Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Vaptor-x
evilguy skrev:
Vaptor-x skrev:De kommer ud til en og laver den, der er bedre pixel garanti, og slet ikke noget bøvl eller tvister omkring hvad der dækkes af garantien. Hvor imod hvis jeg havde købt et PS50C7700, havde jeg selv skulle diskutere med forhandleren hvad der er dækket af garantien, og der kan jeg med 100% sikkerhed si
Nu har jeg sendt en del ikke danske Samsung TV til reparation - også med buzz - og jeg har ikke fået et defekt TV afvist.

Men hvad er det for en Samsung Prestigeservice du snakker om? Hvor kan man læse om den? Hvordan adskiller "Prestigeservice" sig fra de normale internationale standarder mht. pixelfejl?

Ps. du kommer aldrig til at diskutere Samsung garanti med forhandleren. En forhandler skal OVERHOVEDET IKKE forholde sig til en producentgaranti - forhandleren skal udelukkende forholde sig til den almindelige reklamationsret (med mindre forhandleren har annonceret for eller fremhævet producent garantien)

Nu kan jeg se der er en del andre som har skrevet siden mig ;)
Men ved samsungs prestige service, er der 0 pixel fejls garanti på de tv modeller der er indbefattet af denne service. Samt de forsøger at lave TV'et ude ved dig inden de tager det på værksted, og hvis de tager det med, har du det igen i løbet af en uge, samt de har et låne TV med.
Hvis du havde købt det ved en forhandler/udlandet, skal du selv sørge/betale for at få dit TV sendt til rep. Andet hvis du har tegnet en udvidet forsikring, men så smider du jo lige 1500-2000kr mere efter dit TV... Samt at så kan du godt forvente at der går 1 mdr før du har det igen! Og så står du uden TV i al den tid.
Ydermere, Så har du 6mdr garanti og 1½ reklamation på de ting du køber over nettet, dvs. at de sidste 18 mdr er det dig der står med bevis byrden. Og Buzz er op til den enkelte forhandler/værksted at vurderere (Min kammerat havde købt et parallel import Samsung hos Fleggard, og de sendte det retur til ham, med beskeden TV kontrolleret og ingen fejl fundet. Selvom der var lige så meget Buzz på det som der var på mit, og jeg får det et af de nye fra Samsung i bytte for mit gamle fordi jeg havde købt et nordisk TV.

Så på kort sigt kan man spare penge, og være heldig at lortet ikke går i stykker. Men som al nyt teknologi, så går det sandsynligvis i stykker inden for de 2 år.
Af evilguy
Vaptor-x skrev: Nu kan jeg se der er en del andre som har skrevet siden mig ;)
Men ved samsungs prestige service, er der 0 pixel fejls garanti på de tv modeller der er indbefattet af denne service.
Hvorfra har du den information? Kan du ikke sende et link som sort på hvid beskriver denne garanti? Jeg kan ikke finde noget om den på samsung.dk og ej heller i min brugervejledning.
Vaptor-x skrev: Samt de forsøger at lave TV'et ude ved dig inden de tager det på værksted, og hvis de tager det med, har du det igen i løbet af en uge, samt de har et låne TV med.
Okay de laver altså onsite service, og tilbyder et låne-TV som de bør gøre hvis de ikke ønsker at løbe ind i problemer med for langt reparationstid. Den del er jeg helt med på.
Vaptor-x skrev: Hvis du havde købt det ved en forhandler/udlandet, skal du selv sørge/betale for at få dit TV sendt til rep. Andet hvis du har tegnet en udvidet forsikring, men så smider du jo lige 1500-2000kr mere efter dit TV... Samt at så kan du godt forvente at der går 1 mdr før du har det igen! Og så står du uden TV i al den tid.
Forsikringsdelen vil jeg ikke kommentere på, da det ikke har noget med sagen at gøre.

Her skal vi lige skelne mellem en fysisk forhandler og en internetbutik. Hvis du har købt dit produkt i en fysisk butik, så skal du selv sørge for transporten tilbage til butikken.

Har du købt varen i en dansk internetbutik (eller en butik som med dansk sprog og som henvender sig direkte til danske kunder inden for EU), så skal internetbutikken sørge for transporten ved afhjælpning af reklamationen. Dette faktum kender de fleste forbrugere dog ikke og internetbutikkerne er heller ikke glade for at oplyse om det.

Køber du dine varer i en udenlandsk butik, som ikke direkte henvender sig til danske forbrugere, så følger internetbutikken dens hjemlands lov omkring reklamation. Er dette indenfor EU så ligner reglerne på visse punkter dansk lovgivning.

