Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
Og så lige for at slå det fast: Jeg siger ikke at du SKAL overholde de standarder, det må du for min skyld fuldstændigt selv om. Du skal bare lade være med at bilde dig selv og andre ind at det er en mere kunstnerisk retvisende måde at gengive filmen på. Den kunstnerisk rigtige måde at gengive filmen på, dén måde der viser filmen tættest muligt på producentens intention, det ER at gengive den "korrekt". Om Flatpanels' indstillinger så medfører et korrekt billede, og om dit tv overhovedet er i stand til at gengive korrekt nok til at det giver mening at forsøge på det, det er en helt anden diskussion.
Brugeravatar
Af edinger
@Otto J:

Altid en fornøjelse at læse dine saglige og velunderbyggede indlæg.

Du har en imponerende viden.

Blot synd, at nogle åbenbart er aldeles argument-resistente.
Af PhDream
edinger skrev:@Otto J:

Altid en fornøjelse at læse dine saglige og velunderbyggede indlæg.

Du har en imponerende viden.

Blot synd, at nogle åbenbart er aldeles argument-resistente.
Helt enig!

Nyder også at læse Ottos indlæg, uanset om jeg er enig eller ej.

Det er netop rigtig træls, at nogle er udenfor pædagogisk rækkevidde og tror de ved alt, når de egentlig bare viser, at de ved intet.
Af Otto J
Skaaning, jeg fik det måske formuleret lidt hårdere end det var ment (det kan jeg vist have en tendens til...). Jeg tror dybest set du har fået en dårlig og fejlagtig oplevelse af hvad "korrekt billede" er, ved at prøve Flatpanels indstillingerne, som ikke nødvendigvis er retvisende overfor hvad det egentlig vil sige at have et korrekt billede, af forskellige årsager som jeg har været inde på. Derfor forstår jeg godt hvis du kan have opbygget en vis modvilje mod "det korrekte", men det ændrer altså ikke på mine pointer omkring at der findes en reference som film er skabt efter, og at dine forestillinger om hvad filmskaberne forsøger at opnå, er forkerte.
Af Letten
T_skaaning skrev: Ser som regel film i et meget lys-dæmpet lokale, næsten helt mørkt - men dog med en lille lampe i bag sofaen.
hmmm, skal lampen ikke være tændt bag TV'et for at aflaste øjenen? sådan er vores opstilling.

Men nu er vi heller ikke til film-i-mørke, men mere til film-i-moderat belysning :)
Af T_skaaning
Edinger og PHdream - I kan jo lige sende et kort med nogle søde ord til OttoJ for lige at sætte prikken over i'et, så tror jeg efterhånden ægteskabet er hjemme. Hvad med at deltage konstruktivt i debatten frem for bare at huje og heppe? Det ser sgu ikke pænt ud i en tråd, hvor vi har deltagelse af en professionel projektleder fra TÆNK. Tænk lidt på FP's image.
Ikke lige med Scorsese og Spielberg personligt, men jeg har rent faktisk talt med et par af de folk der har kalibreret en del af hollywood-studierne, så ja jeg ved rent faktisk en hel del om hvordan Scorsese og Spielberg arbejder (mht. lige præcist dette emne forstås).

Man behøver altså ikke snakke med den enkelte instruktør for at finde ud af hvilken reference han bruger. Standarderne er "spillereglerne". Du behøver heller ikke snakke med Morten Olsen for at finde ud af hvilke regler fodboldlandsholdet spiller efter. Det er de samme regler de danske studier spiller efter, og det ved jeg blandt andet fordi et par stykker af dem rent faktisk er kalibreret af mig (det skal dog siges at dem jeg har haft fingrene i primært arbejder med TV).

