Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Snurrerundtlyd
miko skrev:Chad B fra avsforum, har også beskrevet at billedet fra 64" samsung plasmaskærmen er mere "herky djerky" end panasonic 65" plasma'en, sammenlignet 'side by side'.
Det udtryk har jeg vist aldrig stødt på før, så jeg slog det lige op.
http://www.learnersdictionary.com/search/herky-jerky
herky–jerky /ˈhɚkiˈʤɚki/ adjective
[more herky–jerky; most herky–jerky] US, informal : not smooth or graceful : marked by sudden movements or changes
▪ a herky-jerky dance ▪ a film criticized for its herky-jerky editing
Af miko
Meget rammende :D
Af lindegaard
Torben Rasmussen skrev:Jeg har desværre kun prøvet TV'et med HDMI-kilder, dvs. ikke med den indbyggede tuner aktiveret og jeg har konstaret det på både Yousee-boksen og BluRay. Om det var værre på HD-kanalerne ved jeg ikke, men Yousee-boksen opskalerer jo alle input til 720p eller 1080i.
måske jeg skulle prøve at køre uden om boksen... tror kun vi har den for harddiskoptageren skyld.. vi får signal direkte fra YouSee, kabel, og burde vel egentlig kunne se alle kanaler uden...
Af rassol
Jeg har for et par uger siden anskaffet mig et nyt Samsung TV model UE46D7005.

Jeg har desværre også problemer med de ting der nævnes her i tråden, trods at jeg har opdateret til firmware 1018 og leget utallige timer med indstillingerne.

1) På normalt TV (Stofa signal) hakker det ofte i et par sekunder hvorefter det bliver normalt igen, og så hakker det igen et par sekunder og bliver normalt igen. Dette gentager sig ofte flere gange pr. minut. Det er især tydeligt på TV2 News hvor "tickeren" i bunden hakker voldsomt et par sekunder af gangen.
2) Ved sceneskift fryser billedet i et par hundrede millisekunder
3) Når jeg afspiller MKV filer over enten USB eller DLNA hakker det noget lignende det beskrevet i 1), dog ikke ligeså ofte.

Alle tre ting er meget irriternede at se på i længden, og noget som jeg mener, man bestemt ikke burde have problemer med i et TV i denne prisklasse (~10k).

Problem 1) kan muligvis skyldes signalet, men da problem 3) ligner dette meget, og ikke har noget med TV signalet at gøre er jeg skeptisk og hælder mere til at tro at det er TV'et den er gal med.

Til problem 3) kan jeg tilføje en meget underlig observation. Jeg har 4 filer som indeholder det præcis samme klip (~40 sek) fra en film:
Klip1: mkv fil med x264 codec
Klip2: mkv fil med mpeg4 codec
Klip3: mp4 fil med x264 codec
Klip4: mp4 fil med mpeg4 codec

Går jeg ind i smarthub og afspiller mkv filerne (ligemeget hvilken) så hakker det som beskrevet i problem 3) Det et kun de konsekvent samme 3 steder i klippet det laver de sekundlange hak, så det er ikke umiddelbart noget der forekommer konstant.
Hvis jeg dernæst afspiller en af mp4 filerne så hakker disse ikke, men hvis jeg så derefter denne mp4 afspilning afspiller en af mkv filerne igen så hakker de nu IKKE. Går jeg ud af Smart hub og afspiller mkv hakker de igen, og proceduren skal gentages for at opnå "hakkefri" mkv afspilning.
Der er altså enten i fejl i Samsung firmware eller hardware, som gør at mkv filerne hakker men ikke hakker hvis man først afspiller en mp4 fil (og ikke går ud af Smart hub i mellemtiden).

Jeg har været i kontakt med Samsung omkring problemet, og havde for et par dage siden en tekniker ude for at skifte motherboardet i TV'et. Han fortalte at der er fejl på nogle af Samsungs TV, fordi de bruger for langsom buffer hukommelse på deres boards. Det nye motherboard afhjalp IKKE problemerne.
Da teknikeren så problemet med hakkende mkv afspilning medmindre der afspilles mp4 først, var han meget forundret over hvad der foregik. Vi diskuterede en del frem og tilbage, og kom til den konklusion at det måtte være en firmware fejl.
Efterfølgende ringede teknikeren til Samsung sverige (de var åbenbart interesserede i fejlen og vidste mere om det) og fik bekræftet at det var en firmware fejl og at de er opmærksomme på problemet.
Jeg fik derefter at vide, at der ikke var andet at gøre end at vente på en opdatering. Eftersom dette kan tage flere måneder er jeg temmelig utilfreds.

