Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af edinger
Demox skrev:Problemet med TV er bare at det kan være en meget subjectiv ting om man syntes et TV er godt.
Og lige præcis derfor nytter det ikke at basere sit valg af tv på andres – i det her tilfælde TÆNK's – subjektive smag :)
Af Demox
edinger skrev:
Demox skrev:Problemet med TV er bare at det kan være en meget subjectiv ting om man syntes et TV er godt.
Og lige præcis derfor nytter det ikke at basere sit valg af tv på andres – i det her tilfælde TÆNK's – subjektive smag :)
Jo lige netop derfor kan det være godt....menesker, du ved, ikke papkort osv.
Brugeravatar
Af edinger
@Demox:

Alright. Så der er altså et én-til-én match mellem din og TÆNK's subjektive præference?

Jamen, så er det jo fint 8)
Af Mysen
Jeg vil lige først udtrykke min enighed med de andre afstandstagere til TÆNKS test.

Dog vil jeg lige sige, at der også er subjektivitet i selv FP's test. Godt nok er der målinger, kalibrering, gradueringstests osv. men billedet bliver stadig vurderet og anbefalet efter personlige præferencer. F.eks. synes Rasmus ikke Haloing er et større problem end som så, mens anmelder hos avforums ikke har det på samme måde. Desuden bliver der herinde set imellem fingre på linebleeding, selv om jeg synes (;)), det er et fænomen næsten lige så irriterende som eksempelvis banding.

Jeg kunne faktisk godt ønske flere plusser og minusser i slutningen af hver test, men jeg kan godt forstå det ikke vil ske, da det ikke ligefrem vil gøre det nemmere for mindre aktive brugere at gennemskue om et tv er godt eller skidt.
Brugeravatar
Af edinger
@Mysen:

Enig.

I modsætning til TÆNK's tests (som jeg har forstået dem) bliver fænomenerne dog nævnt i FP's tests, så man har en chance for at forholde sig til dem – uafhængigt af Rasmus' subjektive holdning.

Og for resten: Hvad angår haloing, så er jeg selv mere på linje med AVForums end FP ;)
Af bobske
At de almindelige brugere indstiller TV'et pr. mavefornemmelse betyder ikke at anmelderen skal gøre det samme. Det svarer til at musikeren stemmer sin guitar som det passer ham, uden stemmegaffel eller andre referencer - fordi det lyder nok meget rigtigt.

Ved at have et reference-punkt, som altså ikke er ren subjektivt, men er sat efter hvordan objekter normalt opfattes i dagslys, så stræber man mod TV'ets egentlig potentiale - dets ideelle billedekvalitet om man vil. At jeg så ikke rammer dette perfekt som alm. bruger er en anden sag, men er det ikke bedre at have et TV som kan komme tæt på dette punkt, end et TV der aldrig vil opnå det, ligegyldig hvor meget jeg indstiller det.

Eneste positive jeg synes om TÆNK's metode er, at de køber et TV direkte fra butikken, og der er det da hændt at FP og andre sites slipper lidt mistænktsomt uden om de skavanker som alle andre synes at opleve (fx d8005 bleeding). Men den tilgang kan nok ikke overføres hertil så let.
Af xcardman
Jeg aner ikke hvorfor Flatpanels anbefaler plasma-skærme, og hvordan de tester i forhold til os, men jeg kan da forsøge at forklare hvordan vi tester: For det første er det ikke en test som vi bare copy/paster fra et eller andet sted. Jeg sidder netop nu på et tre dages møde på vores ulaboratorium i Tyskland, hvor vi tester med en masse andre forbrugerblade i Europa.

Her koordinerer vi og planlægger testprogram, og aftaler med laboratoriet detaljer omkring indstilling af billeder osv.

