Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af peter4544
Den er vel ok når du går meget op i vægt og udseende. jeg er ikke sikker men hvis du selv monterer ekstra ram så ryger garantien mener jeg
Senest rettet af peter4544 23 sep 2011, 11:13, rettet i alt 1 gang.
Af Nalle
peter4544 skrev:Den er vel ok når du går meget op i vægt og udseende. jeg er ikke sikker men hvis du selv monterer ekstra ram så ryger garantien mener jeg
Udseendet betyder ikke så meget. Det betyder mere at den er robust, så den kan tåle at blive klemt lidt i en taske, når jeg skal ud og rejse. Derfor betyder vægten også en del, og jeg vil gerne at den bliver under 3kg.

Bærbaren skal bruges til at se og redigere billeder på farten, med i DK og udlandsrejser. Jeg har lige været i Afrika, hvor jeg godt kunne have brugt en bærbar :)
Af Mysen
Den thinkpad har nogle specifikationer, der minder utroligt meget om en ASUS, som komplett markedsførte til 5555 kroner for en måneds tid siden. - Samme processor, samme størrelse grafikkort selv om de dog ikke var ens. Asus'en have mere ram, mens denne Lenovo har højere opløsning på skærmen. Lenovoen har også lidt hurtigere hardisk, mens den dog er mindre

Det er utrolig mange penge, du giver for navnet Lenovo og for det IPS panel, der følger med. Specifikationerne er ikke dårlige, men de tilhører bare ikke en computer i denne prisklasse. For 13000 kan man finde en computer med tonsvis af ram, high-end GTX grafik og SSD.

Det er ikke et dårligt valg at tage Lenovo, men det er et dyrt valg. -I hvert fald, når man ser på specifikationerne.
Af Nalle
Mysen skrev:Den thinkpad har nogle specifikationer, der minder utroligt meget om en ASUS, som komplett markedsførte til 5555 kroner for en måneds tid siden. - Samme processor, samme størrelse grafikkort selv om de dog ikke var ens. Asus'en have mere ram, mens denne Lenovo har højere opløsning på skærmen. Lenovoen har også lidt hurtigere hardisk, mens den dog er mindre

Det er utrolig mange penge, du giver for navnet Lenovo og for det IPS panel, der følger med. Specifikationerne er ikke dårlige, men de tilhører bare ikke en computer i denne prisklasse. For 13000 kan man finde en computer med tonsvis af ram, high-end GTX grafik og SSD.

Det er ikke et dårligt valg at tage Lenovo, men det er et dyrt valg. -I hvert fald, når man ser på specifikationerne.
Jeg er godt klar over, at jeg betaler ekstra for en Lenovo, men så er den forhåbentlig også mere robust. Jeg gik også efter en god skærm, med en fornuftig opløsning, og det koster ekstra. Min nuværende bærbar har en opløsning på 1920x1080, men det koster 3000kr ekstra hos Lenovo, så derfor nøjes jeg med 1600x1200 :)
Af Mysen
det er jo også derfor, jeg skrev at det ikke nødvendigvis er et dårligt valg at købe Lenovo: Byggekvalitet og den bedre skærm
- Og så har du jo heller ikke brug for det hurtigere grafikkort, mens ram som regel kan suppleres uden at bryde garantien.
Man skal bare vide, at man betaler for den byggekvalitet + skærm ;)
Af Nalle
Mysen skrev:det er jo også derfor, jeg skrev at det ikke nødvendigvis er et dårligt valg at købe Lenovo: Byggekvalitet og den bedre skærm
- Og så har du jo heller ikke brug for det hurtigere grafikkort, mens ram som regel kan suppleres uden at bryde garantien.
Man skal bare vide, at man betaler for den byggekvalitet + skærm ;)
Jeg havde ikke noget imod, at jeg kunne finde et alternativ, som opfyldte kravene og kostede mindre. Men jeg syntes hurtigt man løber op i pris. Jeg er bare bange for, at jeg får købt noget, som jeg bliver træt af i længden :)