Selvom det var godt at få bekræftet fra Samsung, så er det jo ikke nøvendigvis sikkert at problem 3) (som de bekræftede) har noget med 1) eller 2) at gøre. Hvis 3) bliver fikset i en firmware opdatering kan vi stadig risikere at hænge på 2) og 1) hvilke er mere end nok irriterende i sig selv.

Jeg er nu lidt på bar bund angående hvad jeg skal gøre. TV'et er ikke mere end lidt over 1 måned gammel og er købt i Bilka. Jeg pønser lidt på at tage USB dongle med de fire filer på med derud for at se om deres 7005TV har samme mærkværdige problem som mit beskrevet i 3). På denne måde kan jeg bekræfte om det virkelig er en firmware fejl eller ikke. Hvis det er tilfældet, ser jeg ikke anden udvej end at returnere TV'et, men jeg er ikke sikker på om det kan lade sig gøre? Bilka er vel ikke påkrævet at tage det tilbage?

Hvad har I andre gjort der har haft et eller flere af ovenstående problemer?

Mvh,
Ole
Af JohnHansen
Meget interessante observationer. Jeg synes det er rigtig godt du har haft fat i Samsung.

Viste du dem også TV2 News og det hakkeri der foregår i tickeren?

Jeg har haft mistanke til to ting:
* det ene er at mit signal er for svagt. Yousee har målt det og konstateret at det er for svagt for visse kanaler og de er nu i gang med at få lagt nye kabler ude i vejen. Større process.
* det andet er at jeg påstår at det opstod ifm. en firmware-opgradering til 1015. På den jeg havde før (1013) oplevede jeg ikke dette hakkeri. Det kan dog også være at jeg bare ikke har lagt mærke til det før (selvom jeg tvivler) - jeg havde ikke haft tv'et i særlig lang tid (2-3 uger) da jeg opgraderede til 1015.

Jeg vil helt sikkert også tage fat i Samsung, men jeg afventer at Yousee bliver færdige. Jeg tror ikke rigtig på at det er et signalproblem. Jeg har også et TV (også Samsung) i køkkenet som har længere kabelføring og her er der ikke nogle problemer.
Af rassol
JohnHansen skrev:Meget interessante observationer. Jeg synes det er rigtig godt du har haft fat i Samsung.

Viste du dem også TV2 News og det hakkeri der foregår i tickeren?

Jeg har haft mistanke til to ting:
* det ene er at mit signal er for svagt. Yousee har målt det og konstateret at det er for svagt for visse kanaler og de er nu i gang med at få lagt nye kabler ude i vejen. Større process.
* det andet er at jeg påstår at det opstod ifm. en firmware-opgradering til 1015. På den jeg havde før (1013) oplevede jeg ikke dette hakkeri. Det kan dog også være at jeg bare ikke har lagt mærke til det før (selvom jeg tvivler) - jeg havde ikke haft tv'et i særlig lang tid (2-3 uger) da jeg opgraderede til 1015.

Jeg vil helt sikkert også tage fat i Samsung, men jeg afventer at Yousee bliver færdige. Jeg tror ikke rigtig på at det er et signalproblem. Jeg har også et TV (også Samsung) i køkkenet som har længere kabelføring og her er der ikke nogle problemer.
Jeg viste ham hakkeriet på TV2 News ja. Han sagde at han havde haft samme problem med hans 8005 model, men at det ikke var nær så slemt som i mit tilfælde. Han nævnte dog også at hardwaren i 8000 modellern er en smule anderledes (læs bedre) end 7000 modellerne. Bl.a. er der en lidt hurtigere processor i 8005'eren - dette lyder jo mistænkeligt som om at hardwaren i 7005'eren ikke kan følge med, men på den anden side så er der mange der skriver her at deres 8005 har samme problem(er) som mit 7005 så det er vidst ikke en korrekt konklusion ;)

Teknikeren havde ingen direkte forklaring på hvorfor TV2 News hakker, men jeg mener han nævnte noget med at tickeren og billedet sendes som to seperate ting og på et tidspunkt skal de sammensættes, hvilket er tidspunktet hvor det går galt. Du må dog ikke hænge mig op på dette, jeg er ikke helt sikker ;)

Men lige meget hvad, så er hakkeriet ikke kun et problem på TV2 News. Det sker på mange andre kanaler også. Det er bare nemmest at se på TV2 News pga tickeren.

Jeg tvivler stærkt på at det er dit eller mit signal der er for svagt. Min signalstyrke er konsekevent på det højeste. Desuden er det meget underligt at folk med det samme TV men forskellige udbydere oplever samme problem, medmindre det er noget der er galt fra udbydernes (flertal!) side eller det er TV'et der fejler.

