Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa.

Jeg har købt en brugt apple cinema display 20" med DVI port. Jeg har en Dell af model Latitude E5410 som den skal kobles til. Jeg har købt en dvi-vga adaptor men det virker ikke. Apple skærmen er tændt, men er helt sort.

Jeg har læst noget med en omformer i USA?! Jeg ved intet om computere! Er fix på fingrene men det er lige teknisk nok når nu adapteren ikke virker.

Er der nogle derude der kan hjælpe en hjælpeløs kvinde :-) ?

Mvh
Charlotte.
Af JesperKeller
Hej Charlotte

En af mine venner købte sig også en Apple Cinema Display for nogle få år siden, og den kunne han hellere ikke få til at virke på sin egen windows pc.

Han købte en adapter, som krævede strømstik kan jeg huske, som gik fra Display porten til DVI eller VGA til computern.

Han er endnu ikke vågen, men jeg spørger ham hvad den hed, kostede og hvor henne han købte den når han er vågen.

God dag :)
Jesper Keller
Af lottecharlotte
Hvor er du sød :-)

TAK! Jeg tror måske det er den berømte omformer fra USA som jeg ikke ved noget om. Men nu vil jeg have det til at virke - koste hvad det vil :/

Jeg ved ikke helt hvilken display port du snakker om, har skærmen ikke kun dvi?

Glæder mig meget til han vågner :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvordan bruger du den nævnte adapter fra DVI->VGA? Apple-skærmen har kun DVI-indgang, så jeg kan næsten gætte mig til, at du har sat VGA-delen i den bærbare? Dét vil i hvert fald aldrig komme til at virke. Den nævnte adapter virker fra DVI til VGA og ikke omvendt. Dvs. du kan omforme et DVI-signal fra en PC med DVI-I port til et VGA-signal. Dette går kun godt fordi der er i DVI-I stikket sidder ben til både DVI og VGA og når du sætter adapteren i, så rør den kun ved VGA-benene i stikket. Det er ikke en hokus-pokus omformer, som tryller et digitalt DVI-signal om til et analogt VGA-signal ;)

For at gå den anden vej fra VGA i en PC til DVI-indgangen i din skærm, så skal der en aktiv omformer til, som kan omdanne analogt VGA til digitalt DVI. Hvis du læser Apples egen beskrivelse af skærmen, så kan du også se, at skærmen kun understøtter eks. Macbooks med en digital videoudgang, såsom DVI eller DisplayPort:
http://support.apple.com/kb/SP79?viewlo ... cale=da_DK

Du har to muligheder:
Køb en dockingstation til din Latitude E5410. Denne vil have DVI-udgang.
Køb en aktiv omformer (jeg må lige grave et link frem senere).
Af lottecharlotte
Hej Torben! Det giver fantastisk god mening nu. Jeg forstår det :-)

Dockingstation - er det en stationær computer?

Jeg har ikke selv købt min dell, min har lånt den da den indeholder nogle vigtige programmer jeg skal bruge til mit studie. Jeg har en mac ved siden af som jeg elsker, men der virker programmerne ikke på.

Jeg vil helst have den løsning der fylder mindst, da jeg bor ret småt. Så måske den omformer er oplagt.

Venter spændt på link!

TAK :)

PS! Du har ret - vga sidder i min computer og dvi sidder i skærmen. Så jeg har ikke vist at signalet skulle gå den anden vej.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En dockingstation er en dims man putter sin bærbare ned i. I bunden af din bærbare sidder der en aflang port, som har en flap i. Denne port kan sættes ned i dockinstationen, hvorved man så kan have sin skærm, et andet keyboard, en mus osv. koblet til dockingstationen og ikke til selve computeren. Det gør det nemmere at tilslutte sit eksterne udstyr uden at skulle koble alting til USB-porte mv. på den bærbare selv.

En neddroslet version af en dockingstation hedder en "portreplikator" og hvor dockingstationen er i stand til at fortælle din PC, at den skal ændre tilstand automatisk, så den eks. sætter din Cinema-skærm til at være primærskærm, så fungerer portreplikatoren blot som en forlængerledning, hvorfor du selv skal ændre denne type indstilling hver gang du kobler din bærbare til portreplikatoren. Replikatoren vil dog også have en DVI-port. I en portreplikator kan du heller ikke klappe den bærbare sammen (dvs. lukke for skærmen) uden at PC'en slukker - det kan du på en dock.

Links til disse her:
http://laptopsparesonline.com/product_d ... 54844.html

Dansk link her:
http://sog.dell.dk/1/2/1570-dell-danish ... d-kit.html
og her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=761453

Den anden løsning med at konvertere VGA til DVI via en boks kunne gøres med denne her:
http://www.av-cables.dk/billede_kabler/ ... 05_da.html

Jeg kan ikke se nogen grund til at benytte sidstnævnte når en dock/portreplikator er billigere.
Af lottecharlotte
Torben, du ved sindssygt meget om det her!

Jeg kan godt se port repl. er billigst. Det er helt fint.

Men hvorfor ikke en dock, hvis den har fordele som fx at den bærbare skærm kan lukkes ned mens den kører og at den ikke skal indstilles hver gang jeg skal bruge den (som er hver dag). ? Du har nemlig ikke linket til nogen dock :)

Sidstnævnte kan jeg godt se er dyrere - men ved du om skærmen kan lukkes ned under brug og om den er tilsluttes "for evigt", når først man har lavet indstillingerne?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror du skal docke PC'en enten sammenklappet (og så tænde på docken) eller i åben tilstand. Det er forskelligt fra producent til producent - selv bruger jeg Lenovo, hvor det sikkert fungerer lidt anderledes.

Men jo, du kan ligeså godt købe dock'en hvis den tiltaler dig. Jeg ved ikke om den fås til din E-model, men du kan jo ringe til Dell og spørge.
Af lottecharlotte
Jeg prøver at ringe til Dell i løbet af ugen og se hvad de siger.

Jesper - er din ven vågen endnu :-) ?
Af JesperKeller
Underskylder mange gange Charlotte. Fik lige svedt det ud i går.
Jeg skriver ham en sms med det samme og så har jeg svaret til dig i aften, efter jeg har været på arbejde :)
Af JesperKeller
Har sendt min vens mail til dig i en privat besked :)

Han fortalte selv han brugte evigheder.
Anywho tag en snak med ham :)
Af lottecharlotte
Hej JEsper - tusind tak for det! Jeg skriver til ham i morgen :) TAk :)
Af flat
lottecharlotte skrev:Hej Torben! Det giver fantastisk god mening nu. Jeg forstår det :-)

Dockingstation - er det en stationær computer?

Jeg har ikke selv købt min dell, min har lånt den da den indeholder nogle vigtige programmer jeg skal bruge til mit studie. Jeg har en mac ved siden af som jeg elsker, men der virker programmerne ikke på.

Jeg vil helst have den løsning der fylder mindst, da jeg bor ret småt. Så måske den omformer er oplagt.

Venter spændt på link!

TAK :)

PS! Du har ret - vga sidder i min computer og dvi sidder i skærmen. Så jeg har ikke vist at signalet skulle gå den anden vej.
Vil lige nævne, at windows-programmer kan afvikles på en Mac.
Det blev muligt da Apple skiftede til Intel-processorer for 5 år siden.