Jeg kan garantere dig for at vores test er mindst lige så omfattende som Flatpanels, (jeg kender ikke deres metoder, men jeg er også sikker på at vi er endnu grundigere)

hvorfor laver tænk overhovedet test af noget som de åbenlyst ikke har en meter forstand på

denne såkaldte medarbejder burde have et kursus i et korrekt billede
men det har denne person nok tilgode

vores test er bedre end flatpanels, men vi siger ikke hvordan vi tester
utroligt

manden har aldrig set en korrekt indstillet pio skærm, det er så åbenlyst

nu kommer OLED snart og overtager både plasma og lcd

men tester tænk så igen efter hvor godt en oled skærm viser et korrekt billede.
det tror jeg ikke, fordi de har vist ikke fået et kursus i hvordan et korrekt billede ser ud.

uanset om et tv er plasma lcd eller oled, så kalibrere man et tv efter en bestemt standard.
det tv som viser billedet bedst efter denne standard er også det bedste tv
derfor behøver jeg ikke og se et tv, før jeg ved billedet er godt
det kan man se udfra de test foreksempel alle seriøse test sider laver
noget som tænk åbenbart ikke kender en meter til
Af T_skaaning
Jeg tror nu Flatpanels og Tænk kunne lære lidt af hinanden. Når Flatpanels tester et TV, så er der lidt en tendens til at kigge for meget 'ned i papirene' på figurer osv. Man søger at nå bestemte værdier for forskellige variable.

Jeg indstillede engang mit tv ud fra de indstillinger flatpanels anbefaler for netop mit tv. Det resulterede i en ret udmærket hudfarve. Alt andet var ret ringe. Gulligt/grønt billede, alt for blødt/uskarpt, ret dunkelt/mørkt billede.

Min kammerat brugte også indstillinger herfra til et andet tv men altså indstillinger til det pågældende tv - og igen oplevedes der et billede, der kun kan roses for at gengive en relativt naturlig hudfarve. Alt andet sucks.

Jeg må sige, at det billedindstillings-ideal Flatpanels har - hvilket jeg umiddelbart vil karakteriserer som en stræben efter et 'naturligt' billede - er lidt skuffende.

Jeg synes lidt, man med de indstillinger, som herfra anbefales, får et state-of-the-art HD-tv til at minde om et gammelt billedrørsfjernsyn. Alle de funktioner som de nye TV har anbefales oftest deaktiveret. Ligesådan anbefales skarphed helt i bund. Så er der nogle herinde, der siger, at skarphedsfunktionen rent faktisk slet ikke giver et skarpere billede. Igen har folk herinde vist hovedet lidt for langt nede i bøgerne. Køber man i dag et high end HDTV, en ny blu-ray afspiller og en blu ray afspiller - så sætter man det da ikke op på en sådan måde, at billedet skal være dæmpet og 'naturligt.' Det skal fandme da skinne og stråle med høj lysstyrke osv, så man kan se, hvad teknologierne er i stand til i dag. Så kan man altid skrue lidt ned og bruge en mere afdæmpet profil, hvis den stærke bliver lidt for ubehagelig i længden.

Jeg synes det er ret fedt, at TÆNK repræsenterer en modpart, som ikke farer vild i figurer men som nok bruger lidt mere tid på at kigge på selve TV'et.
Brugeravatar
Af edinger
T_skaaning skrev:Jeg tror nu Flatpanels og Tænk kunne lære lidt af hinanden. Når Flatpanels tester et TV, så er der lidt en tendens til at kigge for meget 'ned i papirene' på figurer osv. Man søger at nå bestemte værdier for forskellige variable [...]
Kære ven, den store forskel mellem TÆNK på den ene side og FP, HDTVtest, AVForums m.fl. på den anden side er netop, at idealet hos sidstnævnte er det mest korrekte (naturlige) billede, i hht. de vedtagne standarder, mens TÆNK's vurderinger beror på en (subjektiv) mavefornemmelse.

Om man så personligt kan lide det korrekte, er jo en anden sag. Det er naturligvis helt legitimt at have en personlig præference.

En test må dog nødvendigvis have det mest korrekte billede som reference for at give nogen som helst mening.
Af Otto J
bobske skrev:At de almindelige brugere indstiller TV'et pr. mavefornemmelse betyder ikke at anmelderen skal gøre det samme.
Hovedet på sømmet! En anmelder skal ikke afspejle forbrugeren, han skal vejlede forbrugeren.
Af Otto J
T_skaaning skrev:Jeg tror nu Flatpanels og Tænk kunne lære lidt af hinanden. Når Flatpanels tester et TV, så er der lidt en tendens til at kigge for meget 'ned i papirene' på figurer osv. Man søger at nå bestemte værdier for forskellige variable.

Jeg indstillede engang mit tv ud fra de indstillinger flatpanels anbefaler for netop mit tv. Det resulterede i en ret udmærket hudfarve. Alt andet var ret ringe. Gulligt/grønt billede, alt for blødt/uskarpt, ret dunkelt/mørkt billede.

