Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nalle
Jeg skal have mig en ny bærbar, som jeg kan bruge til grafisk arbejde, altså billederedigering i Lightroom og Photoshop. Skærmen må ikke være større en 15", men helst under. Og så skal det være muligt at opgradere til 8Gb ram.

Jeg har kigget lidt på denne Lenovo, som passer helt perfekt. Men mit indtryk er at skærmen ikke er for god til grafisk arbejde :)
http://webshop.kontorsyd.dk/LENOVO/Part ... 50;c:36159

Nogle som har andre forslag til bærbar til grafisk arbejde? :)
Af bonde1985
Er er der en bestemt grund til at den max må være 15" og helst under?

Jeg har siddet med en 13" og lavet grafisk arbejde, det er virkelig ikke at foretrække. SÅ hvis du skal blive glad for den, så er det minimum 15" du skal have.

Nu er jeg selv mac bruger, så vil klart anbefale dig en mac book pro 15". Men igen, kommer helt an på hvad dit budget er?

Ellers skal du kigge efter nogle Sony Vaio - de har også en rigtig lækker skærm

HP, har jeg ikke gode erfaringer med, og Lenovo er kun til kontorbrug, efter min mening.
Af Nalle
Ja, jeg skulle selvfølgelig have nævnt, hvorfor jeg foretrække en lidt mindre skærm. Jeg har en stationær, som jeg primært bruger til fotoredigering, så det var mest en bærbar til at tage med på opgaver, hvor jeg hurtigt kunne levere nogle billeder. Min nuværende Dell bærbar er en 15,1", og det er jo fint at arbejde med, men jeg syntes det bliver lidt stort at have i tasken.

Jeg har også overvejet en MacBook Pro, men jeg ville godt holde mig omkring 10.000kr, da en bærbar indtil nu ikke har været noget, som jeg har brugt så meget. Jeg har også overvejet ikke at fokusere så meget på skærmen, men det bliver jeg nok træt af i længere sigt :)
Af bonde1985
arh, ja det giver selvfølgelig lidt bedre mening:)

Du kan få den mindste macbook pro til lidt under 9000kr. Hvis du køber den igennem eplehuset eller humac, kan du få dem til at smide 8gb ram i, i stedet for at gøre det via apple.dk. Mener alligevel at du kan spare lidt penge den vej igennem. Kan dog ikke lige huske det helt præcist....

Men ja, det jo dig selv der skal afgøre om du vil rende rundt med 15" eller 13"...

Har du kigget lidt på sony's modeller?
Af Nalle
Jeg har kigget på den lille MacBook, men den kan faktisk kun tage max 4Gb. Jeg har ikke rigtig kigget på Sony Vaio, men det vil jeg da gøre.

Bruger du selv din Macbook til fotoredigering?
Af Mysen
Nu er du jo på fp at spørge og så går jeg ud fra, skærmen er i fokus, og at den evt. skal kunne virke fint både ude og inde.
Inde på notebookcheck.net kan man søge lidt efter, hvad en pc skal være god til, og så er der nogle rimelig uddybbende tests, hvor de har målinger af skærmen for at vurdere lysstyrke, der er vigtig til udendørsnbrug, samt sortdybde og farver, der er vigtige for selve billedkvaliteten.
HP har nogle modeller i deres probook serie, der er med lidt højere opløsning end standard, og med et ganske godt, mat display, Det kunne f.eks. være den her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4904910
Af Nalle
Mysen skrev:Nu er du jo på fp at spørge og så går jeg ud fra, skærmen er i fokus, og at den evt. skal kunne virke fint både ude og inde.
Inde på notebookcheck.net kan man søge lidt efter, hvad en pc skal være god til, og så er der nogle rimelig uddybbende tests, hvor de har målinger af skærmen for at vurdere lysstyrke, der er vigtig til udendørsnbrug, samt sortdybde og farver, der er vigtige for selve billedkvaliteten.
HP har nogle modeller i deres probook serie, der er med lidt højere opløsning end standard, og med et ganske godt, mat display, Det kunne f.eks. være den her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details ... id=4904910
Ja, skærmen har også høj prioritet. Jeg har i forvejen en Dell 24" skærm til min stationære, og det skulle helst ikke være ringere billeder, som jeg levere, blot fordi det er fra min bærbar.

