Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg fik forleden en meddelelse fra Windows om at der var fundet fejl på min harddisk. Disken er en Western Digital, så jeg hentede efterfølgende deres diagnosticeringsværktøj som bekræftede fejlen (132 af 140 re-allokeringssektorer opbrugt).

Jeg er ikke den vilde computernørd, men jeg er ret sikker på at den medarbejder jeg fik fat i da jeg kontaktede Sony's support vidste endnu mindre end jeg selv. Jeg måtte gentage fejlbeskrivelsen 4-5 gange og til sidst blev jeg nærmest indirekte truet med at hvis der ikke var en hardware fejl på produktet ville jeg få en regning. Supporteren blev ved med at sige at det lød som en software-fejl og at jeg bare skulle formatere.

Her er et billede af fejlmeddelelsen, så håber jeg at der er nogen der kan be- eller afkræfte min påstand om at det er en hardware-fejl; http://imageshack.us/f/406/fejlpharddisk.jpg/

Tak.
Af TheGreatGazoo
Der må da være nogen der ved en masse om computere herinde. Er selv 97% sikker på at fejlkoden relaterer til en fysisk fejl, men vil gerne være 100% sikker så jeg ikke modtager en efterregning.

Er der så evt. nogen der har generel erfaring med HDD reklamationssager?
Af Jodle
TheGreatGazoo skrev:Der må da være nogen der ved en masse om computere herinde. Er selv 97% sikker på at fejlkoden relaterer til en fysisk fejl, men vil gerne være 100% sikker så jeg ikke modtager en efterregning.

Er der så evt. nogen der har generel erfaring med HDD reklamationssager?
SMART giver en masse meget pålidelig statistik vedr. din harddisk og melder den Fail, så er den med 99.9% sandsynlighed ganske tæt på døden. Uerfarne brugere skal dog ikke læse og fortolke data fra SMART, da man nemt kan blive temmelig bedrøvet over bla. de ofte 8-10-cifrede antal seek error rates sådan en disk kan lave på kort tid. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Du kan hente et program til, at fortælle dig om SMART-data på feks.

http://www.passmark.com/products/diskcheckup.htm

Hvis jeg var dig, vil jeg tage backup af alle data pronto og derefter benytte mig af en evt. garanti på enten laptop eller i hvert fald harddisk. Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men for få år siden var der praktisk talt 3 års mere eller mindre ubetinget garanti på alle harddiske uanset mærke fra producenternes side. Hvis der er speciel garanti på harddisken, kan du ofte lave en RMA på harddiskproducentens hjemmeside og muligvis få tilsendt en ny disk, når de har undersøgt den gamle.

Den såkaldte sony-supporter, du har haft fat i, burde fyres for uvidenhed, inkompetence og bestemt ikke mindst ignorance! Så jeg formoder, du blot har haft fat i et vilkårligt callcenter, der har været hyret ind til opgaven med kundemanual og hele cirkuset...
Af TheGreatGazoo
Tak for svaret.

Det WD-tool jeg brugte var også baseret på SMART. Når min computer booter op bliver jeg også informeret om at SMART forudsiger at min disk vil faile.

Sony-supporteren gjorde mig bare i tvivl om hvorvidt fejlen ville blive anerkendt når jeg opretter en RMA.

Har lavet back-up af de vigtigste ting og regner med at sende den ind i starten af Januar.
Af Jodle
TheGreatGazoo skrev:Har lavet back-up af de vigtigste ting og regner med at sende den ind i starten af Januar.
Husk at holde tråden opdateret med forløbet. Dine erfaringer med rma på laptop og/eller disk er altid rigtig god info for alle. :)
Af TheGreatGazoo
Jeg skal nok holde tråden opdateret.

Vil øvrigt tilføje at oplevelsen med Sony ikke udelukkende har været negativ (den inkompetente medarbejder + jeg tidligere har kontaktet dem via mail helt uden at få svar retur).
Det positive er at man ikke skal sende computeren, den bliver afhentet. Ikke en service jeg før er stødt på i forbindelse med produkter i den størrelse.
Af Jodle
TheGreatGazoo skrev:Det positive er at man ikke skal sende computeren, den bliver afhentet. Ikke en service jeg før er stødt på i forbindelse med produkter i den størrelse.
Det har jeg faktisk med en Dell Inspiron for 10 år siden. Skærmen var smuttet, men teknikeren lavede den on-location i min lejlighed. Men den kostede så også 33 slask i nypris på et tidspunkt, hvor laptops i forvejen var pænt pebrede, og på det tidspunkt var Dell også noget af det ypperste, som Sonys Vaio-brædder er i dag. :)

Den blev forøvrigt stjålet fra en bil i november i år. Med alderdommen taget i betragtning og en batterilevetid på under 5 min, har tyven fået sig en lang næse hehe...