31 jan 2012, 20:27
Så finder du et uddrag angående farvetemperatur med pointen, at et TV bør have hvidbalance på D65. Ja, det kan vi da godt blive enige om. - Det forhindrer mig da ikke i at skrue op for cellelys, kontrast og skarhed? Eller aktivere diverse moderne automatiske teknikker. Dette kan jeg da sagtens gøre, og stadig finindstille hvidbalancen så den lander på D65.
Har kigget lidt på de officielle anbefalinger for EBU, du har henvist til. Det er meget overfladisk, det hele, og som jeg ser det, kan der ikke udledes noget om, at du har ret i, at de 'korrekte' som de der er tiltænk fra studierne under produktionen er nærmere dem du roser her fra FP end den jeg er tilhænger af - altså mere potentiale udnyttende end at negligere de fleste teknikker. Omvendt kan det heller ikke udledes, at de er mere enige i min påstand. Hvorfor I AL verden har du så valgt at inddrage det? Er det for at lyde "proffesionel" som du siger om dig selv? Smide en masse smarte dokumenter ind - det kan jeg da også hurtigt gøre. Vent 2 sek, det kommer længere nede.
I den pdf-fil du har henvist til står om sortniveau:
"With a luma signal at black level the luminance level measured from the screen should be adjustable to be below 1 cd/m2, such that it can match a range of home viewing conditions"
Hvordan beviser det citat, at "det er forkert(som du skriver)," når jeg mener, at studierne i dag udmærket er klar over, at der er et marked for DVD og BDD og at disse studier givetvis vil være imod en dogme-indstilling som herfra anbefales.
Jeg bliver simpelthen lige nødt til også at spørge HVORFOR, du vælger at inddrage EBU i det hele taget??? Det er jo helt på vildspor?? Her er vi dybt inde i en samtale om, hvad filmproducenter givetvis vil anbefale af indstillinger, og så blander du European Broadcasting Union ind i det? Du ku' lige så godt ha' ringet til Danmarks Radio og spurgt dem ad, hvordan og hvorledes et TV bør kalibreres!
Lige lidt kort info om EBU: "EBU har 75 aktive medlemmer i 55 lande i Europa, Nordafrika og Mellemøsten, samt yderligere 45 såkaldte associerede medlemmer. Et af de mest kendte projekter EBU står for, er det årlige Melodi Grand Prix, som er en sangskrivningskonkurrence mellem medlemslandede."
Et af EBU's største projekter er Melodi Grand Prix.. OttoJ.. Altså, hvad pokker har du tænkt på? Du virker sgu ikke rigtig som en professional, no offense.
Hvis du vil finde noget om, hvordan et film-studie arbejder med billedet, så kan du læse noget om det her:
http://www.pinewoodgroup.com/our-studio ... on/picture
Pinewood studious står bl.a. bag sherlock holmes filmene.
Held og lykke med at forsvare dine påstande - jeg vil ikke prøve at forsvare mine, fordi som sagt er mine påstande bare subjektive holdninger og teorier omkring, hvad der foregår i studierne, det er dog - hvis du spørger mig, umuligt at bevise noget om, hvilken kalibrering et givent studie, f. eks. pinewood, vil anbefale du foretager dig på dit tv. Derfor vil jeg ikke ligesom dig, påstå at nogle siger noget forkert, fordi det vil i denne henseende ikke decideret kunne bevises - hvilket dit forsøg er et glimrende eksempel på: Når man henviser til disney med pointe om, at film laves forskelligt med hver sin tekniske ramme, henviser til EBC som blot udsender radio og tv og altså kun anbefaler noget teknisk - eksempelvis kalibrering - på simpelt niveau, da EBC jo slet ikke er eksperter angående teknikken omkring kalibrering af TV, men nærmere er eksperter angående hvordan Melodi Gran Prix skal arrangeres (Kildekritik! OttoJ), - og endelig, når man henviser til en produktion af en 50-år gammel Olsen Banden film HVOR HDTV OG FLADSKÆRME SLET IKKE VAR SKABT, FOR POKKER DA OTTOJ!!
Chriiiist. Stop dog inden du får leget for meget professionel.
Fair nok. Hvad er det helt konkret du vil have belæg for - at der findes standarder, hvad standarderne er, eller at producenterne rent faktisk følger dem? Hvilken form for belæg er det jeg skal finde? Udtalelser fra professionelle på området? (Hint: JEG er professionel på området, eller måske snarere har været det).Imponerende redegørelse! Det er ganske fint det hele - fin gengivelse af de diverse producenters teknikker osv. Dog verificerer de på ingen måde dine postulater? At du finder et citat fra Disney under produktionen af Ratatouille, hvor der bliver sagt, at produktionen er under flere farve-reguleringer (noget vi har været inde på før, som både du og jeg dog er enige om), og at Disney vil udforme teknikker for hver af deres film frem for en generel skabelon (vanilla box) - det er da ikke belæg for dine tidligere pointer? Tværtimod er det næsten modsigende, for det du har påstået - at alle filmproduktioner spiller efter samme regler. Her siger Disney jo netop, at de bruger forskellige metoder til at gøre hver enkelt film speciel og bedst - Det gi'r jo sig selv.
Mht. om referencerne findes, så er her f.eks. EBU's officielle anbefalinger til hvordan et forbruger-tv bør gengive billedet:
http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3321.pdf
EDIT: Her er iøvrigt de tilsvarende for studie-monitors, hvis nogen skulle være i tvivl om at målsætningen med standarderne er at forbrugerens billede skal matche studiets:
http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3320.pdf
Her er for eksempel uddraget om farvetemperatur:
"Whilst television pictures are produced in the studio assuming a display with D65 [3] reference white colour, it is acknowledged that many consumer displays are set up for much higher colour temperatures.