HP'en du linker til, ser umiddelbart også interessant ud. Jeg mangler dog lidt inde på notebookcheck, at man kan sætte flueben udfor, at den skal bruges til grafisk arbejde :)

Men tak for tip og links :)
Af bonde1985
Jeps, bruger selv min macbook pro til grafisk arbejde. Jeg har dog en 17". hvor jeg på et tidspunkt har tænkt at købe en ekstern skærm til.

Men som udgangspunkt er jeg ovenud tilfreds med opløsningen og skærmens lysniveau på min mac. Dog skal det siges at den glossy skærm kan være lidt generende når man sidder i direkte sollys og skal redigere i de meget mørke farver. Men det problem vil du opleve med alle glossy skærme

den mindste mac book pro kan snildt tage 8GB. Du skal bare trykke på "select" knappen nedenunder den ønskede model, så kan du tilføje ekstra hard/software:)
Af bonde1985
har lige kigget lidt på den sony du linker til. Umiddelbart ser den ganske fornuftig ud:)

Og hvis du i forvejen er til windows, så er det vel at foretrække?

Men jeg vil umiddelbart mene, at det nemmeste ville være hvis du havde mulighed for at prøve nogle forskellige computere in-real-life...

sony burde kunne prøves i et sony center og apple og HP i Fona eller lignende. Så ud og leg :)
Af Nalle
bonde1985 skrev:har lige kigget lidt på den sony du linker til. Umiddelbart ser den ganske fornuftig ud:)

Og hvis du i forvejen er til windows, så er det vel at foretrække?

Men jeg vil umiddelbart mene, at det nemmeste ville være hvis du havde mulighed for at prøve nogle forskellige computere in-real-life...

sony burde kunne prøves i et sony center og apple og HP i Fona eller lignende. Så ud og leg :)
Hvordan ser jeg, om skærmen på en bærbar er god til visning af billeder?

Men ja, det vil være en fordel med en Windows maskine, ikke dermed sagt at MacBooks er udelukket, jeg vil nok bare installere Windows ved siden af MacOS, og jeg vil da også give MacOS et forsøg :)
Af Nalle
Men god ide med at gå i nogle af butikkerne og kigge lidt på disse bærbarer :)
Af donoester
Nalle skrev: Hvordan ser jeg, om skærmen på en bærbar er god til visning af billeder?
Se tests på notebookcheck.net som Mysen foreslår - der plejer de at affotografere skærmene ved bestemte vinkler, samt måle lyshomogenitet og kontrast. Der er næsten ikke andet for end at rode deres tests igennem efter andre kriterier, og så finde den blandt alle, der har den bedste skærm.

Desværre har fabrikanterne i dag fundet ud af, at bærbare er et konsumprodukt der smides væk som andet skrot. De fleste bærbare har ringe og upræcises farver, dårlige synsvinkler og et kontrastforhold på ca. 200:1 fordi målgruppen er ligeglade og helst ikke vil betale noget.

Hvis man mener Lenovo kun er til kontorbrug, så mangler man seriøst at læse denne lille "test":
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -9320-9876

Selv holder jeg stadig fast ved min Lenovo T60p fra 2007, som er opgraderet fra UXGA til QXGA panel, begge IPS (DD-IPS). Mest på grund af den også skal bruges til programmering hvor overblikket er vigtigt.
Den er ikke speciel lysstærk, men den er meget præcis i farverne. Dog skal det siges, at de fleste laptop-skærme - inklusive disse - ikke har et specielt stort farverum, men hvis det ser pænt ud på skærmen, så bliver tryk/printet ret fornuftigt.

