Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ny i fladskærm
Thomas Fisker skrev:Hvis du er villig til at betale lidt mere end de 12000 som 8005 koster, så synes jeg du skulle kigge på sony's hx920, den koster 19000 i 46", her får du altså et noget bedre billede end 8005 og byggekvaliteten af produktet virker bedre.

Det er blevet testet her på siden tidligere, og har netop vundet en eisa award som bedste lcd tv.
Også en mulighed/løsning - tak for svaret :-).
Af Mysen
Ny i fladskærm skrev:
Mysen skrev:Jeg tror såmend ikke rigtig den er på vej væk. 46" har bare altid været en "LCD-størrelse" indtil for nyligt, men Plasma er nu stadig som regel enten 42", 50" eller 60"+ (bortset fra Samsung, der er +1" i de forskellige grupper). I gamle dage var plasmaer dyrere at producere end LCD, og derfor lavede man kun store modeller. Jeg ved ikke om det stadig er årsagen.

Inden I leverer tilbage, så prøv at slå de mange billedforbedrerne kredsløb fra, sæt den i film-profilen og juster gamma, kontrast og farve ud fra testen. Det skulle altså gøre billedet ganske godt.
Selv om GT30 er bedre end D8005, så er det jo ikke en gigantisk forskel man vil finde, og de ekstra tommer er som nævnt afgørende for de fejl, I finder.
Mysen: Hvis du gider, kunne jeg godt tænke mig en kort uddybning af, hvad det er der gør GT30 til et bedre TV?
De koster jo det samme, og så kunne man jo i princippet bare købe det i stedet.
Det er ikke ubetinget et bedre tv, men skridtet fra en CRT til en plasma er bare mindre.

GT30 har:
- bedre 2d billede. - jeg ved ikke hvorfor, men LCD har bare svært ved at gengive SD materiale.

- Ikke ujævnt lys. - Du har ikke skrevet om det, så det er sikkert ikke et problem for dig. Men det er et problem, som D8005 og de fleste andre tynde LED- tv lider af. Altså højere lysstyrke i kanten, hvilket især ses, når der skal gengives sort.

-Et "blødere billede". Det er det samme bløde billede, så du har på din B&O, hvilket til dels skyldes. at pixels ikke er helt kantede. som de er på et LCD-tv. Det er ikke en udpræget fordel, men nærmere en smagssag. Til gengæld virker det til, at fladskærmsspringet for dig var for stor en omvæltning.

-Super standardindstillinger via THX profilen.

D8005 har:
-Et lysstærkt billede
- et utroligt skarpt billede. (for nogen, næsten for meget af det gode)
- God kontrast i dagslys.
- pænt design
- Bedre ekstramateriale

GT30 er altså ikke udpræget bedre end D8005, selv om man godt kan sige, at den er generelt bedre. Det er bare ikke alle punkter, som folk kan være enige om, f.eks. den med det skarpe billede, kontra det bløde billede.
HX920 som der bliver foreslået er lidt bedre end D8005 på alle punkter, mens den til gengæld taber til GT30 i andre ting, bl.a. gengivelse af SD. HX920 er dog stadig en LCD skærm, og jeg tror, at det er springet fra lille CRT til stor LCD, der nager dig. Her er dette spring mindre, hvis det er fra CRT til Plasma.

Som kruger skriver kan det være signalet, der er ringe, mens jeg dog i første omgang læste det som digitale billedforbedrende kredsløb, der ødelagde dit billede. Prøv endelig, at omgå boksen og i stedet brugeden interne tuner med et nyt ikke-splittetantennekabel. Den slags.
Og så skal du endelig bare skrue sharpness helt ned. Det gør altså ikke noget godt for billedet, da det blot tilfører en kunstig forstærkning af sorte linjer ;)
Af lennon
Som Mysen er inde på,så vil et andet LCD TV ikke have et markant anderledes/bedre billede - uanset om det er Sony eller B&O .
Men det handler allerførst om, at få sikkerhed for, at både dit TV - og signalkilde fungerer optimalt . DR´s studieudsendelser bør feks have ca lige så god billedkvalitet som en DVD . . ?
Af Ny i fladskærm
Mysen skrev:
Ny i fladskærm skrev:
Mysen skrev:Jeg tror såmend ikke rigtig den er på vej væk. 46" har bare altid været en "LCD-størrelse" indtil for nyligt, men Plasma er nu stadig som regel enten 42", 50" eller 60"+ (bortset fra Samsung, der er +1" i de forskellige grupper). I gamle dage var plasmaer dyrere at producere end LCD, og derfor lavede man kun store modeller. Jeg ved ikke om det stadig er årsagen.