Jeg har iøvrigt også, i samarbejde med en kollega, undervist en gruppe af DR's teknikere i hvordan man kalibrerer en monitor. Så ja, det her ER rent faktisk noget jeg ved noget om, og ja jeg HAR talt med nogle af de folk der laver film og tv (dog ikke lige Scorsese og Spielberg som sagt). Det er mig der har været konsulent for dem, ikke omvendt. Men nu forsøgte jeg at argumentere pænt, uden at trække rang-kortet.
OttoJ, du er dog på et noget mere konstruktivt plan - hvilket værdsættes herfra. Jeg forbliver naturligvis på samme plan.

Du opstiller en masse empiriske argumenter - dem kan jeg så vælge at tro på eller omvendt, - En ting er dog sikkert - De går ikke under typen af "saglighedens argumenter," som den gode Edinger rødmefuldt roser dig med. Empiri kan umuligt være sagligt uden belæg, - hvis du ikke har tænkt dig at inddrage nogen form for belæg, så undlad helt empiriske argumenter.

Faktum er at du tager fejl - en film er, som du siger, godt nok ikke fra starten designet til at blive vist på et billedrør, det er lidt for kort sagt. Filmen er designet til at blive vist i biografen. MEN - og det her er meget vigtigt at forstå - når filmen udgives på DVD, Blu-Ray osv, så er det IKKE den originale version af filmen du ser. Alle film, uden undtagelse, bliver remastered til DVD/BD markedet, hvor man bl.a. sørger for at farvegengivelsen fremstår troværdigt, når den gengives i henhold til hjemme-standarderne (fordi disse er anderledes end bio-standarderne). Bevares, det svinger meget afhængigt af budget hvor stort et arbejde der lægges i det, men dette er noget som selv små danske lavbudget-film bliver underkastet, det er ikke isoleret til hollywood. Pointen hér er netop, som du faktisk er lidt inde på, at tage højde for forskellen på et TV og en biograf. Men der bliver IKKE, som du gætter dig til, taget højde for at tv'ene i hjemmene i praksis ikke overholder standarderne. Det KAN man ikke, for tv'ene afviger fra standarderne på forskellige måder. Derfor laver man filmen så den ser "rigtig" ud, når den gengives korrekt - og hvis man så vil afvige fra dét, så er det ens eget valg.

Og ja, jeg KAN finde filminstruktører der kan bekræfte dette, hvis det hjælper på din accept af det. Men det er altså ikke et koncept som jeg griber ud af den blå luft, det er sådan filmproduktion fungerer.

Så om din pointe med, at film igen bliver redigeret fra bio til DVD/BDD. Det virker som om, du antager dette for værende ny viden for os andre? Aaah - antag dog et vist niveau herinde. Jeg tror næppe, at når en ældre film bliver remastered eller en ældre film genudgives på BDD, så smides den lige i biografstudiet endnu engang før den bliver redigeret i "dvd/BDD-studdiet".
Min pointe i den henseende er stadig den samme. Det er jo ikke sådan, at den redigering, der bliver foretaget når filmen skal ud på DVD/BDD, gør at den produktet ændrer sig 100% fra biografversionen rent teknisk. Nok nærmere 10%. Altså er det stadig min teori (og ikke fakta - fordi i modsætning til dig smider jeg ikke empiriske argumenter uden belæg; "Mine venner arbejder i hollywood"), at der fra start af i de tekniske studier - ved produktion af en given film - TÆNKES MEGET på folks oplevelser hjemme i stuerne - da der er MANGE flere penge i DVD/BDD/VOD end i biograferne.
Min pointe er at hvis du rent faktisk interesserer dig for at se hvordan producenten af Toy Story syntes at filmen skal se ud, så kan du IKKE gøre det ved at vælge dén indstilling du kalder "potentiale-udnyttende", for filmen er ikke designet til at udnytte dit tv's "potentiale". Den er designet til at udnytte HDTV-systemets potentiale.
Okay,så producenten af Toy Story, Disney-teamet, har du også arbejdet for? Nå nej, - Det handler jo bare om at kende spillereglerne ligesom de af Morten Olsens, som åbenbart er helt de samme, som dem Mourinho spiller efter? Real Madrid og DK har altså samme taktik og strategi?
for filmen er ikke designet til at udnytte dit tv's "potentiale". Den er designet til at udnytte HDTV-systemets potentiale
Hvori består helt præcist forskellen i Tv'ets potentiale og HDTV-systemets potentiale? Tror du Disney anbefaler, at man får Toy Story til at se skarp, klart og detaljerigt ud - eller tror du de anbefaler, at man får den til at ligne en dogme-film? Hvorfor tror du i øvrigt, at folkene bag Toy Story og folkene bag Spielberg-produktioner - og ja endelig, folkene bag DR-udsendelser, bruger det samme studie med samme kalibreringsmetoder/indstillinger? Helt ideelt, kan man jo sige, at sit TV faktisk burde have et ton af forskellige profiler, hver især egnet til det man nu ser - Dogme, Action, Animation, Natur. Som situationen på flatpanels er nu - hvis du spørger mig, så får vi mest kun en profil, der egner sig til TV-avisen.