IPS fås stadig i Lenovos og enkelte andre laptops i form af AFFS, men desværre mest som tablets.

HP har en laptop med deres "DreamColor 2" display i 15" (8540w) og 17" (8740w) som er IPS og med et meget stort farverum - så kalibreringsudstyr er helt essentielt. Men prisen er desværre høj (meget høj).

Sony Vaio - engang havde de gode skærme. Nogle har måske stadigvæk, men de fleste er ikke bedre end resten (CR: 200:1). Har egentlig lidt fortrudt jeg ikke købte den 13" de havde med 1600x900 opløsning. Den er trodsalt noget lettere end en moppedreng på 15" og havde et fornuftigt billede.

Men sådan lige umiddelbart vil jeg ikke råde dig til at stole så meget på skærmen i den bærbare (uanset hvad du vælger) fremfor en dedikeret desktop-skærm til foto-arbejde... nu hvor du allerede har en. (U2410, U2412M?) :)
Af Nalle
donoester skrev:
Nalle skrev: Hvordan ser jeg, om skærmen på en bærbar er god til visning af billeder?
Se tests på notebookcheck.net som Mysen foreslår - der plejer de at affotografere skærmene ved bestemte vinkler, samt måle lyshomogenitet og kontrast. Der er næsten ikke andet for end at rode deres tests igennem efter andre kriterier, og så finde den blandt alle, der har den bedste skærm.

Desværre har fabrikanterne i dag fundet ud af, at bærbare er et konsumprodukt der smides væk som andet skrot. De fleste bærbare har ringe og upræcises farver, dårlige synsvinkler og et kontrastforhold på ca. 200:1 fordi målgruppen er ligeglade og helst ikke vil betale noget.

Hvis man mener Lenovo kun er til kontorbrug, så mangler man seriøst at læse denne lille "test":
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -9320-9876

Selv holder jeg stadig fast ved min Lenovo T60p fra 2007, som er opgraderet fra UXGA til QXGA panel, begge IPS (DD-IPS). Mest på grund af den også skal bruges til programmering hvor overblikket er vigtigt.
Den er ikke speciel lysstærk, men den er meget præcis i farverne. Dog skal det siges, at de fleste laptop-skærme - inklusive disse - ikke har et specielt stort farverum, men hvis det ser pænt ud på skærmen, så bliver tryk/printet ret fornuftigt.

IPS fås stadig i Lenovos og enkelte andre laptops i form af AFFS, men desværre mest som tablets.

HP har en laptop med deres "DreamColor 2" display i 15" (8540w) og 17" (8740w) som er IPS og med et meget stort farverum - så kalibreringsudstyr er helt essentielt. Men prisen er desværre høj (meget høj).

Sony Vaio - engang havde de gode skærme. Nogle har måske stadigvæk, men de fleste er ikke bedre end resten (CR: 200:1). Har egentlig lidt fortrudt jeg ikke købte den 13" de havde med 1600x900 opløsning. Den er trodsalt noget lettere end en moppedreng på 15" og havde et fornuftigt billede.

Men sådan lige umiddelbart vil jeg ikke råde dig til at stole så meget på skærmen i den bærbare (uanset hvad du vælger) fremfor en dedikeret desktop-skærm til foto-arbejde... nu hvor du allerede har en. (U2410, U2412M?) :)
Først mange tak for input :)

Jeg ved også godt, at en laptop skærm ikke er bedre end min stationære. Min nuværende skærm er en Dell 2407WFP-HC, som jeg købte efter en anbefaling herinde fra og jeg har været rigtig glad for den :)

Indtil nu har mit største problem også været, at finde ud af hvilket panel der er i laptop skærm. Men jeg vil tage et nærmere kig på notebookcheck.net :)