Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MOA
Hej Flatpanels,

jeg er på udkig efter en skærm på 46" uden 3D og er simpelthen i vildrede over hvad jeg skal vælge.

Hvad er den bedste til prisen, og ikke mindst for at få bedre lyd, hvilken soundbar skal jeg vælge som matcher design og måske lidt flere features (så den kan bruges som anlæg, måske med Airplay hvis det findes :D).

På forhånd tak.
Af MOA
Fine svar hvis vi lige ser bort fra Fede Selvhævner 1 og 2.

Jeg har været igennem disse, men søgte i grunden nogle personlige udtalelser, jeg har hørt meget godt om Plasma, men alle nævner LED som "det nye sort".
Af PhDream
MOA skrev:Fine svar hvis vi lige ser bort fra Fede Selvhævner 1 og 2.
Håber godt nok ikke, at det var rettet mod MKT og mig. !:(
Af MOA
Hvad forventede du? Jeg spurgte ikke om søgefunktioner til en masse tekst jeg har læst, jeg spurgte om personlige anbefalinger.
Af MKT
MOA skrev:Hvad forventede du? Jeg spurgte ikke om søgefunktioner til en masse tekst jeg har læst, jeg spurgte om personlige anbefalinger.
Måske han og jeg havde regnet med at du gad gøre en lille indsats. Læse noget om sagen og måske finde svaret i de sidste 20 tråde der er oprettet med mere eller mindre samme overskrift.

De sidste mange gange jeg har logget herind har der været en ny tråd med: Nyt tv ca. 46" til mellem 5 og 10k. Det er ikke pisse avanceret at læse dem igennem før man selv poster. Desuden er PK950N også nævnt i mange af de tråde.

Det eneste der adskiller din tråd fra de hundredvis af andre tråde herinde er at du spørger til soundbar. Der må jeg desværre erklære mig uvidende da jeg ikke har oplevet den bedste lyd i de få jeg har set, så jeg ville nok anbefale Hifi-løsningen i stedet.
Af DavidHimself
Fine svar hvis vi lige ser bort fra Fede Selvhævner 1 og 2.

Jeg har været igennem disse, men søgte i grunden nogle personlige udtalelser, jeg har hørt meget godt om Plasma, men alle nævner LED som "det nye sort".
Nu skal vi tilbage på sporet :) Jeg er selv ikke super imponeret over LED'erne, det er det nye, ja - men de har generelt en tendens til bl.a. at være ujævne i belysningen. Dette gælder især de LED-tv der har edge-led (altså hvor dioderne er i siden og ikke bag til). Designmæssigt kan der være en fordel, men det er ikke det jeg mener man bør vælge efter.

Jeg var så travl med at erklære mig enig i valg af tv at jeg glemte at kommentere på valg af soundbar (hvis det skal være det) :p . LG's HLB54S, er noget af det bedre og bliver anbefalet flere steder. Designmæssigt er den meget enkel.
Af PhDream
MOA skrev:Hvad forventede du? Jeg spurgte ikke om søgefunktioner til en masse tekst jeg har læst, jeg spurgte om personlige anbefalinger.
Hvad havde du forventet?

Nu skal du læse og lære noget, DovenLars (siden du selv startede med at kalde navne), når nu skolen, forældrene, samfundet ikke har lært dig det.

MKT har svaret meget godt, men jeg vil uddybe.

1. Der er ikke noget, der hedder Selvhævner. Man kan være selvhævdende, men det er ikke det rigtige udtryk at bruge i denne sammenhæng.

2. Hvis du havde læst de links, der blev postet, eller kigget på listen over anbefalede TV, ville du have fundet svaret på dit spørgsmål.

3. Hvis du havde brugt søgefunktionen, ville du have fundet svaret OGSÅ på spm. ang. soundbar. Du er hverken den første eller den sidste, der spørger om tv eller soundbar.

4. Selv om du ikke får det svar, du forventede, skal du ikke kalde folk navne. Du er ikke 5 år gammel, vel? Links er også svar på dine spørgsmål, især anbefalingslisten.

5. Hvis du vil have helt og aldeles personlige anbefalinger, kan du spørge en sælger i en butik.

6. Som en fortsættelse af nr. 5...kan du IKKE få personlige anbefalinger, hverken her eller i en butik, da de spørgsmål, du stiller, er blevet stillet 1000-vis af gange tidligere. Der er intet, der adskiller dig fra de tusinder af andre.

