Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af preps
Jeg har brug for lidt ekspertviden til at beslutte mig, så jeg håber I kan hjælpe.

Jeg har umiddelbart besluttet mig for at købe en af disse 2 modeller fra Panasonic:

TX-P42G30E
http://www.dustinhome.dk/pd_5010600444.aspx

TX-P42V20E
http://www.wupti.com/Produkter/TXP42V20 ... artnersite

Men jeg kan ikke blive klog på om billedekvaliteten er bedre på sidste års V20 frem for dette års G30.
- og vil det være klogere at vælge G30 i Y-model frem for E-modellen? - efter hvad jeg kan se, er der stort set kun DVB-T / DVB-T2 tunerne til forskel eller?

Det er ikke lykkedes mig at finde et sted hvor både V20 og G30 stadig kan købes, så derfor håber jeg at I kan være behjælpelige med at guide mig til det bedste køb.

Billedekvaliteten er klart prioritet 1.( 3-D tv er absolut uinteressant, så det er helt bevist modeller uden)

På forhånd tak
Brugeravatar
Af radiomand
V20 har også DVB-S/S2 tuner, det har G30 ikke.
G30 kan streame MKV filer via Lan, det kan V20 ikke.
Af preps
Tak for input :-)

Jeg tror dog ikke jeg kommer til at benytte satellit signal, men først og fremmest DVB-T og måske også DVB-C.
Af preps
Er der andre som kan kaste lys over hvorvidt jeg skal vælge V20 eller G30 ?
Af preps
Hvordan er det med coatningen af skærmen? Er V20 bedre når det kommer til lysrefleksioner fra udenomslyset?
Brugeravatar
Af westahn
Jeg følger lige med da jeg lidt står med samme dilemma :) Tænker også at byggekvaliteten må være lidt bedre på V20?
Jeg gik fra Sony LCD (32" KLV-S32A10E) til G30. Idet, jeg har brugt LCD'et i 7 år (!), kan jeg pt. næppe være alt for kritisk med G30. ;)

Egentlig var V20 (som 2D-tv) eller VT30 (som 3D-tv) længe i kikkerten. Besluttede endelig at undgå 3D – da jeg alligevel foretrækker 3D i projektorformat – for at vælge noget i mellemprisklassen. G30 faldt mig (næsten skræmmende) let at vælge efter diverse kommentarer og tests. Enkelt set kogte min hjerne det hele ned til "most bang for the buck" for et tv i mellemklassen. Få dage efter stod jeg med et spritnyt 42" G30...5 dage efter med den eneste fortrydelse, at jeg ikke valgte 50" (pladsbegrænsninger! :/). Men nogen si'r "less is more", og jeg er lige gået 10 tommer op i tv, og når man sidder i 2 meters afstand uden at kunne høre buzzen – medmindre lydstyrken er tæt på nul (bruger alligevel typisk hovedtelefoner via Dolby Headphone-modtager) – så ser jeg ingen grund til at beklage mig (slet ikke med THX-profil i et tv til den pris), bortset fra over min skepsis mht. især IFC (Intelligent Frame Creation) og 24p Smooth Frame, der alle var slået til som standard (surt senere at opdage, at det bare var "smarte billedfunktioner", der skulle slås fra for at blive mere tilfreds med billedet!). Jeg har dog hørt, at nogen foretrækker 24p Smooth Frame pga. flydende panoreringer.

Efter nu små 5 dages brug, primært til tv-kiggeri (DVB-C), USB-afspilning (720p og 1080p MKV/H264 var overraskende problemfrit…bruger ellers mest Dune Smart B1 til dét) og én HD-film (Goemon) – der introducerede mig for 24p Smooth Frame på Maksimum med forvanskede undertekster som resultat (forsvandt ved at vælge Middel, men jeg fik senere en for stærk smag i munden af "kunstigt flydende billedgenerering", så funktionen er nu slået helt fra i realfilm, mens jeg synes faktisk, den kommer bedre til sin ret i animationsfilm på "Middel"). G30 gjorde mig også i humør til at investere i min første HD A/V-modtager (Harmon Kardon AVR 260 på tilbud til 4.000 kr...endelig en HD A/V-modtager med Dolby Headphone-lydtilstand til under 5K!)