Jeg tror bare vi skal ende med at konkludere, at vi er dybt uenige - både om hvordan man debatterer men så selvfølgelig også om hvordan og hvorledes et TV bør kalibreres og hvilke tanker ophavspersonerne til TV-afspilnings-materiale har sig herom. Mine visioner omkring aktiviteten i denne tråd forbliver dog den samme.
1: En pointe om, at entusiaster har en tendens til at kigge lidt for meget på figurer og lidt for lidt på skærmen - hvorfor det er glædeligt, med en anmelder som TÆNK, der har en mere omvendt tilgang. Hertil hører sig også pointen om, at entusiaster (af disse som vi kender fra flatpanels i al fald) har et andet idealbillede end majoriteten. FP entusiaster værdsætter et mere naturligt billede som til gengæld er mere kedeligt, blødt og gråligt frem for sort. Majoriteten ønsker at udnytte de nye TV's potentiale og altså ikke negligere det til at have dette kunstnertiske udtryk, som FP entusiaster værdsætter. Dermed ikke sagt, at det er et Pang-eksploderende-skinnende-billede majoriteten går efter, - blot ikke et kedeligt, blødt billede, der går en græsplæne i premier league på kanal 6HD til at se gul og uklar ud. (Mysen, - du har naturligvis en pointe om, at RGB-indstillinger ikke altid kan deles - men det er dog begrænset hvor meget små tweaks kan ændre på helheden af FP's indstillinger.)

2: Et ønske om at vi får flere kalibreringsindstillinger på banen - EVT, at flere brugere benytter forummet her til at dele kalibreringsindstillinger - nogle til enhver smag.
Af T_skaaning
Letten skrev:
T_skaaning skrev: Ser som regel film i et meget lys-dæmpet lokale, næsten helt mørkt - men dog med en lille lampe i bag sofaen.
hmmm, skal lampen ikke være tændt bag TV'et for at aflaste øjenen? sådan er vores opstilling.

Men nu er vi heller ikke til film-i-mørke, men mere til film-i-moderat belysning :)
Jo det er egentlig mere optimalt - min lampe er bare for skarp desværre :/. Hvis jeg havde en egnet lampe, ville jeg også vælge at stille den bag TV'et, helt bestemt.
Af Letten
Jeg kunne godt tænke mig at out-of-the-box standardindstillinger på TV, generelt var rigtig fine, fordi langt de fleste forbrugere ikke piller ved indstillingerne.

Hvis alle anmeldere starter med en professionel kalibrering og giver karakterer derudfra er de ihvertfald ikke med til at tilskynde producenterne til at levere de bedst mulige out-of-the-box oplevelser.

Kommer til at tænke på at FDM for nogle år siden konsekvent begyndte at trække point fra deres bil- anmeldelser hvis der manglede ESP - nogle år senere er det stadard selv ned i de helt små og billige modeller.

