Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Ja, jeg har læst jeres købsanbefalinger, men jeg brændte nallerne på at købe et Panasonic 37" der var i jeres anbefalinger til mine forældre sidste år. Det har imidlertid distortion omkring ALT der bevæger sig, så jeg kan ikke holde ud at se andet end TV-avisen på det. Derfor er jeg lidt skeptisk omkring købsguiden - særligt her i januarudsalget.

Her er hvad jeg søger:

JEG HAR:
- ...en stue med ca 2.20 m til hvor TVet skal står
(Er 42" en fornuftig størrelse?)
- ...et budget på ca 5000
- ...ikke behov for et særligt tyndt TV
- ...intet behov for 3D

KRAV:
- Ingen forbandet distortion på ting der bevæger sig :(
- Understøttelse af HDD til at optage på, ligesom på mine forældres Panasonic.
- Minimal blæserbrummen, summen eller anden form for larm.
- TV-tuner
- WIFI(?) Hvis der skal trækkes HDMI fra min PC, til evt. at spille på skærmen eller se film eller andet, skal jeg trække et kabel ca 5-6 m. Kan WIFI helt erstatte et kabel hvis jeg vil have billede fra min PC, eller giver det blot mulighed for at tilgå en evt netværkshdd med video?

Jeg ved der kommer mange af denne slags tråde, men jeg håber i har forståelse for mine forbehold, og hvorfor jeg tillader mig at oprette en ny tråd.

Ekstraspørgsmål:
Er der penge at spare hvis man køber lige nu - kan godt vente et par uger, hvis der er penge at spare?
zmol skrev:Ja, jeg har læst jeres købsanbefalinger, men jeg brændte nallerne på at købe et Panasonic 37" der var i jeres anbefalinger til mine forældre sidste år. Det har imidlertid distortion omkring ALT der bevæger sig, så jeg kan ikke holde ud at se andet end TV-avisen på det.
He he. Den første handling, i forbindelse med test af et tv, er at slå "billedforbedrende" features fra. Disse features resulterer næsten altid i nogle uskønne fejl i billedet. Den distortion du nævner ligner en trykbølge af pixels omkring ting der bevæger sig rundt på skærmen. Jo større objekt og jo mere "urolig" baggrund, jo værre?
Prøv at slå 100hz, kantforbedring etc. fra. Det vil helt sikkert hjælpe.
Af zmol
Tak
Det besvarer da om ikke andet ét af mine problemer :)
Hvis nogen skulle have input ang. køb er det fortsat velkomment :)
Af DavidHimself
Hvis man skulle komme med et forslag til en specifik model ville Panasonics 46G30Y, være det bedste bud :) den ligger lidt over budgettet, men du får ikke bedre til prisen!

Den har en rigtig god pris nu, og bliver næppe billigere...
Af bikkelmoysen
DavidHimself skrev:Hvis man skulle komme med et forslag til en specifik model ville Panasonics 46G30Y, være det bedste bud :) den ligger lidt over budgettet, men du får ikke bedre til prisen!

Den har en rigtig god pris nu, og bliver næppe billigere...
Hvor meget mere får du ud af G30 overfor U30 rent billedmæssigt? Udover de mange forskelle i features og indgange, så synes jeg kun jeg kan læse mig frem til en forskel i kontrastforhold hvor G30'eren har 5000000:1 og U30'eren har 2000000:1, hvilket må give et udslag i sortniveauet. Men har svært ved at forhold mig til to tal, hvad siger dem med erfaringeringer? Hvor meget bedre bliver billedet ved at gå op i G30? Er det pengene værd?
Brugeravatar
Af edinger
G30 er mere eller mindre alment anerkendt som den skærm på markedet med den bedste pris/kvalitets-ratio.

HVOR meget bedre den så er end U30, er det naturligvis vanskeligt at svare meningsfyldt på. For på hvilken skala er det, du vil vurdere skærmene?

"30 procent bedre", siger jo ikke ret meget.

Du kan dog heller ikke rigtig bruge specifikationerne til at vurdere ret meget om billedkvaliteten.

- Er U30 god? Ja.
- Er G30 bedre? Ja.
- Hvor meget, og er det nok til at retfærdigøre prisforkellen? Det må du selv vurdere.

Til dit behov vil G30 dog være et fortræffeligt valg.
Af DavidHimself
som edinger siger... det er den ultimativt bedste til prisen.

Jeg ville kalde U30 for glimrende, men G30'eren er (for mig) det eneste rigtige hvis budgettet kan strækkes til at bærer det :)

Det er klart (igen som edinger siger) at det er svært at opgøre hvor meget bedre G30'eren er, end U'eren!
Af bikkelmoysen
Ja er klar over at det er svært spørgsmål at svare på, det vil jo altid komme ned til ens subjektive holdning til om det er det ekstra værd, men det var også bare for at høre hvad jeres subjektive holdninger var til det. Men synes det var nogle ganske brugbare svar i kom med. :)
Af zmol
Du hijackede da vidst min tråd, Bikkelmoysen. Men det gør nu ikke noget, for du hår også fået besvaret mine spørgsmål for mig ;)

Tak for svarene. Jeg ligger og roder med nogle overvejlser nu ang. G30eren.