Mht. låne TV så er det ikke nødvendig på hverken fysiske butikker eller internetbutikker at stille låne-TV til rådighed. Men vælger sælger ikke at stille et låne TV til rådighed i reparationstiden, så forkortes den periode som kan kaldes ”reparation indenfor rimelig tid”. Dvs. har du fået stillet et låne TV til rådighed, så er en reparationstid på 4 uger i orden, hvorimod mere end 2 uger er uacceptabelt hvis der ikke er stillet et TV tilrådighed. Der findes et hlav af afgørelser fra både domstole og forbrugerklagenævn omkring dette – specielt indenfor mobiltelefonibranchen.
Vaptor-x skrev: Ydermere, Så har du 6mdr garanti og 1½ reklamation på de ting du køber over nettet, dvs. at de sidste 18 mdr er det dig der står med bevis byrden.
Jeg tror lige vi skal have aflivet denne meget ofte fremførte misforståelse.
NEJ, der er IKKE 6 måneders garanti og 1,5 års reklamationsret – det hedder 2 års reklamationsret.
Garanti er noget som sælger stiller køber i udsigt og en garanti SKAL være noget der er udover reklamationsretten. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Man bruger derimod noget som kaldes ”formodningsreglen” de første 6 måneder. Dvs. når en forbruger reklamerer over en fejl, så er udgangspunktet altid at fejlen var tilstede på købstidspunktet – hvis der reklameres indenfor de første 6 måneder. Det er altså sælger som skal bevise at der ikke er tale om en fabrikationsfejl eller selvskyldt skade.

Efter de første 6 måneder er bevisbyrden som UDGANGSPUNKT omvendt. Dvs. at forbrugeren efter de første 6 måneder skal bevise at fejlen var tilsted på købstidspunktet.
Men forbrugeren er ikke overladt til sig selv. Præcedens på området siger at forhandleren bør bistå køberen med teknisk assistance og fejlfinding i hele reklamationsperioden, og det er derfor kun under en evt. tvist i forbrugerklagenævnet eller i byretten at forbrugeren kommer til at skulle bevise at fejlen var tilstede på købstidspunktet.

Igen så vil jeg lige efterlyse noget skrifligt omkring Samsung såkaldte prestigeservice. Er der nogen som kan finde noget på skrift omkring denne service/garanti eller whatever????
Af macbane
Nu har jeg selv været i branchen og er det heldigvis ikke mere. Lad os starte med at sige at der absolut ingen avance er på tv mere.

Det er sjovt at se hvordan folk herinde ryster i bukserne over at brænde nallerne ved køb af nyt tv, men samtidigt ikke vil betale det det koster for at være sikker på at købe noget hvor forholdene er i orden. Jeg ville aldrig sparre 1000,- på et tv til 15000,- hvis jeg vidste den forhandler jeg brugte var til at stole på og hvis problemet opstod så ville jeg få support og hjælp.

Ja der er en reklamationsret der skal overholdes. Skulle vi holde os 100% efter den ville folk stå med en lang næse i 9 ud af 10 tilfælde. Folk fatter ikke at når "reklamationsretten dækker", så er det fordi leverandøren bag produktet stiller kunden bedre end reklamtionsretten selv.. Af den ene grund at reklamtionsretten i sig selv er enormt dårlig service. Den er kompliceret utydelig og kan efter de første 6 mdr ikke sammenlignes med almindelig garanti. Jeg ved godt at visse folk mener det modsatte, men dem bliver der heldigvis færre og færre af!

I det hele taget går jeg ind for at folk for den rette behandling og den rette service, specielt når vi bruger mange penge på en vare. Desværre er der en tendes blandt danske forbrugere, som er fremavlet af diverse danske forbrugerprogrammer. De programmer bliver sendt med rette, men er dybest set dårligere journalistik end nogen Expert eller Fona medarbejder nogensinde ville kunne gøre lige så dårlig i en rådgivnignsfase.
Kort sagt! Forbrugerprogrammerne er mere ligeglade med butikker der bryder regler end, de samme butikker var i situationen hvor de sked på kunden. Det er ikke konstruktivt.

Men lad os tage samsung f.eks. De går rigtigt meget op i deres service og kundebehandling. Deres teknikere ved 1000 gange mere om tv og og god kundeservice end f.eks det førende danske elektronik værksted i danmark som Fona, Elgiganten og Expert benytter sig af.
Da jeg ringede til prestigeservice fra samsung for at hjælpe de kunder jeg havde med deres defekte tv, var kommunikation, vejledning og fejlsøgning i verdensklasse. Det er folk der virkeligt brænder for deres job.