Jeg har mit eget fotograf selskab hvor bærbaren skal købes i, så jeg kommer ikke selv til at mærke det og så kan jeg trække momsen fra :)
Af donoester
Mysen skrev:Det er utrolig mange penge, du giver for navnet Lenovo og for det IPS panel, der følger med. Specifikationerne er ikke dårlige, men de tilhører bare ikke en computer i denne prisklasse. For 13000 kan man finde en computer med tonsvis af ram, high-end GTX grafik og SSD.
Intet IPS-panel.
Men den rimeligvis konstrueret til at holde noget længere end en så meget andet. Hvis uheldet er ude bliver man ikke taget ved r*ven med høje reservedelspriser - på alt andet end bundkort og skærm.
Du vil nok nødig se hvad en gennemsnitlig Toughbook koster så :D
Nalle skrev:Når jeg kigger på Notebookcheck, så får 1920x1080 udgave af W520 rigtig god kritik på skærmen, men det fremgår ikke om 1600x1200 udgaven er af samme kvalitet.
1600x900?
Af Nalle
donoester skrev:
Mysen skrev:Det er utrolig mange penge, du giver for navnet Lenovo og for det IPS panel, der følger med. Specifikationerne er ikke dårlige, men de tilhører bare ikke en computer i denne prisklasse. For 13000 kan man finde en computer med tonsvis af ram, high-end GTX grafik og SSD.
Intet IPS-panel.
Men den rimeligvis konstrueret til at holde noget længere end en så meget andet. Hvis uheldet er ude bliver man ikke taget ved r*ven med høje reservedelspriser - på alt andet end bundkort og skærm.
Nalle skrev:Når jeg kigger på Notebookcheck, så får 1920x1080 udgave af W520 rigtig god kritik på skærmen, men det fremgår ikke om 1600x1200 udgaven er af samme kvalitet.
1600x900?
Så 1920x1080 udgave har IPS panel, men det har 1600x900 udgaven ikke? Hvordan ser du egentlig, omd et er det ene eller andet panel, som en bærbars skærm har?

Ja, jeg fik vist rodet lidt rundt i opløsningerne på skærmen :)
Af donoester
1920x1080-udgaven har heller ikke IPS (hvor ser du det henne) - men det er et af de bedre TN-paneler på markedet. :)
Typisk er det noget af det fabrikanterne vil fremhæve af specifikationerne, hvis der sidder andet end et TN-panel i.
Men ellers findes IPS (i form af AFFS) i deres tablets og i tablets fra andre firmaer, herunder Asus. Der fandtes (findes?) en "outdoor" x200t med IPS panel (produceret af Toshiba) med 400 cd/m2.

Hvis det skal være Lenovo er den nyeste med AFFS-panel en T60p, så den har jo nogle år på bagen efterhånden.

Ellers må det jo nok siges at IPS ikke rigtig bruges meget længere, hvilket måske skal ses i lyset af at IBM havde deres egen skærmfabrik (med Chi Mei), men som siden hen blev lukket i 2005 samtidig med salget til Lenovo.
LG som ellers producerer IPS-paneler, satser ikke så meget på IPS til laptops (udover DreamColor 2) - måske fordi efterspørgslen er minimal. :)
Af Nalle
donoester skrev:1920x1080-udgaven har heller ikke IPS (hvor ser du det henne) - men det er et af de bedre TN-paneler på markedet. :)
Typisk er det noget af det fabrikanterne vil fremhæve af specifikationerne, hvis der sidder andet end et TN-panel i.
Men ellers findes IPS (i form af AFFS) i deres tablets og i tablets fra andre firmaer, herunder Asus. Der fandtes (findes?) en "outdoor" x200t med IPS panel (produceret af Toshiba) med 400 cd/m2.

Hvis det skal være Lenovo er den nyeste med AFFS-panel en T60p, så den har jo nogle år på bagen efterhånden.

Ellers må det jo nok siges at IPS ikke rigtig bruges meget længere, hvilket måske skal ses i lyset af at IBM havde deres egen skærmfabrik (med Chi Mei), men som siden hen blev lukket i 2005 samtidig med salget til Lenovo.
LG som ellers producerer IPS-paneler, satser ikke så meget på IPS til laptops (udover DreamColor 2) - måske fordi efterspørgslen er minimal. :)
Det var nu ikke fordi, at jeg så det nogle steder, at den skulle have IPS panel, det var bare Mysens tidligere kommentar.

Men jeg er stadig lidt i tvivl om, hvilke bærbar jeg skal købe. Umiddelbart var jeg ved at have besluttet mig for denne. Men skærmen er vist ikke så meget bedre end andre skærm.
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 54705.html

Hvis skærmen skal være rigtig god, skal jeg vist gå efter denne, men så syntes jeg prisen bliver en smule høj
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 79801.html

I sidste ende har jeg også overvejet denne, når skærmen på den første alligevel ikke er så god. Så kan jeg næsten ligeså godt gå efter denne, hvor skærmen er ligesom den første, men kun på 14". Størrelse mæssigt vil den hvertfald passe bedre :)
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 77049.html
Af Mysen
Ja jeg beklager misinfo ang. ips panelet, men jeg var næsten sikker på, det var en ting, der fulgte med til Lenovos dyrere thinkpad modeller, hvilket jeg skulle have set på notebookcheck.net
Det viser sig, at det er HP's elitemodeller, jeg har tænkt på. Jeg ved ikke om det er dem alle, der har IPS panel, men nogle af dem har...

