Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af priden
Hejsa

Det her emne har været oppe mange gange, men da jeg altid har været LCD "fan" og gået lang udenom plasma vil jeg alligevel gerne have jeres menning.

Jeg har kigget på G30 pana og LCD Sony kdl-46ex500
Tv'et skal bruges i stuen og ser mest tv efter kl 18.00, mange af dem jeg kender mener dog at man ikke ka se noget som helst på et plasma hvis solen skinner bare det mindste udenfor.

Hvad skal jeg vælge og hvorfor ?

vh
Af madass32
Jamen jeg vil tage en plasma

1. hvis du primært ser tv om aftenen bliver refleksioner ikke noget problem og så slemt er det ikke general pga. af filtre og coating.

2. mindre slør ved bevægelser, LCD bruger motion tekn. for at fjerne det problem, MEN disse tekn. laver artifact fejl/pxelering og får man først øje på dem så skær de simpelt hen i øjnene.

3. mere korrekt farve gengivelse

4. flere detaljer i de mørke områder.

5. betraktningsvinklerne er meget bedre.

LCD vinder general på strøm forbrug, mindre refleksioner, skarpere stilbilled. design(smal ramme og mindre tykkelse), lysstyrke.

lidt en general betragtelse, men tror den passer meget godt på de to modeller:-)
Af Beano
Jeg har lige skiftet til plasma (Panasonic VT30) fra Bravia LCD (anno 2007) og vil give madass ret - farver, kontrast, hastighed, etc. på moderne plasma er et stort skridt frem.. specielt hvis man kommer fra lidt ældre LCD.

MEN vil sige der er ikke er et simpelt enten/eller svar da meget afhænger af omgivelser. Mit gamle LCD TV (med mat panel) kunne jeg altid bruge uanset lysniveauet i stuen mens det nye VT30 først brillierer under mere dæmpede forhold. Det kan stadig bruges under lyse forhold, men billedet er slet ikke så flot og livagtigt. Og så har de fleste plasma skærme glas panel (så vidt jeg ved!) mens LCD skærme oftere kan fås med mat panel som har meget færre refleksioner. Vær opmærksom på dette da refleksioner i en lys stue kan være meget generende - men igen, afhænger meget af hvor tv'et skal stå/hænge. Hvis tv'et f.eks. skal stå foran et sofamiljø med en væg bagved uden vinduer eller lyskilder, så er der sikkert ikke problemer.

Og plasma er altså ikke for alle - billedet er utroligt flot men jeg syntes også det er mere belastende for øjnene og jeg har stadig ikke vænnet mig til det. Jeg ser f.eks. nogen gange distraherende gule og blå spor efter statiske hvide tekster, linier, etc. på en mørk baggrund når jeg bevæger øjnene. Dette er ikke et defekt panel jeg har fået da andre overhovedet ikke kan se det og det er med statiske objekter på skærmen (ikke plasmaslør). Så vidt jeg har kunne læse mig til er det noget ekstremt få mennesker oplever specifikt med plasma. Jeg håber det er noget jeg snart vænner mig til - ellers tror jeg det er en fejlinvestering :P

Og så har nogle (eller flere?) plasma tv indbyggede blæsere - mit VT30 i 50" har blæsere som sagtens kan høres på flere meters afstand når lydniveauet er lavt om aftenen - så er man lidt følsom overfor støj (som mig :) ) er det noget man også skal have i tankerne. Du kan vist også få LCD paneler med blæsere (ikke sikker) men færre modeller har det i dag.

Jeg spiller mange konsolspil og har observeret grimmere panning i 30fps spil (f.eks. i Infamous 2 og Uncharted 2 på PS3) - som jeg har forstået det er det fordi LCD paneler har lavere opdateringshastighed og derved skjuler den slags bedre (=blur), mens plasma er hurtigere og ikke skjuler dårligdommene. Noget der ikke er en problem for de fleste, men kan være noget man lige skal vænne sig til.