På mit gamle analoge TV havde jeg ingen af de problemer jeg har nu. Om det så er fordi at det var analogt er ikke til at vide. Men igen tvivler jeg stærkt på at det er signalets skyld - men det kan jo være, i hvilket tilfælde vi burde kontakte vores udbydere og høre dem.

Du nævner at du ikke mener at have haft disse problemer med en tidligere firmware. Det er sjovt du siger det, fordi jeg synes også at kunne huske at de første film og TV udsendelser jeg så i TV'et ikke havde alle disse problemer. Det var først et par dage efter jeg fik TV'et at jeg opdaterede firmwaren, men jeg synes ikke at problemerne var der de første par dage. Jeg ved dog ikke hvilken firmware jeg havde før opdateringen.

Måske skulle vi ringe til Samsung og henvise dem til denne tråd som en del af vores supportsag(er)? Af hvad jeg kunne høre på den flinke tekniker, så er de meget interesseret i at fixe fejlen(e). Samsung har dog lukket min supportsag med den konklusion at det ville blive fixet i en firmware opdatering. Hvis det tager flere måneder er det dog ikke noget jeg kan eller vil leve med. Når man giver så mange penge for et TV skal det være i orden.
Af JohnHansen
rassol skrev:
Jeg viste ham hakkeriet på TV2 News ja. Han sagde at han havde haft samme problem med hans 8005 model, men at det ikke var nær så slemt som i mit tilfælde. Han nævnte dog også at hardwaren i 8000 modellern er en smule anderledes (læs bedre) end 7000 modellerne. Bl.a. er der en lidt hurtigere processor i 8005'eren - dette lyder jo mistænkeligt som om at hardwaren i 7005'eren ikke kan følge med, men på den anden side så er der mange der skriver her at deres 8005 har samme problem(er) som mit 7005 så det er vidst ikke en korrekt konklusion ;)
Nej, det tror jeg godt nok heller ikke på. Jeg har 8005 modellen, men som jeg også nævnte så findes problemet ikke på mit køkkentv som er et 22" Samsung i 5000 serien.
Teknikeren havde ingen direkte forklaring på hvorfor TV2 News hakker, men jeg mener han nævnte noget med at tickeren og billedet sendes som to seperate ting og på et tidspunkt skal de sammensættes, hvilket er tidspunktet hvor det går galt. Du må dog ikke hænge mig op på dette, jeg er ikke helt sikker ;)

Men lige meget hvad, så er hakkeriet ikke kun et problem på TV2 News. Det sker på mange andre kanaler også. Det er bare nemmest at se på TV2 News pga tickeren.
Lige præcis - det findes også på andre kanaler f.eks. når der sendes fodbold. Og her er det ikke noget med at billedet sammensættes.
Jeg tvivler stærkt på at det er dit eller mit signal der er for svagt. Min signalstyrke er konsekevent på det højeste. Desuden er det meget underligt at folk med det samme TV men forskellige udbydere oplever samme problem, medmindre det er noget der er galt fra udbydernes (flertal!) side eller det er TV'et der fejler.

På mit gamle analoge TV havde jeg ingen af de problemer jeg har nu. Om det så er fordi at det var analogt er ikke til at vide. Men igen tvivler jeg stærkt på at det er signalets skyld - men det kan jo være, i hvilket tilfælde vi burde kontakte vores udbydere og høre dem.

Du nævner at du ikke mener at have haft disse problemer med en tidligere firmware. Det er sjovt du siger det, fordi jeg synes også at kunne huske at de første film og TV udsendelser jeg så i TV'et ikke havde alle disse problemer. Det var først et par dage efter jeg fik TV'et at jeg opdaterede firmwaren, men jeg synes ikke at problemerne var der de første par dage. Jeg ved dog ikke hvilken firmware jeg havde før opdateringen.

Måske skulle vi ringe til Samsung og henvise dem til denne tråd som en del af vores supportsag(er)? Af hvad jeg kunne høre på den flinke tekniker, så er de meget interesseret i at fixe fejlen(e). Samsung har dog lukket min supportsag med den konklusion at det ville blive fixet i en firmware opdatering. Hvis det tager flere måneder er det dog ikke noget jeg kan eller vil leve med. Når man giver så mange penge for et TV skal det være i orden.
Jeg vil tage fat i Samsung når Yousee er færdige med at skifte kabler. Mht. firmware kunne det være interessant hvis vi kunne få lov at nedgradere til 1013 eller før. Bare for at bekræfte eller afkræfte at det er introduceret i en firmware. Jeg har ikke kunnet finde tidligere firmwares noget sted, så man skal nok have fat i Samsung. Måske kunne du høre Samsung om mulighederne for det?
Af Peter49
Angående hakkeriet på TV2 News: Sæt Motion Plus til Rolig, så virker det uden hakken.
Af xcardman
så lige nogen som skriver hardwaren ikke kan følge med