Min kammerat brugte også indstillinger herfra til et andet tv men altså indstillinger til det pågældende tv - og igen oplevedes der et billede, der kun kan roses for at gengive en relativt naturlig hudfarve. Alt andet sucks.

Jeg må sige, at det billedindstillings-ideal Flatpanels har - hvilket jeg umiddelbart vil karakteriserer som en stræben efter et 'naturligt' billede - er lidt skuffende.

Jeg synes lidt, man med de indstillinger, som herfra anbefales, får et state-of-the-art HD-tv til at minde om et gammelt billedrørsfjernsyn. Alle de funktioner som de nye TV har anbefales oftest deaktiveret. Ligesådan anbefales skarphed helt i bund. Så er der nogle herinde, der siger, at skarphedsfunktionen rent faktisk slet ikke giver et skarpere billede. Igen har folk herinde vist hovedet lidt for langt nede i bøgerne. Køber man i dag et high end HDTV, en ny blu-ray afspiller og en blu ray afspiller - så sætter man det da ikke op på en sådan måde, at billedet skal være dæmpet og 'naturligt.' Det skal fandme da skinne og stråle med høj lysstyrke osv, så man kan se, hvad teknologierne er i stand til i dag. Så kan man altid skrue lidt ned og bruge en mere afdæmpet profil, hvis den stærke bliver lidt for ubehagelig i længden
Det er en meget interessant pointe du er inde på her (som jeg er lodret uenig med dig i). Det springende punkt her er hvad formålet med éns tv er. Du anser tydeligvis formålet med tv'et at være at du skal have et rigtigt flot billede med dejligt knald på farverne og skarphed der springer ud i øjnene på dig. Hvis det er dét du vil have, så har du ret i at du ikke kan bruge en anmelders udtalelser til noget, hvis dét anmelderen vil have er en gengivelse der er retfærdig overfor en films kunstneriske udtryk. JEG vil ikke have flotte, farvefyldte, skarpe billeder. Jeg vil se film (og TV). Jeg er fløjtende ligeglad med hvor "flotte" farver mit tv kan levere, det interessante er hvilke farver Spielberg, Lynch, Kubrick, Miller, Fincher osv har ønsket at præsentere mig for. Jeg interesserer mig for at se film og TV, ikke for at se farver og skarphed. Du nævner at "det ligner et gammelt billedrørs-tv" - det er faktisk også MENINGEN! De standarder som film og tv laves efter, er designet til at blive gengivet på et billedrør, og derfor skal plasma, LCD og enhver anden display-form faktisk netop forsøge at "efterligne" et billedrør. Ellers vil filmen/tv-udsendelsen ikke ligne dét skaberen så i studiet. De skærme de har i studiet, som de LAVER udsendelsen på (og hvor de bestemmer hvordan farver og skarphed skal se ud), er indstillet efter de samme standarder, med samme formål om at efterligne billedrøret.

Det er ikke ensbetydende med at du skal mene det samme, men det er _altafgørende_ for en diskussion om billedkvalitet, og ikke mindst for brugbarheden af en anmeldelse, at de to parter er enige om hvad målsætningen overhovedet er. Hvis du ikke interesserer dig for dét der ligger til grund for at søge det korrekte - nemlig at se film og tv-udsendelser sådan som producerne har syntes de skal se ud - så kan du selvsagt ikke bruge de indstillinger der leverer dét til noget som helst (ej heller en nok så professionel kalibrering). Iøvrigt en pointe jeg gennem tiden har gentaget utallige gange. Du er helt fritstillet til at jagte farver og skarphed frem for at jagte gengivelsen af kildematerialet, men så er det bare væsentligt at både du og dem du diskuterer med er bevidste om at jeres målsætning er forskellig.

Tænk er tilsyneladende enige i din opfattelse af hvad et TV skal levere, og ikke i min. Det der er den helt store katastrofe i deres anmeldelse, er slet ikke seriøsiteten i dét de gør, men at de arbejder ud fra en helt anden referencen end både den etablerede presse, flertallet af entusiastiske brugere, og ikke mindst skaberne af indholdet der skal vises på tv'et - UDEN AT DE OPLYSER DET! Det fremgår INGEN steder hvad deres definition af god kvalitet er, de oplyser bare ud i det blå hvad de opfatter som bedst, og så antager de at den "almindelige forbruger" nok er enig. Newsflash: "Almindelige forbrugere" er _forskellige_. Hvis man ikke definerer hvad målsætningen er, så er det komplet ubrugeligt at oplyse hvilket produkt der er "bedst".