- G30 har en "buzzing", der ikke irriterer på 2 meters afstand her (ændrer sjældent afstand).
- G30 har et lavere strømforbrug (fabrik: SD+HD=150W; brugerkalibreret: ~162W) end V20 (fabrik: SD+HD=201W; brugerkalibreret (Professionel1): ~186W). De tal er baseret på en test af 50".
- G30 er ikke refleksfri, men har anti-refleksfilter, så ikke noget voldsomt med dæmpet belysning her.
- G30 og V20 har lidt flere HD-detaljer end G20, men forskellen er vel størst op til VT30 (og prisen er naturligvis derefter).
- Begge har "plasma dithering"-støj, men ses typisk kun på kort afstand.
- G30 har et af, hvis ikke markedets bedste (?) sortniveau for et tv i mellemklassen. Det ligger mellem V20 og VT30 (altså ikke perfekt, men vel formidabelt til prisen og matcher det dyrere GT30). Også et par klare skridt bedre end G20.
- G30 har et meget hurtigt panel uden slør ved hurtige bevægelser. Fosforsløret skulle være lige så minimalt som på dyrere modeller (hidkalder en test af V20, der nævner at især kritikere vil bemærke det grønlige/gullige slør ved bevægelse i hurtige scener).
- Begge har omtrent samme input lag (20-22ms, men slå IFC fra!), der især giver bonus i konsolspil.
- G30 har efter sigende ingen problemer med retention/burn-in/billedbibeholdelse/fastbrænding (der skulle være mere udpræget på de dyrere 3D-tv – men vist i mindre grad VT30 – som bruger en anden slags fosfor). En test af V20 nævner en svag tendens til midlertidig retention.
- G30 har en lysstyrke og kontrast i den bedre ende.
- G30 har samme multimedia-funktionalitet som langt dyrere modeller.
- G30 har en farvenøjagtighed i top med THX (og kan forbedres med de kalibreringsindstillinger, der findes på nettet, men det kan V20 jo også).

Ovenstående ting er en kombination af min egen 5-dages erfaring med tv'et og diverse andres kommentarer og tests (bl.a. testen hos Flatpanels). Må sige, at jeg lige nu ser ubeskriveligt meget frem til at gennemhøvle mit G30 i weekenden med de udvidede udgaver af Ringenes Herre på Blu-ray!

Ellers knæk og bræk med køb af nyt tv, uanset hvad det bliver :)

Mvh
/intentus

PS: DVB-S til satellit-tv fik jeg så ikke lige taget højde for ved købet af G30 :/ Men lige nu rækker mit behov ikke længere end DVB-C-tv.

EDIT: Rettet angivelse af, at G30 har flere HD-detaljer end V20. Der var ment, at begge skærme har lidt flere HD-detaljer end G20 (ifølge tests).
Senest rettet af intentus 28 jul 2011, 03:06, rettet i alt 1 gang.
Af preps
Jeg har netop købt, og det blev et 42" VT20 da det kunne fåes til 4999,- i Elgiganten, det må siges at være en absolut superpris på dette high-end plasma-tv.

Så håber jeg at jeg kan vende mig til dithering støjen (PWM) som i sin tid var grunden til jeg returnerede mit 50" G20.
Af THM
super du er glad for dit nye tv, jeg er også blevet fanget af at ifc var aktiveret som standard på forskellige indgange på mit G20 :D

hvor har du fra at G30 sku ha et mere detaljeret HD billede end V20?
Af THM
preps skrev:Jeg har netop købt, og det blev et 42" VT20 da det kunne fåes til 4999,- i Elgiganten, det må siges at være en absolut superpris på dette high-end plasma-tv.