7. Det, du selv kan gøre næste gang, du vil have personlig behandling, er at stille meget mere specifikke spørgsmål og ikke bare "Jeg vil have et tv og en soundbar med matchende design." Du stiller generelle spørgsmål og får generelle svar.
Af DavidHimself
Nu synes jeg tonen bliver unødigt hård - det er aldrig pænt at kalde hinanden navne om end det var trådstarter der lagde ud, synes jeg vi skal prøve at holde kammertonen og i stedet for at te os som tosser, og så holde os til emnet, eller lade tråden være.

Hvis ikke folk kan få lov til at spørger, så kan vi lige så godt lukke forummet nu, for alt er åbenbart sagt og alle anbefalinger her ude!? Det kan godt være spørgsmålet er besvaret 1000 gange før, men så svare vi på det 1001 gange eller 4172 gange. Forudsætninger er forskellige og der kommer nye meninger hele tiden. Flere af tv'ene på anbefalingslisten er døde/døende...

Dog er fokusartiklerne et godt sted at starte - men jeg synes ikke man kan fortænke nogen i at trække på erfaring fra andre, og flere steder af gangen.
Af PhDream
Jeg henviser til bekendtgørelsen vedr. oprettelse af nye tråde, som åbenbart bliver læst af meget få mennesker:

For at sikre kvaliteten af dette forum, har vi udarbejdet en lille checkliste du bør følge hvis du påtænker dig at oprette en tråd.

1. Søg først efter lignende tråde i forum så vi undgår tråde med samme spørgsmål. Hovedparten af trådene herinde omhandler indkøb af nyt TV, så der er gode muligheder for at finde information om f.eks. indkøb heri. Husk at vi har en officiel liste over TV vi anbefaler, som du kan finde i menuen på forsiden.

2. Hvis dit spørgsmål omhandler specifikke teknologier i forbindelse med TV, såsom DVB, MPEG4, 1:1 pixelmapping, fuld HD osv. så kan du med stor sandsynlighed finde informationer om disse ting på forsiden af flatpanels.dk. Kig i vores menu under "TV skærme" og se om ikke du finder svaret her. Du kan ligeledes søge efter termer på forsiden, som giver dig adgang til materialet i vore mange nyheder og fokusartikler.

3. Når du opretter en ny tråd, så vælg din overskrift med omhu. En overskrift som "Nyt TV" eller "Råd til køb af TV" fortæller tæt på ingenting om det pågældende spørgsmål, så giv tråden en mere sigende overskrift der f.eks. kan indeholde: Skærmstørrelse, prisniveau og anvendelsesformål. Eksempel: "Indkøb: 37" til max. 15000 kr. til stuen"

4. Inkluder de tanker du har gjort omkring TV'et. Hvis du har set en model du kunne lide, så inkluder et link til den, så man ikke behøver søge vidt og bredt efter den.

5. Undgå at oprette dobbelttråde med enslydende spørgsmål. Hvis du allerede har en tråd kørende kan du evt. fremhæve tråden igen ved at skrive et indlæg i tråden. Undgå overdreven "bumping" (fremhævning af tråde) og giv brugerne en dags tid eller to til at få læst din tråd, før du fremhæver den igen.

Disse ting skulle gerne hjælpe med at gøre fremtidige søgninger i forum, så effektive som muligt og herved være en slags "hjælp til selvhjælp".

LINK: http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=1693
Af DavidHimself
§1 - ja okay så. Men som tidl. skrevet flere af tv'ene på anbefalingslisten døende.

§2 - Har intet med det her at gøre

§3 - Trådstartes overskift, passer faktisk næsten perfekt, på det du så fint copy/paster her.

§4 - Trådstarter har ingen forudsætning for at have en "yndlingsmodel", men udelukker allerede en del selv ved a sige "ingen 3D". Han spørger efter hvad andre ville vælge med de forudsætninger han giver.

§5 - det er ikke en dobbelt tråd i følge det du selv paster.

Som jeg ser det er det stadig kun anbefalinger og på ingen måde lov det du meget smukt har skrevet her (at noget af det faktisk er opfyldt, det er mindre vigtigt i denne sammenhæng).

Men igen, halvdelen af alle tråde her inde burde åbenbart ikke have være startet, for de fleste af dem, kan der muligvis findes et svar på ved at søge. At man så skal regne med info fra en tråd der er 2-3 mdr gammel, det må jo være sådan, selv om det måske er blevet uaktuelt.