Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af T_skaaning
Filipe skrev:haha :D

100,- kroner - Jeg forstår virkelig godt dit valg.
lol 100kr..

Filipe, ville bare lige lade dig vide, at jeg også er spændt på din anmeldelse :) jeg ska vælge mellem d535 og d8005 (plasma)

8005'eren er dobbelt så dyr - jeg fisker efter om billedkvaliteten mon også er dobbelt så god, eller om det bare er 3d og internet og design man betaler for, så hvis det er tilfældet så køber jeg d535.

Så cool du gider lige at give feedback :)
Af ZanZan
Bare husk, at 535'eren (så vidt jeg husker) ikke har ARC.
Af T_skaaning
ZanZan skrev:Bare husk, at 535'eren (så vidt jeg husker) ikke har ARC.
Det har den med garanti ikke, 7005 har nemlig ikke... Det er kun 8005 der har, af deres plasmamodeller.

Men jeg tror det problem kan løses med et optisk kabel.. Jeg er dog ikke sikker, hvis man fx vil afspille 5.1 filer fra USB.. Så kan det godt være ARC vil understøtte 5.1 mens mangel på ARC vil betyde 2.0
Af ZanZan
Har 7005 heller ikke ARC? Hverken på plasma eller LCD?
Af T_skaaning
ZanZan skrev:Har 7005 heller ikke ARC? Hverken på plasma eller LCD?
Ikke på plasma i hvert fald. LED-udgaven ved jeg ikke..
Af Mysen
Et optisk kabel kan sende de samme formater afsted som et HDMI kabel, og man kan altså derfor godt få DTS, dolby digital og alle de andre over i original tilstand, selv om tv'et ikke understøtter arc. Det virker i hvert fald på mit tv.
Af ZanZan
Ja, men det er da så meget rarere at det hele kører i det samme kabel.
Af T_skaaning
Men der gælder den samme spekulation vedr. optisk kabel. Altså det jeg tror ARC muligvis muliggør er - forestil jer I tilknytter en mobil USB-harddisk til TV'et og afspiller filer derfra, eksempelvis MKV. For at få digital lyd, skal man jo så forbinde TV'et med sin forstærker enten via optisk kabel eller HDMI.

UDEN ARC:
Men her går lyden altså fra USB -> TV -> Forstærker ->

og det min tvivl så går på, er om USB harddiske understøtter 5.1 lyd.

MED ARC:

USB -> <- TV -> <- Forstærker.

Således vil forstærkeren kunne sende den lyd den modtager i 2.0 ud i 5.1.

En anden situation ARC muligvis vil have indvirkning på (efter min forståelse), er hvis man i stedet forbinder sin computer til TV'et og afspiller eksempelvis MKV derfra. TV understøtter kun 2.0 DTS, skal det lige siges. Det vil sige,

at uden ARC, kun med HDMI:

computer (5.1 DTS) -> TV (2.0 DTS) -> Forstærker (2.0 DTS)

Med ARC, med HDMI vil lyden nå ud til forstærken i 5.1 dts.

Problemet, hvis TV'et ikke har ARC, kan imidlertid løses ved at forbinde computer via HDMI til tv men samtidig direkte et optisk kabel fra computer til forstærker.. Hvis en computer har optisk indgang, hvilket min fx har. og også hdmi.
Af T_skaaning
Filipe, vil du prøve at sige lidt om, om TV'et buzzer?
Af Mysen
Min opsætning er som følger:
Hdd i tv'et, 1 partition til pvr og 1 partition med mkv filer og musik.

Optisk kabel til en harman kardon surroundforstærker, der ikke har nogen hdmi indgange.

Uanset om der er 2.0 ac3 eller 5.1 dts i den mkv fil, der kører, så afspiller forstærkeren det format den modtager, og altså ikke stereolyd på et 5.1 format. Den kan også afspille 5.1 fra de tv-kanaler der leverer det med dolby digital. Kort sagt så er arc ikke livsnødvendigt, selv om det da er smart nok.
Af Filipe
T_skaaning skrev:Filipe, vil du prøve at sige lidt om, om TV'et buzzer?