den teori tror jeg ikke en dyt på, men der kan være en fejl i hardwaren

Min 32 5005 med alt hvad der kan slåes fra af motionsystemer
den kører lige så godt som min pio 500M

så der er gået et eller andet galt med 7 og 8 serien
Af Henrik A
Jeg er ejer af samsung EU46 7005.. Ligesom flere af jer har jeg også været plaget af hakker i billedet (hurtig bevægelige billeder).. Jeg har indstillet motion plus med slørreduktion og rystereduktion på 10.. Efter denne indstilling er der ingen hakken i billedet længere.. Mvh Henrik
Af JohnHansen
Peter49 skrev:Angående hakkeriet på TV2 News: Sæt Motion Plus til Rolig, så virker det uden hakken.
Nej, den hakker så bare på en anden måde (bedømt på tickeren på TV2 News). Ligeså med 10 i disse indstillinger.
Af rassol
Henrik A skrev: Jeg er ejer af samsung EU46 7005.. Ligesom flere af jer har jeg også været plaget af hakker i billedet (hurtig bevægelige billeder).. Jeg har indstillet motion plus med slørreduktion og rystereduktion på 10.. Efter denne indstilling er der ingen hakken i billedet længere.. Mvh Henrik
Det er desværre ikke en sådan hakken vi har problemer med. Den hakken i snakker om er helt normalt og skyldes blot at antal billeder i sekundet er forholdsvis lavt. Det er kun med de nye TV som oftest laver frame interpolation osv for at opnå flere billeder per sekund og derved et mere glat billede, at man nemt kan synes at det "normale" billede uden alle disse "forbedringer" hakker.

Den hakken vi snakker om, er noget som ikke forekommer konstant og den er måske uafhængig af om der er meget bevægelse i billedet eller ej.
Peter49 skrev:Angående hakkeriet på TV2 News: Sæt Motion Plus til Rolig, så virker det uden hakken.
Faktisk, så er det MERE tydeligt når hakkene fremkommer jo højere Motion Plus indstillinger du kører med, fordi der så er større kontrast mellem det absurde lave billeder per sekund i den tidsramme hvor hakket fremkommer og til det absurde høje antal billeder per sekund som TV'et producerer med den højeste Motion Plus indstilling ;)
xcardman skrev:så lige nogen som skriver hardwaren ikke kan følge med

den teori tror jeg ikke en dyt på, men der kan være en fejl i hardwaren

Min 32 5005 med alt hvad der kan slåes fra af motionsystemer
den kører lige så godt som min pio 500M

så der er gået et eller andet galt med 7 og 8 serien
Den tekniker jeg havde ude har selv et 8005 og han havde ikke de problemer vi omtaler her.
Desuden kan vi ikke konkluderer om der findes 5005 modeller derude som har samme problemer, bare fordi du har én som ikke har det. Der kan ligesåvel være TV i 5000 serien der er "gået et eller andet galt med".
JohnHansen skrev:Jeg vil tage fat i Samsung når Yousee er færdige med at skifte kabler. Mht. firmware kunne det være interessant hvis vi kunne få lov at nedgradere til 1013 eller før. Bare for at bekræfte eller afkræfte at det er introduceret i en firmware. Jeg har ikke kunnet finde tidligere firmwares noget sted, så man skal nok have fat i Samsung. Måske kunne du høre Samsung om mulighederne for det?
Jeg ringer til Samsung en af dagene og oplyser dem status på situationen samt forhører mig om vi kan få fingre i den ældre firmware.
Af rassol
Jeg tjekkede lige firmware opdateringer for 7005 modellen, og til min store overraskelse er der nu kommet en ny firmware op (1. dec) men den er version 1017.1 dvs den er ÆLDRE end den jeg hentede for en uge siden (1018)??? Link: http://www.samsung.com/dk/support/detai ... D7005LUXXE

Gad vide hvad Samsung har gang i. De har åbenbart fjernet 1018 opdateringen og lagt en 1017.1 gammel op i stedet. Jeg har hentet denne nye 1017.1 opdatering, men TV'et vil ikke lade mig opdatere, den siger at der ingen opdatering er på USB donglen. Det er klart nok fordi den version jeg har er nyere, men det må vel også betyde at vi måske slet ikke kan opdatere til en ældre version?
Af JohnHansen
Det virker mystisk med 1017. Det kan nok ikke lade sig gøre at nedgradere selv, men måske kan en Samsung tekniker...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12