Nu vil jeg ikke skræmme nogen fra plasma eller Panasonic VT30, men ville bare lige komme med mine erfaringer med skifte fra 2007 LCD til 2011 plasma. For billedet på VT30 er virkeligt flot, dybt, ingen spor, ghosting eller blurring, og bluray film ser generelt helt fantastiske ud. Selv TV udsendelser vil du nok kunne se en stor forbedring af - billedmæssigt ihvertfald :D

Så bottom-line, overvej plasma seriøst - find et sted hvor du kan få en demo (f.eks. hifiklubben) men husk på at lys og lydforhold ofte er helt anderledes hjemme hos dig selv.

/B

(priden=PJ?)
Af Maestroelite
Beano skrev: Jeg spiller mange konsolspil og har observeret grimmere panning i 30fps spil (f.eks. i Infamous 2 og Uncharted 2 på PS3) - som jeg har forstået det er det fordi LCD paneler har lavere opdateringshastighed og derved skjuler den slags bedre (=blur), mens plasma er hurtigere og ikke skjuler dårligdommene. Noget der ikke er en problem for de fleste, men kan være noget man lige skal vænne sig til.
Hvad hvis du spiller i non gaming mode og har sat IFC til medium?
Af Beano
Det syntes jeg at jeg har prøvet.. men vil da lige teste igen i aften for at være helt sikker :)

IFC skaber input-lag svjv, men ved ikke om det er så meget at det kan mærkes?
Af Maestroelite
Beano skrev:Det syntes jeg at jeg har prøvet.. men vil da lige teste igen i aften for at være helt sikker :)

IFC skaber input-lag svjv, men ved ikke om det er så meget at det kan mærkes?
Ifølge ham her spiller det ikke den store rolle som man ellers skulle tro:
http://www.avforums.com/forums/14830068-post815.html

Glæder mig til at høre dit resultat.
Af THM
IFC kommer der aldrig noget godt ud af...
til trådstarter: G30 er klart bedre end EX500 og kan godt bruges i dagslys, men i solskin har dine venner ret, men solskin er ikke optimalt for nogle tv....
Af xcardman
THM skrev:IFC kommer der aldrig noget godt ud af...
til trådstarter: G30 er klart bedre end EX500 og kan godt bruges i dagslys, men i solskin har dine venner ret, men solskin er ikke optimalt for nogle tv....
den vil jeg også skrive under på
Af Beano
Maestroelite skrev:
Beano skrev:
Ifølge ham her spiller det ikke den store rolle som man ellers skulle tro:
http://www.avforums.com/forums/14830068-post815.html

Glæder mig til at høre dit resultat.
Jeg har nu fået prøvet Game-mode sammenlignet med Normal med IFC i off, medium og max. Satte alle andre indstillinger (som kunne ændres) ens, f.eks. Eco-mode, Vivid Colors, Color Remaster, osv ens for at dette ikke havde indflydelse. IFC i medium og max har indflydelse på den underlige panning effekt, men ikke speciel positiv og jeg kunne godt mærke ekstra lag i styringen i Infamous 2, specielt når den stod på max. Ikke noget som ville gøre spillet uspilleligt men bestemt mærkbart i min test - og så foretrækker jeg trods alt den anden "panning-dårligdom" i nogle spil at og der ikke introduceres ny spændende hakkende effekter :)

De gulige og blålige spor (har hørt det beskrevet som regnbuer) efter hvide tekster, streger og andre objekter, er værre for mine øjne - men det er nok bare mine øjne der er underlige med plasma teknologi :(