Som sagt tidligere er jeg meget ny. Jeg har brugt det meste af weekenden på at læse om TV'et for at kunne "Anmelde" det bedst muligt.

Betyder det at TV'et larmer, eller er det noget om pixels bevægelser ?? (Rystende billeder)

Jeg har endnu ikke oplevet noget som helst af ovenstående, hvis såfremt det er "buzzing" :s
Af Filipe
T_skaaning skrev:
Filipe skrev:haha :D

100,- kroner - Jeg forstår virkelig godt dit valg.
lol 100kr..

Filipe, ville bare lige lade dig vide, at jeg også er spændt på din anmeldelse :) jeg ska vælge mellem d535 og d8005 (plasma)

8005'eren er dobbelt så dyr - jeg fisker efter om billedkvaliteten mon også er dobbelt så god, eller om det bare er 3d og internet og design man betaler for, så hvis det er tilfældet så køber jeg d535.

Så cool du gider lige at give feedback :)

Når det er nu blevet tid til at skrive et par ord om TV'et.

Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at dette langt fra er mit speciale, så hvis jeg bytter rundt på nogle af de mange fagudtryk, beklages dette på forhånd :)

Jeg har nu haft TV'et siden onsdags. Jeg har en Xbox 360S tilsluttet, samt en Bluray afspiller fra Samsung - Begge via hdmi.

Første gang man tænder TV'et er der en guide til indstillinger af kanaler (Digital og analog valg).

Der var ingen quick guide til opsætning af billede, udover om fjernsynet var til brug i butik eller
i hjemmet. Så alt dette er op til en selv. Da jeg er ny, har jeg ikke pillet så meget ved det. Har efter at læst det herinde, slået de automatiske funktioner fra, og justeret kontrast etc.

Min oplevelse af denne skærm er, at det ikke fås bedre til denne pris.
Der er naturligvis features som ikke er med i forhold til de dyrere modeller.

Men om ikke andet har jeg hverken oplevet pixelfejl, rystende billeder eller buzzing (hvis det betød at TV'et skulle larme?)

Jeg oplever skærmen som af dyb kvalitet - Mine øjne fortæller mig, at det rent ud sagt, er et skide flot billede der kommer ud - Og i og med det er 1080, giver det naturligvis bluray de optimale forhold.

Og ja TV'et undstøtter ikke ARC(Det var vidst noget med lyd), det understøtter ikke 3D eller internet.
Men hvis man bare skal have en fantastisk skærm, og kan undvære facebook på TVet ( :p ) så er det alle pengene værd.

Men det kan jo også være jeg ikke notere det i samme grad som de entusiastiske skærm-elskere - Som sagt igen igen, er meget ny.

Jeg skal gøre opmærksom på, at jeg opdaterede fjernsynet samme dag som jeg fik det. (http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... ab=support)

Jeg ved ikke om det har gjort nogle forskel.

Hvis der er nogle der har nogle mere konkrete spørgsmål til TV'et vil jeg meget gerne svare så godt som jeg kan.

Hvis det blot kan formuleres så alle er med.

:)
Af nikharding
Hej Filipe

et par enkelte spørgsmål... vender stik på tv'et til siden/ned ad, så det kan vægmonteres?

Og har du haft nogle problemer med "burn in", eller gjort noget for at det ikke sku forekomme?
Af Filipe
Hej Nik

Det eneste der sidder på siden, er en kortlæser.

Resten sidder bagudvendt. O-O

Det bliver nok problematisk at montere direkte på væggen, men hvis det skal sidde på et vægbeslag, som har drejefunktion, kan det nok godt lade sig gøre.

Jeg har ikke oplevet burn-in - og jeg har heller ikke selv gjort noget præventivt.

Fjernsynet har flere funktioner der også hindre dette. Man kan justere hvor ofte pixel'sne skal rykke sig, og så har den indbygget "screensaver" med "bølger" af sort/hvid, som også mindsker dette.

Men det er ikke noget jeg har gjort vanvittig meget. Jeg har sat dens pixelrotation til hvert 4. min.