Undskyld hvis min post her er lidt hård i det. Jeg er ikke ude på at støde nogen. Skriver bare min mening:)
Af Vaptor-x
evilguy skrev:
Vaptor-x skrev: Nu kan jeg se der er en del andre som har skrevet siden mig ;)
Men ved samsungs prestige service, er der 0 pixel fejls garanti på de tv modeller der er indbefattet af denne service.
Hvorfra har du den information? Kan du ikke sende et link som sort på hvid beskriver denne garanti? Jeg kan ikke finde noget om den på samsung.dk og ej heller i min brugervejledning.

"Jeg fik nogle papir med mit TV da jeg købte det. Der står ikke ret meget på deres hjemmeside omkring deres service"
Vaptor-x skrev: Samt de forsøger at lave TV'et ude ved dig inden de tager det på værksted, og hvis de tager det med, har du det igen i løbet af en uge, samt de har et låne TV med.
Okay de laver altså onsite service, og tilbyder et låne-TV som de bør gøre hvis de ikke ønsker at løbe ind i problemer med for langt reparationstid. Den del er jeg helt med på.
Vaptor-x skrev: Hvis du havde købt det ved en forhandler/udlandet, skal du selv sørge/betale for at få dit TV sendt til rep. Andet hvis du har tegnet en udvidet forsikring, men så smider du jo lige 1500-2000kr mere efter dit TV... Samt at så kan du godt forvente at der går 1 mdr før du har det igen! Og så står du uden TV i al den tid.
Forsikringsdelen vil jeg ikke kommentere på, da det ikke har noget med sagen at gøre.

Her skal vi lige skelne mellem en fysisk forhandler og en internetbutik. Hvis du har købt dit produkt i en fysisk butik, så skal du selv sørge for transporten tilbage til butikken.

Har du købt varen i en dansk internetbutik (eller en butik som med dansk sprog og som henvender sig direkte til danske kunder inden for EU), så skal internetbutikken sørge for transporten ved afhjælpning af reklamationen. Dette faktum kender de fleste forbrugere dog ikke og internetbutikkerne er heller ikke glade for at oplyse om det.

Det er heller ikke alle hjemmesider der er lige ringe, i hvert fald ikke når det gælder .DK sider.
Problemet er bare at den såkaldte reklamations tid, er en kæmpe grå zone. Og op til det enkelte firma at vurdere hvad der er defekt, og hvad der ikke er. Og hvilke rettigheder man har som forbruger. I sær når der er tale om udenlandske sider, så har du tabt på forhånd.

De danske regler gælder kun for hjemmesider der har .DK som deres site sted. Ellers hænger du på deres regler! Kender et par som har brændt fingrene ved at handle ved .com sider.

Køber du dine varer i en udenlandsk butik, som ikke direkte henvender sig til danske forbrugere, så følger internetbutikken dens hjemlands lov omkring reklamation. Er dette indenfor EU så ligner reglerne på visse punkter dansk lovgivning.

Mht. låne TV så er det ikke nødvendig på hverken fysiske butikker eller internetbutikker at stille låne-TV til rådighed. Men vælger sælger ikke at stille et låne TV til rådighed i reparationstiden, så forkortes den periode som kan kaldes ”reparation indenfor rimelig tid”. Dvs. har du fået stillet et låne TV til rådighed, så er en reparationstid på 4 uger i orden, hvorimod mere end 2 uger er uacceptabelt hvis der ikke er stillet et TV tilrådighed. Der findes et hlav af afgørelser fra både domstole og forbrugerklagenævn omkring dette – specielt indenfor mobiltelefonibranchen.
Vaptor-x skrev: Ydermere, Så har du 6mdr garanti og 1½ reklamation på de ting du køber over nettet, dvs. at de sidste 18 mdr er det dig der står med bevis byrden.
Jeg tror lige vi skal have aflivet denne meget ofte fremførte misforståelse.
NEJ, der er IKKE 6 måneders garanti og 1,5 års reklamationsret – det hedder 2 års reklamationsret.
Garanti er noget som sælger stiller køber i udsigt og en garanti SKAL være noget der er udover reklamationsretten. De to ting har ikke noget med hinanden at gøre.

Det du skriver er jo det samme som jeg skriver ;) Hvis du havde handlet et nordisk model så er der 2års garanti på samsung, og nok også de andre store mærker(HIFI klubben yder endda 2½ år på alle deres produkter)

Man bruger derimod noget som kaldes ”formodningsreglen” de første 6 måneder. Dvs. når en forbruger reklamerer over en fejl, så er udgangspunktet altid at fejlen var tilstede på købstidspunktet – hvis der reklameres indenfor de første 6 måneder. Det er altså sælger som skal bevise at der ikke er tale om en fabrikationsfejl eller selvskyldt skade.

