Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kloge-Åge skrev: O_O :D

NEJ, DET ER IKKE LÆNGERE RIGTIGT FOR PANASONICS PLASMA-TV !!!!!!!

TV'et opdaterer nu på en måde, så hverken billeder eller gaming kan "brænde fast" !

Det er et stykke tid siden at Panasonic indførte beskyttelsesfunktion mod indbrænding ... Og jeg har selv et Panasonic fra den omtalte årgang .
Det er simpelthen lodret forkert det der. Alle plasma-TV kan blive ramt af burn-in, hvilket du også vil kunne læse om hvis du googler lidt frem og tilbage. Dette indbefatter også Panasonics TV i ALLE modelrækker og årgange!

Det er muligt, at du har fået andet fortalt af en sælger et sted eller har tolket det således ud fra Panasonics slagsmateriale, men jeg har ved selvsyn set burn-in på samtlige årgange af Panasonics plasma-TV.

Mht. effektforbrug, så har vi målinger for samtlige TV vi har haft på testbænken gennem tiderne og plasma-TV har - gennemsnitligt set - et større forbrug end en LED-model. Du kan se målingerne her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1260447765
Der findes også en knap, der normaliserer graferne, så der regnes effekt/areal, så der kan sammenlignes på tværs af størrelserne. Der er absolut ingen tvivl om, at selv det mest strømbesparende plasma-TV på markedet i dag ikke kan hamle op med det gængse LED-TV.
Af Kloge-Åge
Nu synes jeg altid det er sjovt med moderatorer der taler ned til folk,
(de har jo magt til at bortvise andre ! :p ) såsom denne passage :

"Det er muligt, at du har fået andet fortalt af en sælger et sted eller har tolket det således ud fra Panasonics slagsmateriale, men jeg har ved selvsyn set burn-in på samtlige årgange af Panasonics plasma-TV."

OK, det er sjovt at Panasonic garanterer dette og mit nye TV ikke har skyggen af burn-in på trods af afkobling af alle selvsluk og et fast
bluray-billede i 24 timer da jeg brød indpakningen og testede det ...
Mærkeligt, mærkeligt og så har jeg tilfældigvis et IT- & AV-firma der
træder til når andre ikke kan lave en computer eller få styr på de nye
TV-typer ... O_O

Jeres målinger for samtlige TV er sikkert udmærkede (et 32" Billedrør-TV
på 65 watt ???), men jeg bruger mit 50" MEGET og min el-regning for hele
husstanden er 1002 kroner på et kvartal ... 8) 8) 8)
Af Kloge-Åge
PS : I tilfælde af jeg bliver bortvist for en anden opfattelse
vil jeg lige gentage en formulering folk kan tænke lidt over !

Min opfattelse af Plasma-TV contra LCD/LED-TV :

Plasma-TV er"en fantastisk biograf-oplevelse !
I mine øjne er et LCD/LED-TV mere en oplevelse af at se gennem
et stort "vindue" og måske derfor vil folk hellere have et billede
der ikke "trænger sig på" hvis de nu ser TV-avis eller doku/film
om andres virkligheder ...?"

8) 8) 8)
Brugeravatar
Af edinger
Kloge-Åge skrev:Nu synes jeg altid det er sjovt med moderatorer der taler ned til folk...
Vel ikke mere sjovt end, at en person, som kalder sig 'Kloge-Åge' og tilmed driver en AV-gesjæft, kan tage så meget fejl ;)

Du kan naturligvis ikke ophøje enkeltstående erfaringer til en almengældende (huske)regel. Men nøjes med at glæde dig over dit held.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg ved ikke hvor jeg taler ned til dig i mit indlæg, men det var nu ikke hvad der lå bag. Jeg er sikker på, at du har ret når du siger, at du aldrig har oplevet burn-in på dine TV, men jeg kan til gengæld også love dig, at man kan brænde et billede permanent fast på lige netop dit eksemplar på under en uge (eller hvilken som helst anden plasma-skærm). Det ligger simpelthen i den fysiske natur af plasma-teknologien, at noget kan ældes inhomogent på skærmen idet der er fosfor involveret. Det samme gælder i øvrigt for OLED og CRT-TV.

Der er sket fremskridt indenfor plasma-området de sidste par år, men Panasonic tog faktisk et skridt tilbage med deres VT20 serie, som var MERE sårbar end V10.