Nu trækker de point fra hvis der kun gives lovpligtig garanti fordi de mener alle biler bør have minimum 3 års garanti - det skal nok komme :-)

Så jeg har det fint med Tænks tilgang.
Af Otto J
Nu kan jeg ikke være specifik uden at have set opstillingen med egne øjne, men at du måske har for meget lys ifht. Flatpanels' indstillinger, var bare et eksempel - det kan også være at du har for lidt (ikke i forhold til hvad du bør have, men i forhold til de anbefalede indstillinger).
Brugeravatar
Af edinger
T_skaaning skrev:Edinger og PHdream - I kan jo lige sende et kort med nogle søde ord til OttoJ for lige at sætte prikken over i'et, så tror jeg efterhånden ægteskabet er hjemme. Hvad med at deltage konstruktivt i debatten frem for bare at huje og heppe? Det ser sgu ikke pænt ud i en tråd, hvor vi har deltagelse af en professionel projektleder fra TÆNK. Tænk lidt på FP's image.
Nej, du har ret. Hvis alle blot holdt dit høje niveau og undlod at forfalde til kværulanteri, ville det virkelig styrke FP's profil udadtil.

Jeg lægger mig fladt ned over for din overlegne retorik 8)
Senest rettet af edinger 31 jan 2012, 16:23, rettet i alt 1 gang.
Af Otto J
T_skaaning skrev:
Du opstiller en masse empiriske argumenter - dem kan jeg så vælge at tro på eller omvendt, - En ting er dog sikkert - De går ikke under typen af "saglighedens argumenter," som den gode Edinger rødmefuldt roser dig med. Empiri kan umuligt være sagligt uden belæg, - hvis du ikke har tænkt dig at inddrage nogen form for belæg, så undlad helt empiriske argumenter.
Fair nok. Hvad er det helt konkret du vil have belæg for - at der findes standarder, hvad standarderne er, eller at producenterne rent faktisk følger dem? Hvilken form for belæg er det jeg skal finde? Udtalelser fra professionelle på området? (Hint: JEG er professionel på området, eller måske snarere har været det).

Mht. om referencerne findes, så er her f.eks. EBU's officielle anbefalinger til hvordan et forbruger-tv bør gengive billedet:

http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3321.pdf

EDIT: Her er iøvrigt de tilsvarende for studie-monitors, hvis nogen skulle være i tvivl om at målsætningen med standarderne er at forbrugerens billede skal matche studiets:

http://tech.ebu.ch/docs/tech/tech3320.pdf

Her er for eksempel uddraget om farvetemperatur:

"Whilst television pictures are produced in the studio assuming a display with D65 [3] reference white colour, it is acknowledged that many consumer displays are set up for much higher colour temperatures.

To change current broadcast practice would result in an unwanted and undesirable change to the look of the pictures, and so it is proposed that the current status quo be accepted, namely that broadcasters produce pictures for a white point of D65. Consumer displays may actually be set to a white of significantly higher colour temperature, but should always contain a user-selectable setting that conforms to D65. This setting should be clearly indicated and is part of the EBU default conditions."

Kort sagt: Dit TV bør have hvidbalance på D65, basta.

Det er så hér jeg gerne vil spørge den kære projektleder, hvad argumentet er for IKKE at lade de officielle EBU guidelines være referencen for et tv's billedkvalitet?

Så er der dét med om film-producenterne rent faktisk følger disse standarder eller ej. Se for eksempel dette video-klip om restaureringen af Olsen Banden. Bemærk CRT kontrol-monitoren, og teknikerens udtalelser om referencer:

http://filmz.dk/filmz-tv-olsen-banden-b ... aa-blu-ray

Men det er jo også gamle film... Hvad så med Pixar?

http://digitalcontentproducer.com/mil/f ... ndex1.html

Et lille uddrag:

"Often, depending on the distribution plan for a particular film, that final color-grading session will be repeated more than once to create different versions for multiple release formats.