Og så vil jeg iøvrigt alligevel godt stille spørgsmålstegn ved testens seriøsitet: Det nævnes et sted at de kun tester 3D på animationsfilm, fordi "Monsters vs Aliens" var den eneste 3D film der var til rådighed ved testen... Helt ærligt, hvis en omfattende, internationalt anvendt og økonomisk omkostningstung test er afhængig af hvad der tilfældigvis er udsolgt nede i Blockbuster, så er der altså et eller andet ravruskende galt.
Af Otto J
T_skaaning skrev:Jeg tror nu Flatpanels og Tænk kunne lære lidt af hinanden. Når Flatpanels tester et TV, så er der lidt en tendens til at kigge for meget 'ned i papirene' på figurer osv. Man søger at nå bestemte værdier for forskellige variable.
En detalje: Der er jo en grund til at man forsøger at nå de værdier. Det at du ikke kan bruge flatpanels' indstillinger, skyldes ikke at Flatpanels bare kigger i papirerne, målingerne er blot en støtte og som man f.eks. kan se af anmeldelsen af B&O tv, så er Flatpanels absolut i stand til at lade det subjektive gå foran målingerne. Essensen er bare at dét Rasmus Larsen jagter, ikke kun når han måler men også når han kigger subjektivt på billedet, er noget andet end dét du jagter. Længere er dén såmænd ikke.

Det du så skal være opmærksom på med dig selv, er at hvis du fortsalt vil jagte "farver og skarphed", dvs. din egen subjektive oplevelse af om billedet er "flot" eller ej, så kan du hverken bruge målinger eller andres oplevelser til noget som helst. Det ligger i sagens natur at det kun er dig selv der kan evaluere om du subjektivt er tilfreds. Det er dét "subjektivitet" går ud på. Så hvis du vil fastholde at det er uvæsentligt om billedet vises korrekt, og at det eneste der tæller er at det ser rigtigt ud i dine øjne, så skal du holde op med at læse anmeldelser, for så er det netop kun dine øjne der er relevante - og så er det nødvendigvis dine øjne der skal se på tv'et, ikke andres.
Af Tommy K
Hvis man nu vender "kvaliteten" på hovedet, og så sætter lighedstegn mellem HD kanaler, med en acceptabel bitrate, og minimal kompression som eksponent for hvad en plasma/LED/LCD skærm kan yde i skarphed, "farve-pang" etc. så må det også være evident at farvepangbilledet er skabt til at nå dette resultat?

Det samme har Otto, glimrende, illustreret for original film, hhv. TV, nemlig at en given plasma/LED/LCD skal kunne gengive originalt materiale - f.eks. en dansk sort/hvid Morten Korch - tro mod instruktørens intentioner.

Og til alles store forbavselse vil resultaterne pege i to vidt forskellige synsoplevelser.

Hvad der dog vigtigt er at TVet er kalibreret iht. en fælles standard, med fælles normer, hvis førnævnte skal kunne lykkes. Personligt har jeg lommekalibreret mit TV (6005) efter 8000 serien og ændret få værdier, der, subjektivt, tiltalte mit øje, under henvisning til lokale lysforhold :-)

Det er også fantatisk rart med fælles normer hvis man skal veksle penge - altså at vide hvad de forskellige værdier er fastsat til, snarere end et subjektivt skøn. "Arrhhhh, der er for meget grønt i de der dollars, de kan umuligt være mere end 3 kr. værd" - nej vel?

Og når så Tænk postulerer at være et objektivt, neutralt, forbrugerrepræsentativt medie, så burde de måske skele til hvad der gælder for akkrediterede institutter, som f.eks. Force, hvor alle analyser og evalueringer heraf, alle kan føres tilbage til internationalt, gensidigt anerkendte normer, eller standarder, som f.eks. ISO eller EN.
Brugeravatar
Af edinger
Tommy K skrev:Det er også fantastisk rart med fælles normer, hvis man skal veksle penge - altså at vide hvad de forskellige værdier er fastsat til, snarere end et subjektivt skøn. "Arrhhhh, der er for meget grønt i de der dollars, de kan umuligt være mere end 3 kr. værd" - nej vel?
Hehe... 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11