Inden I leverer tilbage, så prøv at slå de mange billedforbedrerne kredsløb fra, sæt den i film-profilen og juster gamma, kontrast og farve ud fra testen. Det skulle altså gøre billedet ganske godt.
Selv om GT30 er bedre end D8005, så er det jo ikke en gigantisk forskel man vil finde, og de ekstra tommer er som nævnt afgørende for de fejl, I finder.
Mysen: Hvis du gider, kunne jeg godt tænke mig en kort uddybning af, hvad det er der gør GT30 til et bedre TV?
De koster jo det samme, og så kunne man jo i princippet bare købe det i stedet.
Det er ikke ubetinget et bedre tv, men skridtet fra en CRT til en plasma er bare mindre.

GT30 har:
- bedre 2d billede. - jeg ved ikke hvorfor, men LCD har bare svært ved at gengive SD materiale.

- Ikke ujævnt lys. - Du har ikke skrevet om det, så det er sikkert ikke et problem for dig. Men det er et problem, som D8005 og de fleste andre tynde LED- tv lider af. Altså højere lysstyrke i kanten, hvilket især ses, når der skal gengives sort.

-Et "blødere billede". Det er det samme bløde billede, så du har på din B&O, hvilket til dels skyldes. at pixels ikke er helt kantede. som de er på et LCD-tv. Det er ikke en udpræget fordel, men nærmere en smagssag. Til gengæld virker det til, at fladskærmsspringet for dig var for stor en omvæltning.

-Super standardindstillinger via THX profilen.

D8005 har:
-Et lysstærkt billede
- et utroligt skarpt billede. (for nogen, næsten for meget af det gode)
- God kontrast i dagslys.
- pænt design
- Bedre ekstramateriale

GT30 er altså ikke udpræget bedre end D8005, selv om man godt kan sige, at den er generelt bedre. Det er bare ikke alle punkter, som folk kan være enige om, f.eks. den med det skarpe billede, kontra det bløde billede.
HX920 som der bliver foreslået er lidt bedre end D8005 på alle punkter, mens den til gengæld taber til GT30 i andre ting, bl.a. gengivelse af SD. HX920 er dog stadig en LCD skærm, og jeg tror, at det er springet fra lille CRT til stor LCD, der nager dig. Her er dette spring mindre, hvis det er fra CRT til Plasma.

Som kruger skriver kan det være signalet, der er ringe, mens jeg dog i første omgang læste det som digitale billedforbedrende kredsløb, der ødelagde dit billede. Prøv endelig, at omgå boksen og i stedet brugeden interne tuner med et nyt ikke-splittetantennekabel. Den slags.
Og så skal du endelig bare skrue sharpness helt ned. Det gør altså ikke noget godt for billedet, da det blot tilfører en kunstig forstærkning af sorte linjer ;)

Mange tak for endnu et fyldestgørende svar :) .
Af Ny i fladskærm
lennon skrev:Som Mysen er inde på,så vil et andet LCD TV ikke have et markant anderledes/bedre billede - uanset om det er Sony eller B&O .
Men det handler allerførst om, at få sikkerhed for, at både dit TV - og signalkilde fungerer optimalt . DR´s studieudsendelser bør feks have ca lige så god billedkvalitet som en DVD . . ?
Vi har desværre ikke DR HD, men jeg var lige inde i menuen på TDC-boksen, og under "skærmformat og opløsning" stod den på 16:9 - denne har jeg nu stillet på "1080i HDTV via HDMI-kabel", som jo skulle være det rigtige.

Nu må vi lige give det lidt tid og se om ikke vi vænner os til det ;-).

