalitet og trække programmer som adobe premiere pro og/eller pinnacle studio. Prisforeslag omkring 2000kr hvis det er muligt?
Af Pnissen
Efter at have søgt lidt på jeres ide har jeg fundet frem til disse skærme. "Grafiker-skærme" går jeg udfra omfatter videoredigering?

ViewSonic VX2025wm
Samsung 971P
Dell 2007FP
NEC 20WGX2
Samsung 215TW
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, stillbilleder vil blive vist godt på disse skærme, men sjovt nok så er levende billeder ikke godt på andre end VX2025wm skærmen idet den har et P-MVA panel. De andre har S-PVA eller S-IPS som ikke er de mest anvendelige til det formål.
Af Pnissen
yakken skrev:Ja, stillbilleder vil blive vist godt på disse skærme, men sjovt nok så er levende billeder ikke godt på andre end VX2025wm skærmen idet den har et P-MVA panel. De andre har S-PVA eller S-IPS som ikke er de mest anvendelige til det formål.
Okay - Er der andre skærme du kan foreslå til levende billeder? Kunne være rart hvis du ville komme med et par foreslag evt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 19" genren kan du jo se på Viewsonic VP930 også. Ellers kan du jo bruge vores panelsøgningsværktøj på forsiden og søge efter P-MVA baserede skærme.
Af Pnissen
yakken skrev:I 19" genren kan du jo se på Viewsonic VP930 også. Ellers kan du jo bruge vores panelsøgningsværktøj på forsiden og søge efter P-MVA baserede skærme.
Hvorhenne på forsiden? Er det muligt at købe en skærm til mit behov i prisklassen 1500-2500 eller skal jeg op på de 3000 kr? evt foreslag?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I menuen er der højt og larmende et link der hedder "Panelsøgning". Hvis du stadig ikke kan se det, så kan du trykke her:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Jeg mener ikke at 2500 kr. er realistisk. VP930 koster ca. 3000 kr.
Af Pnissen
yakken skrev:I menuen er der højt og larmende et link der hedder "Panelsøgning". Hvis du stadig ikke kan se det, så kan du trykke her:
http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Jeg mener ikke at 2500 kr. er realistisk. VP930 koster ca. 3000 kr.
ok tak - jeg ved ikke helt hvordan jeg missede den. En søgning efter P-MVA skærme giver omkring 70 foreslag. Er der andre parametre jeg skal kigge efter? Er det muligt at sotere dem efter pris et sted? Og hvad er forskellen på VP930 og ViewSonic VX2025wm.

Tak for hjælpen indtil videre. Føler jeg er et stykke videre i beslutningsprocessen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du må selv slå skærmene op i en prisdatabase. Vores liste kan ikke sorteres efter pris - den indeholdet kun navn og paneltype. De fleste skærme kan findes på eksempelvis www.edbpriser.dk

VP930 er en 19" hvor VX2025wm er en 20" widescreen. Forskellen burde være tydelig.
Af Pnissen
yakken skrev:Du må selv slå skærmene op i en prisdatabase. Vores liste kan ikke sorteres efter pris - den indeholdet kun navn og paneltype. De fleste skærme kan findes på eksempelvis www.edbpriser.dk

VP930 er en 19" hvor VX2025wm er en 20" widescreen. Forskellen burde være tydelig.
Ok men 70 skærme er stadig mange. Er der andre parametre jeg kan bruge til at udelukke? F.eks responstid, opløsning?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det må du jo selv afgøre. Du har forhåbentlig en idé om hvilken opløsning du har brug for og om du skal spille på skærmen?

Info:
17" - 19" har 1280x1024 punkter
20" har 1600x1200 punkter
20"wide har 1680x1050 punkter

Hvis du vil spille på skærmen skal den helst under 8 ms.
Af Pnissen
yakken skrev:Det må du jo selv afgøre. Du har forhåbentlig en idé om hvilken opløsning du har brug for og om du skal spille på skærmen?

Info:
17" - 19" har 1280x1024 punkter
20" har 1600x1200 punkter
20"wide har 1680x1050 punkter

Hvis du vil spille på skærmen skal den helst under 8 ms.
Hvis jeg skal være helst ærlig er jeg teknikspasser. ved ikke hvad jeg har behov for. Det er ikke vigtigt at den kan trække de store spil. Age of Empires 2 burde kunne trækkes af de fleste skærme ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu bliver du ved med at sige "trække" - det er jo ikke en processor som giver dig hakkende spil hvis den ikke kan følge med. Responstiden er afgørende for om spillet vil trække slør når der panoreres - også i windows. Af samme grund bør man sigte efter en skærm på 8 ms eller lavere.

Tænk lidt nærmere over hvor stor en skærm du har brug for. Det er surt at få købt en forkert størrelse for du skal ikke benytte andre opløsninger end den skærmen er skabt til. Dvs. hvis du kun bruger 1280x1024 opløsningen på din computer, så vil en 20" skærm bestemt ikke være velegnet til dit brug.

Hvis du bare leger med videoredigering og det ikke er din profession at redigere sådant materiale, så kan du sagtens nøjes med en skærm baseret på TN teknologien (og ikke P-MVA som er dyrere) og mange vil slet ikke lægge mærke til at den ikke er surveren til levende billeder. Der er grader af alting og "hobbyentutiasten" er ikke en af vores kategorier i vores guide til skærmene...

Hvis det er din profession, så mener jeg, i al beskedenhed, at du er lidt for nærrig med de 2-3000 kr. Du skal trods alt se på skærmen hele dagen hvis du lever af at redigere video.

Tilføjelse: Jeg fabler hele tiden om panelteknologier. Du kan læse mere om dette her: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php
Af Pnissen
Det er ikke min profession, men jeg vil gerne have nogenlunde kvalitet alligevel. Nu ved jeg ikke om i komenterer på bærbare herinde, men jeg fandt den her fra netto og ville lige høre om den kan bruges til videoredigering.

hp pavillon dv6235ea (specs kan findes på nettos hjemmesides tilbudsavis)

Eller denne fra Elgiganten
Compaq bærbar PC
PRESV6155EA