To change current broadcast practice would result in an unwanted and undesirable change to the look of the pictures, and so it is proposed that the current status quo be accepted, namely that broadcasters produce pictures for a white point of D65. Consumer displays may actually be set to a white of significantly higher colour temperature, but should always contain a user-selectable setting that conforms to D65. This setting should be clearly indicated and is part of the EBU default conditions."
Kort sagt: Dit TV bør have hvidbalance på D65, basta.
Det er så hér jeg gerne vil spørge den kære projektleder, hvad argumentet er for IKKE at lade de officielle EBU guidelines være referencen for et tv's billedkvalitet?
Så er der dét med om film-producenterne rent faktisk følger disse standarder eller ej. Se for eksempel dette video-klip om restaureringen af Olsen Banden. Bemærk CRT kontrol-monitoren, og teknikerens udtalelser om referencer:
http://filmz.dk/filmz-tv-olsen-banden-b ... aa-blu-ray
Men det er jo også gamle film... Hvad så med Pixar?
http://digitalcontentproducer.com/mil/f ... ndex1.html
Et lille uddrag:
"Often, depending on the distribution plan for a particular film, that final color-grading session will be repeated more than once to create different versions for multiple release formats.
That last point is an important one, according to Calahan, who ran Ratatouille through multiple grades for several different output media. Calahan says she normally creates fundamental grading elements that can be shared or translated between media before delving into each version specifically.
“I'll do a global pass between all of them that would work for any output, and then I customize that for each specific medium,” she says. “But the point is, you want to make each version look as good as you can for that specific medium, rather than trying to make them all fit into one vanilla box. There is no one common denominator. "
Så finder du et uddrag angående farvetemperatur med pointen, at et TV bør have hvidbalance på D65. Ja, det kan vi da godt blive enige om. - Det forhindrer mig da ikke i at skrue op for cellelys, kontrast og skarhed? Eller aktivere diverse moderne automatiske teknikker. Dette kan jeg da sagtens gøre, og stadig finindstille hvidbalancen så den lander på D65.
Har kigget lidt på de officielle anbefalinger for EBU, du har henvist til. Det er meget overfladisk, det hele, og som jeg ser det, kan der ikke udledes noget om, at du har ret i, at de 'korrekte' som de der er tiltænk fra studierne under produktionen er nærmere dem du roser her fra FP end den jeg er tilhænger af - altså mere potentiale udnyttende end at negligere de fleste teknikker. Omvendt kan det heller ikke udledes, at de er mere enige i min påstand. Hvorfor I AL verden har du så valgt at inddrage det? Er det for at lyde "proffesionel" som du siger om dig selv? Smide en masse smarte dokumenter ind - det kan jeg da også hurtigt gøre. Vent 2 sek, det kommer længere nede.
I den pdf-fil du har henvist til står om sortniveau:
"With a luma signal at black level the luminance level measured from the screen should be adjustable to be below 1 cd/m2, such that it can match a range of home viewing conditions"
Hvordan beviser det citat, at "det er forkert(som du skriver)," når jeg mener, at studierne i dag udmærket er klar over, at der er et marked for DVD og BDD og at disse studier givetvis vil være imod en dogme-indstilling som herfra anbefales.
Jeg bliver simpelthen lige nødt til også at spørge HVORFOR, du vælger at inddrage EBU i det hele taget??? Det er jo helt på vildspor?? Her er vi dybt inde i en samtale om, hvad filmproducenter givetvis vil anbefale af indstillinger, og så blander du European Broadcasting Union ind i det? Du ku' lige så godt ha' ringet til Danmarks Radio og spurgt dem ad, hvordan og hvorledes et TV bør kalibreres!
Lige lidt kort info om EBU: "EBU har 75 aktive medlemmer i 55 lande i Europa, Nordafrika og Mellemøsten, samt yderligere 45 såkaldte associerede medlemmer. Et af de mest kendte projekter EBU står for, er det årlige Melodi Grand Prix, som er en sangskrivningskonkurrence mellem medlemslandede."
Et af EBU's største projekter er Melodi Grand Prix.. OttoJ.. Altså, hvad pokker har du tænkt på? Du virker sgu ikke rigtig som en professional, no offense.
Hvis du vil finde noget om, hvordan et film-studie arbejder med billedet, så kan du læse noget om det her:
http://www.pinewoodgroup.com/our-studio ... on/picture
Pinewood studious står bl.a. bag sherlock holmes filmene.
Held og lykke med at forsvare dine påstande - jeg vil ikke prøve at forsvare mine, fordi som sagt er mine påstande bare subjektive holdninger og teorier omkring, hvad der foregår i studierne, det er dog - hvis du spørger mig, umuligt at bevise noget om, hvilken kalibrering et givent studie, f. eks. pinewood, vil anbefale du foretager dig på dit tv. Derfor vil jeg ikke ligesom dig, påstå at nogle siger noget forkert, fordi det vil i denne henseende ikke decideret kunne bevises - hvilket dit forsøg er et glimrende eksempel på: Når man henviser til disney med pointe om, at film laves forskelligt med hver sin tekniske ramme, henviser til EBC som blot udsender radio og tv og altså kun anbefaler noget teknisk - eksempelvis kalibrering - på simpelt niveau, da EBC jo slet ikke er eksperter angående teknikken omkring kalibrering af TV, men nærmere er eksperter angående hvordan Melodi Gran Prix skal arrangeres (Kildekritik! OttoJ), - og endelig, når man henviser til en produktion af en 50-år gammel Olsen Banden film HVOR HDTV OG FLADSKÆRME SLET IKKE VAR SKABT, FOR POKKER DA OTTOJ!!
Chriiiist. Stop dog inden du får leget for meget professionel.