Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af muttleydk
lottecharlotte skrev:Kære alle. Kan i hjælpe mig! jeg har nu købt denne her boks:
[http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 05_da.html]

Hvorfor virker det ikke? ;-(
Hejsa Charlotte,

Vil gerne sige at jeg på ingen måde er inde i IT mere som jeg engang var, men jeg tror lidt du er på den uanset hvad du gør..

For det første er det sådan at alle LCD skærme får et ret grynet billed når man ikke benytter skærmens Max opløsning.. Din Apple Cinema Display bruger et panel med 1680 x 1050 punkter/pixels, hvilket så er påkrævet for optimalt billed..

Dog kan skærmen efter specifikationerne fra linket her: http://support.apple.com/kb/SP79?viewlo ... cale=da_DK godt køre med andre opløsninger end panelets max opløsning..

Din ACD kan altså håndtere:
1680 x 1050 (optimal opløsning).
1280 x 800
1024 x 640
Hvor de 2 sidste opløsninger vil fremstå lidt uskarpt/grynet fordi skærmens elektronik skal få et mindre billed tilpasset en større skærm.. Meget det samme som når man zoomer i et billed og det ser hakket ud..

Nu er problemet så bare at den alt for dyre aktive konverter du har købt, ikke understøtter de 3 opløsninger, så du vil hverken kunne få et godt eller skidt billed på skærmen sådan som jeg ser det.. Jeg kunne tage fejl, men billedet du viser ligner meget en skærm der får det forkerte signal ind..

Så har du købt denne konverter online for hele 2000,- bør du efter min mening sende den tilbage hvis du ikke har haft den mere end 14 dage, og få dine penge retur og købe en PC skærm med VGA tilslutning indbygget.. evt. en dell skærm med eIPS panel.. (minder en del om billedet på din ACD)

Håber du finder en løsning på dit problem, og jeg kan tage fejl, men ud af det jeg ved og kan se, ligner dit problem noget du ikke kan løse med den der konverter.. så lidt en skam Eksperterne her anbefaler dig at købe den :((

Held og lykke

-Michael
Af donoester
Jeg vil give dig ret, mutleydk/Michael, at den Lindy-boks ikke virker til formålet - af de specifikationer jeg lige kan få fat på ihvertfald. Det er vist nok en kendt sag at Apples controllerboards ikke forstår ret mange timings/opløsninger, men det må man jo desværre finde sig i.

Drop helt at søge på VGA-DVI konvertere. Det er mere eller mindre erstattet af VGA-HDMI konvertere - men her skal man selvfølgelig passe på den IKKE er låst til 1280x720 eller 1920x1080 på input og/eller output. Men de findes.
Mit umiddelbare tip vil være Atlona AT-HD500. http://www.atlona.com/pdf/manuals/AT-HD ... al_new.pdf
Den understøtter bl.a. WSXGA+ (stavefejl i manuallen) og WXGA, som Apple-skærmen understøtter.

Desværre kan den vist kun fås i USA, men kan sendes til Danmark. Flere steder fås den under $160. Selv med Post Danmarks gebyrer og importmoms ender prisen på under 1300 kr m. forsendelse....

Så mangler du vel bare et HDMI-DVI kabel, som vel kan fås til 50-60 kr, samt en "rejseadapter", så det amerikanske stik på transformatoren passer i de danske. Går ud fra den også understøtter 230V - ellers kan man finde en passende ny til 150-200 kr. Hvis ikke man da kan finde en der passer i en genbrugsbutik til en 10'er. :)

Tilføjelse:
Det kræver brug af en anden skærm først - hvilket alle måske ikke har mulighed for:
The Atlona AT-HD500 converter seems to default to a 1080p display resolution for its output. The only way to change this output resolution is through the OSD menu. You can only use the OSD menu if you are connected to some kind of display so you can see the menu. If you are connected to a display that can't handle the 1080p output and need to change to a lower resolution, such as 720p, there is no easy way to navigate through the OSD menu – since you are connected to a display that can't see it.
Fra: http://vga-to-hdmi-review.toptenreviews ... eview.html
Af lottecharlotte
Tusind tak for jeres to svar! Og hvor er det ærgeligt når man har købt noget der ikke virker. Gudskelov er der fortrydelsesret, så jeg burde uden problemer kunne få pengene igen. Den ryger afsted i morgen!

Jeg har købt skærmen brugt uden overhovedet at overveje de komplikationer der ville følge med til at tilslutte den til min studiebærbar, dell. jeg havde en rigtig upæn dell skærm og jeg elsker mac, så derfor ville jeg have noget flot at se på, men min dell som motor. Jeg synes det er ved at blive rigtig besværligt :0

Jeg overvejer at købe en anden skærm, og gå til takke med at jeg ikke kan se en flot mac skærm stå og kigge på mig hver dag i min stue. Suk. Den burde kunne sælges igen uden problemer.

Jeg vil lige kigge nærmere på det link til USA men jeg tror simpelthen ikke jeg kan hitte ud af det, selvom jeg normalt er ret ferm til computere. ØV!
Af lottecharlotte
Kan jeg købe et sprinter nyt display, vil det så virke med min forpulede Dell bærbare? er det fordi mit apple cinema display er gammelt og stikket er dumt at det ikke virker. Vil det hjælper hvis jeg gik ind i en mac butik og købte en af de nye skærme? Jeg vil SÅ gerne have en stationær mac skærm, alt andet er bare ikke godt nok :-(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det vil intet hjælpe at købe en nyere skærm (faktisk vil det blot blive værre). Apple benytter Displayport til alle deres modeller (og Thunderbolt på de nye) og de er IKKE beregnet til at sætte i en PC. Hvis du ikke har Displayport i PC'en, så vil det kun give problemer. Hvis du ikke vil bakse mere med den nuværende model, så drop tanken om Apple-skærme fuldstændigt eller køb dig en Mac.
Af lottecharlotte
Hej Torben, ja jeg kan jo kun tro på dig, efter at dømme på hvor meget besvær jeg har haft med denne her skærm. Jeg tror bare jeg skal sige at det var det, sælge den brugte skærm igen, og leve med min dell så længe jeg studerer og skal bruge de specielle programmer. Heldigvis har jeg min macpro som jeg kan vise min kærlighed overfor på alle andre tidspunkter :-)