26 jul 2011, 21:19
De fleste kalibrerer tv skærmene til at se film om aftenen i et mørkt rum, så det er meget naturligt at du synes billedet er for mørkt om dagen, eller i et oplyst rum.
Personligt har jeg gode erfaringer med at aktivere lyssensoren/omgivelsessensoren, så tv'et selv justerer lysstyrken til omgivelserne. I dit tilfælde ville jeg nok stille baggrundslyset til 3-4 stykker. Det passer fint om dagen, og det vil så blive svagere i takt med at lyset bliver mørkere i stuen. Hvis det stadig er lidt for kraftigt om aftenen, så gå en tak ned i lysstyrke.
Mange vil nok sige at det ikke er rigtigt at bruge lyssensoren, da man så ændrer på de målte indstillinger, men jeg synes det fungerer rigtigt godt, og jeg er mere interesseret i et billede jeg synes ser rigtigt ud, og jeg kan bruge dag og aften uden at skulle rode rundt i menuerne, end et billede der ifølge nogle målinger på en computer, er rigtigt om aftenen, men alt for mørkt om dagen.
Jeg checkede lige de målinger der var linket til, og jeg synes godtnok at han har skruet meget på parametrene ved indstilling af hvidbalancen. Hvis du synes farverne ser rigtige ud, så er der ingen problemer, men det kan godt være at det er hans skærm der har været meget speciel, for jeg synes han har skruet meget ned for rød, og i det hele taget alle farverne i de mørke toner, så vær ikke bange for at ændre farverne hvis du ikke synes billedet ser rigtigt ud.
RED, GREEN, og BLUE bias stiller mest farverne i det lyse område, og RED, GREEN, BLUE gain stiller farverne i det mørke område, og når han skruer så meget ned for gain indstillingerne, forsvinder meget af lyset i de mørke områder af billedet... mørke billeder med meget sort flyder sammen, og vil se meget dunkle ud.