Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af simonlund52
Og hvad er hele navnet på s20 og g20?

er det
Panasonic TX-P50S20

og
TX-P50G20E

?
Af simonlund52
Er dissee værd at kigge på?

panasonic
P-50C3 til
til 6000,-

panasonic
TX-P50C3E
til 4900,-

panasonic
TX-P50X20
til 5500,-
Af Mysen
En kammerat har købt pk350n Det er et billigt, men egentlig meget kønt tv, der er bare 5 cm tykt. Der er en del refleksioner på, men det er der på alle fjernsyn i den prisklasse.
Problemet er nok de 50ms inputlag. Det er ikke sikkert, du kan mærke det, og så er tv'et nok det bedste køb. Du kan jo prøve at lave en aftale med butikken, eller du kan købe på nettet, hvor du har returret i 14 dage.
Jeg har ikke helt styr på c-modellerne. Det er i ikke med full hd, men om de er ringere end x20, det ved jeg ikke.

Og ja, de hedder tx-p50x20e og tx-p50s20e.
Af Sir Spamalot
Mysen skrev:
...men mere vigtigt er, at der er en del input lag på, der kan ødelægge spiloplevelsen.
Sikke noget vrøvl. Stop med den skræmmekampagne.

Jeg spiller som en mofo på min 760'er og der er ingen input lag. Min kammerat har en 550'er og her er det heller ikke et problem.

På dine kommentarer kan man tydeligt se, at du aldrig har set dem i aktion. :(
Af Mysen
Sir Spamalot skrev:
Mysen skrev:
...men mere vigtigt er, at der er en del input lag på, der kan ødelægge spiloplevelsen.

Jeg spiller som en mofo på min 760'er og der er ingen input lag. Min kammerat har en 550'er og her er det heller ikke et problem.

Ok, for det første, så er det ikke noget vrøvl. Det er testet, at selv med al ekstra billedbehandling skruet ned har disse plasmamodeller et input lag på 50ms. Det er over gennemsnittet, og det er langt over plasmagennemsnittet.

For det andet, så hjælper det ikke, at jeg skulle have set det. Man skal have spillet eller lign. for at kunne mærke input lag. Det er jo ikke noget, der kan ses..
Men jeg har så rent faktisk prøvet. Det var en Wii på min kammerats PK350n, og JEG SYNES, at lag var mærkbart.

For det 3., så skulle du læse tråden igennem, for jeg skriver jo altså at 50ms ikke er mærkbart for alle. Derfor betyder det jo heller ikke, at det er alle der skal fravælge det, og det er da bare dejligt, at du ikke bemærker input lag. For mange kan 50ms dog hæmme spiloplevelsen, og det er indiskutabelt.

Jeg er da ked af, at jeg lidt uforsætligt fik bagtalt det tv, som du er så glad for, men hvis du finder lidt rationel tankegang frem, så vil du også vide, at jeg ikke skulle have noget motiv for at lave "skræmmekampagne".
Desuden kan du jo kigge efter ældre poster fra mig. Jeg fremhæver faktisk denne plasmaserie mange gange på baggrund af en meget positiv engelsk test, og min kammerats model, der jo klarer sig temmelig fint, når der ikke er meget lys i stuen. Eller, efter min mening og andres mening, en konsol på...
Af PhDream
Sir Spamalot skrev:
Mysen skrev:

Bare fordi du eller din ven ikke kan mærke input lag, er ikke det samme som at det ikke er der.

Folk kan vænne sig til meget, også input lag, og man ved ikke det er der, før man har prøvet noget bedre. Hvis du havde prøvet at spille på et tv med lavt input lag og derefter på dit 760, ville du helt klart mærke det.
Af simonlund52
Jeg var i bilka i da for at se dette 50pk350. Jeg kunne ikke lade være med at købe det for selv med fabriksindstillingerne var det et utroligt smukt billede efter min smag. Nu har jeg fået det op og hænge og tv2 sport hd står bare klart og smukt og jeg er da kanon lykkelig for mit valg. Jeg har dog ikke prøvet at spille playstation endnu men jeg er spændt på at se om jeg kan se dette "input lag" som alle herinde snakker om.