PRIS OG FORHANDLER
Hvilken forhandler. Kan købe lokalt hos PP-radio her i Århus, som jeg har haft gode erfaringer med, eller jeg kan købe over nettet via Komplett og deres meget favorable pris (5995 uden levering). Til forskel koster 46eren 8495 hos PP-radio.

REKLAMATION OG FORHANDLER
Hvad hvis skidtet går i stykker? Min hardware går altid i stykker (senest 1x PSU og 2x harddiske i går). De er lidt mere kompliceret at returnere/reklamere et 30kg TV hvis det skal med posten. Alternativt koster G30 42" 'kun' 6995 og der kan muligvis laves nogle afslag hvis far køber et soveværelsestv samtidig.

Og atter - hvor meget ringere er U30eren, for besparelsen er der... men komplett.dk-prisen på G30 46 er svær at løbe fra. Gid der var et let, rigtigt valg :(

KONEN
Den sidste overvejlse er min kone, der muligvis slår mig ihjel hvis hun kommer hjem til et 46" i stuen.
Af Martin R
zmol skrev:KONEN
Den sidste overvejlse er min kone, der muligvis slår mig ihjel hvis hun kommer hjem til et 46" i stuen.
Du skal bare huske at stille en buket blomster ved siden af ;)
Af DavidHimself
Martin R skrev:Du skal bare huske at stille en buket blomster ved siden af ;)
Du fortæller hende hvor meget bedre TV hun har fået, OG når i ser film er de få ekstra tommer altså virkelig en gevinst. Tilbuddet (hos Komplett) er for godt til at afslå (i det er tilfælde)!

Det leder mig til det næsten... TV har normalt en anden holdbarhed end hardware, men de er jo en dansk forhandler og de er normalt ret behjælpelige (jeg har aldrig haft problemer med dem - det har så meget været hardware eller streamers jeg har købt hos dem).
Og 2500 er meget at spare i mine øjne ;)
Af bikkelmoysen
zmol skrev:Du hijackede da vidst min tråd, Bikkelmoysen. Men det gør nu ikke noget, for du hår også fået besvaret mine spørgsmål for mig ;)
Det var nu ikke min hensigt, men så bare lige mit snit til at få besvaret et par spørgsmål nu hvor emnet blev taget op. :)
Af Peter Schrøder
zmol skrev:PRIS OG FORHANDLER
Hvilken forhandler. Kan købe lokalt hos PP-radio her i Århus, som jeg har haft gode erfaringer med, eller jeg kan købe over nettet via Komplett og deres meget favorable pris (5995 uden levering). Til forskel koster 46eren 8495 hos PP-radio.
KONEN
Dobbeltchek med Komplett at du kan få service hjemme, hvis tv'et går i stykker. De fleste leverandører har ikke megen sympati for produkter som er parallelimporterede.
Konen bliver sikert forbavset, hvis hun havde ventet et 32", men de vænner sig hurtigt til størrelsen. Det er straks værre, hvis du skal forvise bryllupsbilledet til toilettet for at få plads på væggen...
Overvejelser om plasma-tv: Støjer de? Ja, de kan summe lidt og de (nødvendige) blæsere kan høres når der er stille i stuen.
Flimrer de? Hvis du sidder tæt på kan højlysene flimre lidt.
Varmer de? ja.
Er de sarte? Lidt. De tåler ikke (især når de er nye) at et billede eller logo står for længe på skærmen. Problemet aftager efterhånden som det fosforiserende lag ældes.
Er der meget genskin? Nogle, især ikke-topmodeller, har en ubehandlet glasfront som fungerer som udmærket spejl. Det kan reducere fornøjelsen, hvis man får lyst til lidt formiddags-tv i solskin. Stuens lamper vil også reflekteres, men kan naturligvis slukkes.
Af Rommel
Nu er jeg selv ejer af G30.

Det kan ikke betale sig at vente på at priserne falder.
Jeg købte ihvertfald min 50" i Juli måned, og prisen er kun faldet 5% sidenhen.

Jeg vil altid anbefale man bruger lan kabel mellem tv'et og router/switch, så er man også sikret hvis man gerne vil afspille 1080p/HD film på tv'et.
Dette er WiFi ikke altid lige god til.

Tv'et har alle tunere, også den kommende DVB-T2 tuner, som snart skal bruges til at se HD kanalerne fra Boxer.

Hvis du vil optage fra tv'et, så vil jeg altid anbefale at man købe en extern harddisk, med strømforsyning.

Tv'et summer en lille smule, ikke noget alvorligt. Det summer mere jo lysere billedet er, blæserne går kun igang efter flere timers tv.

Hvis du ikke vil have distortion omkring objekter i bevægelse, kan dette slås fra ved at sætte IFC(intelligent frame creation) til "off"