That last point is an important one, according to Calahan, who ran Ratatouille through multiple grades for several different output media. Calahan says she normally creates fundamental grading elements that can be shared or translated between media before delving into each version specifically.

“I'll do a global pass between all of them that would work for any output, and then I customize that for each specific medium,” she says. “But the point is, you want to make each version look as good as you can for that specific medium, rather than trying to make them all fit into one vanilla box. There is no one common denominator. "

Belæg? Din tur.

T_skaaning skrev:Okay,så producenten af Toy Story, Disney-teamet, har du også arbejdet for? Nå nej, - Det handler jo bare om at kende spillereglerne ligesom de af Morten Olsens, som åbenbart er helt de samme, som dem Mourinho spiller efter? Real Madrid og DK har altså samme taktik og strategi?
Nej - men de spiller efter samme regler!
Senest rettet af Otto J 31 jan 2012, 16:31, rettet i alt 1 gang.
Af Otto J
Letten skrev:Jeg kunne godt tænke mig at out-of-the-box standardindstillinger på TV, generelt var rigtig fine, fordi langt de fleste forbrugere ikke piller ved indstillingerne.

Hvis alle anmeldere starter med en professionel kalibrering og giver karakterer derudfra er de ihvertfald ikke med til at tilskynde producenterne til at levere de bedst mulige out-of-the-box oplevelser.

Kommer til at tænke på at FDM for nogle år siden konsekvent begyndte at trække point fra deres bil- anmeldelser hvis der manglede ESP - nogle år senere er det stadard selv ned i de helt små og billige modeller.

Nu trækker de point fra hvis der kun gives lovpligtig garanti fordi de mener alle biler bør have minimum 3 års garanti - det skal nok komme :-)

Så jeg har det fint med Tænks tilgang.
Jeg er iøvrigt helt enig med dig i at manglen på kritik af groteske standard-indstillinger er beskæmmende. At rose et tv der kan kalibreres til super billede, men som er elendigt out-of-box, uden at gøre kraftigt opmærksom på at det gode resultat kræver kalibrering, er ekstremt vildledende. Flertallet af forbrugerne sætter - forståeligt nok - tv'et i standard-indstillingerne, ud fra den antagelse at producenten ved nok bedst hvordan tv'et skal indstilles for at give det bedste billede. Sådan BURDE det også være. I en perfekt verden var kalibrering overflødig.
Af Otto J
Iøvrigt lige en detalje mht. EBU dokumenterne: Det er ikke målsætninger for perfektion, det er _minimumskrav_. Min påstand er, at ligesom der findes et minimumskrav for hvor mange rejer der skal være i en rejesalat, så burde EBU retningslinierne være et minimumskrav for at et TV må sælges. De er altså ikke særligt strenge...
Af Thomas Fisker
Jeg tillader mig lige at gå ot :)
Evanesco skrev:Tænk skriver:

"Samsung er bedst til 3D

De nyeste og dyreste fladskærme kan vise 3D-film og 3D-tv, og et par af dem kan sagtens anbefales som almindelige fjernsyn. Der er dog stor forskel i 3D-kvaliteten på de forskellige producenters fjernsyn.

De otte bedste 40-tommers modeller er alle fra producenten Samsung, og de er alle med 3D. De er ikke bare de bedste i deres kategori, de er også gode til 3D.

3D-funktionen hos Sony er slet ikke lige så god, og vi kan ikke anbefale, at du vælger et Sony-tv i vores test, hvis du er interesseret i at se 3D."
Meget professionel test, 8 bedste i 3d, fantastisk, når kun 2 af dem levere 3d i full hd, kun 7 og 8 serien magter denne opgave.

Måske vores tænk medarbejder kunne give lidt info omkring deres "laboratorier".
Bliver de testet med slukket/dæmpet lys, eller er det et oplyst lokale, og evt. hvilken slags belysning man benytter.
Jeg har i hvert fald den opfattelse at et plasma tv klare sig væsentligt dårligere i en butik med lysstofrør end en stue med almindelig belysning.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11