Mht. effektforbruget, så kan jeg ikke se hvori diskussionen ligger, med mindre du beskylder os for at fuske med tallene. CRT-modellen var et Beovision MX. Dit kvartalsvise samlede effektforbrug (faktisk opgiver du jo prisen i kroner, som kan være ret forskellig fra eks. Skagen og Østerbro) er nok ikke den korrekte målestok for hvor meget dit TV brænder af.

Det var vist lidt af et sidespring, men misinformation synes jeg ikke bør gå uset forbi - især hvis man ender med at træffe en forkert købsbeslutning på baggrund heraf. Lad os holde os til at diskutere trådstarters problemstilling.
Af Kloge-Åge
MISINFORMATION ??????? my ... :p :p :p

Torben Rasmussen skrev:Det ligger simpelthen i den fysiske natur af plasma-teknologien, at noget kan ældes inhomogent på skærmen idet der er fosfor involveret.

.................

Mht. effektforbruget, så kan jeg ikke se hvori diskussionen ligger, med mindre du beskylder os for at fuske med tallene. CRT-modellen var et Beovision MX. Dit kvartalsvise samlede effektforbrug (faktisk opgiver du jo prisen i kroner, som kan være ret forskellig fra eks. Skagen og Østerbro) er nok ikke den korrekte målestok for hvor meget dit TV brænder af.

Det var vist lidt af et sidespring, men misinformation synes jeg ikke bør gå uset forbi - især hvis man ender med at træffe en forkert købsbeslutning på baggrund heraf. Lad os holde os til at diskutere trådstarters problemstilling.
Jeg har desværre haft andet at se til end disse "anti-plasma-forum" hvor man ikke engang kender Panasonics anti-burn-in-teknologier !

Jo, PLASMA-TVs fysiske natur kan omgås venner, men I har nok ikke gidet læse mere om PLASMA; måske fordi mange allerede har "valgt" side og foretrækker kunstige teknikker og spændende gadget-TV ...

For det første er der interpolerede, kunstigt skabte billeder som både LCD & LED "putter" ind i deres billed-visning !
Motion blur er jo DERES fysiske natur ... Og her kunne jeg tilføje andre sjove ting som f.ex. clouding, IKKE ?

For det andet er det yderst interessant, hvis vi snakker strømforbrug, at Samsung kan slippe afsted med IKKE at opgive konkret strømforbrug på sine LED-modeller ... Og samsung er da vist den bedste LED-producent ?
Men LG & SONY opgiver deres strømforbrug til omkring 150 Watt for 46" og så er det svært at se gevinsten over mit 50" PLASMA der i snit bruger 200 Watt (mellem 100 & 300 alt efter lyssstyrke) - ja, jeg ved godt at de 150 Watt er "Butiksindstilling", men det er netop i butikkerne hvor de lyser lige så flot og indbydende som PLASMA du bør sammenligne dem på det reelle strømforbrug !!!

For det tredje er der mange måder at misinformere på og verden vil nogle gange bedrages ... Med Anti-Plasma-moderatorer, LED-nørder, kunstige matrix-billed-virkeligheder og manglende strømforbrugsoplysninger samt "justerede" strømforbrugsoplysninger !!!

LCD & LED er OK hvis du er på vej ind i MATRIX-virkeligheden og ikke vil have film, dokumentarer for tæt på - bare sådan set gennem et vindue - MEN hvis du ikke har noget mod at blive engageret i TV-udsendelser eller filmoplevelser, bør du vælge en moderne væg-pejs der giver ægte lys ...

Regner med at dette indlæg bliver elimineret, censureret eller kastreret
på en eller anden måde og jeg bliver sikkert smidt ud af dette forum og
får dårligt omdømme på forhånd i andres forum ;-)

Måske kan Flatrpanels så i det mindste lave en artikel om hvorfor
Samsung o.a. kan omgå forbrugerlovgivningen og undlade at skrive
strømforbrugsoplysninger ? I er jo så objektive, ikke ?

Sikkert farvel til andre forumbrugere, nogen må jo lave whistleblowet ...
Af THM
ved ikke om du er klar over det kloge-åge, men netop moderatoren og edinger du kalder anti-plasma folk har selv plasma tv i deres stuer.
det samme har jeg og mange andre på dette forum...