En soundbar skal vi i hvert fald ud i. Er det et spørgsmål om temperement, om man vælger soundbar eller et komplet surround-sæt? Jeg er ikke sikker på jeg vil have lyden rundt omkring mig, nok hellere lige i fronten, som vi jo er vant til fra B&O´et.

Hvor meget "knald på" giver sådan en soundbar egentlig?
Af lennon
Hvordan kan man have digitalt signal via en box med HDMI - uden DRHD ? ?

Har du en dvd afspiller ? - hvis ja , hvordan ser billedet ud ?

Lyden via et stereo eller surround anlæg vil være bedre end en soundbar , men møbleringsmæssigt er en soundbar meget lettere at håndtere .
Af kskruger
Ja, DR HD er jo en gratis kanal, så det ville lyde meget mærkeligt, hvis i ikke havde den. I kunne selvfølgelige ikke se den, med jeres gamle B&O tv, det kræver jo et HD tv.
Af Ny i fladskærm
"lennon" og "kskruger": Nu prøver vi lige at viske tavlen ren (for mit vedkommende i hvert fald *G*): Er vi ikke enige om at TDC-recieveren gør at vi f.eks. kunne modtage digitalt TV på det B&O-TV vi havde, selvom det ikke er et digitalt TV?

DR HD, er det ikke en selvstændig kanal under DR? Jeg er pænt sikker på vi aldrig har haft den på den TV-pakke vi modtager igennem vor TDC-reciever.
Af BaSsE_-
Uanset hvilken digital boks i havde ville i ikke kunne se DRHD, da jeres gamle tv ikke var HD-Ready, men nu hvor i har fået Full Hd skærm, vil DRHD kunne ses...

:)
Af Ny i fladskærm
BaSsE_- skrev:Uanset hvilken digital boks i havde ville i ikke kunne se DRHD, da jeres gamle tv ikke var HD-Ready, men nu hvor i har fået Full Hd skærm, vil DRHD kunne ses...

Okay! Det må jeg ind og finde så..... ;) .
Af BaSsE_-
Uanset hvilken digital boks i havde ville i ikke kunne se DRHD, da jeres gamle tv ikke var HD-Ready, men nu hvor i har fået Full Hd skærm, vil DRHD kunne ses...

Af Mysen
opløsningen har ikke rigtig noget at gøre med, om de kan se DRHD eller ej. Den er godt nok i 720p, og selv om, den kørte i Full-HD ville signalet bare skaleres ned på et tv med lavere opløsning ;)
Det er bare en MPEG4-kodet kanal, og derfor kræver det en boks, der understøtter det. Eller en indbygget tuner.

Det har dit nye tv, og så skulle den virke.

Du løser mysteriet om det ringe billede og den manglende DR HD ved at flytte kablet direkte i tv'et.
Af BaSsE_-
Så vidt jeg ved kan man da ikke de en hd kanal på et gammelt skrummel af et tv, der skal da hd undestøttelse til.. Så selv om boksen smider 1080i ud og 720p, kan et gammelt tv ikke klare det billede?
Af Ny i fladskærm
Mysen skrev:opløsningen har ikke rigtig noget at gøre med, om de kan se DRHD eller ej. Den er godt nok i 720p, og selv om, den kørte i Full-HD ville signalet bare skaleres ned på et tv med lavere opløsning ;)
Det er bare en MPEG4-kodet kanal, og derfor kræver det en boks, der understøtter det. Eller en indbygget tuner.

Det har dit nye tv, og så skulle den virke.

Du løser mysteriet om det ringe billede og den manglende DR HD ved at flytte kablet direkte i tv'et.
"Flytte kablet direkte i TV´et" - der mener du direkte fra TDC-reciever til TV? Uden omveje? Sådan sidder det allerede, og så går der "omdannet" scartstik fra DVD´en til TV´et udover førnævnte.

Nu nævner du 720p, men er vi ikke enige om at recieveren skal indstilles til 1080i, når nu det er en mulighed i TV´et? (Husk nu på at de måske "dumme" spørgsmål skyldes at jeg absolut ikke er elektronik-"nørd" - jeg elsker elektronik, men jeg har desværre ikke haft muligheden for at sætte mig sådan rigtigt ind i det i tidens løb).