Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey.

Jeg sidder og skal bruge et kabel til at forbinde TV og router - for en sikkerhedsskyld tjekker jeg lige om kablet ser "rigtigt" ud, dvs. om det enten er et kryds eller patch kabel, men jeg kan simpelthen ikke få det til at være nogen af delene.

Jeg har sammenlignet kablet med 2 tegninger på nettet af kryds hhv patch kabler men kan ikke få det til at passe med nogle af dem.

Måske er der nogle kloge hoveder der kan sige mig om dette kabel er samlet forkert (ka godt være det er gjort manuelt, da jeg fik det af en ven) eller rigtigt:

Ende 1 (fra højre mod venstre):
1. Brun
2. Brun stribet
3. Grøn
4. Blå
5. Blå stribet
6. Grøn stribet
7. Orange
8. Orange stribet

Ende 2 (fra højre mod venstre - samme orienterng som ende 1):
1. Brun
2. Brun stribet
3. Orange
4. Blå stribet
5. Blå
6. Orange stribet
7. Grøn
8. Grøn stribet
Af rassol
daxheide skrev:Hvis de ikke er ens er de jo kryds,

men nu virker farverne lidt rodede der(evt du har set forkert eller det er samlet forkert)
Jeg har tjekket farverne adskillige gange - de er som jeg skriver ovenfor. Jeg kan få den ene ende til at passe med crossover, men den anden har byttet om på bl.a. de blå farver ifht den tegning du har der:(

Det underlige er at kablet virker fint til download og internet browse mellem PC og router - men så vidt jeg ved betyder det ikke at alle ledningerne i kablet bliver udnyttet, så måske det går galt med andre typer af kommunikation?

Men hvis kablets ledninger er som jeg skriver, kan vi så ikke konkludere at det er samlet forkert?
Hvis dit kabel virker i router/pc, så kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke i router/tv..
Det er kun grøn, hvid/grøn, orange og hvid/orange som bliver brugt, så om de blå er cross gør ikke noget :)
Peter Schrøder skrev:Hvis du skal forbinde dem via en switch, er det vist hip som hap, om du bruger et patchkabel eller ej.
det er hip som hap i nogle enheder, hvis de er så "smarte" at de selv kan finde ud af at sende signalet på den anden ledning(ikke alle enheder kan dette, og jeg ved ikke om lige denne router/switch kan)...