Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey.

Jeg har fået anbefalet jeres forum til mit topic, så here it goes :)

Så er det på tide at skifte 26" CVR fjernsynet ud med en 42" fladskærm. Da jeg overhovedet ikke er inde i fladskærm- verdenen håber jeg på at kunne få et par råd herinde fra. Jeg har omkring 5000 at bruge, og har følgende krav:
- 40/42 tommer eller gerne større :)
- 1920x1080 (Full HD)
- Min. 100 Hz
- Gerne DLNA
- Nem brugerflade
- Gerne USB/netværksstik
- Aner ikke om det skal være Plasma, LED eller LCD, så kom med jeres mening og begrund gerne :) Den skal primært bruges til film, serier og gaming.

Jeg ved ikke om det kan lade sig gøre til den beskedne pris á 5000, men ud af de tilbud jeg har set virker det ikke helt umuligt. Anyways, hvilken vil i anbefale? I må også meget gerne linke til en butik som fører varen.

Må gerne være et fjernsyn ved Elgiganten, da det vil gøre køb meget nemt :) På forhånd tak for hjælpen.

MVH
Jesper
Af Mysen
Med dine behov taget i betragtning, ville jeg gå efter en plasma. Der er generelt bedre opdateringshastighed på et plasma-tv (ikke altid), og det er vigtigt til netop film og spil.
Jeg ville smide 1200 oveni de 5000, du budgetterer med og så købe et Panasonic G30 hos redcoon
Af JesperP1985
Tak for rådet, Mysen :) Vil jeg tage til eftertragtning

EDIT: Kom forresten lige i tanke om, der er noget med at der kommer et nyt TV-signal i 2012 og kan ikke rigtig se om den du linker til har det behov dækket?
Af Mysen
Det har den. Det drejer sig om MPEG4, som HD-kanalerne allerede bruger, men der er altså mpeg4 i alle nye fjernsyn idag.

G30 er iøvrigt afløseren til den meget roste G20, der er anmeldt her

Prisen på G30 er kun få hundrede dyrere end G20 kan fås til idag. (Hvis den kan fås). Ud fra engelsk test, virker det til, at det er solid opdatering. Jeg ved dog ikke noget om, om brugerfladen er simpel.
Af JesperP1985
Det lyder rigtig fedt :) Kan du ikke lige smide et link til den engelske test, kan jeg ikke finde, men vil meget gerne læse den igennem.
Af JesperP1985
Fedt, tusind tak :) Så vil jeg sætte mig godt til rette og læse
Af lennon
Lidt svært at komme med bedre forslag mht billedkvalitet - i prislejet . .
Af JesperP1985
Jeg har bestemt mig for at det skal være en Panasoniz G30. Jeg kan dog se at der er en Europæisk udgave (P42G30E) og en Nordisk udgave (P42G30Y), men hvilken anden forskel er der egentlig? Man kan købe begge modeller i Danmark, så er lidt i tvivl...
Af Snurrerundtlyd
JesperP1985 skrev:Jeg har bestemt mig for at det skal være en Panasoniz G30. Jeg kan dog se at der er en Europæisk udgave (P42G30E) og en Nordisk udgave (P42G30Y), men hvilken anden forskel er der egentlig?
Forskellen er at Y-modellerne ud over DVB-C og DVB-T også har DVB-T2 tuner indbygget. E-modellerne har ikke DVB-T2, men kun DVB-C org DVB-T.

DVB-T2 er endu ikke taget i brug i Danmark af Boxer, men Boxer har allerede taget det i brug i Sverige.
Hvis du har Boxer så ville jeg aldrig købe et nyt TV uden DVB-T2 i dag, for Boxer skifter sikkert fra DVB-T til DVB-T2 i Danmark på et tidspunkt ligesom de allerede har gjort i Sverige. Der er dog ikke meldt noget ud om et skifte fra DVB-T til DVB-T2 og en evt. dato. Men det er efter min mening ikke et spørgmål om de skifter, men kun et spørgsmål om hvornår. Måske skifter de ikke inden dit nye TV er smidt på genbrug igen, men du kan også risikere at de skifter om et par år.
Der er flere TV-mærker der er begyndt at sælge DVB-T2 modeller i Danmark i år, så vælg en af dem hvis du har boxer eller har planer om af få det.

Hvis du kun ser TV via kabel-TV (DVB-C) eller satellit (DVB-S), så er det ligegyldigt om TVet har DVB-T2 eller ej. Medmindre du har planer om at flytte over til Boxer eller vidersælge TVet på et tidspunkt.

P42G30Y koster f.eks. 6.237,- hos Proshop (Proshop og SHG er netop blev slået sammen i starten af denne uge). De har pt. 12 stk. på lager i Århus.

P42G30E koster 6.199,- hos Redcoon som der blve linket til i første svar.

Så prisen er stort set identisk og så kan du lige så godt købe P42G30Y, som oven i købet er hos en dansk forhandler som Proshop. Inkl. fragt er det endda noget billigere hos Proshop (104 kr.) end Redcoon (314 kr.) og hvis du bor i nærheden af Viborg eller Århus kan du vælge at afhente den hos Proshop og spare fragten.

Redcoon er i modsætning til Proshop ikke en dansk virksomhed, men en tysk virksomhed, selv om de også har en hjemmeside på dansk og et dansk callcenter. Det er også derfor de ikke sælger den nordiske Y-model.
JesperP1985 skrev:Tak for rådet, Mysen :) Vil jeg tage til eftertragtning
Det hedder "tage til efterretning". ;)
Af Joergner
Jeg synes også at denne 50" er værd at overveje, da størrelsen "selvfølgelig" betyder noget:
LG 50PK750

Jeg synes det er en god og ikke mindst flot skærm til prisen, selvom det er sidste års model.
Af JesperP1985
Snurrerundtlyd > fornemt, tak for forklaringen :)

Joergner > Den ser heller ikke dårlig ud, men jeg kommer ikke til at sidde længer end 3 meter væk fra skærmen, så måske bliver 50" alligevel for stor... Derudover har jeg læst i en test af den, at den har problemer med mørke områder på film, så er lidt tøvende...