EDIT: Men det skal altså siges jeg er MEGET imponeret over billedkvaliteten på VT30 ellers. Uha uha uha! Og så hører jeg påstande om at det bliver endnu bedre når det først er kørt ind (300-400 timer) ? Lyder jo nærmest vanvittigt!
Senest rettet af Beano 26 jul 2011, 18:20, rettet i alt 1 gang.
Af Beano
Jeg syntes Eco-mode (lys-sensoren) er ganske anvendelig som hurtig måde at forbedre billedet på under lyse forhold. Plejer dog at slå det fra igen når lyset i stuen er bedre (svagere) da det kan give små distraherende blink når tv'et begynder at justere.
Af THM
Beano skrev:
Jeg syntes Eco-mode (lys-sensoren) er ganske anvendelig som hurtig måde at forbedre billedet på under lyse forhold. Plejer dog at slå det fra igen når lyset i stuen er bedre (svagere) da det kan give små distraherende blink når tv'et begynder at justere.
det er rigtigt, jeg har hele tiden eco-mode slået til i "normal" profilen, men har slået den fra i THX efter at have kørt med den i en periode...
hvis det så bliver for lyst til THX skifter jeg til "normal"...
Brugeravatar
Af intentus
Jeg kan ikke svare sammenligneligt med Sony KDL-46EX500, men valgte selv Panas G30 for nylig. Jeg har skriblet lidt om min førstegangsoplevelse (en lille uges brug) af det vs. V20 i tråden Panasonic G30 el. V20.
Beano skrev:Jeg har lige skiftet til plasma (Panasonic VT30) fra Bravia LCD (anno 2007) og vil give madass ret - farver, kontrast, hastighed, etc. på moderne plasma er et stort skridt frem.. specielt hvis man kommer fra lidt ældre LCD.
Det nikker jeg klart genkendende til :) Mit 32" Bravia var så fra 2004. Min første tanke ved at gå over til Panas G30 var noget så spøjst som at bide mærke i, at temperaturen her i værelset faldt, fordi skærmen var langt mere kølig (i tændt tilstand naturligvis) end den brandvarme Bravia LCD-skærm! :o

Det var også ret uvirkeligt at opleve digitalt HD-tv (DVB-C), selvom jeg har oplevet det på min brors lidt ældre Pana S10E. Jeg gav også mit gamle no-name antennekabel sparket til fordel for et tredobbelt afskærmet antennekabel (Argon 5491). Ved ikke, om det er overkill, men er vel nu garderet imod evt. "forstyrrelser" fra andre af mine kabler :)

Skal i øvrigt love for, at en kalibrering med indstillingerne fra Flatpanels G30-test gav bonus, inden G30 blev indviet med den japanske Goemon (langt mere underholdende end Casshern fra samme instruktør!) på Blu-ray :) (brugte ca 4 timer på at se en film, der varer ~128 min...genså en del sekvenser, herunder med og uden "24p Smooth Frame" slået til på Middel, først på Maksimum, der medførede delvis forvanskning af underteksterne - bruger nu kun funktionen på Middel i anime, som jeg synes har gavn af de flydende panoreringer).

Mit gamle Bravia LCD havde også mat skærm, men jeg har ikke oplevet grimme refleksioner på G30-plasmaskærmen (der har antirefleksfilter). De dæmpede lysforhold i omgivelserne hjælper sikkert også med at undgå dette.

Jeg ser derfor ingen direkte fordel ved mit gamle Bravia LCD ift. G30 PSD.

Jeg kan endnu ikke kommentere i forhold til spil, da G30 ikke er brugt til det endnu, andet end at Flatpanels flere gange har nævnt i tests, at input lag på 19-24ms (med IFC slået fra) skulle være en fordel i spil. Citerer VT30-testen:
Med IFC-systemet deaktiveret målte jeg overraskende lav input lag (forsinkelse på signalet fra det modtages til det vises på skærmen) på 19-24 ms. Det gør også VT30 et sublimt valg for konsolspillere, og bedre end de fleste LCD/LED-fladskærme.

Link: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1303893696
Jeg har (endnu ikke) oplevet det blå/gullige slør med G30, som Beano nævner. Som sagt, kun lidt forvanskede undertekster, da "24p Smooth Frame" var slået til på Maksimum i en Blu-ray-afspilning. Jeg har bemærket lidt slør, men ikke irriterende, og mener det er fosforsløret (?), der jo er ganske naturligt for plasma-tv (svjhf).

intentus
Af Beano
Det er ikke fosfor slør svjv. Det er gullig og blå spor og skygger når jeg flytter øjnene (altså fokus) imellem klart hvide områder på skærmen (eller væk fra skærmen!) - objekterne kan være statiske på skærmen og alligevel ser jeg det. IFC/24p Smooth Frame har ingen (eller meget lille) betydning for effekten. Ja det lyder meget bizart og jeg havde aldrig hørt om det før jeg selv oplevede det. Jeg kunne i starten ikke præcist sætte fingeren på hvad der var i vejen med billedet - det var bare anstrengende at se på under lave lysforhold (hvor det ellers er mest imponerende mht. billedkvalitet). Jeg tror det er mine øjne og ikke tv'et som er problemet. :(