donoester skrev:Hvis uheldet er ude bliver man ikke taget ved r*ven med høje reservedelspriser - på alt andet end bundkort og skærm.
Jeg kender ikke noget til reservedelspriser, men alting kan gå i stykker inde i en computer, og det kan i hvert fald forældes. Derfor er det ikke så vigtig en faktor efter min mening, og slet ikke når man læser, at forbrugertilfredsheden er højeret blandt Acer's kunder end Lenovo's. det kan selvfølgelig også skyldes deres lidt lunkne Ideapad's eller at folk, der køber Thinkpad, forventer en model, der ikke kan gå i stykker. Jeg synes til gengæld, det er vigtigt, og bestemt også pengen værd, at computeren føles lækker.
Og så er jeg ikke helt med på den sidste kommentar? Hvad er en gennemsnitlig "toughbook", jeg er ikke helt bekendt med det ord? - Jeg læser det nemlig som eksempelvis Thinkpad's T-serien, HP elitebook, Macbook Pro's, ASUS B-serie etc., og hvis det er korrekt forstået, så er knap 14 kilo for denne linkede model altså temmelig meget.
Af donoester
Mysen skrev: Jeg kender ikke noget til reservedelspriser, men alting kan gå i stykker inde i en computer, og det kan i hvert fald forældes. Derfor er det ikke så vigtig en faktor efter min mening, og slet ikke når man læser, at forbrugertilfredsheden er højeret blandt Acer's kunder end Lenovo's. det kan selvfølgelig også skyldes deres lidt lunkne Ideapad's eller at folk, der køber Thinkpad, forventer en model, der ikke kan gå i stykker. Jeg synes til gengæld, det er vigtigt, og bestemt også pengen værd, at computeren føles lækker.
Jeg giver dig helt ret i at man skal vægte det op i mod hvor længe man har lyst til at hænge på samme type hardware - og så er 13-14k også for mange penge at give hvis man skifter så ofte for at følge nogenlunde med (i forhold til hvad man får).
Nu ved jeg ikke lige hvad det er for en undersøgelse, men det skal nok passe.
Men det var nu mere hvis man selv skulle have skruetrækkeren frem, at en thinkpad ville være lettere at arbejde med end så mange andre.
Og så er jeg ikke helt med på den sidste kommentar? Hvad er en gennemsnitlig "toughbook", jeg er ikke helt bekendt med det ord?
Nåå.. nej, bare rolig. Det var Panasonics Toughbook-serie jeg mente. http://www.toughbook.eu/da/produkter-og-tjenester :)

Men ja, jeg giver dig ret - 14k for den model er for meget, også set i forhold til hvad den vil koste i USA med dansk moms.
Af donoester
Nalle skrev: Men jeg er stadig lidt i tvivl om, hvilke bærbar jeg skal købe. Umiddelbart var jeg ved at have besluttet mig for denne. Men skærmen er vist ikke så meget bedre end andre skærm.
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 54705.html

Hvis skærmen skal være rigtig god, skal jeg vist gå efter denne, men så syntes jeg prisen bliver en smule høj
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 79801.html

I sidste ende har jeg også overvejet denne, når skærmen på den første alligevel ikke er så god. Så kan jeg næsten ligeså godt gå efter denne, hvor skærmen er ligesom den første, men kun på 14". Størrelse mæssigt vil den hvertfald passe bedre :)
http://www.proshop.dk/Baerbar/Lenovo-Th ... 77049.html
Jeg er kommet i tanke om du kan spare en del penge ved ikke at vælge et workstation-grafikkort, som der sidder i W-serien.
Til mere normalt brug er T-serien det man bør gå efter, og skærmen er den samme kan jeg forstå.

Hvis det skal være Lenovo altså :)

Så var det måske også værd at overveje om man vil spare endnu flere penge og købe en T510 i forhold til en T520. Kan se at fx. laptops.dk sælger en W500 med 1920x1200 og workstation-grafikkort til 9000. Hvis du finder en T500 med 1920x1200 er den garanteret endnu billigere.
T420s har en dårlig skærm - helt i klasse med andre 14" widescreens på markedet. Den har mindre farverum og ca. 5x så lav kontrast som skærmen i W/T5x0.
Nu hvor T420s har integreret grafikkort, kan du også spare endnu flere penge med T5x0 serien ved at vælge en med integreret grafikkort.