Efter de første 6 måneder er bevisbyrden som UDGANGSPUNKT omvendt. Dvs. at forbrugeren efter de første 6 måneder skal bevise at fejlen var tilsted på købstidspunktet.
Men forbrugeren er ikke overladt til sig selv. Præcedens på området siger at forhandleren bør bistå køberen med teknisk assistance og fejlfinding i hele reklamationsperioden, og det er derfor kun under en evt. tvist i forbrugerklagenævnet eller i byretten at forbrugeren kommer til at skulle bevise at fejlen var tilstede på købstidspunktet.

Igen så vil jeg lige efterlyse noget skrifligt omkring Samsung såkaldte prestigeservice. Er der nogen som kan finde noget på skrift omkring denne service/garanti eller whatever????
Som sagt der står ikke rigtig noget på deres hjemmeside, man får papir med på det når man køber et fjernsyn

Så med andre ord synes jeg det er tåbeligt at handle parallelt import, når man mister så mange rettigheder samt garanti, bare for at spare 1500-2000kr på et feks et tv til 15000-20000kr.
Af selliah
Vaptor-x:
Det lyder lige godt utroligt at du får tilbudt en nyere model pga. noget buzz :o !

Jeg har en fejl på min ramme i toppen hvor der er en sølv plet, ligner en fejl i front glasset på min LG PX950N, ja nordisk model som går under "særlig garanti". Men i følge forhandleren jeg købte fjernsynet ved er modellen udgået, så jeg kan ikke få det byttet og i følge LG skal jeg tage kontakt til forhandleren om at få det byttet da LG "Nordiske service" mener at det ikke er deres problem at de har solgt mig et tv til 17.000kr med en meget i øjnefaldende fejl :)
Men butikken eller LG tilbød mig ikke en ny skærm eller noget.
Butikken tilbød mig 500kr som et plaster på såret eller den nye PZ9 i 60"(samme størrelse) men så skulle jeg give 4000kr ekstra eller de kunne tilbyde mig PK950N dvs. at lige meget hvad skulle jeg gå på kompromis om jeg ville have noget mindre, dårligere eller bare have 500kr i lommen og leve med et tv jeg bliver sur over at kigge på i dagslys :)

Jeg ringer selvfølgelig til LG Service for at få dem til at skifte frontglasset, noget jeg umiddelbart mener burde kunne lade sig gøre da det jo må være noget som kan ske at der kommer ridser eller lign. da der er noget plastik folie over. Men de siger så at det ved de ikke om det kan og den ikke sende nogen ud og kigge på det. De beder mig i første omgang kontakte forhandler. Da jeg efter noget tid i telefonen endelig for forklaret den flinke gymnasie elev at jeg allerede har gjort dette, løber han vidst tør for spørgsmål i sin håndbog, så jeg bliver stillet om til en anden medarbejder.
Denne medarbejder forslår at lave en reklamationssag på tv'et. Dette betyder at jeg skal pakke det hele ned igen, det bliver hentet og efter nogle dage får jeg en vurdering fra et værksted om det overhovedet er en fejl de kan lave eller vil lave, hvis de ikke vil står jeg med lorten og har så spildt min tid og energi på det og det skal siges at det ikke lige er sådan at pakke et 60" fjernsyn på mange kilo ned og op mange gange. i værste tilfælde skal jeg så tilbage og tikke sælger om en af de andre løsninger :)

Hvis dette er denne nordiske service, ville jeg på ingen måde have noget i mod at spare penge på at købe en anden model også satse, for dette er simpelthen for ringe at LG at behandle en sag med deres plasma top model, i denne sag håber jeg utrolig meget på at få mine penge tilbage ellers bliver det nok at jeg bytter den over med 50" PZ9 også må jeg leve med 10" mindre fjernsyn men i ny model som egentlig ikke har nogle brugbar forskelle fra mit tv...