Jeg mangler dog en guide til hjælp med kalibrering af fjernsynet. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Og mht. burn-in hvad bør jeg gøre for at undgå det?
Af Mysen
simonlund52 skrev:Jeg var i bilka i da for at se dette 50pk350. Jeg kunne ikke lade være med at købe det for selv med fabriksindstillingerne var det et utroligt smukt billede efter min smag. Nu har jeg fået det op og hænge og tv2 sport hd står bare klart og smukt og jeg er da kanon lykkelig for mit valg. Jeg har dog ikke prøvet at spille playstation endnu men jeg er spændt på at se om jeg kan se dette "input lag" som alle herinde snakker om.

Jeg mangler dog en guide til hjælp med kalibrering af fjernsynet. Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Og mht. burn-in hvad bør jeg gøre for at undgå det?
Den engelske test på avforums.com har nogle indstillinger til den model, de testede og kalibrerede. Det er ikke pænt opstillet som i flatpanels testen, men der skulle være alle indstillingerne, hvis du læser teksten.
Den er forresten her

Du kan også læse denne artikel om kalibrering

Burn-in undgår du ved at variere dit brugsmønster, især her i starten. Skift kanal ofte, så du ikke har samme logo eller brug zoomfunktionen, så logoer samt bjælker fra film forsvinder. Brug en indkøringsfilm om natten. Den kan hentes på recordere.dk
Skru ned for lys og kontrast, når du spiller.

Tillykke med tv'et. Det er et usædvanligt pænt tv til den pris, og jeg krydser fingre for at du ikke mærker input lag ;)
Af simonlund52
Også jeg. Men havde et 2-3 år gammelt samsung lcd før til 5000,-i fleggaard så ærlig talt tror jeg ikke at det er noget jeg lægger mærke til.

Men tusind tak til alle dem der har ville hjælpe mig med at finde det rigtige fjernsyn. Det har helt sikkert været fyldestgørende!
Af simonlund52
Gider du ikke forklare hvordan denne kalibrering skal tydes? billederne hvor han er inde i "picture" i "menuen" viser nogle indstillinger. Skal jeg sætte mine indstillinger ligesom på billederne? under et af billederne nævner han at gamma skal sættes til 2.2. Men gamma er slet ikke på dette billede :s Det samme med white balance hvor han nævner at have at han har sat dette på 21 point. Men det står heller ikke på hverken hans billede eller inde i menuen.
Af PhDream
Du skal IKKE bruge de indstillinger, som er på billederne i testen! Hvis nogen siger andet, er det fordi de aldrig har haft tv'et hjemme.

Du ender med at få et alt for udvasket og lyst billede, uden sort overhovedet. Han har bl.a. Gamma på High og Black Level på High, ud over at have kontrasten på 70 og lysstyrke på 54. Jeg ved ikke om de har testet den amerikanske udgave, men de indstillinger er helt ude i hampen.

Sæt profilen til Biograf/Movie/Cinema og lad være med at pille ved den. Den er det bedste valg, hvis man ikke ved, hvad man laver.

EDIT: for øvrigt skriver de i testen, at selv om PK350 har ringe sort, har den bedre sort end næsten alle LCD tv. Det passer ikke. Har efterhånden set alle tv i PK serien, og bortset fra PK950, har et hæderligt mellemklasse LCD tv bedre sort. Havde selv et PK250 (samme panel som 350) og dets sortniveau var skuffende ringe. Det var mere gråt end sort, og man kunne ikke gøre noget for at ændre dette. Det samme med 350 og 550. Først ved 760'eren begynder sort at blive nogenlunde, men bliver stadig slået af en del LCD tv. Jo, testen er fra starten af 2010, men selv dengang skulle der ikke meget til, for at slå PK350'erens sortniveau.

Det kan dog være, at den testede version er noget helt særligt.
Senest rettet af PhDream 16 apr 2011, 23:07, rettet i alt 1 gang.
Af simonlund52
syntes sgu heller ikke at det blev helt optimalt. Men han skriver også noget andet end det der står på billederne. Men jeg prøver med biograf. Hvad når man spiller playstation, ser film, ser analog/digital tv og bruger computeren på fjernsynet. Skal alle disse have samme indstilling eller indstilles de forskelligt?

Du har ret jeg aner ikke hvad jeg laver :-)
Af selliah
Brug billedeguiden :)
Jeg mener selv jeg fik et bedre billede frem end THX indstillingerne med den på mit PX950 :)
Jeg fik super detaljer med sort osv. så prøv det ;)
Af simonlund52
okay. Kan du ikke sende et link til denne billedguide?

Når man ser avatar er det så meningen at underteksterne skal være gule? Så må der da være noget galt ikke?