Så håber jeg at jeg kan vende mig til dithering støjen (PWM) som i sin tid var grunden til jeg returnerede mit 50" G20.
tillykke med at du nåede at få en, den var udsolgt tidligere idag :)
man må da håbe du kan vænne dig til det ;)
hvad er grunden til at du vælger plasma igen, hvis det irriterede dig sidst?
Af SQren
preps skrev:Jeg har netop købt, og det blev et 42" VT20 da det kunne fåes til 4999,- i Elgiganten, det må siges at være en absolut superpris på dette high-end plasma-tv.

Argh jeg opdagede det en dag for sent!! Jeg har siddet fast imellem G30, V20 og VT20 de sidste 2 måneder... Det her havde klart været deal breakeren.

For pokker en nedtur :( Tillykke med fjernsynet!
Brugeravatar
Af intentus
preps, tillykke med købet og go' fornøjelse med det :) Lyder absolut som superpris, da andre sælger VT20 til over 8 tusser. :o
THM skrev: hvor har du fra at G30 sku ha et mere detaljeret HD billede end V20?
Hmm, godt spørgsmål :) Jeg har lige gentjekket tests af V20 og G30. Ser ud til, at jeg beklageligt fik sammenblandet noget af Flatpanels' V20-test med deres test af G30 mht. HD-detaljer O-O Det skulle være V20, der viser (lidt) flere HD-detaljer end G20. G30 sammenlignes ikke i den retning. Citerer lige fra G30-testen:
Panasonic G30 test/anmeldelse - FlatpanelsDK skrev: HD-billedkvaliteten er også smuk, men jeg mener, at det specielt er her Panasonics mellempris-Tv og high-end Tv adskiller sig. Topmodellen VT30 gengiver fantastisk HD-billedkvalitet. G30 gengiver også smukke HD-billeder, men ikke med samme grad af detaljering. Stillestående HD-billeder fremstår også en smule ”blødere” end på f.eks. Samsungs mellemprisklasse LED-modeller. På den anden side klarer G30 sig betydeligt bedre end mellemprisklasse LCD/LED-modeller, når det kommer til bevægende billeder fordi skærmen er i stand til at opretholde detaljegraden.

Og det fører mig til vores næste punkt; responstid. Panasonic G30 har et meget hurtigt panel med stort set intet slør på hurtige bevægelser. Plasma-paneler er stadig betydeligt hurtigere end deres LCD-modstykker. Det største problem med plasma-paneler er derimod fosfor-slør.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1303893696

intentus
Brugeravatar
Af westahn
jeg har selv valgt en v20, frem for en g30 i sidste uge - mit indtryk er at v20 med et pro panel er et bedre tv i halvlys stue, fordi det har færre refleksioner og et mørkere panel og derfor en dybere sort - ved godt at g30 på papiret skulle være marginalt dybere i et mørklagt rum, men jeg ser nu alligevel mere tv under normale forhold :) hold øje med om der skulle komme flere vt20 i giganten ellers havde jeg valgt en v20 ;) ring evt. til deres kundeservice, de plejer at være rigtig flinke/hjælpsomme
Brugeravatar
Af intentus
westahn skrev:jeg har selv valgt en v20, frem for en g30 i sidste uge - mit indtryk er at v20 med et pro panel er et bedre tv i halvlys stue, fordi det har færre refleksioner og et mørkere panel og derfor en dybere sort - ved godt at g30 på papiret skulle være marginalt dybere i et mørklagt rum, men jeg ser nu alligevel mere tv under normale forhold :)
Jeg har før hørt andre tale for at vælge V20 pga. større fordel ved anvendelse i oplyst rum over G30. Men teknisk/målbart set har G30 et bedre out-of-the-box sortniveau på 0.03 cd/m2 (mod V20's på 0.04 cd/m2). Jeg ved så ikke i praksis, hvor stor forskellen er, men den ekstra tand bedre sort på G30 må stadig være med til at sikre et dybt og intenst sortniveau i oplyste rum (da det trods alt har antirefleksivt filter)?

intentus