Det skal siges at tv'et er super og jeg er super glad for billedet, men den fejl i rammen er virkelig noget der går mig på.
Af evilguy
Vaptor-x skrev: "Jeg fik nogle papir med mit TV da jeg købte det. Der står ikke ret meget på deres hjemmeside omkring deres service"
Så prøver jeg lige igen: Kunne du så fortælle mig nøjagtig hvad der står i de papirer som du fik med? Hvad omfatter denne ”Samsung Prestige service”.
Vaptor-x skrev: Det er heller ikke alle hjemmesider der er lige ringe, i hvert fald ikke når det gælder .DK sider.
Problemet er bare at den såkaldte reklamations tid, er en kæmpe grå zone. Og op til det enkelte firma at vurdere hvad der er defekt, og hvad der ikke er. Og hvilke rettigheder man har som forbruger. I sær når der er tale om udenlandske sider, så har du tabt på forhånd.
Hvis man er uenig i en virksomheds vurdering, så har vi heldigvis forbrugerklagenævnet og byretten til at vurdere disse sager.
Vaptor-x skrev: De danske regler gælder kun for hjemmesider der har .DK som deres site sted. Ellers hænger du på deres regler! Kender et par som har brændt fingrene ved at handle ved .com sider.
Dette er ikke helt korrekt. Som jeg allerede har forklaret som handler det om virksomheden henvender sig direkte til danske forbrugere. Hvis man direkte henvender sig til danske forbrugere, så skal butikken følge dansk lovgivning.
Vaptor-x skrev: Det du skriver er jo det samme som jeg skriver ;) Hvis du havde handlet et nordisk model så er der 2års garanti på samsung, og nok også de andre store mærker(HIFI klubben yder endda 2½ år på alle deres produkter)
Nej, læs lige mit indlæg igen. Formodningsreglen og garanti har meget langt fra hinanden....

Punktet omkring HI-FI klubben er korrekt, da de jo offentligt skilt, er med denne garanti. Mht. Samsung så har jeg STADIGVÆK IKKE set det mindste på skrift om deres såkaldte ”Prestige service” så at kalde dette en garanti – så langt vil jeg IKKE gå endnu.
Så nej, jeg vil IKKE vurdere at der er to års garanti på ”nordiske” Samsung modeller.
Vaptor-x skrev: Så med andre ord synes jeg det er tåbeligt at handle parallelt import, når man mister så mange rettigheder samt garanti, bare for at spare 1500-2000kr på et feks et tv til 15000-20000kr.
Det er så din vurdering. Indtil videre så er eneste forskel på en ”Dansk” og en ”EU” model onsite service hos nogle af producerne.
Af Otto J
macbane skrev: Ja der er en reklamationsret der skal overholdes. Skulle vi holde os 100% efter den ville folk stå med en lang næse i 9 ud af 10 tilfælde. Folk fatter ikke at når "reklamationsretten dækker", så er det fordi leverandøren bag produktet stiller kunden bedre end reklamtionsretten selv.. Af den ene grund at reklamtionsretten i sig selv er enormt dårlig service. Den er kompliceret utydelig og kan efter de første 6 mdr ikke sammenlignes med almindelig garanti. Jeg ved godt at visse folk mener det modsatte, men dem bliver der heldigvis færre og færre af!
Gør der? Og hvis der gør, hvorfor "heldigvis"?

Din holdning lugter kraftigt af at du er blevet indoktrineret af en arbejdsgiver der hunger efter forsikringssalg. Fakta er, at med den type produkter vi taler om hér, kommer formodningsreglen aldrig i spil. Et stykke forbrugerelektronik formodes per definition at kunne holde mere end to år ved almindeligt brug. Derfor skal der ikke som sådan "bevises" noget som helst, efter de 6 måneder. Hvis produktet ikke åbenlyst bærer præg af unormal brug, og ikke virker efter hensigten, så ryger bevisbyrden tilbage til forhandleren. Formodningsreglen kommer først i spil når et produkt ikke per automatik antages at holde i mere end to år - eksempelvis et par sko.

Husk på at før reklamationsretten blev udviddet til to år, fandtes denne formodningsregel slet ikke. De 6 måneders formodningsregel er derfor en forbedring i forhold til den "gamle" 12 måneders reklamationsret, og kan aldrig stille kunden dårligere.

Noget helt andet er så, at betegnelsen "garanti" i praksis bruges i flæng, og oftest kalder butikkerne det garanti, selv om de mener reklamationsret. Den fejlagtige information - primært fra forsikrings-sælgende butikker - omkring reklamationsret, har fået forbrugerne til at tro at reklamationsret er noget negativt, og betyder at butikken er ude på at røvrende dem. Derfor skriver de fleste "garanti", når dét de mener er: Hvis det går i stykker, bliver det lavet.

Så det kan godt ske at det "bare er din mening", men så er din mening forkert.

Når det er sagt, så er eksempelvis onsite service absolut at betragte som en egentlig "garanti".
Af evilguy
Jeg giver Otto 100% ret - godt indlæg.